Autor Wątek: systemy nawigacyjne  (Przeczytany 3154 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Schmeisser

  • Gość
systemy nawigacyjne
« dnia: Lipca 18, 2005, 12:38:11 »
W jaki sposob wprowadza się planowaną trasę przelotu do systemu nawigacyjnego maszyny ?
teraz uwaga , będe używał słów których znaczenia nie znam :D W jaki sposób autopilot realizuje dolot do punktu - po loksodromie czy ortodromie?

Loksodroma to prosta łącząca dwa punkty na mapie w projekcji merkatora, przecina wszystki południki i równoleżniki pod tym samym kątem ( a robi to dlatego ze to prosta, więc nie może być krzywa, a skoro jest prosta to przecina pod stałym kątem ... mam nadzieje że nie skomplikowałem zagadnienia  :twisted: )
Rozsądek podpowiada nam że najkrótsza droga pomiędzy dwoma punktami to prosta. Tyle że rozsądek działa na płaszczyźnie :) a w przestrzeni okazuje się że nie zawsze poleganie na zdrowym rozsądku jest dobrym rozwiązaniem ( chyba dlatego nie wolno ufać w kabinie niczemu poza przyrządami), a tym czasem wspomniana linia wcale nie jest najkrótszą drogą.

Otrodroma to najkrósza linia łącząca dwa punkty na powierzchni sfery, na mapie w projekcji merkatora ma postać krzywej wybrzuszonej w kierunku bliższego z biegunów.  W praktyce lot po ortodromie sprowadza sie do pokonywania wielu loksodromicznych odcinków , na jakie podzieliliśmy krzywą.  Czyli mapa , zegarek , kalkulator , oszacowanie zejscia z kursu , poprawki  ... wiecie co? Polece po loksodromie :D

Jak autopilot realizuje przelot po ortodromie ? W 'ludzkim stylu' dzieląc ja na odcinki, czy po prostu leci dokładnie po łuku ( zakładając iż jest możliwe uzyskanie tak precyzyjnego sterowania)

Offline Meehau

  • *
  • CyC
systemy nawigacyjne
« Odpowiedź #1 dnia: Lipca 18, 2005, 14:12:11 »
Przeloty po ortodromie realizuje się głownie dla odległosci ponad 3000km. TUTAJ troche o tym jak wykreslana jest ortodroma, moze dla komputerów sprzęzonych z GPSem to nie problem...:)
Meehau
"The milk of aircrew kindness comes in very small containers and has a quick expiration date"

Schmeisser

  • Gość
systemy nawigacyjne
« Odpowiedź #2 dnia: Lipca 18, 2005, 14:22:08 »
http://www.sailing.radzionkow.net/nav2.html


a tutaj jest to przystepnie wytłumaczone  - w przypadku morskich wojazy, opłaca się stosować nawigację po ortodromie przy trasach dłuższych niż 400 km

pawel

  • Gość
systemy nawigacyjne
« Odpowiedź #3 dnia: Lipca 18, 2005, 16:47:15 »
Poprawki loksodromiczne w nawigacji lotniczej wprowadza się na przelotach powyżej 1000 km i na kursach zbliżonych do tych, w których występują najwieksze różnice między Drogą Loksodromiczną i Drogą Ortodromiczną (45 stopni, 135stopni itd.).
Autopiloty z komputerami misji same obliczają poprawki loksodromiczne. Wbrew pozorom to dość proste obliczenie, potrzebujemy tylko współrzędych obu punktów. Proste autopilot które utrzymują kurs magnetyczy latają po loksodromach. O wiele bardziej dokuczliwe były dla pilotów ( a włąściwie dla autopilotów) błędy magnetycze busoli (dewicje, deklinacje itd).
pozdrawiam
pawel

[ Dodano: Wto 19 Lip, 2005 12:56 ]
A może w takim razie ktoś wie, czy istaniały podczas IIWŚ urządzenia, które same wyliczały taką poprawkę, bo zaraz po wojnie napewno tak.

lookas

  • Gość
Ortodroma
« Odpowiedź #4 dnia: Października 30, 2006, 21:11:14 »
Ucząc się na licencje szybowcową nawigacji. natknąlem sie na takie zagadnienie
ortodroma

I tu jest moje pytanie, co jeżeli 2 punkty będą leżały na jednym równoleżniku (różnym od równika)??
Z jednej strony najkrótsza linia łacząca 2 punkty to ortodroma a z drógiej:
"Stanowi ona zawsze fragment koła wielkiego" ale przecież kołem wielkim jest tylko jeden równoleżnik-równik

:118: Zostałeś zmodowany  :118:
Na forum już na prawdę rozmawialiśmy o wszystkim, wystarczy użyc wyszukiwarki
[Sundowner]
« Ostatnia zmiana: Października 30, 2006, 21:33:30 wysłana przez Sundowner »

Odp: systemy nawigacyjne
« Odpowiedź #5 dnia: Października 31, 2006, 10:34:47 »
Na samolocie "o zmiennej geometrii skrzydła z centralnym wlotem powietrza" w wersji jednomiejscowej samolot stanowił "środek świata" i system wyliczał ortodromę po jakiej miał się on poruszać. W wersji dwumiejscowej środkiem świata była (i chyba jest) Kcynia i przy wprowadzaniu danych do "kalkulatorka nawigacyjnego" należało uwzględnić zbieżność południków, dla tras poniżej 600 km nie miało to dużego znaczenia, jednka powyżej należało je uwzględnić lub zwiększyć wagomiar bo zniwelować powstaly błąd.
Pisze to z pamięci, mając w pamięci to gdzie mam skrypt do systemów nawigacyjnych wspomnianego samlotu.

Offline Sherman

  • *
  • 1. Pułk Lotniczy, 2. Eskadra Wywiadowcza, 105.WPŚB
Odp: systemy nawigacyjne
« Odpowiedź #6 dnia: Października 31, 2006, 17:44:23 »
Czy obecnie mapy nawigacyjne robi się z poprawką na zboczenie? Od kiedy wiadomo o wędrówce biegunów? Od kiedy potrafimy wyliczać deklinację?

Czy dużo maszyn będzie miało kłopoty w związku z zaniknięciem pola magnetycznego?
Marcin "Rahonavis" Rogulski (1986-2019)

Nie przepuszczą żadnej owcy,
Z drugiej chłopcy wywiadowcy.

Offline Sherman

  • *
  • 1. Pułk Lotniczy, 2. Eskadra Wywiadowcza, 105.WPŚB
Odp: systemy nawigacyjne
« Odpowiedź #7 dnia: Listopada 01, 2006, 16:17:03 »
Uściślę może pytanie. Czy podczas II wojny znano już deklinację dla poszczególnych współrzędnych? Czy zboczenie magnetyczne mogło być przyczyną tego, że np. bombery w ogóle nie przyleciały nad cel?
Marcin "Rahonavis" Rogulski (1986-2019)

Nie przepuszczą żadnej owcy,
Z drugiej chłopcy wywiadowcy.

kaa

  • Gość
Odp: systemy nawigacyjne
« Odpowiedź #8 dnia: Listopada 02, 2006, 00:01:16 »
Jak autopilot realizuje przelot po ortodromie ? W 'ludzkim stylu' dzieląc ja na odcinki, czy po prostu leci dokładnie po łuku ( zakładając iż jest możliwe uzyskanie tak precyzyjnego sterowania)
(Dawnoś to pisał, ale co mi tam...) Przecież lot po loksodromie, czyli ze stałym kursem magnetycznym, to właśnie lot po łuku (jedynie na mapie może wyglądać na prostą), a po ortodromie leci się prosto (dlatego droga jest krótsza), tylko przyrządowy kurs się zmienia. Więc czy autopilotowi do lotu po ortodromie nie wystarczy trzymający kierunek żyroskop (zamiast trzymającej kurs magnetyczny busoli)?

przecież kołem wielkim jest tylko jeden równoleżnik-równik
Kołem wielkim jest każde koło wyznaczone przecięciem kuli przez płaszczyznę przechodzącą przez środek tej kuli.