Autor Wątek: MiG-29 OWT (aka OVT)  (Przeczytany 3955 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

MiG-29 OWT (aka OVT)
« dnia: Września 24, 2005, 11:02:07 »
Ostatnio czytając relację z MAKS’a 2005 w Lotnictwie 9/05 natknąłem się na info o MiG-29 OWT. W sumie to lekkie odkrywanie Ameryki, bo samolot był pokazywany już na MAKS’ie 2001, ale wtedy jeszcze nie latał. Na forum nie znalazłem żadnego info odnośnie tego cudeńka. Myślę, że samolot jest wart poświęcenia mu większej uwagi. Stąd moja propozycja, aby wrzucać tu ciekawe rzeczy, które znajdziecie na jego temat.
Jako, że sam trochę szperałem, podzielę się z Wami moją "niezwykle tajemną" wiedzą  :wink:  (darujcie brak cytatów, wszystko pochodzi z Lotnictwa 9/05, NTW 9/05 i z neta, wiadomo że sam tego nie wymyśliłem, tudzież wydusiłem od ludzi z RSK MiG :twisted: )

Wiec tak, MiG 29 OWT (Otklanyayemi Wektor Tyagi) lub OVT (jeśli wybieramy pisownię „Vektor”, nie wiem która jest właściwsza) to (pierwszy?) myśliwiec z trójwymiarowymi ruchomymi dyszami silników. Ruchome dysze RD33OWT, opracowane przez biuro konstrukcyjne Klimova z St. Petersburga (które opracowało wcześniej RD33), noszą oznaczenie KLIVT (Klimowskij Wektor Tiagi / ang. Klimov Vectored Thrust). W tym systemie ruchome są nie całe dysze, a jedynie ich tylna (naddźwiękowa) część. Wychylają się one we wszystkie strony (do 15o w górę/dół i do 7o [lub 8o według innych źródeł] w bok. Dysze wychylają się przy dowolnym zakresie pracy silnika, w tym przy pełnym dopalaniu (trudno mi sobie to wyobrazić, szczerze mówiąc).
Dzisiejszy egzemplarz OWT (nr „156”), to przerobiony szósty i ostatni zarazem MiG-29M (typ 9.15) z 1991 roku. Ruchome dysze zainstalowano w 2003 roku, a pierwszy lot samolot wykonał w sierpniu 2003.
Samolot jest robiony typowo na export (tym bardziej, że rosyjskie ministerstwo obrony olało podobno ten projekt o nie dało złamanej kopiejki). MiG-29OWT ma zostać zaoferowany min. Indiom. Docelowo ma nosić nazwę MiG-35 (przyznam, że jestem tutaj zdezorientowany, gdyż z tego co wiem projekty MiG’a 35 sugerowały, że będzie to delta).

Jeszcze jedna ciekawostka. W czasie pokazów MAKS 2005, MiG-29 OWT przyćmił podobno Suki wykonując nie tylko kobrę i przewrót, ale również „podwójny przewrót” i „bumerang.” Hmm. Czy ktoś ma pojęcie jak wyglądają te figury? O ile podwójny przewrót wyobrażam sobie jako coś w rodzaju salta, to odnośnie bumeranga nic nie przychodzi mi do głowy (chyba, że kufajman rzuca MiG’iem :D , a ten do niego wraca, i na dodatek wszystko się dzieje w locie :mrgreen: ). Znalazłem w necie opis akrobacji jaką podobno OWT potrafi wykonać, cytuję:
„Samolot wyhamowuje na średnich kątach natarcia a następnie odchyla obie dysze (w lewo lub w prawo) i dokonuje obrotu o 180 stopni z niedużą prędkością postępową w poziomie (dookoła własnej osi), a nie w pionie.
Następnie w locie do tyłu wyhamowuje całkowicie z dyszami skierowanymi do dołu. Dalej stopniowo zwiększa ciąg z odchyłem dyszy do "normalnej" pozycji zwiększając prędkość i przechodząc do lotu w przód.”
Możliwe, że to jest ten bumerang, ale opis brzmi dla mnie jak czyste science-fiction. Nie uwierzę dopóki nie zobaczę. 8)  Jeśli ktoś znalazłby jakiś filmik z tymi figurami, to będzie to (chyba nie tylko dla mnie) nie lada gratka. Te linki, które ja wyszperałem w necie są niestety nieaktywne.
Swoją drogą ciekawy jestem przydatności w walce dysz ze zmiennym wektorem ciągu. Czy dzięki temu łatwiej będzie mu np. uniknąć rakiety? Jedyna praktyczna sytuacja jak przychodzi mi do głowy to ostry dogfight w VS-Mode. Bo chyba nie są przydatne tylko na pokazach lotniczych...?

Na koniec 2 fotki:





Tu też są fajne zdjęcia (nie umiałem zamieścić ich na forum, może komu innemu się uda):
http://kuku.sawf.org/Articles/2184.aspx

Tschüß!

Schmeisser

  • Gość
Odp: MiG-29 OWT (aka OVT)
« Odpowiedź #1 dnia: Września 24, 2005, 11:11:00 »
Cytuj
ale również „podwójny przewrót”


'podwójny przewrót' to zapewne słynny 'kulbit' , obrazowo mówiąc to dwie kobry jedna za drugą albo jak kto woli kobra o 360 stopni

O bumerangu nie słyszałem - byc może to obrót w płaszczyźnie horyzontu, bądz co bądz tak własnie lata bumerang




a tu całość

http://wmilitary.neurok.ru/su37/su37display.html

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: MiG-29 OWT (aka OVT)
« Odpowiedź #2 dnia: Września 24, 2005, 11:27:08 »
Tak się zastanawiam, czy montując te dysze Rosjanie tez zmieniają system sterowania silnikiem. Przy takiej konstrukcji dysz przy ich znacznym wychyleniu może powstawac cos w rodzaju fali uderzeniowej cofającej się od ścianki dyszy do wnętrza silnika, przy pewnych konkretnych stanach pracy dyszy/silnika... U amerykanów w F/A-22 problem rozwiązali poprzez zmianę oprogramowania samego silnika. Natomiast do F-16 i wszystkich maszyn z podobnymi silnikami konstruuje sie specjalną dyszę AVEN, która nie wytwarza tej fali, ale maksymalny kąt odchylenia gazów wynosi zaledwie +- 17stopni. Dodatkowym plusem będzie możliwośc zastosowania części dyszy programu LOAN - czyli dyszy dodatkowo chłodzonej i z obniżonym RCS.

AVEN:

LOAN:

Offline Josiv

  • *
  • Zerstörer
    • http://www.kg200.zary.com.pl
Odp: MiG-29 OWT (aka OVT)
« Odpowiedź #3 dnia: Września 24, 2005, 11:37:13 »
Teraz znowu przypomniał mi się kolejny filmik MIG-29-VFT.wmv, niestety znowu rzadnego linku do niego nie moge znaleść, około 38 MB.
_____ | _____             █▀ ██ ▀█▀      ORLIK
 _\__(o)__/_                   ▼             /
      ./ \.                www.eagles.pl ---
Graf -1973-†2006 ..ó?o........ó?o.ó?oó?o...

kaa

  • Gość
Odp: MiG-29 OWT (aka OVT)
« Odpowiedź #4 dnia: Września 24, 2005, 11:42:10 »
ciekawe :)

Cytat: Jascha
MiG 29 OWT (Otklanyayemi Wektor Tyagi) lub OVT (jeśli wybieramy pisownię „Vektor”, nie wiem która jest właściwsza)

może МиГ-29 OВТ?  :roll:

Odp: MiG-29 OWT (aka OVT)
« Odpowiedź #5 dnia: Września 24, 2005, 11:56:21 »
Cytat: Josiv
Teraz znowu przypomniał mi się kolejny filmik MIG-29-VFT.wmv, niestety znowu rzadnego linku do niego nie moge znaleść, około 38 MB.


No to ja znowu poratuję :wink:
Oto link: http://www.strizhi.info/pilot/video/MIG-29-VFT.wmv

Edit:
niestety chyba nie działa, póżniej uploaduję i podam link.

Boxster

  • Gość
Odp: MiG-29 OWT (aka OVT)
« Odpowiedź #6 dnia: Września 24, 2005, 12:01:54 »
1.) MiG-29OVT Demo - MAKS 2005 (47,4MB 8:21) - Link

2.) MiG-29OVT Demo - MAKS 2005 (37,9MB 5:02) - Link

 :564:

Odp: MiG-29 OWT (aka OVT)
« Odpowiedź #7 dnia: Września 24, 2005, 12:22:25 »
Cytat: Sundowner
Tak się zastanawiam, czy montując te dysze Rosjanie tez zmieniają system sterowania silnikiem.


Wiem tylko tyle, że specjalnie pod RW-33OWT został zmodernizowany układ sterowania SDU-915-01.


Cytat: kaa
może МиГ-29 OВТ?


Racja, ta wersja jest najlepsiejsza :mrgreen: Ale bez używania cyrylicy, to chyba jednak OWT (OVT jest głównie na zachodnich stronach)

@Boxster
:564:
Już zabieram się za zasysanie. Rozumiem, że to 2 zupełnie różne filmiki?

Czaju

  • Gość
Odp: MiG-29 OWT (aka OVT)
« Odpowiedź #8 dnia: Września 24, 2005, 12:22:52 »
Cytat: Jascha
Swoją drogą ciekawy jestem przydatności w walce dysz ze zmiennym wektorem ciągu. Czy dzięki temu łatwiej będzie mu np. uniknąć rakiety? Jedyna praktyczna sytuacja jak przychodzi mi do głowy to ostry dogfight w VS-Mode. Bo chyba nie są przydatne tylko na pokazach lotniczych...?


W najnowszej Skrzydlatej wyczytałem, iż owszem "MiG-29 OVT demonstruje w powietrzu niezwykłe figury, ale sami Rosjanie przyznają, że ich przydatność bojowa jest mocno wątpliwa."

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: MiG-29 OWT (aka OVT)
« Odpowiedź #9 dnia: Września 24, 2005, 12:28:44 »
Cytat: Czaju
Cytat: Jascha
Swoją drogą ciekawy jestem przydatności w walce dysz ze zmiennym wektorem ciągu. Czy dzięki temu łatwiej będzie mu np. uniknąć rakiety? Jedyna praktyczna sytuacja jak przychodzi mi do głowy to ostry dogfight w VS-Mode. Bo chyba nie są przydatne tylko na pokazach lotniczych...?


W najnowszej Skrzydlatej wyczytałem, iż owszem "MiG-29 OVT demonstruje w powietrzu niezwykłe figury, ale sami Rosjanie przyznają, że ich przydatność bojowa jest mocno wątpliwa."
Już kiedyś to pisałem ale się powtórzę - wektorowanie ciągu jest najbardziej użyteczne w czasie lotów z prędkościami transsonicznymi i powyżej nich, gdzie każde wychylenie konwencjonalnych sterów powoduje ogromny wzrost oporu, więc sterowanie wtedy ciągiem silników pozwala zachowywac energię, a przez to i paliwo.

Odp: MiG-29 OWT (aka OVT)
« Odpowiedź #10 dnia: Września 24, 2005, 14:12:24 »
Lol te filmiki są extra! Jeszcze raz duże  :564:  dla Boxster'a!
Jeśli ktoś tego jeszcze nie widział, to gorąco polecam zassanie.
Szczególnie ten drugi (pierwszy kręcił chyba gość z Parkinson’em :wink: ) gdzie na końcu jest kapitalny pokaz (naziemny!) możliwości wychylenia dysz MiG’a 29 OWT.
MiG-29 OWT kicks ass!  :mrgreen:

HansVonStunke

  • Gość
Odp: MiG-29 OWT (aka OVT)
« Odpowiedź #11 dnia: Września 29, 2005, 16:47:41 »
Boxter - fajne filmiki, szczegolnie ten drugi...
Co do zastosowania bojowego tych pieknych manewrow, to ...coz, gdyby Rosjanie tak sie nimi nie chwalili na pokazach, to w walce manewrowej z widocznoscia  mieliby spore szanse :twisted: ...  wyobrazcie sobie mine pilota eFa- nastego, ktory szykuje sie do zlapania MiGa np. aim-9 z jakichs 500-1000 m,przy predkosci rzedu 400-700 km/h a tu nagle cel wykreca taki 'kwargiel'  :mrgreen:
zanimby pozbieral szczeke z podlogi kabiny, to juz sytuacja by sie zmienila o 180 stopni, i by mial R-ilestam w d...yszy  :mrgreen:
Ale ze Ruscy na kazdych pokazach to kreca, to juz nikogo tym nie zaskocza, wszyscy do ich MiG-ow beda z BVR walic, i tyle  :mrgreen:

robbo2k

  • Gość
Odp: MiG-29 OWT (aka OVT)
« Odpowiedź #12 dnia: Czerwca 06, 2006, 07:44:52 »
No troche się zeszło ale jest prosto z ILA

http://tinyurl.com/o7b4g


Swoja droga fajnie dymi ten RD-33. No i pokaz na żywo robi wrażenie.

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: MiG-29 OWT (aka OVT)
« Odpowiedź #13 dnia: Czerwca 06, 2006, 10:31:36 »
Proszę następnym razem użyć wyszukiwarki. Jest już chyba 5 tematów traktujących o MiG-29 OVT/MiG-35.
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg