Autor Wątek: Kamuflaż USAF i USN  (Przeczytany 3442 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Ranwers

  • *
  • Wizzard
Kamuflaż USAF i USN
« dnia: Lutego 02, 2006, 16:43:59 »
Obserwując przez wiele lat rozwój kamuflaży samolotów w USA wyciągnąłem takie wnioski:
1) Kamuflaże samolotów USAF są projektowane przez firmy produkujące samoloty
2) Kamuflaże USN są obwarowane szczegółowymi przepisami marynarki (marines też).
Owszem istniały w USAF okresy jednolitości malowania np. SEA, wrap around (?) itp.
I teraz zapytanie: dlaczego F-16 ma jaśniejszy odcień kamuflażu w okolicy kabiny - czemu to ma służyć (pomijam wersje eksportowe np. Korea, może i Polska gdzie całe są w ciapy). Pierwsze F-15 były dwubarwne - niewiele różniące się szarości. Czemu A-10 przemalowano w całości na szaro.
Pytanie o Navy - okres biały spód, góra jasnoszary. Dlaczego powierzchnie sterowe były obustronnie białe, krawędzie luków, wnętrza klap, hamulców - czerwone.
.       __!__
.____o(''''')o____.
          " " "
Forum to miejsce spotkań ludzi, którzy mają "zryty palnik" w pewnych kwestiach i do tego dobrze im z tym

Odp: Kamuflaż USAF i USN
« Odpowiedź #1 dnia: Lutego 02, 2006, 18:34:47 »
Ten wątek z jaśniejszym kamuflażem F-16 w okolicach kokpitu też mnie zaciekawił. Poszperałem trochę w necie i znalazłem topic na zagranicznym forum na ten temat. Ciekawa teoria, że ma to służyć zakłóceniu kształtu samolotu widzianego z góry (chodzi głownie o satelity szpiegowskie).
Tu pełen cytat:
Cytuj
I THINK the lighter painting on F-16's Cockpit area has something to do with disrupting the shape when viewed from a distance...from the top.
IIRC most espionage pictures from aircraft and satalites caught aircraft standing with the nose-part ourside the hangar.
The lighter colour might be meaned to camouflage it on the lighter concrete...
With the effect the enemy knows there are aircraft there, but doesn't know his ass is going to be kicked by VIPERS!
Hmmm. Jeśli o mnie chodzi, to nie potrafię podać innego logicznego rozwiązania.... Chyba, że to po prostu wybryk designer'a :004:

Sorki za mały OT, ale czy ktoś widział już to:


Nowy kamuflaż firmy HyperStealth Biotechnology Corp. Fajna pikseloza. Może się przyjmie, kto wie....

kaa

  • Gość
Odp: Kamuflaż USAF i USN
« Odpowiedź #2 dnia: Lutego 02, 2006, 18:50:25 »
jeśli chodzi o a-10 to odpowiedź jest prosta. w realiach zimnej wojny, gdy obawiano się konfliktu na wielką skalę szturmowce narażone byłyby na przechwycenie przez myśliwce przeciwnika - dlatego maskowanie miało je przede wszystkim ukryć na tle ziemi. od lat '90 hogi operują już wyłącznie w warunkach pełnego panowania w powietrzu i nie mają się przed kim kryć, więc zmieniono malowanie na takie które utrudnia ich dostrzeżenie z ziemi na tle nieba - stąd szarości.

ps
"piskelowaty" kamuflaż raczej się nie przyjmie. jest efektowny z bliska, ale z daleka barwy i tak zlewają się w jakiś pośredni kolor, więc nic to nie daje, a takie malowanie jest zapewne dość trudne i drogie w wykonaniu. dlatego usaf po testach odrzuciła złożony z wielu rożnobarwnych plamek kamuflaż jaws dla a-10.

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Kamuflaż USAF i USN
« Odpowiedź #3 dnia: Lutego 02, 2006, 19:04:17 »
To malowanie F-16 to oczywiście Photoshop nie mniej Król Jordani zamówił taki kamuflaz dla F-16 i S-70, oraz sił zbrojnych.
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Kamuflaż USAF i USN
« Odpowiedź #4 dnia: Lutego 02, 2006, 19:16:32 »
Ten kamuflaż na F-16 to photoshopowe zabawy, bo wzór kamuflażu jest z Jordańskiego munduru leśnego, na samolotach ma być inny i w dodatku ma być naklejany (firma 3M robi specjalną folię do tego).

Co do malowań współczesnych USN to kamuflaż jest de facto 3 barwny, z zasadami bardzo podobnymi do tych z 1943 roku, czyli elementy widziane z boku są jaśniejsze od tych widzianych od góry, ale ciemniejsze od tych z dołu. Do połowy lat 80'tych kamuflaż był 2 barwny, a w zasadzie to go nie było - szary od góry i biały od dołu z dowolną liczbą różnokolorowych oczojebnych kolorków :D

Malowania USAF tez nie są wcale dowolne, A-10 zanim nie trafiły do Europy były malowane na szaro (2 odcienie), dopiero w Europie przemalowano je na "Europe One". Kamuflaż Szary był początkowo tzw. "asymetryczny" potem zmieniono go na "30/50". Na Alasce w trakcie ćwiczeń "Cool Snow Hog 82-1" kilka maszyn otrzymało eksperymentalny czarno-biały zimowy kamuflaż. Europejski kamuflaż cały czas się zmieniał, raz miał więcej brązu, raz więcej zieleni. W 1977 też wymyślono kamuflaż „JAWS” złożony z zielonych, oliwkowych i brązowych plamek na szarym tle, ale nie przyjął się on. Po upadku muru Berlińskiego prawie wszystkie maszyny przemalowano na kolor szary.

F-15 zawsze był malowany w taki wzór kamuflażu jaki jest, jedynie zmieniono odcienie szarości, tylko pierwsze prototypy Strike Eagle jak i demonstratory A-16 były malowane w "Europe One". F-15E po wejściu do uzbrojenia otrzymał jednobarwne ciemnoszare malowanie.

 F-16 dostał swój własny kamuflaż, w zasadzie nikt nie wie dlaczego, pierwszy seryjny egzemplarz dostał 3 barwne malowanie ciemnoszare, z czarnym nosem – tak pomalowany dziób miały wszystkie samoloty pierwszej serii, gdyż były problemy z otrzymaniem farby o odpowiednim odcieniu, która nie wpływałaby na pracę radaru, pierwsze egzemplarze miały 2 barwny jasno- szary kamuflaż, z wyjątkiem pierwszego o którym już wspomniałem oraz drugiego egzemplarza – ten miał malowanie bardzo podobne do stosowanego na F-15C, tylko, że ciemniejsze. Gdy rozwiązano problem technologii farb wprowadzono 3 barwny kamuflaż z charakterystyczną falą za kokpitem.

Natomiast wchodzące do uzbrojenia F-22A dostają ten sam kamuflaż co F-15C do tej pory.

Kolory i wzory kamuflaży cały czas się zmieniają i poszukuje się tego idealnego.

tomek1988

  • Gość
Odp: Kamuflaż USAF i USN
« Odpowiedź #5 dnia: Lutego 02, 2006, 20:11:17 »
"piskelowaty" kamuflaż raczej się nie przyjmie. jest efektowny z bliska, ale z daleka barwy i tak zlewają się w jakiś pośredni kolor, więc nic to nie daje, a takie malowanie jest zapewne dość trudne i drogie w wykonaniu. dlatego usaf po testach odrzuciła złożony z wielu rożnobarwnych plamek kamuflaż jaws dla a-10.
Z tego co czytałem, to Marpat zapewnia lepszy kamuflaż niż zwykły BDU, ale może na odległościach "lotniczych" to już nie ma znaczenia...

Odp: Kamuflaż USAF i USN
« Odpowiedź #6 dnia: Lutego 08, 2006, 01:57:52 »
Może zrobię OT, ale odnośnie kamuflaży to ciekawym przykładem może być powszechnie stosowany przez Niemców

http://www.airdromeaeroplanes.com/images2/FokDVIII-Lowenhardt.jpg

Nie jest to jakby się mogło wydawać wymysł Picassa na ostrej bani czy po, detoksie ale z tego, co kiedyś wyczytałem był to wzór opracowany celowo a z dalszej odległości podobno bardzo skuteczny następowało zlewanie się "ciapków" z otoczeniem, czyli mówiąc krótko przeciwnik dostawał oczopląsu
5800x3D / NZXT B550 / 64GB@3600 /4TB NVME Gx4 / RTX4080Super / NZXT X63 / Thermaltake 1kW / Huawei GT34
Meta QUEST 3 / Thrustmaster Warthog + TFRP

kaa

  • Gość
Odp: Kamuflaż USAF i USN
« Odpowiedź #7 dnia: Lutego 08, 2006, 11:13:34 »
To Lozenge, często widywany na górnych płatach niemieckich maszyn i miałem go również - obok JAWS - przytoczyć jako przykład przerostu formy nad treścią (funkcjonalnością). Z dużej odległości plamki zlewają się w jakiś pośredni kolor, więc równie dobrze można tym właśnie pośrednim kolorem pociągnąć od razu cały samolot. Tomek ma oczywiście rację, że oglądany z małej odległości taki kamuflaż może być bardzo skuteczny, ale to raczej dotyczy piechura czającego się w krzakach niż samolotu.

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Kamuflaż USAF i USN
« Odpowiedź #8 dnia: Lutego 25, 2006, 01:54:38 »
Jak kogoś to interesuje - nazwy kamuflaży USAF obecnie stosowanych to:

- Hill 2 - na F-16 i F-4G
- Air Superiority Grey - F-15C i F-22A
- Gunship Grey - F-15E, B-52, AC-130, KC-10, KC-135 i inne.

Offline Ranwers

  • *
  • Wizzard
Odp: Kamuflaż USAF i USN
« Odpowiedź #9 dnia: Lutego 25, 2006, 12:24:31 »
O - dzięki Sun. Więc jednak jakiś porządek u farmerów jest. A czy oni jeszcze użytkują F-4G ? Chyba, że w gwardii.
.       __!__
.____o(''''')o____.
          " " "
Forum to miejsce spotkań ludzi, którzy mają "zryty palnik" w pewnych kwestiach i do tego dobrze im z tym

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Kamuflaż USAF i USN
« Odpowiedź #10 dnia: Lutego 25, 2006, 12:30:32 »
Tak, wyłącznie w gwardii i niedługo zostaną całkowicie wycofane, część pójdzie do muzeów, a część zostanie przerobiona na QF-4.

Żeby być jeszcze dokładniejszym, to jedyne F-4G jakie pozostały na stanie USAF znajdują są na stanie 124th Fighter Group, Boise, Idaho. Ale od 1996 roku nie wykonywane są na nich loty, są składowane z utrzymywaniem gotowości do lotów. Jakoś w tym roku mają odejść całkowicie ze służby.
« Ostatnia zmiana: Lutego 25, 2006, 12:36:21 wysłana przez Sundowner »