Autor Wątek: HUD  (Przeczytany 7503 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Schmeisser

  • Gość
HUD
« dnia: Listopada 11, 2005, 22:41:20 »
Jaki samolot i mniej więcej kiedy , jako pierwszy został wyposażony w wyświetlacz HUD?

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
HUD
« Odpowiedź #1 dnia: Listopada 12, 2005, 00:34:40 »
To zależy.
Pierwszy w ogóle, to chyba będzie Bf-109 ze swoim celownikiem Revi. - jeżeli rozpatrujemy to jako cokolwiek co mozna nazwac Heads Up Display

Potem P-51D-20 ze swoim celownikiem żyroskopowym K-14.
Reszta HUD'ów nie różniła się specjalnie aż do zakończenia sie wojny w Wiet-Namie i pojawienia się samolotów programów ATF - czyli F-15, F-14 itp. w których to zaczęto wyświetlac coś wiecej niż horyzont, punkt celowania dla działek i odległośc do celu (te wiadomości dostarczały HUD'y w F-4 i F-8 oraz modernizowane wtedy wcześniejsze konstrukcje).

Bociek

  • Gość
EZ42
« Odpowiedź #2 dnia: Listopada 12, 2005, 16:53:08 »
Myślę że z tym Revi to lekka przesada - moim zdaniem przodek HUD powinien przynajmniej w minimalnym stopniu odciążać pilota od jakiegoś obowiązku - ujmę to tak - ma zdradzać jakieś "przebłyski inteligencji". Koszmarnie to zabrzmiało, lecz Revi był tylko celownikiem i nic więcej, a pilot sam obliczał z jakim wyprzedzeniem ma nacisnąć spust. Protoplastą HUD był według mnie celownik żyroskopowy ASKANIA EZ42 - tutaj już rzeczywiście urządzenie w pewnej mierze przejmowało obowiązki pilota. Inna sprawa że było trudne w obsłudze i piloci z tego rezygnowali. Testy (jestem w ich posiadaniu) wskazywały na większe prawdopodobieństwo trafienia przy prawidłowym użyciu EZ42 niż Revi. Stosowano w późniejszych me 262.

Natrafiłem tylko na jedną fotkę tego urządzonka:

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
HUD
« Odpowiedź #3 dnia: Listopada 12, 2005, 17:30:31 »
HUD jak sama nazwa wskazuje ma nam coś przed oczami pokazywac, pierwszy był celownik kolimacyjny, potem tylko dodawano różne rzeczy. Tej wersji będę się trzymał  :D

Schmeisser

  • Gość
HUD
« Odpowiedź #4 dnia: Listopada 12, 2005, 20:04:16 »
błąd logiczny :D imho
Iły-2 miały farbą maźnięty na wiatrochronie krzyżyk , idąc Twoim tropem nie rózniło sie to od pokrycia eksperymentalnych systemów obrazowania na całej powierzchni owiewki :D

HUD w zamyśle ma odciążać kierowcę , podając mu łatwe do przyswojenia, zgrupowane w jednym miejscu parametry paramtery nawigacyjno pilotażowe oraz ewentualnie bojowe.
Między celownikiem refleksyjnym , nawet z zyroskopowym określeniem punktu ogniowego, a hudem jest mniej więcej taka róznica jak między celownikiem kolimatorowym typu red dot a fire computerem zainstalowanym w OICW( jesli ktoś by pytał to w oicw jest kamera termowizyjna z układem detekcji i oznaczania  ruchu )

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
HUD
« Odpowiedź #5 dnia: Listopada 12, 2005, 21:38:42 »
Cytat: Schmeisser
HUD w zamyśle ma odciążać kierowcę , podając mu łatwe do przyswojenia, zgrupowane w jednym miejscu parametry paramtery nawigacyjno pilotażowe oraz ewentualnie bojowe.
W takim razie będzie to F-14 i 1970 rok.

Schmeisser

  • Gość
HUD
« Odpowiedź #6 dnia: Listopada 12, 2005, 21:42:04 »
Hawker Buccaneer,1962
Firma GEC-Marconi - referencje: F-22 Raptor i EF-2000. Mają też większość rynku cywilnego.


Ich hab ein!!!!! Volltreffer!!!!!
 :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
HUD
« Odpowiedź #7 dnia: Listopada 12, 2005, 22:15:53 »
eee tam

Jak już chcesz grzebac w prehistorii, to pierwsze urządzenie wyświetlajace przed pilotem dane nawigacyjne było zamontowane na DC3, który latał od grudnia 1960 do kwietnia 1961. Urządzenie wykonała grupa "Australia’s Aeronautical Research Laboratory" po około 4 latach badań stworzyli system oparty na celowniku kolimacyjnym, który podawał informacje ułatwiające lądowanie.

kaa

  • Gość
HUD
« Odpowiedź #8 dnia: Listopada 12, 2005, 23:20:28 »
a wiecie jaki mosolot ma takiego HUDa?  :mrgreen:

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
HUD
« Odpowiedź #9 dnia: Listopada 12, 2005, 23:21:36 »
Boeing 737-800

Offline Josiv

  • *
  • Zerstörer
    • http://www.kg200.zary.com.pl
HUD
« Odpowiedź #10 dnia: Listopada 13, 2005, 00:32:34 »
W lewym dolnym rogu ilość pozostałych pasażerów w magazynku.
_____ | _____             █▀ ██ ▀█▀      ORLIK
 _\__(o)__/_                   ▼             /
      ./ \.                www.eagles.pl ---
Graf -1973-†2006 ..ó?o........ó?o.ó?oó?o...

Elwood

  • Gość
HUD
« Odpowiedź #11 dnia: Listopada 13, 2005, 11:30:28 »
Sun, pomijając gdybologię stosowaną która nas doprowadzi do "czy celownik żryoskopowy ze Spitfire był namiastką systemu HUD", to nie ma innej odpowiedzi niż H-S Buccaneer i GEC Marconi z 1962 roku. To był system zastosowany w prawdziwym samolocie seryjnie, działał, i sprawdził się. Akademickie dywagacje nie skończyłyby się na wspomnianych przez Ciebie Australijczykach, bo i Szwedzi też próbowali, i jankesi też. Tylko że to niczego nie zmienia.
Ad Kaa: większość współczesnych dużych samolotów niebojowych ma takie rozwiązania, i fabrycznie nowe Beńki, i modernizowane starenkie C-130 Hercules. Bogatsi operatory zamawiaja nawet dwie jednostki HUD, dla obu pilotow jednoczesnie.

kaa

  • Gość
HUD
« Odpowiedź #12 dnia: Listopada 13, 2005, 14:17:47 »


[ Dodano: Nie 13 Lis, 2005 14:25 ]
Cytuj
Ad Kaa: większość współczesnych dużych samolotów niebojowych ma takie rozwiązania

Chyba jednak nie. Nowe B737, pewnie B777 i B787, może A350, A380 i projektowany A400, C-17 czy niektóre starsze zmodernizowane transportowce, ale większość latających na świecie B737, A320, MD-80, B747, B757, C-130, C-5, Ił-76 raczej HUDów nie ma.

[ Dodano: Nie 13 Lis, 2005 17:15 ]
kabina A380 - HUDa brak, ale za to mają Windows'a!  :lol:

Elwood

  • Gość
HUD
« Odpowiedź #13 dnia: Listopada 13, 2005, 22:11:37 »
Mam na myśli większość nowych, nowo wyprodukowanych, nowo wprowadzanych samolotów cywilnych. HUD jest na większości z nich, a dla drugiego pilota w opcji. Ponadto wiele modernizowanych samolotów otrzymuje ten system przy okazji, jest na ten temat wiele w popularnej europejskiej prasie lotniczej (zagranicznej). Ostatnio duży kontrakt poszedł firmy Rockwell-Collins na C-130 przy okazji modernizacji kilkudziesięciu sztuk. Lockheed-Martin niedawno zrealizował także poważny podobny kontrakt dla floty starszych samolotów NASA.
Na Ił-76 HUD-a bym się nie doszukiwał, na Twoim miejscu  :wink:

kaa

  • Gość
HUD
« Odpowiedź #14 dnia: Listopada 13, 2005, 23:45:23 »
No tośmy się nie zrozumieli - HUDy w nowych konstrukcjach cywilnych stają się coraz częstsze, ale nadal są nowinką i na dzień dzisiejszy maszyny w nie wyposażone są jeszcze chyba stosunkowo nieliczne (nie wiem ile ich jest). A z tym Iłem to nie bardzo rozumiem - przecie właśnie napisałem, że nie ma HUDa.  :roll:

Kilka fotek HUDów:
B738
CRJ600
A321
ERJ145
Dash 8