Kupiłem ostatnio przepustnicę GVL "IL-2 Sturmovik" i chcę się podzielić opinią.
Napiszę na początku co to w ogóle jest za sprzęt, żeby rozjaśnić sytuację tym, którzy stykają się z nim po raz pierwszy.
1) GVL to prywatna osoba mieszkająca na Ukrainie, zajmuje się m.in. budową kontrolerów do łodzi motorowych i przepustnic do symulatorów lotniczych. Sprzedaje swoje urządzenia głównie na forach IL-2, DCS i innych.
2 GVL nie ma oficjalnego sklepu internetowego - kontakt odbywa się mailowo.
3) Produkty są dobrej jakości, mechanika głównych osi, najważniejsza część, jest całkowicie stalowa i bardzo precyzyjna. Zamiast potencjometrów używa nowoczesnych urządzeń mierzących zmiany pola magnetycznego.
4) Jeśli chodzi o przepustnice są one budowane na zamówienie przy użyciu standardowych elementów stalowych i drukowanych w 3D elementów plastikowych, przepustnice można konfigurować samemu w bardzo dużym stopniu, od tego też zależy cena.
Jeden z modeli standardowych "IL-2 Sturmovik" ma rękojeść luźno wzorowaną na Bf109 m.in. z regulacją kąta zaklinowania śmigła.
Ma 4 główne osie ze stalowymi głównymi osiami i czujnikami magnetycznymi (oś z rękojeścią jest wzmocniona), 4 dodatkowe potencjometry/enkodery (trzy na panelu i jeden na przepustnicy), 18 przycisków (w tym 5 na rękojeści), 10 przełączników chwilowych/przycisków.
Wszystko to dane orientacyjne, sami wybieramy czy konfigurujemy szczegóły czy kupujemy któryś z modeli standardowych.



Zdjęcia jednego z modeli standardowych "IL-2 Sturmovik" Produkt przyszedł do mnie po uzgodnieniu szczegółów, pocztą ukraińską, po około 2 tygodniach, paczkę można monitorować na bieżąco. Czas oczekiwania na wysyłkę to ok. 1,5 miesiąca, w zależności od kolejki oczekujących.
Urządzenie jest oparte na standardowych elementach więc nawet jeśli za czas któraś część by zawiodła to wystarczy kupić standardowy element w zwykłym sklepie elektronicznym.
Łączymy go z komputerem przez USB. Instalacja i kalibracja zajmuje 5 minut i jest bardzo prosta. Przeprowadzamy ją tylko raz.
Do wykorzystania np. enkoderów potrzebujemy zewnętrznego programy.
W praktyce urządzenie spisuje się bardzo dobrze w symulatorach z czasów I i II wojny, ew. samolotów cywilnych, gdzie główną rolę odgrywa ilość głównych osi, ich wygoda i precyzja ich działania. Głównych osi używa się komfortowo, rękojeść jest wygodna. Oczywiście przez brak mini joysticka czy 4/8 hata urządzenie nie spisuje się równie dobrze w symulatorach nowoczesnych samolotów bojowych, jednak producent stopniowo poszerza możliwości konfiguracji o tego typu elementy.




Zdjęcia innych przykładowych, często wczesnych modeliPlusy:
+ dzięki czujnikom magnetycznym na głównych osiach sterowanie jest precyzyjne, a same czujniki nie zużywają się tak jak potencjometry.
+ Mając tak duży skok możemy wykonywać dużo precyzyjniejsze ruchy niż biurkowym joystickiem z osią przepustnicy.
+ Stalowa mechanika głównych osi jest bardzo wytrzymała i nie zużywa się tak jak plastikowe.
+ Konstrukcja rękojeści jest mocna i sztywna - nie występuje żadne "chwianie się/bujanie" jak np. w przepustnicy od Warthoga z plastikową mechaniką. Siłę oporu regulujemy samemu za pomocą śrub dociskających z osie z boku.
+ Urządzenie jest modułowe, mamy dostęp do całego mechanizmu, możemy modyfikować pewne rzeczy jeśli tylko chcemy.
+ Można samodzielnie konfigurować zamawiane urządzenie, asortyment stopniowo poszerza się o mini joysticki, detenty itd.
+ Tańsze - kurs Hrywny- niż podobne produkty, razem z przesyłką z Rosji i ubezpieczeniem wyniosła mnie niecały 1000zł.
Minusy:
- O ile główne osie są ogólnie bardzo dobrej jakości o tyle przełączniki/przyciski to tanie elementy dostępne w niedużych cenach, ich jakość jest niezbyt wysoka, chociaż spełniają swoje zadanie.
- Nadaje się świetnie do symulatorów starszych maszyn, ale już gorzej do nowoczesnych, gdzie zamiast dużej ilości wysokiej jakości osi oczekiwalibyśmy hatów/mini joysticków.
Należy również wspomnieć o "wersji premium" tej przepustnicy produkowanej przez Fina - Kattori Konte, jego strona:
https://www.kanttorinkone.com/console.htmlŁączy ona wysoką jakość głównych stalowych osi wysokiej jakości wyprodukowanymi przez GVL z równie dobrymi (i drogimi) przełącznikami/enkoderami itd.
Jest jednak ponad dwukrotnie droższa, wybór zależy więc od zasobności naszego portfela.
Zdjęcie wersji produkowanej przez Fina - Kattori Konte
Schemat wersji produkowanej przez Fina - Kattori Konte(Zdjęcia bez podanego źródła pochodzą z forum forum.il2sturmovik.com oraz kanttorinkone.com)