Autor Wątek: Mod drążka Cougara  (Przeczytany 38749 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline JankeS

  • 13 WELT
  • *
Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #75 dnia: Lutego 17, 2015, 16:27:54 »
No to 2 klientów już jest  ;)
F-16C Block50 driver...

Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #76 dnia: Lutego 17, 2015, 21:57:17 »
Spokojnie, spokojnie Panowie ;) Na razie to tylko prototyp nr 1, który jeszcze zdążyłem lekko uszkodzić (dosłownie waląc młotkiem w pewien element), ale i tak przetrwał.
@Vito popatrzy na mechanikę, protestuje i zrobię nowy, bo to rozwiązanie też nie jest idealne i powstawało w garażu, a nie na jakimś wypasionym CNC.

Mam pomysł na coś prostszego i jak tylko przyjdą mi materiały to biorę się za FCC by DK v2 ;)

Jak rzecz się uda, to otworzymy z @Vito fabryczkę ;)

Offline bip3r

  • *
  • 13 WELT
    • www.13welt.pl
Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #77 dnia: Lutego 17, 2015, 22:51:17 »
No na to liczymy i tego życzymy!

Bez takiej nadziei nawet bym nie zaglądał do tego wątku i śledził Waszych poczynań :-)
"Jestem Polak, a Polak to wariat, a wariat to lepszy gość." K.I. Gałczyński


13WELT YouTube Channel

Offline JankeS

  • 13 WELT
  • *
Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #78 dnia: Lutego 18, 2015, 10:34:02 »
Dokładnie - też na to liczę. Najbardziej zależy mi żeby udało wam się odwzorować zakres ruchów jak w prawdziwym F-16, bo jednak troszkę się odchyla ten drążek  :)
F-16C Block50 driver...

Offline JankeS

  • 13 WELT
  • *
Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #79 dnia: Lutego 18, 2015, 11:57:47 »
Znalazłem na zagranicznym forum opisany zakres ruchów i rozkład sił drążka w F-16:

The stick can move approximately 1/4 inch in both axes, and is rotated slightly cw. Maximun noseup and nosedown pitch commands are genrated by 25 and 16 pounds of input, respectively. Roll commands are generated by a maximum of 17 pounds in cruise gains and by 12 pounds in takeoff and landing gains

Czyli mielibyśmy odpowiednio maksymalny wychył steru 6,3mm na obu osiach - ciekawostką jest że lekko się obkręca w prawo. Maksymalna siła do poniesienia nosa to 11,32kg, do opuszczenia 7,24kg. Obracanie z maksymalną siłą 7,7kg (przy starcie i lądowaniu 5,43kg).
F-16C Block50 driver...

Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #80 dnia: Lutego 18, 2015, 12:08:00 »
Cytuj
Najbardziej zależy mi żeby udało wam się odwzorować zakres ruchów jak w prawdziwym F-16, bo jednak troszkę się odchyla ten drążek
Czy masz inf. o ile się odchyla drążek. Widziałem to gdzieś na viperpits, ale może masz taką informację. Jest dużo niewiadomych. Tak przy okazji pytanie. Jak u Ciebie jest z tym odchylaniem w obecnym modzie. Nie sprawdzałem jeszcze czy oryginalne potencjometry są liniowe czy logarytmiczne. Sensory mają charakterystykę logarytmiczną. Ciekawe jak to wygląda w praktyce tzn. "liniowy" nacisk na drążek i obserwacja wykresu osi oraz porównanie tego zjawiska z pots. Czekam nadal na przesyłkę sam jestem ciekawy efektów.

Offline JankeS

  • 13 WELT
  • *
Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #81 dnia: Lutego 18, 2015, 12:40:06 »
Z tego co udało mi się odszukać to maksymalny wychył na obu osiach to 6,3mm (1/4 cala) - u mnie w tej chwili jest bardzo podobnie w granicach 6-7 mm, musiałbym zrobić dokładny pomiar. Tak myślę, że przy konstrukcji biorąc po uwagę parametry pracy prawdziwego steru to te wychyły byłby by przy ustawieniu sił 1:1, bo w przypadku przełącznika sił i ustawieniu powiedzmy połowy mniejszego nacisku dla pełnego zakresu zmniejszyło by wychylenie drążka. Bo drążek nie będzie miał regulacji "twardości" tylko regulację odpowiedzi w funkcji przyłożonej siły. Ciężko byłoby zrealizować regulację twardości drążka tak żeby raz odchylał się o 6,3 mm przy przyłożonej sile 11,3kg a innym razem też o 6,3 mm przy np 7kg...
F-16C Block50 driver...

Offline JankeS

  • 13 WELT
  • *
Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #82 dnia: Lutego 18, 2015, 12:52:37 »
Tak swoją drogą takim modem bardzo powinien być zainteresowany http://viperwing.com/ :)
F-16C Block50 driver...

Offline bip3r

  • *
  • 13 WELT
    • www.13welt.pl
Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #83 dnia: Lutego 18, 2015, 14:01:53 »
[b...and is rotated slightly cw. ...[/b]

... ciekawostką jest że lekko się obkręca w prawo. ...

Hmm.. moim skromnym zdaniem sens angielskiego zapisu jest nieco inny - drążek nie OBRACA się (w sensie można nim delikatnie kręcić w prawo (clockwise) ), lecz jest (na stałe) obrócony delikatnie w prawo.
Najlepiej jakby wypowiedział się ktoś, kto siedział w kokpicie i dotykał wajchy.
"Jestem Polak, a Polak to wariat, a wariat to lepszy gość." K.I. Gałczyński


13WELT YouTube Channel

Offline JankeS

  • 13 WELT
  • *
Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #84 dnia: Lutego 18, 2015, 15:07:24 »
bip3r Twoje skromne zdanie jest pewnie zgodne z prawdą bo jakoś nie przypominam sobie żeby się obkręcał kiedy siedziałem w kokpicie w muzeum lotnictwa w Krakowie ani podczas innych okazji  ;)
F-16C Block50 driver...

Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #85 dnia: Lutego 18, 2015, 18:19:43 »
Cytuj
Bo drążek nie będzie miał regulacji "twardości" tylko regulację odpowiedzi w funkcji przyłożonej siły.

Widzę, że będę miał partnera do dyskusji. Jeszcze tego nie testowałem, ale doszedłem do tych samych wniosków. Charakterystyka tensometrów jest stała czyli oporność w funkcji siły. Jeśli ktoś ma problemy z używaniem max siły dla max wychylenia osi to wybierze mniejszą siłę dla osiągnięcia tego zakresu. Przypominam, że max siła 10 Kg daje oporność 150 om.
Co do skrętu to bip3r ma rację.

Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #86 dnia: Lutego 18, 2015, 21:00:51 »
W modzie, który jest u @vito, drążek nie obraca się, wychylenie jest możliwe tylko w kierunkach N-S-W-E, ewentualnie N-W, N-E itd. Na mój gust na wysokości ok. 6 cm od tensometrów drążek do 0 ohm potrzebuje wychylenia ok. 2mm. Jak się do tego doda łącznik i sam drążek to dochodzi pewnie z 15-20 cm do chwytu więc i wychylenie będzie większe. De facto można dokładnie ustalić wychylenie w punkcie chwytu, regulując punk montażu przegubu kulowego na którym stoi drążek, ale zawsze będzie się to wiązało ze zmianą siły jaką trzeba przyłożyć. Zobaczymy ;)

Offline JankeS

  • 13 WELT
  • *
Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #87 dnia: Lutego 19, 2015, 10:36:26 »
Zapowiada się ciekawie :) W końcu przegub kulkowy - a nie ten dramatyczny krzyżak  ;)
F-16C Block50 driver...

Offline JankeS

  • 13 WELT
  • *
Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #88 dnia: Lutego 19, 2015, 14:25:36 »
Nurtuje mnie jedna sprawa kiedy myślę o tym kulkowym przegubie... Może się mylę ale jeśli jest kulkowy to pełne wychyły są wzdłuż okręgu? Bo jeśli tak to ciągnąc ster maksymalnie do siebie i chcąc zrobić maksymalny wychyl w lewo/prawo to czy wychylając ster w bok pójdzie on nam minimalnie do przodu? Może za dużo o tym myślę :p
F-16C Block50 driver...

Odp: Mod drążka Cougara
« Odpowiedź #89 dnia: Lutego 19, 2015, 19:20:30 »
Cytuj
Może za dużo o tym myślę :p
Myślisz jak najbardziej prawidłowo. Ponieważ wchodzimy na pole drejku to niech on to wyjaśni. Ja natomiast podzielę się swoimi uwagami.
Mod od dreju dostałem i go obejrzałem. Próbowałem zrobić przygotowane testy, ale jest to raczej w tej wersji modu mam na myśli wykonanie "garażowe" nierealne. Mnie interesują charakterystyki typu oporność - siła nacisku obu osi, czy jest wpływ przy nacisku wzdłuż jednej osi na drugą, jakie są możliwości regulacji zakresu zmiany siły nacisku dla maksymalnego zakresu osi itp.
To co zauważył JankeS jest istotne. Musi być dodatkowy układ regulacji siły nacisku oraz centrowania osi. Niektórzy będą chcieli mieć zbliżone wartości do reala inny raczej bardziej miękkie działanie. Druga sprawa to wychyły drążka, tutaj też trzeba ustalić jakieś minimum, może być podobne jak w realu. Nie wiem jak się zachowuje Cougar dla logarytmicznych charakterystyk tensometrów, czy jest to jakoś zauważalne. Chciałbym także przebadać wpływ równoległej rezystancji dołączonej do tensometrów na działanie systemu. To są te główne założenia testów.
Na pierwszym zdjęciu są pokazane elementy, które tworzą całość modu. Mod drejku zakończony jest czarną rurą w której musiałbym wywiercić otwór dla przewodów z drążka. Drążek jest połączony z modem łącznikiem tym z Cougara. Łącznik jest połączony z rurą modu na wcisk (tylko w tym prototypie). Jest także kontroler Cougara umieszczony w obudowie. Obudowa z wyprowadzeniami osi x, osi y, drążka oraz  przepustnicy pokazana jest na kolejnych zdjęciach. Jest też pokazany mod przytwierdzony do specjalnej konstrukcji połączonej z biurkiem









Jakie można już teraz wyciągnąć wnioski.
1) Koncepcja modu drejka jest do zrobienia i będzie działać. O jakości modu będzie decydowało jego wykonanie mechaniczne.
2) Za brak mechaniki Cougara trzeba będzie zapłacić dokładnością wykonania detali mechanicznych oraz jakością użytego materiału.
3) Ponieważ zmieniła się koncepcja obudowy drążka to kontroler musi mieć swoją obudowę z wyprowadzeniami sygnałów.
4) Ten mod jest preferowany dla kokpitów, wynika to z jego konstrukcji.
5) Pytanie czy uda się stworzyć wersję komercyjną. Mam na myśli możliwość wykonania detali i ich powtarzalność.
6) Ostatnie pytanie dotyczy ceny. Tutaj temat jest otwarty.
Są to moje uwagi, ale mogę być w błędzie.
Co do mnie to postanowiłem zrobić wersję podstawową Low cost, ale z uwzględnieniem uwag JankeS oraz moich założeń. Muszę wykonać testy, które zaplanowałem. Testy dla wersji Low cost są takie same jak dla modu drejku. Po testach podstawowego modu gdy będzie gotowa wersja modu drejku v2 to chętnie zrobię podobne testy.
Mod w wersji podstawowej po uwzględnieniu 4 szt tensometrów (około 160 zł) oraz krzyża (materiał ??) oraz układu korekcji powinien nie przekroczyć 250 zł. Chcę do wykonania tego modu poprosić mavericks o pomoc i zrobić 2 sztuki.
Drugim czynnikiem mojej decyzji Low cost jest czas. Ten projekt rozpocząłem w lipcu 2013 i czas go już zakończyć.