Autor Wątek: AIM-9X Sidewinder  (Przeczytany 5636 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
AIM-9X Sidewinder
« dnia: Stycznia 05, 2004, 15:44:38 »
Polecam zapoznanie się z tym krótkim 4 minutowym filmikiem ukazującym próby najnowszego pazurka USAF, Navy, Marines i ... WLOP.

http://www.raytheon.com/products/aim9_x/ref_docs/v2885a.wmv

Ta rakietka jest chyba najlepszą częścia rozstrzygniętego przetargu na samolot wielozadaniowy dla Polski...

Na filmiku widzimy próbne odpalenia z samolotów:
F/A-18C
F/A-18E
F-15C
F-16C Block 50

Celem jest F-4 - w wersji zdalnie sterowanej.

Naprawde robi wrażenie.

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
AIM-9X Sidewinder
« Odpowiedź #1 dnia: Stycznia 06, 2004, 00:11:40 »
No ja bym sie tu jeszcze zastanowil nad IRIS-T oraz Pythonem 5 ze wskazaniem na ten pierwszy.
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
AIM-9X Sidewinder
« Odpowiedź #2 dnia: Stycznia 06, 2004, 10:17:46 »
Cytat: Kusch
No ja bym sie tu jeszcze zastanowil nad IRIS-T oraz Pythonem 5 ze wskazaniem na ten pierwszy.
IRIS-T to dobra broń, jednakże nadal jest w trakcie testów/usuwania błędów, a jako, że plany jej produkcji sa trochę mniejsze niż X'a (na dzień dzisiejszy zamówienia jedynie dla Typhoon'ów) cena jest wyższa, a możliwości odrobinę słabsze (problemy z głowicą sterującą)

Natomiast Python 5 uważany jest za przereklamowany, reklamowany jako równy X'owi , ale podobno jego skuteczność zaledwie dorównuje pociskowi AIM-9M.

Trochę szkoda, zę AIM-9X jednak jest produkowany z matrycą śledzacą o rozdzielczości 128x128 puntów.. a nie jak w pierwszych prototypach 256x256 - przy dzisiajszej wielkości serii produkcyjnej różnica cenowa nie była by zbyt duża, a osiągi rakiety jeszcze lepsze (większa dokładność i jescze mniejsza wrażliwość na zakłucenia).

Zresztą z oceną ostateczną, lepiej poczekac jeszcze 2 lata...

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
AIM-9X Sidewinder
« Odpowiedź #3 dnia: Stycznia 06, 2004, 11:23:36 »
Cytuj
IRIS-T to dobra broń, jednakże nadal jest w trakcie testów/usuwania błędów, a jako, że plany jej produkcji sa trochę mniejsze niż X'a (na dzień dzisiejszy zamówienia jedynie dla Typhoon'ów)
Zamówienie złozyly jeszcze Greckie siły powietrzne do swoich F-16 Block52,poza tym IRIS-T wydaje sie byc lepszy na dłuzszych dystansach gdyz posiada jeszcze powierzchnie sterujace które pozwalaja mu jeszcze manewrowac po wyczerpaniu paliwa.
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
AIM-9X Sidewinder
« Odpowiedź #4 dnia: Stycznia 06, 2004, 16:06:59 »
Cytat: Kusch
Zamówienie złozyly jeszcze Greckie siły powietrzne do swoich F-16 Block52,poza tym IRIS-T wydaje sie byc lepszy na dłuzszych dystansach gdyz posiada jeszcze powierzchnie sterujace które pozwalaja mu jeszcze manewrowac po wyczerpaniu paliwa.
Fakt... istnieje taka możliwość, choć byłaby to zupełna nowość - zwykle rakiety po wyczerpaniu się paliwa ulegają samodestrukcji.

Offline Rola

  • *
  • 9/39 & R'n'R
AIM-9X Sidewinder
« Odpowiedź #5 dnia: Stycznia 08, 2004, 03:33:53 »
Łał, a ja durny myślałem, że oznaczenie "AIM-9X" to tylko wymysł twórców gry "Flight Commander 2", a tu się okazuje, że.....
"Każdy kilogram nowego samolotu szczególnym dobrem Narodu"

swier

  • Gość
AIM-9X Sidewinder
« Odpowiedź #6 dnia: Stycznia 08, 2004, 12:19:49 »
lata jak pogięta  :lol:

a czy na końcowej planszy to jest su 37 przed paszczą węża - jako cel - czy się mylę :?:

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
AIM-9X Sidewinder
« Odpowiedź #7 dnia: Stycznia 08, 2004, 16:02:04 »


Słów parę o IRIS-T

IRIS-T jest następca programu ASRAAM - rakiety krótkiego zasięgu mającej zastąpić Sidewindera w strukturach NATO, jednakże po wycofaniu się z programu Amerykanów próbujących dalej ciągnąć program AIM-9 (czego wynikiem jest AIM-9X) Europejczycy zostali sami i przez pewien czas ciągnęli projekt ASRAAM aż do odejścia z niego Brytyjczyków, wtedy nastąpiło załamanie się programu, wznowiony został w latach 90'tych i wynikiem jego jest właśnie rakieta IRIS-T (Infra Red Imagery Sidewinder Tail-controlled).

Rakieta jest bardzo podobna do Amerykańskiego odpowiednika, posiada również ruchomą głowicę śledzącą, lecz o mniejszej rozdzielczości, bo zaledwie 64x64 pix. Głowica o rozdzielczości 128x128 nie wyszła jeszcze poza stadium prototypu, jako że występują "jakieś" problemy (prawdopodobnie z chłodzeniem). Pocisk jest budowany przez wiele krajów:
- głowica śledząca: Anglia/Szwecja (BGT, SAAB i DSP)
- silnik: Włochy/Norwegia (FiatAvio i Nammo)
- głowica bojowa: Grecja (GPCC)
- układ sterowania i zapalnik radarowy: Włochy  (Alenia-Marconi)
- system sterowania ciągiem: Kanada (AlliedSignal)
- system nawigacyjny: Włochy (Litton Italia)

Rakieta podobnie jak nowy Sidewinder nie wymaga nowych wyrzutni, czy tez oprogramowania (o ile nie wykorzystujemy dodatkowych możliwości jakie oferuje np. naprowadzanie celownikiem nahełmowym) i może być odpalana z każdego samolotu przystosowanego do odpalenia rakiet AIM-9 L/M Sidewinder.

Stan uzyskania gotowości bojowej IRIS-T w siłach powietrznych krajów które już złożyły zamówienia przewidywany jest na 2005 rok (oczywiście wersja z głowicą 64x64).

DaGhost

  • Gość
AIM-9X Sidewinder
« Odpowiedź #8 dnia: Maja 17, 2005, 19:33:57 »
Odnośnie wypowiedzi poprzednika!!!

IRIS-T nie jest nastepcą programu ASRAAM!
Prawdą jest że po wycofaniu się amerykanów "europejczycy"(anglicy i niemcy) zostali sami,
ale to nie anglicy zrezygnowali z programu tylko niemcy!
Brytyjczycy pozostali sami i do tej pory kontynuują rozwuj i budowe pocisku, czego efektem jest wprowadzenie ASRAAM-ów na wyposażenie RAAF-u (modernizowane F/A-18 ) i RAF-u (Tornado F.3, Harrier,Typhoon)

Anglicy nie mają "nic" wspólnego z budową IRIS-T, za jego budowe odpowiedzialne są
Niemcy(BGT-Bodenseewerk Geratecknik) oraz panstwa kooperujące tak jak wyżej wymienił SUNDOWNER!-Szwecja, Włochy i Kanada

Pozdrawiam!

P.S.
Głowica naprowadzająca ASRAAMA składa się podobnie jak w AIM-9X ze 128x128 elementów!

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: AIM-9X Sidewinder
« Odpowiedź #9 dnia: Grudnia 29, 2006, 10:33:55 »
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

John Cool

  • Gość
Odp: AIM-9X Sidewinder
« Odpowiedź #10 dnia: Grudnia 29, 2006, 15:38:47 »
To pylon Orzełka, jak sądzę?

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: AIM-9X Sidewinder
« Odpowiedź #11 dnia: Grudnia 29, 2006, 16:40:45 »
Tak. Tutaj jego nowocześniejsza wersja z holowanym wabikiem.

http://www.aero-cafe.com/real_aviation/bol/bol_missile_rail.html

"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: AIM-9X Sidewinder
« Odpowiedź #12 dnia: Grudnia 07, 2007, 10:07:08 »
Jako ciekawostka:

http://www.altair.h2.pl/start-501

Cytuj
F-16 zniszczył startującą rakietę

Uzbrojony w dwa pociski rakietowe AIM-9X Sidewinder zestrzelił startującą rakietę doświadczalną Orion. To alternatywa dla innych systemów antyrakietowych.

Szef Missile Defense Agency, gen. Henry Bering III poinformował, że 3 grudnia USA przeprowadziły na poligonie White Sands Missile Range (WSMR) udaną próbę zniszczenia startującej rakiety balistycznej przez samolot F-16 uzbrojony w samonaprowadzające się pociski klasy powietrze-powietrze. Do naprowadzenia na cel został użyty NCDE (Net-Centric Airborne Defense Element) – system zaprojektowany przez Raytheon Missile Systems specjalnie do naprowadzania bsl i samolotów załogowych na rakiety balistyczne.

W próbie użyto dwóch zmodyfikowanych pocisków AIM-9X Sidewinder, z których jeden trafił w rakietę-cel. Drugi transmitował obraz z systemu samonaprowadzania.

Eksperci uważają, że pociski AIM-9X czy AIM-120 z dodatkowymi stopniami startowymi, mogą być z powodzeniem wykorzystywane do niszczenia startujących rakiet balistycznych krótkiego i średniego zasięgu. To tania alternatywa dla znacznie droższych, wyspecjalizowanych systemów, takich jak Airborne Laser czy Kinetic Energy Interceptor. Dzięki przyspieszaczom pociski klasy powietrze-powietrze mogłyby atakować rakiety balistyczne startujące z wyrzutni odległych nawet o 150-200 km w czasie 2-3 minut od ich startu.
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg