Maszyna 80 chyba była jakoś w tym wątku wcześniej razem z 81, ale tamto foto było wyjątkowo kiepskie. Tak czy inaczej to powyżej jest bardzo fajne, dzięki

Przy okazji zainteresowałem się sprawą silników AL-31F-M1 (AL-31F serii 42, wyrób 99M1) zaprojektowanych przez biuro konstrukcyjne FSUE MMBPP "Salut", stanowiących modernizację tzw. pierwszego etapu silników AL-31F, kojarzone od początku m.in. właśnie z Su-27SM.
Modernizacji AL-31F pierwszego etapu do standardu AL-31F-M1 podjęto się w MMBPP "Saturn" circa na przełomie 2001/2002 roku. Jej efektem końcowym było zwiększenie maksymalnego wytwarzanego ciągu z 12500kG (12700kG) do 13500kG oraz okresu resursu międzyremontowego do 750h, zaś docelowo miano uzyskać ok. 900-1000h. Silnik miał wypełnić lukę do czasu wprowadzenia kolejnych wersji rozwojowych silnika AL-31F (m.in. wyrobu 117S), opartych m.in. na technologiach AL-41. Wprowadzono również nowy typ cyfrowego automatycznego systemu regulacji parametrów pracy silnika KRD-99C (КРД-99Ц - Комплексный электронный Регулятор Двигателя) zaprojektowany przez kompanię OAO KB "Elektropribor". Cechą modernizacji jest również nowa sprężarka niskiego ciśnienia KND-924-4 o średnicy wlotu 924 mm, stopniu sprężania 3.68 oraz przepływie powietrza 119 kg/s, ilość łopatek sprężarki pozostała niezmieniona (37). Wg. producenta istnieje również opcja zastosowania dyszy wektorowania ciągu.
Silnik AL-31FM1 przeszedł próby państwowe w instytucie LII im. M.M. Gromowa w Żukowskim na samolotach fabrycznych Su-27 nr. 595 oraz 598. Z tym tzeba jednak pamiętać iż państwowe próby zostały ukończone w latach 2004-2005, natomiast proces certyfikacji zakończono w lipcu 2006 roku. Produkcję seryjną miano rozpocząć natomiast na początku roku 2007. Silniki AL-31FM1 prezentowano również publicznie na MAKS 2007.
Na tym tle jednakże wątpię aby pierwsze zmodernizowane Su-27SM, wprowadzone jeszcze w grudniu 2003 roku, tak samo jak te wprowadzane w latach 2004-2006 na wyposażenie 23.IAP w Dzemgi były wyposażone w ten silnik. Nie zdziwiłoby mnie jednak specjalnie jakby się okazało iż z tym silnikiem latają w tej chwili wprowadzone w kolejnych latach Su-27SM z 22.IAP z Chabrowska (bądź też będą nimi kolejne wprowadzone do linii Su-27SM), w konsekwencji dysponując maksymalnym wytwarzanym ciągiem o jakieś 1.6-2 tony większym wobec bazowej wersji Flankera.