Dzisiaj nie będę zgrywał Rayskiego i uchylę nieco rąbka tajemnicy
Choć tego jeszcze dobrze nie widać, cały czas trwają prace nad
RWD-9.Na pierwszy ogień - to chyba oczywiste - poszła wersja
S. Ale chcielibyśmy też dać wam wersję
W. W tym celu Rola dokona przyłączenia Zaolzia do Macie... wróć! chciałem powiedzieć że popytam naszych kochanych południowych sąsiadów czy nie mają takiej instrukcji do silnika
Walter Bora I. Ich nikt nie bombardował i nie rozkradał tak jak nas, wiem że wersja II tego silnika jest u nich w muzeum w Kbely, a i firma istnieje do dziś.
Większość przyrządów pokładowych jest już gotowa: prędkościomierz, wysokościomierz, obrotomierz, wariometr, zakrętomierz z chyłomierzem poprzecznym, busole, chyłomierz, paliwomierz, ciśnieniomierz smaru, chronometr

i sygnalizator pożaru.. Gracze latający po Ciemnej Stronie Szmocy będą nimi mile zaskoczeni
Jak widzieliście na naszej stronie, gotowe są też walizki a'la globtrotter

(część w bagażniku, część w kokpicie w sekcji pasażerskiej i pod deską rozdzielczą). Oliver trudzi się nad kolejnymi przyrządami.
Tymczasel Elias wprowadził nieco poprawek do modelu płatowca - m.in. statecznik poziomy i oszklenie kabiny. Buga w tej ostatniej wyniuchał M.Misiewicz, który wraz z M.Kuczewskim pomaga nam przy samolocie. Obaj panowie webmasterzy strony
www.sampol.de są wielkim fanami RWD-9, nawet większymi ode mnie

(jakoś wolę RWD-13, ciągnie mnie by znów do niej wsiąść

)
Chyba najciekawsze zostawiłem na koniec. Otóż od pewnego czasu konsultujemy się z panem mgr inż. Andrzejem Glassem, którego nikomu przedstawiać nie trzeba. Dzięki jego uprzejmości mamy do wglądu bardzo rzadkie materiały - normalnie nieosiągalne, tj. nie publikowane w książkach. Okazuje się, że nie wszystko jest tak, jak to wcześniej opisywano w monografiach... wciąż odnajdują się zdjęcia, z których uczymy się czegoś nowego. Np. w sprawie identyfikacji nieznanego dotąd przyrządu rozmawiałem z panem Janem Hoffmannem, znanym nam wszystkim gospodarzem ekspozycji krakowskiego muzeum. W naszej modelarskiej sprawie będzie też (najprawdopodobniej - trzymajcie kciuki!) rozmawiał pan Glass z inż. Bronisławem Żurakowskim, pracownikiem biura konstrukcyjnego DWL
czyli: RWD, (współ)konstruktorem takich maszyn jak RWD-13S, RWD-17 i RWD-17W, czy RWD-20 (przeróbka RWD-9). Oooops! Tego ostatniego zdania nie powiedziałem! TAJNE!

(zaraz to skasuję, lol)
Natomiast nie jest tajne, że dostaliśmy od autora przedwojenną dokumentację profilu aerodynamicznego IAW-192 (Instytut Aerodynamiczny w Warszawie), stosowanego w skrzydle samolotu RWD-9 oraz profilu IAW-177 (stateczniki). Elias - będąc z wykształcenia (i zatrudnienia) inżynierem lotniczym - wprowadzi te dane do
modelu lotu naszego samolotu (czytaj: pliki airfiles w MSFS2004).
No i jakby nas kto pytał, to do myśliwców P też mamy takie dane, be sure
