Autor Wątek: He 112 vs Bf 109  (Przeczytany 3860 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

He 112 vs Bf 109
« dnia: Stycznia 03, 2015, 19:00:34 »
Ok, a więc na KG200 czytam:
Cytuj
W opinii pilotów uczestniczących w badaniach obu konkurentów He112 okazał się samolotem o lepszych parametrach. Miał bezpieczniejszy układ podwozia, wygodniejszą kabinę, był zwrotniejszy i lepiej się wznosił. Jedynie prędkością ustępował projektowi Willyego. Niebagatelnym zmartwieniem dla BF była też rozkręcona do granic normalności kampania reklamowa Heinkla 112. Kampania ta bardzo podnosiła popularność wytwórni, a jej owocem były chociażby zgłoszenia zestrzeleń He112 jakich dokonywali koledzy herbatnicy jeszcze podczas wstępu bitwy o Anglię:) Otatecznie po pierwszym etapie konkursu wybór RLM padł na samolot Heinkla."

W internecie jednak widzę sporo opinii, jakoby 109ka była generalnie lepsza we wszystkim oprócz manewrów poziomych (hm). I ta krytyka chłodzenia wyparnego.  Jak to było w końcu?

Odp: He 112 vs Bf 109
« Odpowiedź #1 dnia: Stycznia 03, 2015, 22:45:45 »
Sprawa jest bardziej skomplikowana niżby to się wydawało. Opis wyścigu między obiema firmami możesz znaleźć np. w Monografiach Lotniczych nr. 42 "Messerschmitt Me 109 cz.1" Roberta Michulca.
"Różnica między mną a wariatem jest taka, że ja wariatem nie jestem."
                                                                                  S. Dali

Odp: He 112 vs Bf 109
« Odpowiedź #2 dnia: Stycznia 04, 2015, 03:45:52 »
Tego się właśnie obawiałem. Kto jest autorem arta którego część zacytowałem? Byłbym zadowolony ze skrótowej opinii kogoś ze środowiska obrytego w zagadnieniach czysto technicznych - miałbym tą pewność o którą trudno czytając kompletnie nieznajomych ludzi w internecie.  Do wertowania monografii nigdy nie miałem zapału. Cóż, jeśli ktoś znajdzie chwilę czasu, żeby jakoś podsumować główne za i przeciw obu maszyn - byłbym jak najbardziej wdzięczny.

Odp: He 112 vs Bf 109
« Odpowiedź #3 dnia: Stycznia 04, 2015, 05:23:06 »
Ok, przeleciałem po dwóch monografiach i wiem tyle , że: He 112 B był ogólnie lepszy, ale w porównaniu do seryjnie już klepanego Mietka ze słabszym silnikiem (ten z tym samym silnikiem był równie szybki/wolniejszy? Ktoś napisał, że Mietek był lżejszy, ale to przecież rodzaj skrzydeł głównie przekładał się na promień skrętu, a sama minimalna różnica wagi raczej nie dawała Mietkowi jakichś widocznych dodatkowych możliwości). RLM jako jedyne ministerstwo lotnictwa nie chciało mieć 2 typów myśliwca ze względu na wyższą potrzebę jak najszybszej produkcji i szkolenia ludzi, a to wydało im się kolidować z tym pomysłem - gdyby jednak było inaczej, to He 112 raczej by błysnął, tak jak Spitfire (podważając argument, że tańsza produkcja lepsza, bo w końcu Spitfire był świetny). Nie znalazłem nic na temat chłodzenia wyparnego, w ogóle to chyba coś takiego było tylko w He 100?

Odp: He 112 vs Bf 109
« Odpowiedź #4 dnia: Stycznia 04, 2015, 22:23:22 »
Chłodzenie wyparne było testowane na Me-209, ale nie spełniło pokładanych w nim nadziei. Trochę więcej znajdziesz tutaj: http://www.muzeumlotnictwa.pl/zbiory_sz.php?ido=24&w=p
"Różnica między mną a wariatem jest taka, że ja wariatem nie jestem."
                                                                                  S. Dali

Odp: He 112 vs Bf 109
« Odpowiedź #5 dnia: Stycznia 04, 2015, 23:07:28 »
Japończycy też eksperymentowali z chłodzeniem wyparnym przy Kawasaki Ki-64.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_Ki-64
"Pan Jezus Chrystus jest obok ciebie wystarczy
jeden krok aby zaprosić go do swojego życia!"