Autor Wątek: Ruchome kokpity 3DOF i więcej  (Przeczytany 1271 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Ruchome kokpity 3DOF i więcej
« dnia: Maja 03, 2021, 15:25:31 »
Mam pytanie czy toś z forumowiczów ma lub myśli o kupnie/budowie ruchomego kokpitu ?
W dobie VR wydaje się to naturalną droga do zwiększenia/urealnienia doznań w czasie latania.
Poniżej link do przeglądu kokpitów dostępnych na rynku.
https://www.youtube.com/watch?v=J2AgxmZwDEY

Dziś znalazłem coś takiego, wygląda całkiem fajnie a i cena na kickstarter też dość niska jak na tego typu projekt.
https://www.kickstarter.com/projects/346206518/yaw2-motion-simulator-and-smart-chair


Odp: Ruchome kokpity 3DOF i więcej
« Odpowiedź #1 dnia: Maja 03, 2021, 15:36:00 »
Ja miałem kiedyś taki co sam robiłem pod simracing. To był 2dof plus gseat. Fajna opcja, ale mógłbym zostać tylko przy gseat. Problemem była symulacja przechodzenia przez kąt 180 stopni na danej osi. Wtedy potrafiło szarpnąć. W simracingu było świetnie.
 

Wysłane z mojego SM-G960F przy użyciu Tapatalka
« Ostatnia zmiana: Maja 03, 2021, 15:50:30 wysłana przez gorzasty »
--------------------------------
Win10 64bit
PC: i7 13700k, 64GB RAM 3200MHz DDR4, RTX 4090, VR Quest 3, M2 Drives, EVGA 1000W GQ

VPC MongoosT-50CM2 Grip, VPC MongoosT-50CM3 Throttle, crosswinds rudder pedals, VPC panel CP3, WinWIng PTO2

Odp: Ruchome kokpity 3DOF i więcej
« Odpowiedź #2 dnia: Maja 03, 2021, 15:41:31 »
Parafrazując klasyka:
"Polacy nie gęsi i swoje rozwiązania też mają".
Link do strony producenta:
https://motionsystems.pl/
PS
@gorzasty  pamiętam jak czytałem Twoją relację z budowy chyba na forum http://simracing.pl
« Ostatnia zmiana: Maja 03, 2021, 15:47:20 wysłana przez Dako »

Odp: Ruchome kokpity 3DOF i więcej
« Odpowiedź #3 dnia: Maja 03, 2021, 15:52:24 »



@gorzasty  pamiętam jak czytałem Twoją relację z budowy chyba na forum http://simracing.pl

O, to miło, że ktoś to czytał ;)


Wysłane z mojego SM-G960F przy użyciu Tapatalka

--------------------------------
Win10 64bit
PC: i7 13700k, 64GB RAM 3200MHz DDR4, RTX 4090, VR Quest 3, M2 Drives, EVGA 1000W GQ

VPC MongoosT-50CM2 Grip, VPC MongoosT-50CM3 Throttle, crosswinds rudder pedals, VPC panel CP3, WinWIng PTO2

Odp: Ruchome kokpity 3DOF i więcej
« Odpowiedź #4 dnia: Maja 03, 2021, 17:11:31 »
Problemem takiego rozwiązania jest brak doznań związanych z przeciążeniem, w prostym wirażu w realu nie czuć sił bocznych, bo wciska w fotel. Dobrze zrobiona pętla nie ma w żadnym momencie ujemnego przeciążenia. Jedynie beczki i lot odwrócony można zasymulować.
Latałem symulatorem z przechyleniami kokpitu do chyba 20 stopni, ale to był śmigłowiec, więc oddawało to dynamikę ruchu w miarę pokrywającą się z tym co miała zasymulować.
W najlepszym w jakim siedziałem nie było mechanizmu przechylania się czy pochylania, mam na myśli FMS M346, tam "ruch" oddawało pompowanie się stroju przeciwprzeciążeniowego i obniżenie fotela o około sześć centymetrów. W zupełności wystarczyło do tego, aby poczuć się jak w prawdziwym samolocie, choć nie było greyoutu, nie wspominając o blackoucie.
Ruch symulatora (kabiny) odda niewielką część tego co dzieje się w prawdziwym samolocie, trzeba się zastanowić czy warto w coś takiego inwestować do latania pętli.
Co innego w samochodzie, tam mamy przeciążenia w osi x i y, a te można zasymulować przechyleniem, czy pochyleniem, bo z osią z będzie problem.

Odp: Ruchome kokpity 3DOF i więcej
« Odpowiedź #5 dnia: Maja 03, 2021, 20:57:06 »
Zgadzam się z przedmówcą. Dlatego napisałem, że mój gseat robił lepszą robotę niż shaker. Jeśli ktoś chce ograniczyć koszty to ja bym proponował iść zdecydowanie w to właśnie. Co do auta, to to samo. Ten 2 czy 3 dof to sam nie wiem co symuluje najlepiej... niby jest jakieś stałe przeciążenie przy przechyle, ale bardzo małe. Dla mnie to nie było wystarczające. W aucie sportowym jak się wepniesz w fotel 4 czy 6 punktowymi pasami to nie ma bata żebyś skakał jakoś. Jesteś jednością z bryłą auta. Do tego twarde zawieszenia niwelują przechylenia budy jakiekolwiek. Więc tak naprawdę te siłowniki symulują bardziej jakieś chwilowe przeciążenia które znacznie lepiej oddaje gseat właśnie. Może na też nieco to utrudnia prowadzenie auta na wyrypach, coś trochę jak w realu, choć tu też przy dobrze zestrojonym zawieszeniu tego typu rzeczy się nie dzieję tak bardzo.

Wracając do samolotów to sprawa jest jeszcze trudniejsza. Zależy też co chcemy symulować - czy odrzutowce, czy śmigła, liniowce, helikoptery a może szybowce.     

To może dawać ciekawe wrażenia, ale trochę mało to dynamiczne, no i na pewno nie do końca realistyczne: https://www.youtube.com/watch?v=QRmx-DXlxuM
--------------------------------
Win10 64bit
PC: i7 13700k, 64GB RAM 3200MHz DDR4, RTX 4090, VR Quest 3, M2 Drives, EVGA 1000W GQ

VPC MongoosT-50CM2 Grip, VPC MongoosT-50CM3 Throttle, crosswinds rudder pedals, VPC panel CP3, WinWIng PTO2

Odp: Ruchome kokpity 3DOF i więcej
« Odpowiedź #6 dnia: Maja 03, 2021, 21:08:43 »
https://www.virtual-jabog32.de/forum/viewtopic.php?t=12289. Rozmawiałem z autorem projektu, koszt  budowy to 50 tyś.

Odp: Ruchome kokpity 3DOF i więcej
« Odpowiedź #7 dnia: Maja 03, 2021, 21:40:26 »
Mógłbyś wyjaśnić co masz na myśli "gseat" ?

Odp: Ruchome kokpity 3DOF i więcej
« Odpowiedź #8 dnia: Maja 04, 2021, 00:16:13 »
Mógłbyś wyjaśnić co masz na myśli "gseat" ?
Gseat czyli system który uciska twoje plecy i tyłek specjalnymi klapami. Masz dwie pod tyłkiem i dwie pod plecami na ogół. Umożliwia to symulację ucisku przy przeciążeniach. Wpisz w Google to na pewno Ci coś wyskoczy.

Wysłane z mojego SM-G960F przy użyciu Tapatalka

--------------------------------
Win10 64bit
PC: i7 13700k, 64GB RAM 3200MHz DDR4, RTX 4090, VR Quest 3, M2 Drives, EVGA 1000W GQ

VPC MongoosT-50CM2 Grip, VPC MongoosT-50CM3 Throttle, crosswinds rudder pedals, VPC panel CP3, WinWIng PTO2

Offline Sorbifer

  • *
  • OstBlock. Tu i Teraz.
Odp: Ruchome kokpity 3DOF i więcej
« Odpowiedź #9 dnia: Maja 04, 2021, 13:53:33 »
A coś takiego jest w sprzedaży? :O
Sorbifer.
OstBlock.
Kiepsky.


Odp: Ruchome kokpity 3DOF i więcej
« Odpowiedź #11 dnia: Maja 04, 2021, 16:50:34 »
Wpisałem g-seat w przeglądarkę i wyskoczyła mi taka stronka: https://bergisons.simpit.info/motion-integrated-g-seat
Koszt materiałów 1500 euro. Ma być latem zgłoszony projekt na kickstarter.
« Ostatnia zmiana: Maja 04, 2021, 19:12:59 wysłana przez KosiMazaki »

Offline Sorbifer

  • *
  • OstBlock. Tu i Teraz.
Odp: Ruchome kokpity 3DOF i więcej
« Odpowiedź #12 dnia: Maja 04, 2021, 19:56:55 »
Hmm... ten fotelik supportuje mnóstwo gier wyścigowych, ale tylko jeden symulator lotu. :(
Sorbifer.
OstBlock.
Kiepsky.