Silnik AL-31FM1 przeszedł próby państwowe w instytucie LII im. M.M. Gromowa w Żukowskim na samolotach fabrycznych Su-27 nr. 595 oraz 598. Z tym tzeba jednak pamiętać iż państwowe próby zostały ukończone w latach 2004-2005, natomiast proces certyfikacji zakończono w lipcu 2006 roku. Produkcję seryjną miano rozpocząć natomiast na początku roku 2007. Silniki AL-31FM1 prezentowano również publicznie na MAKS 2007.Na tym tle jednakże wątpię aby pierwsze zmodernizowane Su-27SM, wprowadzone jeszcze w grudniu 2003 roku, tak samo jak te wprowadzane w latach 2004-2006 na wyposażenie 23.IAP w Dzemgi były wyposażone w ten silnik. Nie zdziwiłoby mnie jednak specjalnie jakby się okazało iż z tym silnikiem latają w tej chwili wprowadzone w kolejnych latach Su-27SM z 22.IAP z Chabrowska (bądź też będą nimi kolejne wprowadzone do linii Su-27SM), w konsekwencji dysponując maksymalnym wytwarzanym ciągiem o jakieś 1.6-2 tony większym wobec bazowej wersji Flankera.

Silnik AL-31F serii 42 (M1)/ izd. 99M1 o ciągu statycznym z dopalaniem 13500 kG
Został przyjęty do uzbrojenia w 2007 roku decyzją Władymira Michajłowa - dowódcy WWS FR. Jednocześnie podjęto decyzję o remotoryzacji partii Su-27SM przygotowywanej dla drugiego z kolei pułku. Więc masz rację - dla 22 IAP z Chabarowska, bo jest drugą jednostką po 23 IAP. Su-27SM z 4 CBP i PLS nie liczę bo jest to jednostka doświadczalna. Z resztą do końca nie wiadomo, czy sprzęt używany w Lipiecku jest na ich ewidencji. AL-31F 42 serii ma nieco większy ciąg maksymalny i na dopalaniu niż porównywalny z nim F100-PW-229 (Pratt'owski silnik niestety nie ma takiej technologii w sprężarce). Dzięki technologii BLISK zastosowanej w KND-924 zmniejszyło się również zużycie paliwa i masa silnika (choć na stronie producenta podają taką samą masę jak dla zwykłego AL-31F to BLISK z natury daje mniejszą masę, a to "kawał żelastwa"), a więc zmienił się promień działania bojowego. Natomiast zwiększony ciąg podwyższył efektywność samolotu w zakresie БВБ o 10-15%.

Sprężarka niskiego ciśniena KND-924 powstała przy współpracy FGUP MMPP Salut i CIAM. Posiada średnicę 924 mm (średnica SPR NC w izd.99 wynosi 905 mm)
Na koniec wtrącę taką małą dygresję. W różnych "fachowych" periodykach i monografiach oraz czeluściach internetowych zwykle pisze się o stosunku ciągu zespołu napędowego do masy samolotu w różnych konfiguracjach używając do obliczeń
ciągu statycznego (czytaj ciągu "gołego" silnika na stanowisku w hamowni i odpowiednich warunkach atmosferycznych). Wychodzą wtedy jakieś zaj....te wartości powyżej 1. Wszystko fajnie, nawet niektórzy wiedzą, że w locie ciąg się będzie zmieniał i na wcale nie dużym pułapie i prędkości (np. 3000 m/0,8-0,85 Ma) ciąg statyczny można by sobie pomnożyć spokojnie przez np. 0,9. Ale jest jeden niuansik. Jak wsadzimy ten silnik na płatowiec to jest tam takie cóś jak wlot powietrza, a i w nim różne wynalazki. Wszystko to powoduje opory przepływu. Możecie sobie spokojnie ciąg statyczny w takich warunkach jak podałem powyżej pomnożyć przez 0,785. Wtedy ciąg AL-31F będzie wynosił 9800 kG, a nie 12500 kG. I żeby nie było - dotyczy to też samolotów amerykańskich, zwłaszcza Craptora z jego prostokątnymi dyszami i powyginanymi wlotami powietrza
