Autor Wątek: Kokpit na elementach z MiG-21  (Przeczytany 91128 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Kokpit na elementach z MiG-21
« Odpowiedź #30 dnia: Czerwca 16, 2013, 20:45:57 »
Wielkie dzięki Kelso. Poniżej macie stare zdjęcia z testów tabliczki PPS-2M z MiG-21. Pokrętło reguluje jasność świecenia. Wciśnięcie pokrętła powoduje test wszystkich żarówek.



Odp: Kokpit na elementach z MiG-21
« Odpowiedź #31 dnia: Lipca 14, 2013, 22:39:43 »
Udało się złożyć wał orczyka. Niestety reszta z elementów orczyka nadal "w lesie"  :x.


Odp: Kokpit na elementach z MiG-21
« Odpowiedź #32 dnia: Lipca 15, 2013, 08:23:58 »
Jak zwykle perfekcyjna robota, gratulacje.

Odp: Kokpit na elementach z MiG-21
« Odpowiedź #33 dnia: Sierpnia 04, 2013, 00:40:44 »
Dziękuję Vito za słowa wsparcia.

Od jednego z forumowych kolegów wpłynęło do mnie zapotrzebowanie na zdjęcia pasów fotela KM-1. Pasy to trudny do ogarnięcia na zdjęciach temat, postanowiłem więc przy okazji skrobnąć mały opisik. Na początku był plan, żeby go wrzucić do wątku o awionice MiG-21 ale po napisaniu, już nie byłem pewien czy tam pasuje i wrzuciłem tu. Jakby ktoś z Mazakbandy ( :090: au,au przepraszam) uważał inaczej, to niech przeniesie.

Pasy na poniższych zdjęciach pochodzą z systemu PSM serii 4. Był on stosowany na fotelach KM-1M, czyli na przykład na MiG-21bis. Pasy to tylko jeden z elementów PSM. Poniżej zdjęcia z rosyjskiej instrukcji PSM serii 2. Pierwsze zdjęcie to skład systemu a drugie to widok pasów



Poniższe zdjęcia przedstawiają pasy z PSM serii 4. Zdjęcia te robiłem zaraz po zakupie pasów - jeszcze przed praniem. Można więc zaobserwować na nich historyczny 30letni brud.



To niestety jedyne zdjęcia pasów, jakie zrobiłem przed założeniem ich na fotel. Jakoś nie wpadło mi to do głowy. Żeby ułatwić sobie część opisową na zdjęciu poniżej oznaczyłem:
- kolorem czerwonym punkty mocowania pasów do fotela,
- kolorem niebieskim pozostałe części pasów potrzebne do opisu.



Punkty (A,B,C,D,E,F) są mocowane do siedziska zawierającego NAZ-7. Przy tym punkty (E,F) są mocowane do stalowej linki. Za pomocą tej linki, specjalnego mechanizmu oraz dźwigienki w siedzeniu, pilot może „dociągnąć” lub „zluzować” mocowanie bioder do siedzenia.



Punkty (G,H,J,K) są mocowane do oparcia zawierającego spadochron ratunkowy. Przy tym punkty (J,K) są mocowane do taśm pozwalających na poluzowanie górnej części uprzęży o 230mm. Pilot luzuje uprząż za pomocą dźwigni i odpowiednich mechanizmów fotela. Podczas katapultowania taśmy te są zwijane automatycznie wymuszając przyciągnięcie barków pilota do oparcia.



Pozostałe elementy pasów to:
1.   Pas do mocowania prawego biodra,
2.   Ucho przez które przeplata się pas (1) przed włożeniem go do zamka (4),
3.   Ucho przez które przeplata się pas (17) przed umocowaniem go w punkcie (H),
4.   Zamek ułatwiający założenie pasów,
5.   Zamek główny pasów,
6.   Zamek do szybkiego odpięcia prawych taśm nośnych spadochronu ratunkowego
7.   Pas (klapa) do mocowania prawego barku pilota,
8.   Prawe dwie taśmy nośne spadochronu ratunkowego, przy czym taśma z nadrukiem „1” (nie widoczna) to tylna, a z nadrukiem „2” to przednia,
9.   Coś co nie wiem jak nazwać. Pilot ma tą część pasów na plecach pomiędzy łopatkami,
10.   Lewe dwie taśmy nośne spadochronu ratunkowego, przy czym taśma z nadrukiem „4” (nie widoczna) to tylna, a z nadrukiem „3” to przednia,
11.   Pas (klapa) do mocowania lewego barku pilota,
12.   Kieszeń do mocowania uchwytu ręcznego wyzwalania spadaka (pamiętać należy że robione jest to też automatycznie),
13.   Miejsce mocowania końcówki rurki osłaniającej linkę rączki do wyzwalania spadaka.
14.   Pas do mocowania lewego biodra pilota,
15.   Uchwyt do mocowania aparatu tlenowego KP-52M,
16.   Ucho przez które przeplata się pas (18) przed umocowaniem go w punkcie (G),
17.   Pas znajdujący się po prawej stronie pleców pilota,
18.   Pas znajdujący się po lewej stronie pleców pilota,

Poniższe zdjęcia przedstawiają prowadzenie pasów (17) i (18).



Mocowanie pasów do fotela w punktach (C ) i (D) wykonuje się za pomocą sznurka. To na poniższym zdjęciu wykonałem sam za pomocą „współczesnego” sznurka. Jako wzór posłużył mi kawałek zasupłanego sznurka, zdjętego z innego siedziska.



Zwróćcie uwagę że pasy są „wyskalowane”. Wystarczy że pilot zapamięta numer odpowiadający jego wymiarom. Można wtedy przed lotem wyregulować pasy od razu – bez przymiarek.

Niżej zamieszczone zdjęcia pokazują kolejność zapinania pasów. O pomoc musiałem poprosić mojego syna. I tu ostrzegam, zagroził, że jeżeli będą kąśliwe uwagi to cofnie mi zgodę na publikację zdjęć  :583:.



Po zwolnieniu odpowiedniej dźwigni fotela, pilot może odchylić się od oparcia.



Lub przyciągnąć się ponownie. Tak jak pisałem wyżej przyciąganie jest robione automatycznie po katapultowaniu.



Poniższe zdjęcia przedstawiają zamek główny pasów.



Zamek do odpinania taśm nośnych spadochronu ratunkowego.



Kieszeń do mocowania rączki ręcznego wyzwalania spadochronu ratunkowego.



I sama rączka. Niestety jej nie posiadam. Poniższe zdjęcie wykonałem w MLK. Na zdjęciu widać również jak mocuje się rurkę osłaniającą linkę rączki.



W zapotrzebowaniu było też info że są potrzebne zdjęcia pilota w pasach. Koło pilota to nawet nie stałem, ale co tam:
 


Jakby trzeba było coś więcej/inaczej, to proszę o info. A na dzisiaj wystarczy, bo wyczerpałem limit pisania na następne pół roku. I do tego na darmo, bo ponoć nikt normalny i tak nie będzie tracił czasu żeby to wszystko czytać.

Offline Marzen

  • *
  • Dzban Fan :)
Odp: Kokpit na elementach z MiG-21
« Odpowiedź #34 dnia: Sierpnia 04, 2013, 05:38:35 »
I do tego na darmo, bo ponoć nikt normalny i tak nie będzie tracił czasu żeby to wszystko czytać.

Hehe - oczywiście, że nikt normalny nie, ale my jesteśmy ludźmi wyjątkowymi ;-)
Dla mnie bezcenne info jako, że właśnie dłubię przy kartonowym MiGu-21 mocno przeze mnie waloryzowanym. Pozdrawiam :-)

Odp: Kokpit na elementach z MiG-21
« Odpowiedź #35 dnia: Sierpnia 04, 2013, 07:57:56 »
Ja pierdziu! Nic tylko sprzedawać bilety i pokazywać wycieczkom. Piękny. Brawo!
Wódka to śmierć, ale polski lotnik śmierci się nie boi...

Odp: Kokpit na elementach z MiG-21
« Odpowiedź #36 dnia: Sierpnia 04, 2013, 09:57:19 »
Zastanawiam się skąd taka znajomość szczegółów, to coś więcej niż hobby.

Odp: Kokpit na elementach z MiG-21
« Odpowiedź #37 dnia: Sierpnia 04, 2013, 10:34:25 »
Piękna sprawa .Naprawdę profesjonalne podejście i zaprezentowanie elementów.Dzięki Serdeczne.
Dla Zwariowanych Miłosników 21 [ bo to nie jest normalne podejście ] małe wyjasnienie .
Pasów nie regulowało się przed każdym lotem, w sensie ustawiania pod każdego Pilota indywidualnie.Były ustawione na " luz " aby Pilot mógł normalnie bez problemu włożyć "uprząż" Po założeniu sam już sobie dociągał, ustawiał jak Mu pasowało.No chyba ze miał lecieć "Gość lekko nadwymiarowy" to już musiałem sam jeszcze przed wejściem do kabiny poluzować, aby nie porozbijał kabiny jak się zacznie rzucać w pasach.
Na drugim zdjęciu przedstawiającym zapinanie przez "PILOTA " pasów jest pokazane wpięcie klamry w element nr 4  [ zamek ułatwiający zapiecie pasów ]  Ten element był zapięty na stałe , nie zapinało go się w momencie zakładania pasów. Pasy były zapinane tylko za pomocą  zamka głównego pasów [ 3 klamry ] Reszta elementów była zapięta i zamocowana na stałe.Mówię tylko o włożeniu pasów przed lotem.Katapultowanie i reszta to całkiem inna bajka.
A tak wogóle podziwiam podejście i sposób wykonywania symulatora-BAJKA. :roll: I trzeba było od razu robić UM, bo będą chyba "wojny" z Synem kto ma latać. :)

Odp: Kokpit na elementach z MiG-21
« Odpowiedź #38 dnia: Sierpnia 04, 2013, 12:15:25 »
To hobby zabiera mi większość wolnego czasu. I cieszę się, że komuś przydał się ten opis.

Dzięki Babcia za sprostowanie. Z tym zamkiem ułatwiającym zapinanie pasów (4) to zasugerowałem się tymi stronami z instrukcji PSM serii 2:



Pasy mam cały czas dopasowane do moich gabarytów. Założenie wyregulowanych i dociągniętych pasów bez rozpięcia tego zamka, szczególnie na początku, nie było łatwe i stąd wyciągnąłem wniosek, że funkcją tego zamka jest ułatwienie założenia uprzęży.
Możesz Babcia napisać jaka jest prawdziwa funkcja zamka (4)?


Odp: Kokpit na elementach z MiG-21
« Odpowiedź #39 dnia: Sierpnia 04, 2013, 13:50:59 »
Rysunki które zaprezentowałeś wyglądają mi na fotel z SU-7 .A tam może i tak było  :)
Nie jestem fachowcem po fotelach , to mi wygląda na wstępną regulację długości pasów w momencie mocowania do fotela i następnie zablokowanie na stałe w danej pozycji .Ale to tylko moje sugestie, w każdym bądż razie ten element w czasie normalnej eksploatacji nie był otwierany .
A to się wg rysunków nazywa "rozłącznik taśmy głównej" ale nie pasuje mi wygląd na rysunkach fotela.Ta rączka z prawej strony zagłówka fotela to charakterystyczny element na fotelach SU-7.

Odp: Kokpit na elementach z MiG-21
« Odpowiedź #40 dnia: Sierpnia 04, 2013, 15:03:45 »
PSM serii 2 jak i instrukcja na pewno jest od KM-1.



Wszystkie detale w instrukcji się zgadzają, za wyjątkiem tych stron z zapinaniem pasów. Zgadzam się, że fotel na tych rysunkach wygląda jak z SU-7. Podeślę Ci na maila całość instrukcji. Jak będziesz miał ochotę  :002: to może kukniesz i doczytasz do czego ten zamek. Niestety mój rosyjski jest słaby  :-[. W zasadzie, to dopiero teraz życie mnie zmusza żeby się go uczyć, bo inaczej nic bym się nie dowiedział z interesujących mnie tematów.

Offline KosiMazaki

  • Administrator
  • *****
    • http://www.kg200.il2forum.pl
Odp: Kokpit na elementach z MiG-21
« Odpowiedź #41 dnia: Sierpnia 04, 2013, 15:16:44 »
Moders kapitalny post i robota :).
I/KG200_Doktor  1972-†2006

"Herr Rittmeister wylądował, klasnął w dłonie mówiąc: Donnerwetter! Osiemdziesiąt jest godną szacunku liczbą"

Odp: Kokpit na elementach z MiG-21
« Odpowiedź #42 dnia: Sierpnia 04, 2013, 16:16:41 »
Dzięki Mazak. Hehe, dzisiaj rano dostałem wyrzutów, że „tu i ówdzie” napisałem jakieś głupoty. Jak otwierałem laptopa to myślałem, że zaraz pierdyknie jakaś schowana w nim bomba, a tu nic  8).

Odp: Kokpit na elementach z MiG-21
« Odpowiedź #43 dnia: Sierpnia 04, 2013, 16:33:13 »
Cytuj
moders napisał:
Wszystkie detale w instrukcji się zgadzają, za wyjątkiem tych stron z zapinaniem pasów. Zgadzam się, że fotel na tych rysunkach wygląda jak z SU-7. Podeślę Ci na maila całość instrukcji. Jak będziesz miał ochotę  to może kukniesz i doczytasz do czego ten zamek. Niestety mój rosyjski jest słaby  . W zasadzie, to dopiero teraz życie mnie zmusza żeby się go uczyć, bo inaczej nic bym się nie dowiedział z interesujących mnie tematów.
Trochę wychodzi "masło maślane " ale takie sa uroki technicznego tłumaczenia z pomoca googla  ;)
Wg rysunków i opisu to jest :
" замок разъема для разъема лямки подвесной системы с целью облегчения надевания и снята ee в кабине
"
Tak na szybkiego ;
"blokowania złącza  pasa głównego systemu zawieszenia w celu ułatwienia zakładania i zdejmowania  jego w kokpicie"
Czyli krótko " rozłącznik  taśmy głównej "  -ułatwienie demontazu pasów  [ chyba tego co Pilot miał na sobie ] w kabinie bez wyciagania fotela.

Dzięki za instrukcje -doszła bez problemu .
Mam nadzieję że dobrze rozpoznałem element -plik nr. 22 [ rys. 13 ]

Odp: Kokpit na elementach z MiG-21
« Odpowiedź #44 dnia: Sierpnia 04, 2013, 16:59:19 »
Mam nadzieję że dobrze rozpoznałem element -plik nr. 22 [ rys. 13 ]

Tak, to dokładnie to.



Dzięki Babcia za wyjaśnienie. Wiedziałem, że będzie Ci się chciało kopać po tej instrukcji  :).