Autor Wątek: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych  (Przeczytany 72233 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Czesio

  • Gość
Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #75 dnia: Października 05, 2010, 18:52:00 »
Silnik AL-31FM1 przeszedł próby państwowe w instytucie LII im. M.M. Gromowa w Żukowskim na samolotach fabrycznych Su-27 nr. 595 oraz 598. Z tym tzeba jednak pamiętać iż państwowe próby zostały ukończone w latach 2004-2005, natomiast proces certyfikacji zakończono w lipcu 2006 roku. Produkcję seryjną miano rozpocząć natomiast na początku roku 2007. Silniki AL-31FM1 prezentowano również publicznie na MAKS 2007.Na tym tle jednakże wątpię aby pierwsze zmodernizowane Su-27SM, wprowadzone jeszcze w grudniu 2003 roku, tak samo jak te wprowadzane w latach 2004-2006 na wyposażenie 23.IAP w Dzemgi były wyposażone w ten silnik. Nie zdziwiłoby mnie jednak specjalnie jakby się okazało iż z tym silnikiem latają w tej chwili wprowadzone w kolejnych latach Su-27SM z 22.IAP z Chabrowska (bądź też będą nimi kolejne wprowadzone do linii Su-27SM), w konsekwencji dysponując maksymalnym wytwarzanym ciągiem o jakieś 1.6-2 tony większym wobec bazowej wersji Flankera.
Silnik AL-31F serii 42 (M1)/ izd. 99M1 o ciągu statycznym z dopalaniem 13500 kG

Został przyjęty do uzbrojenia w 2007 roku decyzją Władymira Michajłowa - dowódcy WWS FR. Jednocześnie podjęto decyzję o remotoryzacji partii Su-27SM przygotowywanej dla drugiego z kolei pułku. Więc masz rację - dla 22 IAP z Chabarowska, bo jest drugą jednostką po 23 IAP. Su-27SM z 4 CBP i PLS nie liczę bo jest to jednostka doświadczalna. Z resztą do końca nie wiadomo, czy sprzęt używany w Lipiecku jest na ich ewidencji. AL-31F 42 serii ma nieco większy ciąg maksymalny i na dopalaniu niż porównywalny z nim F100-PW-229 (Pratt'owski silnik niestety nie ma takiej technologii w sprężarce). Dzięki technologii BLISK zastosowanej w KND-924 zmniejszyło się również zużycie paliwa i masa silnika (choć na stronie producenta podają taką samą masę jak dla zwykłego AL-31F to BLISK z natury daje mniejszą masę, a to "kawał żelastwa"), a więc zmienił się promień działania bojowego. Natomiast zwiększony ciąg podwyższył efektywność samolotu w zakresie БВБ o 10-15%.
Sprężarka niskiego ciśniena KND-924 powstała przy współpracy FGUP MMPP Salut i CIAM. Posiada średnicę 924 mm (średnica SPR NC w izd.99 wynosi 905 mm)

Na koniec wtrącę taką małą dygresję. W różnych "fachowych" periodykach i monografiach oraz czeluściach internetowych zwykle pisze się o stosunku ciągu zespołu napędowego do masy samolotu w różnych konfiguracjach używając do obliczeń ciągu statycznego (czytaj ciągu "gołego" silnika na stanowisku w hamowni i odpowiednich warunkach atmosferycznych). Wychodzą wtedy jakieś zaj....te wartości powyżej 1. Wszystko fajnie, nawet niektórzy wiedzą, że w locie ciąg się będzie zmieniał i na wcale nie dużym pułapie i prędkości (np. 3000 m/0,8-0,85 Ma) ciąg statyczny można by sobie pomnożyć spokojnie przez np. 0,9. Ale jest jeden niuansik. Jak wsadzimy ten silnik na płatowiec to jest tam takie cóś jak wlot powietrza, a i w nim różne wynalazki. Wszystko to powoduje opory przepływu. Możecie sobie spokojnie ciąg statyczny w takich warunkach jak podałem powyżej pomnożyć przez 0,785. Wtedy ciąg AL-31F będzie wynosił 9800 kG, a nie 12500 kG. I żeby nie było - dotyczy to też samolotów amerykańskich, zwłaszcza Craptora z jego prostokątnymi dyszami i powyginanymi wlotami powietrza  :118:
« Ostatnia zmiana: Października 05, 2010, 18:57:13 wysłana przez Czesio »

Offline KosiMazaki

  • Administrator
  • *****
    • http://www.kg200.il2forum.pl
Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #76 dnia: Października 05, 2010, 20:28:59 »
Gdzie można takie coś na procesor kupić? ;D Aj łant łan...
I/KG200_Doktor  1972-†2006

"Herr Rittmeister wylądował, klasnął w dłonie mówiąc: Donnerwetter! Osiemdziesiąt jest godną szacunku liczbą"

Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #77 dnia: Października 07, 2010, 16:49:07 »
O co chodzi w tej technologii BLISK w sprężarkach ?

Offline Mekki

  • Global Moderator
  • *****
  • Tępy Ch**:)
    • 13 WELT
Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #78 dnia: Października 07, 2010, 17:23:25 »
Chodzi o to że łopatki i dysk sprężarki są jedną częścią. Mniejsza masa, mniej części mogących zawieść mniejsze opory i takie tam. :021:
A w jaki sposób Ty jesteś upośledzony?

Kanał youtube 13WELT

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #79 dnia: Października 08, 2010, 13:25:06 »
I w wypadku uszkodzenia trzeba wymienić cały stopień sprężarki  :118: No i nie ma możliwości wytwarzać ich z "kryształu" np. CSMX-6.

Czesio

  • Gość
Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #80 dnia: Października 08, 2010, 21:47:39 »
I w wypadku uszkodzenia trzeba wymienić cały stopień sprężarki  :118: No i nie ma możliwości wytwarzać ich z "kryształu" np. CSMX-6.
Blefujesz Sundownner. Dyski wykonane w tej technologii naprawia się, poza tym sprężarki mają większe limity uszkodzeń niż tradycyjne  :118:

Najpierw uszkodzony element jest wycinany, następnie jest wspawywany brakujący segment, a następnie poddawany obróbce. Efekt naprawy jest prawie niewidoczny, a jak toto trochę polata to nie do rozróżnienia.
A po co monokryształy, będące stopami na turbiny stosować na sprężarki niskiego ciśnienia?

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #81 dnia: Października 11, 2010, 17:48:01 »
Tylko, że ja piszę o obsłudze jaką może sobie zapewnić użytkownik, a nie zakład produkcyjny ;) Dajmy na to w Krzesinach mogą sobie zrobić diagnostykę silnika, powymieniać łopatki w turbinie/sprężarce, i będzie grało. A przy jednoelementowych trzeba by cały stopień wymieniać, więc i mieć taki na stanie jako część zamienną, a to zajmuje miejsce i kosztuje więcej.


A co do monokryształu na stopnie niskiego ciśnienia to zwróć uwagę, że trzeba dążyć do minimalizacji masy, więc i gabarytów części, a i za tym wykonywania z wytrzymalszych materiałów. Tylko kwestia czasu jest pojawienie się tam jakiś "kosmicznych" materiałów (kosmicznie drogich :D).


A jak już jesteśmy przy stopniach niskiego ciśnienia, to zwróć uwagę na zwiększana erozję tych komponentów i ostatnimi czasy wymogi stosowania powłok ochronnych TiN i niedługo TiCN. Tutaj aby zapewnić jednolitość powierzchni po takiej naprawie o jakiej piszesz, trzeba by z całego komponentu, lub newralgicznego sektora usunąć powłokę przed nałożeniem nowej, a to jest robione mechanicznie. Dlatego np przewidywane koszty naprawy RR550 wychodzą tak drogo (jedno-komponentowa sprężarka odśrodkowa).

Czesio

  • Gość
Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #82 dnia: Października 11, 2010, 19:00:48 »
No tak, poniekąd masz rację - mamy bardziej skomplikowaną obsługę w zamian za lepsze osiągi  :002: Ale tak jak pisałem wcześniej przy tym rozwiązaniu mamy większe dopuszczalne limity uszkodzeń - gdy zwykłą łopatkę trzeba wymieniać, tą można jeszcze zaczyszczać. Póki co zalety muszą przewyższać wady i dlatego dosłownie wszystkie nowo opracowywane silniki dla samolotów bojowych mają BLISK, w dodatku idzie to w kierunku aby całe sprężarki tak wykonywać. Pewnie w przyszłości, gdy metalurgia będzie jeszcze bardziej zaawansowana pojawią się podobne turbiny, może nawet nie wymagające chłodzenia przez wewnętrzny obieg powietrza, spokojnie wytrzymujące temperatury na wlocie rzędu 1700 K. W tym kierunku to mniej więcej zmierza. Co do powłok ochronnych na stopniach niskiego ciśnienia, należałoby się zapoznać z procedurami eksploatacyjnymi silników posiadających takowe - dla samolotów bazowania okrętowego (np. RD-33MK). W ich przypadku nie mamy do czynienia z erozją termiczną, ale pospolitą korozją, lecz najprawdopodobniej jest to opracowanie wywodzące się z powłok ceramicznych stosowanych na turbinach. Ciekawe jakie są limity dla łopatek z tymi powłokami i jak się je ewentualnie usprawnia? :001:

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #83 dnia: Października 11, 2010, 19:19:51 »
TiN jest stosowane obecnie na łopatkach sprężarek T58GE16 z powodu erozji mechanicznej spowodowanej przez sól i piasek na śmigłowcach amerykańskiej piechoty morskiej, T700GE401 też mają być tak zmodyfikowane, a i RR coś ostatnio podobno kombinuje z TiCN na T406 i bliźniaczym AE2100.

Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #84 dnia: Października 11, 2010, 23:43:45 »
W sumie wraz z postępem inzynierii materiałowej już teraz powoli wspomina się o możliwości zastosowania jakiś egzotycznych kompozytów na łopatki turbin zamiast monokrystalicznych stopów na bazie niklu.

Cytuj
TiN jest stosowane obecnie na łopatkach sprężarek

Identyczną powłoke stosuje się na narzędzia skrawające


Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #86 dnia: Października 13, 2010, 23:07:05 »

Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #87 dnia: Grudnia 04, 2010, 23:09:08 »
Wspominana już 88 z 23.IAP w Dzemgi koło Komsomolska nad Amurem. Tym razem z innej strony.

http://img213.imageshack.us/img213/620/1808151.jpg



Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #88 dnia: Grudnia 04, 2010, 23:36:47 »
Wspominana wcześniej 06


Również wspominana 03 również bardzo ładna.



Odp: Zmodernizowane Su-27SM w jednostkach bojowych
« Odpowiedź #89 dnia: Grudnia 06, 2010, 21:42:06 »
Kolejna, wspomniana kilka postów wcześniej 04: