Autor Wątek: Tupolew Tu-128  (Przeczytany 4374 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Tupolew Tu-128
« dnia: Listopada 25, 2012, 14:18:35 »
Cześć, zakładam nowy wątek jako że wyszukiwarka nie znajduje nic pod hasłem Tu-128 a ja mam dostęp do moich archiwalnych numerów czasopisma Lotnictwo Aviation International.
 
Tupolew Tu-128 Fiddler, dwusilnikowy, dwumiejscowy, w układzie średniopłata, ciężki (największy samolot myśliwski na świecie, masa startowa maksymalna 43000 kg) myśliwiec przechwytujący dalekiego zasięgu.

Powstał jako odpowiedz na wprowadzone przez USAF bombowce Boeing B-52, przeciwko którym Su-9 i jego uzbrojenie pociski RS-2US (K-5M) miały zbyt mały zasięg. Pierwsze samoloty trafiły do pułków bojowych w pazdzierniku 1965 pod oznaczeniem Tu-128S-4.

Uzbrojenie składało się z czterech pocisków R-4 (R-4M dla Tu-128M) w wersjach naprowadzanych radiolokacyjnie (R-4R) i na podczrwień (R-4T). Radiolokator Smiercz (Smiercz-M w Tu-128M), zasięg wykrywania celu 100 km (podejrzewam że celu wielkości B-52), automatycznego śledzenia 50 km.
Pierwszy radziecki samolot myśliwski wyposażony w autopilota (AP-7P). System nawigacyjny NWU-B1, aparatura pilotażowo-nawigacyjna Put-41, dzięki nim samolot mógł być sterowany półautomotycznie w locie poziomym na zaprogramowanym kursie i wysokości, naprowadzany na cel a także doprowadzany na własne lotnisko i wprowadzany na ścieżkę zniżania.
Stacja ochrony ogona Syrena-3, urządzenie rozpoznawcze swój obcy Chrom-Nikiel, stacja aktywnej odpowiedzi SO-69, radiowysokościomierze małych i dużych wysokości, automatyczny radiokompas.
Kabina załogi hermetyczna w układzie tandem, fotele wyrzucane KT-1. Miejsce nawigatora-operatora systemów uzbrojenia za pilotem, w lewej częsci pulpitu nawigatora umieszczono ekran radiolokatora, brak przyrzadów sterowniczych w kabinie nawigatora.

Skrzydła skośne o obrysie trapezowym , kąt skosu krawędzi natarcia 56 22', mechanizacje stanowią klapy, lotki i przerywacze, w skrzydłach gondole na podwozie glówne.

Dwa silniki turboodrzutowe AL-7F-2 (AL-7F-4 w Tu-128M) o ciągu maksymalnym 2x67,69 kN bez dopalania i 2x99,09kN z dopalaniem. Godzinowe zużycie paliwa przy maksymalnej prędkości obrotowej z włączonym dopalaczem nie więcej niż 6650 kg/h. Zapas paliwa 14850 kg (czyli mógł lecieć z włączonym dopalaczem ponad dwie godziny? ). Prędkośc maksymalna z 4 rakietami 1665 km/h (1910 km/h bez uzbrojenia), zasięg 2565km, promeń taktyczny 965 km. Pułap praktyczny 15600 metrów

Prosze o rozwinięcie i skorygowanie błędów przez specjalistów i jak najwięcej nieznanych faktów z okresu zimnej wojny związanych z tym myśliwcem  :)


Odp: Tupolew Tu-128
« Odpowiedź #1 dnia: Listopada 25, 2012, 16:43:30 »
Czy masz może informacje czy Tu-128 mógł rozwijac prędkosc naddźwiękową bez dopalacza?

Odp: Tupolew Tu-128
« Odpowiedź #2 dnia: Listopada 25, 2012, 16:52:45 »
Niestety moje zródło nic o tym nie wspomina, osobiście nie sądze aby było to możliwe.

Odp: Tupolew Tu-128
« Odpowiedź #3 dnia: Listopada 25, 2012, 20:35:27 »
Cześć, zakładam nowy wątek jako że wyszukiwarka nie znajduje nic pod hasłem Tu-128 a ja mam dostęp do moich archiwalnych numerów czasopisma Lotnictwo Aviation International.

Paradoksalnie dobrym źródłem jest to: Tu-128 - autor bazuje na "Przeglądzie Konstrukcji Lotniczych nr 27" autorstwa Jefima Gordona i mam wrażenie, że stoi również za zgrabną monografią rodziny Jak-1/3/7/9 czy też Jaka-38 na Wikipedii.

Co do "Lotnictwa Aviation International" to właśnie od niego zaczynałem lotnicze hobby 8). Jednak z perspektywy czasu oceniam, że czasopismo było dosyć "cienkie" (objętościowo też ;)) - np. Tu-128S-4 to nazwa całego kompleksu z nosicielem Tu-128 i rakietą R-4.

Odp: Tupolew Tu-128
« Odpowiedź #4 dnia: Listopada 25, 2012, 23:47:08 »
Najfajniejsze z tym myśliwcem jest to :


z postu szanownego przedmówcy http://il2forum.pl/index.php/topic,4437.msg229464.html#msg229464
W reportażu trzeba oddać nie tylko to, co widzisz, ale także to, co widzi ktoś inny. (..) Tego kogoś trzeba znaleźć i odpytać. Odwrotnie niż w działaniu korporacyjnym: w każdej firmie jest przynajmniej jeden człowiek, który wie, o co chodzi. Tego człowieka trzeba zidentyfikować i natychmiast wyp.....yć.       Krzysztof Mroziewicz

Odp: Tupolew Tu-128
« Odpowiedź #5 dnia: Listopada 26, 2012, 20:27:24 »
Też od tego zaczynałem i niestety na tym skończyłem, potem przyszły burzliwe czasy interesowania się wszystkim co służy do zabijania :evil:. Wiem że było cienkie, mówił mi o tym mój sąsiad, wówczas guru modelarstwa i wiedzy lotniczej nazywany z wielkim szacunkiem "Pan Sąsiad" :)

Odp: Tupolew Tu-128
« Odpowiedź #6 dnia: Grudnia 03, 2012, 19:49:18 »
Cześć, zakładam nowy wątek jako że wyszukiwarka nie znajduje nic pod hasłem Tu-128 a ja mam dostęp do moich archiwalnych numerów czasopisma Lotnictwo Aviation International.

Wujek Google za to stwierdzenie śmiało stawia koledze pałę. Dla tych co mają dużo czasu i czytają po rosyjsku, ponad 1700 stronicowy wątek o tym ciekawym samolocie, z oddzielnym podwątkiem z fotografiami:

http://aviaforum.ru/showthread.php?t=14155

Co prawda panowie często odpływają od brzegu ale biorąc pod uwagę ich lata można wybaczyć, generalnie ogrom ciekawych informacji. Udział bierze liczna grupa byłych pilotów i techników Tupolewa.

Czy masz może informacje czy Tu-128 mógł rozwijac prędkosc naddźwiękową bez dopalacza?

Tak, przedziale wysokości 8000 - 10000 metrów, tylko nie jest pewne czy w konfiguracji gładkiej czy z rakietami bo różne żródełka mówią różne wersje.

Jak znajdę więcej czasu to wkleję trochę ciekawych papierków z instrukcji.

Odp: Tupolew Tu-128
« Odpowiedź #7 dnia: Grudnia 03, 2012, 21:09:11 »
Myślę, że jeśli jesteś zainteresowany tym samolotem to w polskiej literaturze najlepszym źródłem wiedzy jest wydawana kiedyś przez Altair książeczka z serii Przegląd Konstrukcji Lotniczych Tu-128. Obecnie niestety tylko na allegro.