Autor Wątek: Dwusilnikowe myśliwce  (Przeczytany 7267 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Dwusilnikowe myśliwce
« Odpowiedź #15 dnia: Listopada 23, 2005, 19:14:38 »
W 'lotnictwie i kosmonautyce' WKŁ W-wa 1984, str. 102  jest rysunek pokazujący dwuwałowy silnik turbinowy i widac że sprężarka obraca się w przeciwną stronę niż turbina - to może , podkreślam może, byc wytłumaczenie, przynajmniej z punktu widzenia kinetyki układu mechanicznego. Osobiście nie czuje się chwilowo kompetentny by na to odpowiedzieć - ale pracuje nad tym :D
- Rolls-Royce Pegasus
- TF30-P-100
- F404-GE-100
- F101-GE-100
- F100-PW-100
- F401-PW-400
- SNECMA 53-5
To tylko kilka rodzin silników w których sprężarka obraca sie w tym samym kierunku co turbina.

Schmeisser

  • Gość
Odp: Dwusilnikowe myśliwce
« Odpowiedź #16 dnia: Listopada 23, 2005, 19:17:17 »
Zamiast sypać mi kamienie pod nogi :P lepiej poszukaj jakiegos przebiegłego wytłumaczenia czemu tak jest

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Dwusilnikowe myśliwce
« Odpowiedź #17 dnia: Listopada 23, 2005, 19:23:12 »
Robię co mogę, ale nie za bardzo wychodzi :D

Przeglądam książkę "Turbinowe silniki odrzutowe" WKŁ W-wa 1983, na podstrawie wiedzy w niej zawartej można spokojnie zając sie konstruowaniem i budową tych silników, ale jakoś nie widzę rozpatrywania problemu momentu obrotowego... tak jakby nie istniał, bądź był marginalny :P

Offline Meehau

  • *
  • CyC
Odp: Dwusilnikowe myśliwce
« Odpowiedź #18 dnia: Listopada 23, 2005, 20:47:36 »
Moment obrotowy to swoją drogą, ale pamiętajmy, że istnieją jeszcze takie rzeczy jak precesja żyroskopu na przykład, co również musi mieć wpływ na umieszczenie silnika (np. w danym miejscu lepszy będzie silnik "lewy" w innym lepszy może byłby silnik "prawy", bo przy manewrach powstają na pewno niezaniedbywalne siły precesyjne )
Meehau
"The milk of aircrew kindness comes in very small containers and has a quick expiration date"

Schmeisser

  • Gość
Odp: Dwusilnikowe myśliwce
« Odpowiedź #19 dnia: Listopada 23, 2005, 20:59:17 »
moment zyroskopowy jest prostopadły do osi obrotu

Elwood

  • Gość
Odp: Dwusilnikowe myśliwce
« Odpowiedź #20 dnia: Listopada 23, 2005, 21:15:36 »
W Lightingu o ile dobrze pamiętam to lewe/prawe były tylko śmigła i kilka części reduktora.
W zasadzie to jedynie BMW-801 było seryjnie, na tak dużą skalę budowanym silnikiem, który mógł pracować w obie strony. Wersja obracająca się w stronę "nietypową" miała inną końcówkę oznaczenia typu i stosowano te silniki w samolotach dwusilnikowych marki znanej i lubianej.
Niektóre przemyślenia które się tu pojawiły odnośnie obracania się elementów układu napędowego wielce mnie zafrapowały... :D

Odp: Dwusilnikowe myśliwce
« Odpowiedź #21 dnia: Listopada 23, 2005, 21:19:38 »
Ja tam się nie znam, ale moze ta książka by pomogła
Praca zbiorowa pod red. M. Orkisza: Podstawy doboru turbinowych silników odrzutowych do płatowca. Wy. Instytutu lotnictwa, Warszawa 2002. Tutaj link do spisu treści http://www.kaiss.wsosp.deblin.pl/spis_sil.html


Odp: Dwusilnikowe myśliwce
« Odpowiedź #22 dnia: Listopada 24, 2005, 10:37:25 »
a nie chodzi tatuś przypadkiem o to, że takie ułożenie spalin jest modelowane przez opływ powietrza wokół maszyny?

nie znam się ale robienie 'prawych' i 'lewych' silników byłoby logistycznym koszmarem podejrzewam

no powiedz pan sam ...  :D
Właśnie mówię. U nasz, na wsi też tak było, Panie. Wszystkie wypowiedzi w wątku przybliżają nas do objaśnienia sprawy.
Nikt z kolegów nie zwrócił uwagi na stosunek masa zespołu napędowego/masa całkowita konstrukcji dla maszyn z Okresu DWS i współczesnych maszyn cywilnych czy wojskowych.
Jest to istotne o tyle, że w cięższej i większej maszynie łatwiej jest korygować momenty od sił za pomocą powierzchni aerodynamicznych, niż tworzyć "symetrię" przez zmianę kierunku obrotu wału. Jest to rzecz wielce upierdliwa, nie tyle konstrukcyjnie co eksploatacyjnie: pojawi się kolejny komplet części, o które trzeba zadbać; kolejna pozycja "check listy" itd. Dlatego nie każda "kultura techniczna" tolerowała takie podejście.
W wikipedii i googlach są opisy pojęć:
moment siły,
moment bezwładności,
moment obrotowy,
precesja

same momenty, Panie. Albo odchylenia.

Leszek

kaa

  • Gość
Odp: Dwusilnikowe myśliwce
« Odpowiedź #23 dnia: Listopada 24, 2005, 18:24:01 »
chciałem tylko nadmienić, że brytyjskie Lightningi miały wiatraki mielące ośrodek w tym samym kierunku i ich osiągi odbiegały nieco od ich zamorskich braci

Odp: Dwusilnikowe myśliwce
« Odpowiedź #24 dnia: Listopada 24, 2005, 18:26:04 »
chciałem tylko nadmienić, że brytyjskie Lightningi miały wiatraki mielące ośrodek w tym samym kierunku i ich osiągi odbiegały nieco od ich zamorskich braci
One nie miały sprężarek zdaje się stąd te słabe wyniki

kaa

  • Gość
Odp: Dwusilnikowe myśliwce
« Odpowiedź #25 dnia: Listopada 24, 2005, 18:55:30 »
to też, ale śmigła również były powodem narzekań... w RAF te maszyny kariery nie zrobiły

Offline KosiMazaki

  • Administrator
  • *****
    • http://www.kg200.il2forum.pl
Odp: Dwusilnikowe myśliwce
« Odpowiedź #26 dnia: Listopada 25, 2005, 17:09:14 »
A ja znalazłem fotke pokazującą to zjawisko :)



Tak na wypadek jakby ktoś miał problemy z wyobraźnią :)
I/KG200_Doktor  1972-†2006

"Herr Rittmeister wylądował, klasnął w dłonie mówiąc: Donnerwetter! Osiemdziesiąt jest godną szacunku liczbą"

pawel

  • Gość
Odp: Dwusilnikowe myśliwce
« Odpowiedź #27 dnia: Listopada 26, 2005, 22:21:40 »
Jak dla mnie to prowokacja Szmajsa. Nie wierzę w to , że Szmajs nie wie w czym problem. :027: Indukcja... Wiry indukcyjne...etc

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Dwusilnikowe myśliwce
« Odpowiedź #28 dnia: Listopada 26, 2005, 22:41:27 »
Zrob sie gupim przydzies frai,Szmajs :020:
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

pawel

  • Gość
Odp: Dwusilnikowe myśliwce
« Odpowiedź #29 dnia: Listopada 26, 2005, 23:18:18 »
Zrob sie gupim przydzies frai,Szmajs :020:
...aleee odzdzchchodziii... :002: :002: