Autor Wątek: 37 km/h - czy to mozliwe?  (Przeczytany 8189 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

qrdl

  • Gość
37 km/h - czy to mozliwe?
« Odpowiedź #15 dnia: Czerwca 26, 2005, 14:44:11 »
Cytat: Kusch
cytuję:

".....Jednoczesnie samolot pozostawał w pełni sterowny przy prędkości lotu ok 37km/h"

Napisz jeszcze skąd ten cytat - w pełni sterowny  :570:  , kręcił beczki?! Będę omijał tego autora z daleka  :lol: Może jest tam napisane czym był sterowany ten samolot, bo to przecież wysoce nieprawdopodobne żeby lotki były w stanie - przy rzeczonej prędkości a co za tym idzie przy małej prędkości przepływu powietrza na płatowcu - skutecznie sterować, zmieniać kierunek lotu.
Albo to błąd w druku albo ktoś sobie jaja robi - to brzmi bardziej absurdalnie niż PF, chyba, że to jednak Olo ma racje ;-)
Popij wodą i zapomnij :-)

pozdrawiam,
qrdl

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
37 km/h - czy to mozliwe?
« Odpowiedź #16 dnia: Czerwca 26, 2005, 14:50:43 »
Cytat: qrdl
Napisz jeszcze skąd ten cytat


Wydawnictwo AJ-Press Monografie Lotnicze nr6 F/A-18 Hornet.
Autor Ryszard Kwas,ten sam który pisze,że F-18E Super Hornet ma posiadać (bo to stary numer jest :) ) silniki bez dopalaczy :wink:  :D
A tak na marginesie to info przecież Northop takie zapodawał w swoich kampaniach reklamowych.
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
37 km/h - czy to mozliwe?
« Odpowiedź #17 dnia: Czerwca 26, 2005, 14:54:25 »
Cytat: qrdl
...żeby lotki...
Qrdl.. Hornet nie ma lotek jako takich, przechył samolotu jest wykonywany wychyleniem sterów wysokości i kierunku, szczególnie przy tak małej prękosci.

qrdl

  • Gość
37 km/h - czy to mozliwe?
« Odpowiedź #18 dnia: Czerwca 26, 2005, 15:07:51 »
Cytat: Sundowner
Qrdl.. Hornet nie ma lotek jako takich, przechył samolotu jest wykonywany wychyleniem sterów wysokości i kierunku, szczególnie przy tak małej prękosci.

A co to znaczy "jako takich"? Sugerujesz, że w 18 są tylko 2 powierzchnie sterowe: głebokość i kierunek, a płat nie ma czegoś co powszechnie nazywa się lotką i czego działanie polega na tym, że jak wychylimy to "coś" do góry z jednej strony, to z drugiej strony, analogiczne "coś" wychyla się w dół. Dodam, że skręt odbywa się wówczas przez skrzydło, w którym to "coś" wychiliło się do góry.. Tak więc 18 nie ma czegoś takiego, czy ma to jakąś amerykańską nazwę??
Zwróć uwagę, że w cytacie zapodanym przez Kuscha jest mowa o "pełnej sterowności", a sterowanie kierunkiem i głębokością chyba nie daje takich możliwości - swoją drogą ciekawe ile czasu robi 18 beczkę na kierunku i wysokości, zresztą argument podtrzymuję. Nie wygląda, żeby 18 miała tak wielkie owe powierzchnie, żeby latać poniżej 40km/h, bez przesady, to nie jest szybowiec, ani górnopłat na grubym profilu, tylko cieżki złom na małych skrzdełkach.

pozdrawiam,
qrdl

[ Dodano: Nie Cze 26, 2005 5:13 pm ]
ps. ja nie twierdzę, że ten 18 nie miał tych 37km/h, miał pewnie przez kilka sekund i był "sterowny inaczej". A na jakiej wysokości odbył się ten "pokaz"?

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
37 km/h - czy to mozliwe?
« Odpowiedź #19 dnia: Czerwca 26, 2005, 15:22:17 »
Widzisz całe zagadnienie klasycznych powierzchni sterowych rozbija sie totalnie gdy zaczynamy podchodzić do pokładu lotniskowca, wtedy potrzeba sporo siły nośnej i aby ja wytworzyć robi sie klapy na całej długości krawędzi spływu - również w miejscu gdzie normalnie są lotki, tak jest w F-14 jak i F-18, z tym, że w F-14 zamiast normalnych lotek ma się coś w rodzaju hamulców aerodynamicznych umieszczonych na górnej powierzchni skrzydeł i w obu maszynach funkcję lotek przejmują stery wysokości, które sa wychylane niezależnie. W Hornecie do tego jeszcze dochodzą stery kierunku i zmiana mocy poszczególnych silników, bo wszystko to sterowane jest przez komputer - pilot tylko mówi gdzie chce lecieć.

Tak swoja drogą to w każdej współczesnej maszynie ster wysokości odciąża lotki, tak jest w F-16, F-15, Mig29, Su-27, Tornado itp. itd.

qrdl

  • Gość
37 km/h - czy to mozliwe?
« Odpowiedź #20 dnia: Czerwca 26, 2005, 15:32:48 »
Cytat: Sundowner
Widzisz całe zagadnienie klasycznych powierzchni sterowych rozbija sie totalnie gdy zaczynamy podchodzić do pokładu lotniskowca, wtedy potrzeba sporo siły nośnej i aby ja wytworzyć robi sie klapy na całej długości krawędzi spływu...

Chyba dochodzimy do sedna sprawy, jakiej prędkości potrzeba, żeby 18 wystartował z pokładu lotniskowca? Skoro potrafi latać "w pełni sterownie" przy 37km/h na kosmicznym natarciu, to pewnie start na luzie odbywa sie tak przy 100km/h i potem od razu można zaciągnąć wajchę i kontynuować wzonoszenie przy AoA np. 30 ;-).

pozdrawiam,
qrdl

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
37 km/h - czy to mozliwe?
« Odpowiedź #21 dnia: Czerwca 26, 2005, 16:40:22 »
Ja tylko przypomne,że magiczne 37km/h dotyczy YF-17 pozniej samolot przytył 4 tony i nadali mu nazwe F-18 Hornet.Zreszta wiecej rzeczy pozmieniali w aerodynamice,żeby np zwiekszyc zasieg.


Cytat: qrdl
Chyba dochodzimy do sedna sprawy, jakiej prędkości potrzeba, żeby 18 wystartował z pokładu lotniskowca?


Przy 215 unosi przednie koło.Prędkośc lądowania 232km/h przy kacie natarcia 7 stopni
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

qrdl

  • Gość
37 km/h - czy to mozliwe?
« Odpowiedź #22 dnia: Czerwca 26, 2005, 17:36:06 »
Cytat: Kusch
Prędkośc lądowania 232km/h przy kacie natarcia 7 stopni

Domyślam się zatem, że poniżej tej prędkości samolot spada jak ptasi klocek. Pewnie musieliby 18 ew. tego YF17 zrobić z balsy, żeby przy prędkości o 195km/h mniejszej był w "pełni sterowny", albo nawet nie z basy, tylko ze styropianu dmuchanego wodorem  :lol:  :lol:

pozdrawiam,
qrdl

37 km/h - czy to mozliwe?
« Odpowiedź #23 dnia: Czerwca 26, 2005, 18:22:14 »
Z sosny syberyjskiej...

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
37 km/h - czy to mozliwe?
« Odpowiedź #24 dnia: Czerwca 26, 2005, 18:42:21 »
Zajrzałem do swojej książki - wyroczni i tam w dziale historia F/A-18 można znaleśc fragment:
Cytat: Mike Spick
Handling was excellent: the YF-17 could achieve AOA of up to 34deg in level flight, and 63deg AOA was reached in a 60deg zoom climb, while the aircraft remained controllable at indicated speeds right down to 20kt (37km/h).

damos

  • Gość
37 km/h - czy to mozliwe?
« Odpowiedź #25 dnia: Lipca 02, 2005, 18:01:45 »
To duzo wyjasnia.
Osiagnal to pod koniec wznoszenia, kiedy stal na silnikach i dopiero po zwolnieniu do 37 kph zwalil sie jak cegla :)
bez jaj ... "remained controllable" != "w pełni sterowny" . Ja bym to przetlumaczyl "pozostawal pod kontrola do predkosci 37 kph" a i to jedynie dzieki ciagowi silnikow a nie powierzchniom sterowym, ktore wtedy juz niewiele moga....

Pzdr !

Boxster

  • Gość
37 km/h - czy to mozliwe?
« Odpowiedź #26 dnia: Lipca 03, 2005, 15:32:55 »
Cytat: PZl Belfegor
Napiszcie coś więcej o tej kobrze Horneta, może jakiś link?

Co do kobry na Hornecie to można było ją zobaczyć na pokazach zamkniętych, przed Air Show w Bydgoszczy (już ładne pare lat temu...). Nie mam pojęcia jak szybko leciał, ale było baaardzo wolno...

Ajti

  • Gość
37 km/h - czy to mozliwe?
« Odpowiedź #27 dnia: Lipca 04, 2005, 12:20:19 »
Cytat: Kusch
Cobra w wykonaniu F-18E trzeba pobrac wszystkie częsci
1

2

3

4

5

6

7


Przecie to filmik z Malezji na pokazie efa...

Cytat: qrdl
Nie wygląda, żeby 18 miała tak wielkie owe powierzchnie, żeby latać poniżej 40km/h, bez przesady, to nie jest szybowiec, ani górnopłat na grubym profilu, tylko cieżki złom na małych skrzdełkach.


Nawet SZD-9 'Bocian' w kominie zaczyna drgac przy predkosci 60km/h, sam sie o tym pare razy przekonalem jak sie zamyslilem  :mrgreen:

pawel

  • Gość
37 km/h - czy to mozliwe?
« Odpowiedź #28 dnia: Lipca 17, 2005, 11:20:20 »
Witam.
Ryszard Jaxa Małachowski podajne tą samą wartość dla YF17 (34 stopnie i 37km/h!!!) w monografii horneta z Przeglądu Konstrukcji Lotniczych. Wytłumaczenie jest takie że pewnie obaj autorzy korzystali z tych samych żródeł. Jak dla mnie kontrolowany lot poziomy ze stałą predkośćia 37km/h w wykonaniu jakiegokolwiek klasycznego samolotu nadźwiękowego jest po prostu nie możliwy (nawet wyposażonego w wektorowanie ciągu). Swoją drogą na Hornecie amerykanie przeprowadzali próby z wektorowaniem ciągu. Wprowadzono niewielkie zmiany dyszy wylotowej i dodano trzy ruchome deflektory (podobnie jak w X31). Oczywiście ten system nie daje takich mozliwosci jak dysze w silnikach radzieckich i powoduje spadek sprawnosci zespołu napędowego, ale były to tylko testy. Nawiasem mówiąc kobrę wykonać może większeść samolotów ze skrzydłem pasmowym. Z tego co pamiętam na Viperze po zminie oprogramowania też przeprowadzano takie próby. Podobne testy wykonywali też francuzi na Mirage 2000.
Co do sterowania natomiast nie zgodzę sie z Sunem. Podczas lotu z prędkościami nadźwiekowymi sterowanie przechyłem przejmuje całkowicie płytowe usterzenie głebokości (działejące nota bene jako sterolotki w całym zakresie prędkości)powierzechnie sterowe na skrzydłach wchodzą do pracy dopiero na predkościach podźwiekowych. zależność ta podyktowana jest aerodynamiką (przede wszystki chodzi o opory falowe i przechodzenie czoła fali przez płat), na prędkościach podżwiękowych dochodzi do uaktywnienia sie lotek( powierzchni sterowych na na zewnętrznej części skrzydła) które pracują w tych stanach lotu jako klasyczne lotki. kiedy prędkość spada i potrzbna jest siła nośna wychylają sie powierzchnie sterowe na całej krawędzi spływu skrzydeł; część wewnetrzna - klapy( pozostające w tym samym położeniu) i zewnętrzna która teraz dzała jako klapolotki. Hornet jest słynny ze swojej bogatej mechanizacji płata, a postęp w aerodynamice i inżynierii materiałowej pozwolił na stworzenie płata o wiele doskonalszego aerodynamicznie niż w samolotach o zmiennej geometrii (i o wiele mniejszym kosztem co najważniejsze). W tomcacie natomiast następuje bardzo duży przyrost siły nośnej i duża sateczniść w osi podłużnej poprzez duże wydłużenie płata w położenie z małym skosem, dochodzą do tego klapy systemu fowlera dające najwiekszy przyros s.n. ze wszystki typów klap. Pochyleniem serują natomiast sterolotki i robią to w całym zakresie prędkości ( dla tego są tak ogromne), podczas kiedy skos skrzydeł jest mały lub śreni wspomagana są przez przerywacze na górnych powierzchniach skrzydeł. Przerywacze stosuje sie w przpadku kiedy na całej rozpiętości płata występuje klapa (np. Tornado, wiekszość samolotów komunikacyjnych i transportowych). Z jednej strony komplikuje to konstrukcje bo dochodzi nam koleje ruchome urządzenie, z drugiej jednak zdecydowanie upraszcza konstrukcje klap które wychylają sie na całej rozpiętości i pozostają w tym położeniu w zadanym zakrsie prędkości. Niebagatelna jest też kwestia bezpieczeństwa lotu gduż podczas lądowanie nie dojdzie do awarii klap i nagłego spadku siły nośnej ponieważ sa one zblokowane. W Hornecie nie ma co prawda klap fowlera ale są klapy dwuszczelinowe  o bardzo dużej powierzchni które również dają olbrzymi wzros siły nośnej a to za sprawą przede wsztstkim tego że znajdują sie w centrum odziałowywania wiru wytwarzanego przez pasmo. Z tej to własnie racji nikorzystne było by gdyby wspomagały one lotki ponieważ wir zapasmowy ma bardzo dużą energię i lepiej kiedy są one zblokowane, natomiast jego energia jest o wiele mniejsza w zewnętrznej cześci płata  i dla tego tam zastosowano klapolotki. Natomiast w skrzydłach pasmowych nie stosuje sie przerywaczy poniewarz zaburzyły by one wir co spowodowałoby spadek siły nośnej. Przerywacz ma jeszcze tę ciekawą właściwość, że występując tylko na górnych powierzchniach skrzydeł działa niesymetryczie i jeżeli wychylamy drąga na przyklad w lewo działa lewy przerywacz powodując spadek siły nośnej na lewym skrzydle a tym samym przechylenie samolotu w lewo, powodując jednocześnie wrost oporu czołowego lewego płata i powstanie momentu który działa ja danie lewej nogi ( w pewnym sensie wspomaga ster kierunku) w konsekwencji powoduje to obniżenie zjawiska zeslizgu ( w tym wypadku w lewego)
Co do silników w Hornecie nie zgadzam się również. Oba pracują cały czas symetrycznie.
pozdrawiam
pawel

37 km/h - czy to mozliwe?
« Odpowiedź #29 dnia: Września 26, 2005, 21:18:21 »
http://www.gigashare.com/files/embed/1689293340.html

Panowie czy to może wspomniany w poście wyżej (poście pawła) X-31???