Ostatnio czytając relację z MAKS’a 2005 w Lotnictwie 9/05 natknąłem się na info o MiG-29 OWT. W sumie to lekkie odkrywanie Ameryki, bo samolot był pokazywany już na MAKS’ie 2001, ale wtedy jeszcze nie latał. Na forum nie znalazłem żadnego info odnośnie tego cudeńka. Myślę, że samolot jest wart poświęcenia mu większej uwagi. Stąd moja propozycja, aby wrzucać tu ciekawe rzeczy, które znajdziecie na jego temat.
Jako, że sam trochę szperałem, podzielę się z Wami moją "niezwykle tajemną" wiedzą

(darujcie brak cytatów, wszystko pochodzi z Lotnictwa 9/05, NTW 9/05 i z neta, wiadomo że sam tego nie wymyśliłem, tudzież wydusiłem od ludzi z RSK MiG

)
Wiec tak, MiG 29 OWT (Otklanyayemi Wektor Tyagi) lub OVT (jeśli wybieramy pisownię „Vektor”, nie wiem która jest właściwsza) to (pierwszy?) myśliwiec z trójwymiarowymi ruchomymi dyszami silników. Ruchome dysze RD33OWT, opracowane przez biuro konstrukcyjne Klimova z St. Petersburga (które opracowało wcześniej RD33), noszą oznaczenie KLIVT (Klimowskij Wektor Tiagi / ang. Klimov Vectored Thrust). W tym systemie ruchome są nie całe dysze, a jedynie ich tylna (naddźwiękowa) część. Wychylają się one we wszystkie strony (do 15o w górę/dół i do 7o [lub 8o według innych źródeł] w bok. Dysze wychylają się przy dowolnym zakresie pracy silnika, w tym przy pełnym dopalaniu (trudno mi sobie to wyobrazić, szczerze mówiąc).
Dzisiejszy egzemplarz OWT (nr „156”), to przerobiony szósty i ostatni zarazem MiG-29M (typ 9.15) z 1991 roku. Ruchome dysze zainstalowano w 2003 roku, a pierwszy lot samolot wykonał w sierpniu 2003.
Samolot jest robiony typowo na export (tym bardziej, że rosyjskie ministerstwo obrony olało podobno ten projekt o nie dało złamanej kopiejki). MiG-29OWT ma zostać zaoferowany min. Indiom. Docelowo ma nosić nazwę MiG-35 (przyznam, że jestem tutaj zdezorientowany, gdyż z tego co wiem projekty MiG’a 35 sugerowały, że będzie to delta).
Jeszcze jedna ciekawostka. W czasie pokazów MAKS 2005, MiG-29 OWT przyćmił podobno Suki wykonując nie tylko kobrę i przewrót, ale również „podwójny przewrót” i „bumerang.” Hmm. Czy ktoś ma pojęcie jak wyglądają te figury? O ile podwójny przewrót wyobrażam sobie jako coś w rodzaju salta, to odnośnie bumeranga nic nie przychodzi mi do głowy (chyba, że kufajman rzuca MiG’iem

, a ten do niego wraca, i na dodatek wszystko się dzieje w locie

). Znalazłem w necie opis akrobacji jaką podobno OWT potrafi wykonać, cytuję:
„Samolot wyhamowuje na średnich kątach natarcia a następnie odchyla obie dysze (w lewo lub w prawo) i dokonuje obrotu o 180 stopni z niedużą prędkością postępową w poziomie (dookoła własnej osi), a nie w pionie.
Następnie w locie do tyłu wyhamowuje całkowicie z dyszami skierowanymi do dołu. Dalej stopniowo zwiększa ciąg z odchyłem dyszy do "normalnej" pozycji zwiększając prędkość i przechodząc do lotu w przód.”
Możliwe, że to jest ten bumerang, ale opis brzmi dla mnie jak czyste science-fiction. Nie uwierzę dopóki nie zobaczę.

Jeśli ktoś znalazłby jakiś filmik z tymi figurami, to będzie to (chyba nie tylko dla mnie) nie lada gratka. Te linki, które ja wyszperałem w necie są niestety nieaktywne.
Swoją drogą ciekawy jestem przydatności w walce dysz ze zmiennym wektorem ciągu. Czy dzięki temu łatwiej będzie mu np. uniknąć rakiety? Jedyna praktyczna sytuacja jak przychodzi mi do głowy to ostry dogfight w VS-Mode. Bo chyba nie są przydatne tylko na pokazach lotniczych...?
Na koniec 2 fotki:


Tu też są fajne zdjęcia (nie umiałem zamieścić ich na forum, może komu innemu się uda):
http://kuku.sawf.org/Articles/2184.aspxTschüß!