Postaram się odpowiedzieć na to i owo.
- Dlaczego w Condorze oba wariometry pokazują takie same wskazania? Czy wskazania wariometru energii całkowitej nie powinny się różnić (skoro bierze pod uwagę opadanie szybowca)?
A dlaczego nie? Oba są wariometrami energii całkowitej, choć jeden "udaje" elektroniczny, a drugi mechaniczny. W praktyce niewiele się od siebie różnią, może poza tym, że w elektronicznym daje się czasami ręcznie ustawiać czas uśredniania, no i oczywiście korzystać z sygnałów dźwiękowych...
- W FSX wariometr w szybowcach pika zawsze, kiedy nabieramy wysokości (np w trakcie wykonywania pętli), w Condorze jest inaczej. Pikanie słychać tylko wtedy, kiedy trafimy na noszenie, inaczej, nawet jeśli wznosimy się ostro po uprzednim rozpędzeniu wariometr będzie milczał. Dlaczego tak się dzieje, i która wersja jest bliższa rzeczywistości?
Ponieważ FS (jak dotąd każdy) nie potrafi oddać działania wartiometrów energii całkowitej, (najważniejszych na szybowcu), a jedynie radzi sobie z wariometrami "drążkowymi" (bez kompensacji; typowymi dla samolotów). Tak więc "wersja" z Condora jest bliższa rzeczywistości.
A dlaczego tak się dzieje? Ponieważ wariometr energii całkowitej wskazuje (zgodnie z nazwą zresztą) zmiany energii całkowitej, a więc zamiany energii kinetycznej na potencjalną i odwrotnie (nabór wysokości kosztem prędkości i odwrotnie) nie mają żadnego wpływu na jego wskazania. I dlatego właśnie jest tak bardzo przydatny w szybownictwie.
Od technicznej strony: jest to osiągnięte przez zastosowanie membrany kompensatora, przez którą wprowadza się do wskazań "zwykłego" wariometru zmiany prędkości (czyli ciśnienia dynamicznego), dzięki czemu przestaje on być wrażliwy na "termikę drążkową". Pomaga to bardzo przy centrowaniu kominów czy wykrywaniu noszeń, gdyż pilot może być pewnym, że to, co widzi, to efekt prądów pionowych, a nie jego ruchów drążkiem.
- Dlaczego wariometr pika ostro a jego strzałka wędruje w górę skali, kiedy rozpędzamy się na pasie za holówką, lub wyciągarką, ale jeszcze zanim oderwiemy się od pasa i zaczniemy się wznosić?
Ponieważ energia całkowita rośnie również wtedy, gdy rośnie prędkość (czyli energia kinetyczna) bez utraty wysokości (czyli energii potencjalnej), na przykład podczas rozpędzania przez holówkę czy windę. A właśnie zmiany energii całkowitej pokazuje wariometr energii całkowitej...