Autor Wątek: ŁaGG-3 i zagadka serii 66  (Przeczytany 5748 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

mmaruda

  • Gość
ŁaGG-3 i zagadka serii 66
« dnia: Października 03, 2013, 02:51:42 »
Przypadkiem natknąłem się na taki wątek na oficjalnym forum BOS: http://forum.il2sturmovik.com/topic/1450-lagg-3-series-66-really-useful-designation/

Temat mnie zaciekawił, bo nigdy nie grzebałem się zbytnio w Radzieckich myśliwcach, zwłaszcza tych mających opinię latającyh trumien tu i ówdzie.
W skrócie, autor posta pisze, że seria 66 to wersja samolotu, która była wyposażona w lżejszą kontrukcję i lepszy silnik - ogólnie ta najlepsza i już dobrze działająca. Tutaj pojawia się jednak ale, bo jak sam autor donosi - "seria" znaczyła tyle co partia 100 kolejnych smolotów zjeżdżających z linii produkcyjnej. Ale też przez "serię" rozumiano wszystkie samoloty wyprodukowane po wprowadzeniu do konstrukcji jakichś znaczących zmian.

No i teraz kolejny problem: podążając trybem myślenia autora posta, skoro wyprodukowano jakieś 6,5K ŁaGGów 3, to oznaczałoby to, że seria 66 (jakby nie patrzeć najpopularniejsza na internetach, jeśli wierzyć podpisom zdjęć), to były ostatnie sztuki tego samolotu. Najlepszy model i od razu zarzucili produkcję?

Nie posiadam żadnej fachowej literatury na ten temat, więc pomyślałem, że zapytam tutaj. Jak rozumiem Rosjanie mięli bałagan w produkcji, nazewnictwie, ale może ktoś dysponuje jakimiś informacji na ten temat?

Odp: ŁaGG-3 i zagadka serii 66
« Odpowiedź #1 dnia: Października 04, 2013, 00:23:00 »
Nie wiem na ile to prawda, ale z tego co udało mi się wyszukać to chodziło o silnik i materiał na poszycie. A właściwie ich brak. Ze względu na trwające działania wojenne utracono możliwość importu żywic używanych do produkcji i impregnacji sklejki "Delta" (cokolwiek to znaczy), a przemysł radziecki jeszcze nie opanował jej przemysłowej, masowej produkcji. W związku z tym powrócono do stosowania zwykłej sklejki, która dla uzyskania właściwej sztywności musiała być znacznie grubsza. To spowodowało wzrost masy własnej samolotu i pogorszenie osiągów, których nie poprawiła nawet zmiana silnika na mocniejszy WK M-105PF (1260 KM) zamiast wcześniej stosowanego WK M-105P (1100 KM). Przewidywane silniki WK M-107 (o mocy 1500 KM) były dopiero w fazie testów i nie można było ich zamontować. To wstrzymało przejściowo produkcję ŁaGG-ów. Przekonstruowano więc przód kadłuba w celu przystosowania go do zamontowania silnika gwiazdowego ASz-82, który również przekonstruowano zmniejszając m.in. wysokość cylindrów, co spowodowało zmniejszenie średnicy całego silnika. Nowy silnik osiągał moc 1330 KM co nieco poprawiło osiągi ale spodziewano się, ale mając na uwadze możliwość rozwoju silnika spodziewano się dalszego wzrostu mocy i osiągów. Po odejściu z zespołu konstrukcyjnego Gudkowa (maj 1941) zmieniono nazwę samolotu na ŁaG (ŁaG-5).
Ale dalszy rozwój to już chyba osobna historia.
Przydatne?
"Różnica między mną a wariatem jest taka, że ja wariatem nie jestem."
                                                                                  S. Dali

mmaruda

  • Gość
Odp: ŁaGG-3 i zagadka serii 66
« Odpowiedź #2 dnia: Października 04, 2013, 02:42:10 »
Czyli wychodzi na to, że seria 66 wcale lepsza nie była. Dzięki za info, chociaż w zasadzie rozbudziłeś tylko moją ciekawość względem tematu. :)

Odp: ŁaGG-3 i zagadka serii 66
« Odpowiedź #3 dnia: Października 04, 2013, 23:13:46 »
W załączeniu link http://www.airpages.ru/ru/la3_1.shtml do strony zawierającej informacje dotyczące samolotu ŁaGG-3. Strona w języku rosyjskim. Jest tam również rysunek zmiany silnikowej części kadłuba.
Śniadanie na kacu jest jak przeszczep,
może się nie przyjąć.

mmaruda

  • Gość
Odp: ŁaGG-3 i zagadka serii 66
« Odpowiedź #4 dnia: Października 04, 2013, 23:41:24 »
Trzeba się było uczyć ruskiego. :( Google translate to jakiś koszmar, ale będę walczył. Dzięki za linka.

Odp: ŁaGG-3 i zagadka serii 66
« Odpowiedź #5 dnia: Października 05, 2013, 02:52:09 »
Poniżej cytat pochodzący z artykułu Marka Rysia pod tytułem Ławoczkin ŁAGG-3 zamieszczonego w Nowej Technice Wojskowej nr 1/97.
-„35 seria miała znowu chowane kółko ogonowe, poprawioną aerodynamikę i układ rur wydechowych. Część samolotów tej serii miała prowizoryczne oprofilowanie wlotu powietrza do chłodnicy z płaskiej blachy. Napęd stanowił silnik WK-105PF(miały go już niektóre samoloty od 28 serii) o mocy 867 kW (1180 KM) poruszający śmigło Wisz-105. Skrzydło wyposażono w automatyczne sloty. W tym standardzie samolot był już o wiele lepszy od pierwszych egzemplarzy, chociaż zbyt słabe było uzbrojenie. W ostatniej, 66 serii zmieniono nieco osłonę kabiny pilota. Autorem tej innowacji wprowadzonej w tej serii był Gorbunow. Produkowano ją od końca 1943 do połowy 1944”
Z powyższego cytatu wynika że seria 35 i 66 to prawie to samo.
 Jest jeszcze jeden artykuł w tej sprawie który ukazał się w czasopiśmie Lotnictwo Numer Specjalny 2 - Lotnictwo w II Wojnie Światowej, ale nie mam go w tej chwili "pod ręką".
Śniadanie na kacu jest jak przeszczep,
może się nie przyjąć.

Odp: ŁaGG-3 i zagadka serii 66
« Odpowiedź #6 dnia: Października 05, 2013, 22:52:42 »
Jest jeszcze jeden artykuł w tej sprawie który ukazał się w czasopiśmie Lotnictwo Numer Specjalny 2 - Lotnictwo w II Wojnie Światowej, ale nie mam go w tej chwili "pod ręką".

A fighter pilot is noted for intelligence, independence, integrity, courage, and patriotism. "Fighter Pilot" is a state of mind, not a job title. Therefore, not all people who fly fighters are fighter pilots, nor do all fighter pilots fly fighters, some of them drive trucks.

Odp: ŁaGG-3 i zagadka serii 66
« Odpowiedź #7 dnia: Października 06, 2013, 12:10:23 »
Szturmowik! Skoro zeskanowałeś mmarudzie tę stronę to może dla dokonania lepszego porównania zeskanuj również następną stronę zawierającą tabela co umożliwi dokonanie lepszego porównania wymienionych (w tabeli) serii produkcyjnych. Zrobiłbym to sam, ale mam problem z umieszczeniem ze zeskanowanego materiału na stronie. Może przy tej okazji byś mi coś podpowiedział. Jest się niekiedy w posiadaniu ciekawego materiału, z którym możne by się z innymi podzielić ale nieumiejętność dokonania tego znacznie takie chęci ogranicza.
Śniadanie na kacu jest jak przeszczep,
może się nie przyjąć.

Odp: ŁaGG-3 i zagadka serii 66
« Odpowiedź #8 dnia: Października 06, 2013, 14:11:12 »
Wedle życzenia.  :icon_wink:

A fighter pilot is noted for intelligence, independence, integrity, courage, and patriotism. "Fighter Pilot" is a state of mind, not a job title. Therefore, not all people who fly fighters are fighter pilots, nor do all fighter pilots fly fighters, some of them drive trucks.

Odp: ŁaGG-3 i zagadka serii 66
« Odpowiedź #9 dnia: Października 06, 2013, 16:02:47 »
 W załączeniu zdjęcie strony z Nowej Techniki Wojskowej z artykułu Marka Rysia Ławoczkin ŁAGG-3 zawierające tabelę z danymi  technicznymi wersji samolotów ŁAGG-3
Śniadanie na kacu jest jak przeszczep,
może się nie przyjąć.

Odp: ŁaGG-3 i zagadka serii 66
« Odpowiedź #10 dnia: Października 06, 2013, 16:52:34 »
Sory ale zła jakość i tabela nie czytelna, mam w szafie ten numer NTW przypomnij mi numer bo nie pamiętam!
"Pan Jezus Chrystus jest obok ciebie wystarczy
jeden krok aby zaprosić go do swojego życia!"

Odp: ŁaGG-3 i zagadka serii 66
« Odpowiedź #11 dnia: Października 06, 2013, 17:03:48 »
1/97. To akurat widać na tym nieczytelnym skanie.
Wódka to śmierć, ale polski lotnik śmierci się nie boi...

Odp: ŁaGG-3 i zagadka serii 66
« Odpowiedź #12 dnia: Października 06, 2013, 17:20:59 »
Thx teraz tylko muszę znaleźć to w szafie a mam od 93 wszystkie numery i kilka przed 93  :) .
"Pan Jezus Chrystus jest obok ciebie wystarczy
jeden krok aby zaprosić go do swojego życia!"

mmaruda

  • Gość
Odp: ŁaGG-3 i zagadka serii 66
« Odpowiedź #13 dnia: Października 07, 2013, 15:58:10 »
Panowie, jesteś wspaniali! Serdecznie dziękuję i zabieram się do lektury.

Odp: ŁaGG-3 i zagadka serii 66
« Odpowiedź #14 dnia: Października 07, 2013, 22:08:35 »
Ten mój skan jest nieczytelny, więc jeżeli Cię ta strona interesuje a poprzednie nie zaspokoiły wiedzy to zeskanuję ten artykuł jeszcze raz i wyślę pocztą.
Śniadanie na kacu jest jak przeszczep,
może się nie przyjąć.