Autor Wątek: Monitory z G-Sync, FreeSync etc.  (Przeczytany 46459 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Monitory z G-Sync, FreeSync etc.
« Odpowiedź #90 dnia: Lutego 10, 2017, 11:03:54 »
Chodzi mi o to, że wybór monitorów z Freesync jest większy niż z G-sync.

Offline YoYo

  • Administrator
  • *****
  • Wieczny symulant
    • YoYosims
Odp: Monitory z G-Sync, FreeSync etc.
« Odpowiedź #91 dnia: Lutego 10, 2017, 14:13:13 »
Chodzi mi o to, że wybór monitorów z Freesync jest większy niż z G-sync.

Jest większy bo to tańsze rozwiązanie w przypadku AMD. Free sync działa na zasadzie implementacji softu z tego co pamiętam zarówno na PC jak i w monitorze, a G-sync to już dodatkowe urządzenie w obudowie + soft oczywiście.
GeForce też każe sobie za to więcej płacić, więc i koszt monitora wychodzi większy, ale jak masz GeForce to FreeSync nie będzie ci działał. Musisz zmienić grafikę na Radeona wtedy.
webmaster,   YoYosims - jeśli lubisz symulatory lotnicze

www.yoyosims.pl

Odp: Monitory z G-Sync, FreeSync etc.
« Odpowiedź #92 dnia: Lutego 10, 2017, 15:53:20 »
Jak na moje, to G-sync/Freesync za bardzo mi się nie przydaje. O ile fajnie by było mieć coś takiego w monitorze z odświerzaniem 60Hz, to przy 144Hz dość ciężko jest zauważyć więcej niż jedną klatkę na ekranie. :)

qrdl_logos

  • Gość
Odp: Monitory z G-Sync, FreeSync etc.
« Odpowiedź #93 dnia: Lutego 10, 2017, 18:29:01 »
Jak na moje, to G-sync/Freesync za bardzo mi się nie przydaje. O ile fajnie by było mieć coś takiego w monitorze z odświerzaniem 60Hz, to przy 144Hz dość ciężko jest zauważyć więcej niż jedną klatkę na ekranie. :)

Mijasz się z prawdą. G-Sync to nie tylko więcej klatek na ekranie i też przy 1000Hz może być widać różnicę. Proponuję doczytać i zobaczyć na własne oczy.

Odp: Monitory z G-Sync, FreeSync etc.
« Odpowiedź #94 dnia: Lutego 10, 2017, 18:58:47 »
No właśnie powinno być widać tylko jedną klatkę na ekranie. :) Jeżeli jest więcej, to powstaje tearing i widać "przeskok" między wyświetlanym obrazem. Ze zjawiskiem spotykam się oczywiście i na 144Hz, ale to raczej rzadkość i niespodzianka niż norma, jaką miałem przy 60Hz. No i oczywiście mówię o własnych, subiektywnych odczuciach. Mi po prostu może to nie przeszkadzać i kasa wydana na G-sync byłaby dla mnie kasą wyrzuconą w błoto. Freesynca mam i z niego korzystam (zwykle).

qrdl_logos

  • Gość
Odp: Monitory z G-Sync, FreeSync etc.
« Odpowiedź #95 dnia: Lutego 10, 2017, 19:23:24 »
Było, ale może umknęło, http://tvgry.pl/?ID=5717 tak mniej więcej od 3:30 robi się interesująco. W skrócie: płynność, czy też ilość klatek, zależy od współpracy karty graficznej  (prędkości generowania klatek) i monitora, a nie tylko prędkość odświeżania monitora. Karta nie `taktuje` klatek jak zegarek, czy monitor, więc przy różnicach w ilości generowanych klatek i odświeżania monitora może pojawić się tearing. Tak więc mając 144Hz można mieć szarpanie (tearing, który ma różne przyczyny a nie tylko MHz monitora) i spadki fpsów.
A jeśli chodzi o V-Sync, to jest dość proste (tanie) rozwiązanie. polegające na tym, że synchronizacja monitora działa wtedy gdy karta jest w stanie generować więcej klatek niż odświeżanie. Natomiast przy G-Sync to karta narzuca monitorowi odświeżanie, zgodnie z tym z jaką prędkością generuje klatki. Dzięki temu nie ma rysowania tych samych klatek po kilka razy (wolna karta) lub `czekania` na monitor przez szybką kartę gfx.

Odp: Monitory z G-Sync, FreeSync etc.
« Odpowiedź #96 dnia: Lutego 10, 2017, 19:40:13 »
V-sync działa również gry karta generuje mniej klatek niż częstotliwość odświeżania. Ale to czepianie się. I oczywiście - tearing bez synchronizacji będzie zawsze. Problem w tym, że przy 60Hz, oko widzi dwie klatki przez 16.7ms, przy 144Hz, przez 6.7ms. Ma więc dużo mniej czasu na wyłapanie tego brzydkiego efektu. Jedyny tearing na jaki zwróciłem uwagę podczas grania na monitorze 144Hz (co wcale nie oznacza, że mam 144 FPSy lub wyżej :) ) to w PayDay 2 (ale to bardziej kwestia silnika) i Subnautica (bardzo specyficzna scena). W normalnym użytkowaniu po prostu ciężko mi jest to wyłapać bez zwracania na ten efekt bacznej uwagi.
Nie jestem przeciwnikiem tej technologii - bo technicznie ma same pozytywy. Ale dopłacanie do tego polecałbym tylko tym, którym tearing bardzo przeszkadza, nawet na monitorach o wyższych częstotliwościach.
« Ostatnia zmiana: Lutego 10, 2017, 20:01:37 wysłana przez KosiMazaki »

qrdl_logos

  • Gość
Odp: Monitory z G-Sync, FreeSync etc.
« Odpowiedź #97 dnia: Lutego 10, 2017, 20:53:10 »
V-sync działa również gry karta generuje mniej klatek niż częstotliwość odświeżania. Ale to czepianie się.

Nie, nie działa, bo nie ma sensu działać, skoro monitor jest szybszy niż karta, czyli nie ma możliwości, że kolejna klatka zostanie wygenerowana i nadpisana częściowo nad tą, która się akurat wyświetla. Jeśli karta jest za wolna, to monitor wyświetli bieżącą klatkę drugi raz, czekając na nową klatkę w buforze. Ale to czepianie się.

Odp: Monitory z G-Sync, FreeSync etc.
« Odpowiedź #98 dnia: Lutego 10, 2017, 21:22:18 »
Jeżeli V-sync by nie działał, to w momencie w którym nowa klatka została by wygenerowana, przestałaby się wyświetlać stara klatka (po raz drugi) a zaczął by się wyświetlać fragment kolejnej klatki. Włączony V-sync gdy karta nie potrafi udźwignąć gry w stopniu wystarczającym do uzyskania FPSów równych co najmniej odświeżaniu monitora to duży błąd. I tak, V-sync działa zawsze, jeżeli jest włączony. Czy klatek jest mniej, czy więcej od częstotliwości odświeżania.

qrdl_logos

  • Gość
Odp: Monitory z G-Sync, FreeSync etc.
« Odpowiedź #99 dnia: Lutego 10, 2017, 21:30:53 »
To nie działa tak jak piszesz... wyobraź sobie, że komputer generuje np. 3 klatki na jeden cykl, czyli wg tego co piszesz, zacząłby 1, potem, np. przy 1/3 ekranu, zacząłby 2 i np. w połowie 3? Czyli bez V-Synca na ekranie byłaby sieczka, a jednak nie jest. Zresztą... na filmiku zapodanym powyżej jest to wyjaśnione tak +- w 6:12". Generalnie chodzi o to w jaki tempie pojawiają się klatki w buforze 1 i co wtedy `robi` monitor. Najlepiej jak pojawia się klatka wygenerowana przez kartę w momencie jak monitor kończy wyświetlać obraz i natychmiast pobiera nową klatkę. To właśnie gwarantuje G-Sync.
Napiszę tak: ja mając V-Sync w DCSie (który generuje mi jakieś 150 klatek bez V-Synca) widzę natychmiast kolosalną różnicę z G-Sync. Niby tyle samo klatek, ale przy rozglądaniu się na boki różnica jest piorunująca.

Tako rzecze,
Zaratustra

Odp: Monitory z G-Sync, FreeSync etc.
« Odpowiedź #100 dnia: Lutego 10, 2017, 21:40:12 »
Tak właśnie to działa. Jeżeli miałbyś ogromną ilość klatek na sekundę, to np. każda linia byłaby nową klatką. I tak, to działa jak piszę...
https://i.ytimg.com/vi/VuZaplT9eFY/maxresdefault.jpg
http://international.download.nvidia.com/webassets/en_US/shared/images/articles/introducing-the-geforce-gtx-680-gpu/Tearing2-650.png
https://www.pcper.com/files/imagecache/article_max_width/review/2013-10-18/vsync04.jpg

Bez Vsynca może wyświetlać się na ekranie po kilka klatek na raz.

qrdl_logos

  • Gość
Odp: Monitory z G-Sync, FreeSync etc.
« Odpowiedź #101 dnia: Lutego 10, 2017, 21:46:23 »
Widzę, że dalej usilnie trzymasz się tezy, że to tylko monitor decyduje o wyświetlaniu klatek i ich płynności. To co dałeś w linkach jako przykłady, wynika z podmienienie klatki w buforze, a nie zaczęcia rysowania ramki od nowa... tzn. ramka zawsze się wyrysuje do końca, z tym, że to co jest rysowane ulega zmianie, a w zasadzie podmianie w buforze karty (szybka karta)... stąd te ścięcia. Oczywiście w trakcie rysowania bufor może się przeładować kilka razy i stąd ta `wielość` klatek. Dlatego im więcej MHz ma monitor, tym krócej rysuje się ramka i tym mniejsze prawdopodobieństwo, że bufor zostanie podmieniony - ale - podkreślam - to wyłącznie nie decyduje o płynności. Płynność jest wtedy gdy jest 1:1, tzn. karta generuje dokładnie tyle klatek ile jest MHz.

qrdl_logos

  • Gość
Odp: Monitory z G-Sync, FreeSync etc.
« Odpowiedź #102 dnia: Lutego 10, 2017, 21:49:10 »
Bez Vsynca może wyświetlać się na ekranie po kilka klatek na raz.

Tak, ale tylko wtedy gdy karta jest szybsza niż monitor i szybciej zmienia dane w buforze. Jeśli natomiast jest wolniejsza, to monitor będzie wyświetlał 2-3-4x tę samą klatkę robiąc lagi, które czuć np. jako opóźnienie w sterowaniu.

Odp: Monitory z G-Sync, FreeSync etc.
« Odpowiedź #103 dnia: Lutego 10, 2017, 22:02:05 »
To z tym się zgadzam - widać źle sformułowałem myśli w którymś z postów. Uwierz mi, doskonale wiem jak działa Vsync/Freesync i co one robią - po prostu subiektywnie ich nie potrzebuję w większości przypadków.

A jeżeli jest wolniejsza, to klatka będzie wyświetlana co najmniej raz, ale w momencie gdy gotowa będzie nowa klatka, zacznie być ona wyświetlana, zamiast czekania na koniec rysowania starej klatki. (bez Vsynca). Z Vsynciem pierwsza klatka byłaby wyświetlana dwa razy, i podczas trzeciego "syncu" wyświetlona byłaby najnowsza klatka (niekoniecznie kolejna po pierwszej).

Odp: Monitory z G-Sync, FreeSync etc.
« Odpowiedź #104 dnia: Lutego 11, 2017, 11:52:36 »
Miodek, to jaki monitor byś wybrał do symulacji?

to co zauważyłem na swoim monitorze G-Mastera, że jak ustawie limit fps na 60 to widzę tearing bardzo wyraśniewyraźnie. Natomiast jak wyłączę limiter lub ustawię na 80 Fps, bardzo się poprawia płynność.
Ten monitor ma odświeżanie 75Hz przy podłączeniu kabla HDMI i w opcjach monitora pojawia się funkcja freesync, że działa... więc o co chodzi?
Czyli np: gdy kupię zwykły monitor który ma wyższą częstotliwość niż 60 to powinno mi to wystarczyć?
Polatałem trochę na 60Hz i jak na moje oko to zamula, więc czytając o opinii YoYo że mu wystarcza 60Hz to widocznie używa G-sync w swoim Predatorze i może to niweluje lekki spadek płynności.
« Ostatnia zmiana: Lutego 11, 2017, 12:19:30 wysłana przez YoYo »