Autor Wątek: Lotniskowce, po co ta rampa?  (Przeczytany 27919 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline KosiMazaki

  • Administrator
  • *****
    • http://www.kg200.il2forum.pl
Odp: Lotniskowce, po co ta rampa?
« Odpowiedź #45 dnia: Czerwca 15, 2017, 14:19:53 »
A ustawienie pod wiatr jest także niezbędne (jakby dodaje prędkości) i pomimo tych dwóch elementów prędkość startu jest często tylko o kilka węzłów większa niż prędkość przeciągnięcia.

Raczej dodaje siły nośnej ;).
I/KG200_Doktor  1972-†2006

"Herr Rittmeister wylądował, klasnął w dłonie mówiąc: Donnerwetter! Osiemdziesiąt jest godną szacunku liczbą"

Odp: Lotniskowce, po co ta rampa?
« Odpowiedź #46 dnia: Czerwca 15, 2017, 15:03:01 »
Słusznie, dzięki :)

Odp: Lotniskowce, po co ta rampa?
« Odpowiedź #47 dnia: Czerwca 15, 2017, 18:15:40 »
Tak po prawdzie to dodaje obu, ale drugiego niekoniecznie i tylko zależnie (od pierwszego głównie) więc poprawnym są albo oba twierdzenia, albo tylko kol. Addiego. Nie mogłem się powstrzymać. :)
You are not stuck in traffic. You ARE Traffic.
Get a bike. Break FREE!
"Still in one piece. Good Job. Let's go home."

Odp: Lotniskowce, po co ta rampa?
« Odpowiedź #48 dnia: Czerwca 15, 2017, 18:24:32 »
Tak mi z tą prędkością chodziło coś po głowie, czyli chodziło dobrze :)

Offline macieksoft

  • Trolle
  • *
Odp: Lotniskowce, po co ta rampa?
« Odpowiedź #49 dnia: Czerwca 15, 2017, 20:19:15 »
Dodaje prędkości powietrznej aby być dokładnym.
Prędkość względem ziemi się nie zmienia, ale to nie ma znaczenia ponieważ dla samolotu i jego siły nośnej liczy się prędkość powietrzna.

Teoretycznie stojąc w miejscu (nawet na ziemi) samolot może osiągać całkiem sporą prędkość powietrzną właśnie dzięki wiatrowi.

Kiedyś w DCS robiłem eksperymenty, ustawiałem sobie wiatr na kilkadziesiąt KTS (oczywiście wiatr był pod skrzydła) i mogłem startować świnią prawie z miejsca 8)

Kiedyś na Polsacie był taki program, nie pamiętam jak się nazywał ale pokazywali tam Cessnę lecącą do tyłu (czyli z ujemną prędkością względem ziemi) bo miała na tyle silny wiatr pod skrzydła.

Odp: Lotniskowce, po co ta rampa?
« Odpowiedź #50 dnia: Czerwca 15, 2017, 20:34:07 »
Koledzy - nie wprowadzajmy zamieszania na poziomie pojęć podstawowych. Prędkość o której tu rozmawiamy, to prędkość statku powietrznego (SP) wzgl. masy powietrza - IAS. Nieruchomy wzgl. pokładu SP posiada wzgl. masy powietrza prędkość postępową okrętu + prędkość wiatru (zakładając, że płynie idealnie pod wiatr), co w przypadku współczesnych lotniskowców daje na wstępie ~ 50-70 km/h
Wódka to śmierć, ale polski lotnik śmierci się nie boi...

Offline macieksoft

  • Trolle
  • *
Odp: Lotniskowce, po co ta rampa?
« Odpowiedź #51 dnia: Czerwca 15, 2017, 20:40:26 »
Zgadza się.

A swoją drogą to IAS tłumaczy się jako "wskazywana prędkość powietrzna" co jest dokładnym przetłumaczeniem "indicated air speed".

Odp: Lotniskowce, po co ta rampa?
« Odpowiedź #52 dnia: Czerwca 15, 2017, 22:12:18 »
... i różni się ona (czasem znacząco) od prędkości rzeczywistej "wzgl. masy powietrza", czyli TAS (True AirSpeed), bo przecież IAS prędkością "wzgl. masy" (przynajmniej z definicji) wcale nie jest...  Ale nie wprowadzajmy. :D
You are not stuck in traffic. You ARE Traffic.
Get a bike. Break FREE!
"Still in one piece. Good Job. Let's go home."

Odp: Lotniskowce, po co ta rampa?
« Odpowiedź #53 dnia: Czerwca 16, 2017, 22:12:49 »
Na wysokości pokładu śmiało można postawić znak równości między IAS a TAS.
Taaaa...
MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x32GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX4080S, W11

Offline Mekki

  • Global Moderator
  • *****
  • Tępy Ch**:)
    • 13 WELT
Odp: Lotniskowce, po co ta rampa?
« Odpowiedź #54 dnia: Czerwca 17, 2017, 07:26:29 »
Owszem, ale jak już się spierają o rzeczy podstawowe, to niech chociaż się spierają poprawnie. 8)
A w jaki sposób Ty jesteś upośledzony?

Kanał youtube 13WELT

Odp: Lotniskowce, po co ta rampa?
« Odpowiedź #55 dnia: Czerwca 17, 2017, 11:14:41 »
Nie był bym taki pewien tego znaku równości, bo o ile latem na Hawajach faktycznie różnice są pomijalne, to w okolicach Arktyki zimą potrafią już być całkiem spore.

A prawda jest taka że gdyby kol. Kelso nie wstawił w swojej wypowiedzi tych trzech nieszczęsnych literek to nawet nie było by o co się spierać, bo dokładnie cała reszta jego wypowiedzi jest poprawna :D
You are not stuck in traffic. You ARE Traffic.
Get a bike. Break FREE!
"Still in one piece. Good Job. Let's go home."

Odp: Lotniskowce, po co ta rampa?
« Odpowiedź #56 dnia: Czerwca 17, 2017, 13:34:31 »
Nie był bym taki pewien tego znaku równości, bo o ile latem na Hawajach faktycznie różnice są pomijalne, to w okolicach Arktyki zimą potrafią już być całkiem spore.
Jaki to rząd wielkości na wysokości ~30 m n.p.m?
Czy zmiana gęstości powietrza aż tak zmienia wskazania prędkościomierza? Wysokościomierza barycznego na pewno tak.
Taaaa...
MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x32GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX4080S, W11

Odp: Lotniskowce, po co ta rampa?
« Odpowiedź #57 dnia: Czerwca 17, 2017, 15:55:15 »
Przyjmuję krytykę z pokorą. Przyznam, że wpisując te nieszczęsne trzy literki czułem, że może wokół tego rozgorzeć dyskusja. Nie moją intencją było rozbijanie kwestii prędkości na atomy, ale powoli zaczynał mnie irytować poziom dyskusji w tym wątku. A to ściany wysuwane do wspomożenia podczas startu, wiatr pod skrzydła czy też, sorki Wielki - "raczej dodaje siły nośnej" odnośnie startów pod wiatr. Wszystkie te kwiatki można wytłumaczyć i wiem, że autorzy dobrze kombinują używając tylko złej terminologii. Ale to przecież forum "prawie" lotnicze i wymagany jest pewien poziom dyskusji.
Co do głównego tematu - myślę, że nie ma się co rozwodzić o wyższości jednych świąt nad drugimi, Rampę/skocznię wymyślili Brytyjczycy dla swoich Harrierów, żeby zwiększyć ich zdolności operacyjne. Pomysł zaadoptowali Rosjanie budując swoją koncepcję lotniskowców również w oparciu o pionowzloty. Niestety - czas brutalnie plany zweryfikował i z koncepcji pozostały tylko okręty ze skocznią bez pionowzlotów. Owszem, ma ona sporo zalet, ale została wynaleziona dla innej zupełnie klasy okrętów niż te dysponujące katapultami. Rozwój rosyjskiej floty lotniskowców spełzł na niczym i uważam, że utrzymywanie jedynie Kuzniecowa ma bardziej sens propagandowy niż praktyczny. To okręt prototyp, na którym testuje się i uczy trudnej sztuki operowania tak specyficznym okrętem. Na dodatek ciągłe remonty uniemożliwiają ciągłość szkolenia.
Wg mnie nie można stawiać obok siebie i porównywać katapult i skoczni. Oba te sposoby wspomożenia startu samolotów zostały stworzone dla różnych założeń/systemów operacyjnych i w zasadzie są nieporównywalne.
Wódka to śmierć, ale polski lotnik śmierci się nie boi...

Offline rutkov

  • KG200
  • *
  • Versuchskommando
    • KG200
Odp: Lotniskowce, po co ta rampa?
« Odpowiedź #58 dnia: Czerwca 19, 2017, 12:37:13 »
Wg mnie nie można stawiać obok siebie i porównywać katapult i skoczni. Oba te sposoby wspomożenia startu samolotów zostały stworzone dla różnych założeń/systemów operacyjnych i w zasadzie są nieporównywalne.
Ale chyba to już jest jasne? Rampę zastosowano po to by cięższe samoloty mogły również operować z lotniskowców na których ze względu braku technologii możliwych do zastosowania i technicznej innej możliwości, mogły startować ciężkie samoloty bojowe. Rampa nie ma żadnych uzasadnień innego rodzaju niż techniczne. I nie ma tu znaczenia czy zastosujemy STOVL lub STOBAR czy nawet G-VTOL. Jedynie użycie katapulty pozwala aby samoloty mogły startować w pełni zatankowane i uzbrojone zgodnie ze specyfikacją. Rampa nie daje takich możliwości nawet Harrierowi. Rampa jest protezą dla krajów nie potrafią technologicznie sprostać zaimplementowaniu katapulty (pozwalającej na start w pełni obciążonemu samolotowi) lotniskowcowi.

btw. no sorry za "ściany" ale co mam zrobić jak się nie znam, szukać dyskutantów na samosia.pl? Dziś postarałem się użyć kilku mądrych skrótów których znaczenie sprawdziłem i mam nadzieję że nie nadużyję cierpliwości lepiej obeznanych.
miłośnik 110-tki    •    I/KG200_Doktor  ♥1972-†2006   •   Czekamy Ciebie czerwona zarazo, byś wybawiła nas od czarnej śmierci. Byś nam, kraj przed tym rozdarłszy na ćwierci, była zbawieniem, witanym z odrazą.    •   Han Pasado!    •    GDY WIEJE WIATR HISTORII, LUDZIOM JAK PIĘKNYM PTAKOM ROSNĄ SKRZYDŁA, NATOMIAST TRZĘSĄ SIĘ PORTKI PĘTAKOM

Offline rutkov

  • KG200
  • *
  • Versuchskommando
    • KG200
Odp: Lotniskowce, po co ta rampa?
« Odpowiedź #59 dnia: Maja 09, 2018, 12:36:52 »
Kuzniecow do 2021 do modernizacji, może nawet zamontują mu reaktor. Chłopaki już nie robią sobie protez lotniskowcowych, oni strugają kijek do podpierania się zamiast protezy. Imperium światowe hehehehe..., świńska rura nie imperium  :) .
https://jamestown.org/program/russia-postpones-future-aircraft-carrier-program/
miłośnik 110-tki    •    I/KG200_Doktor  ♥1972-†2006   •   Czekamy Ciebie czerwona zarazo, byś wybawiła nas od czarnej śmierci. Byś nam, kraj przed tym rozdarłszy na ćwierci, była zbawieniem, witanym z odrazą.    •   Han Pasado!    •    GDY WIEJE WIATR HISTORII, LUDZIOM JAK PIĘKNYM PTAKOM ROSNĄ SKRZYDŁA, NATOMIAST TRZĘSĄ SIĘ PORTKI PĘTAKOM