Na rozkazik!

Jak wróci moja strona (Janusz, ty się rusz!

) to dam linka do tabelki cen samolotów. A póki co wklepię tu nieco propagandy

Czytajcie uważnie, bo nie będę powtarzać!
$1 = 5,30zł (1938)
silnik PZL(Bristol) Pegasus VIIIA (max. 720KM) dla PZL-23B, tudzież Pegasus VIIIC dla LWS-6 = 80000zł (1937)
silnik PZSkoda (Wright) Whirlwind J-5B (max. 240KM) dla PWS-26 = 28000zł (~1937)
płatowiec turystyczny 3-osobowy RWD-13T/S = 23000zł (1937), 22000zł (1938)
silnik do niego - PZInż./Walter/D.H.Gipsy Major (max. 130KM) = 12500zł (~1938)
płatowiec turystyczny 2-osobowy RWD-21 = 12000zł (1939)
silnik do niego - Cirrus Minor (90KM) = 8000zł (1939)
płatowiec turystyczny 2-osobowy RWD-16bis = ~12500zł (1938)
silnik do niego - Walter Mikron II (max. 62KM) = ~5500zł (~1938)
dla niezamożnych kawalerów:płatowiec słabosilnikowy (motoszybowiec) 1-osobowy Bąk IIbis = ~7000zł (~1938)
silnik do niego - Salorea Albatros (35KM) = ~1750zł (~1938)
szaleniec mógłby przyjąć orientacyjny współczynnik: 1KM ~ 100zł
Chcieliście zestawić to z samochodami, to macie:"biedniak"
automobil osobowy FIAT 500 = 3800zł
(mały fiacik dla niezamożnych
)"średniak"
automobil 4-osobowy FIAT 508III Junak = 5400zł (1936), 4950zł (1938)
"kułak"
automobil 7-osobowy FIAT 518 Mazur = 9650zł (1937), 5-osobowy = 9200zł (1937)
automobil osobowy Chevrolet (nie podali modelu, lecz taki silnik miały Master, Touring, Master de Lux, Sedan Taxi i Imperial) : 7 640zł (1938)
luksusowy automobil 7/8-osobowy Buick 90 (silnik 140KM!) = 19800zł
(dla imperialistycznych burżujów pokroju Roli
)Ponieważ pytanie dodatkowe brzmi "kogo było na to stać?", napiszę dalej:(za "Skrzydlata Polska" 2/1939)
Oficjalny koszt 1h lotu samolotem sportowym = 130zł (~1936)
realny był niższy, pewnie w okolicach 70zł (choć to może być szacunek już z 1939)
Dla małego przesiębiorstwa (5 maszyn, 3 osoby obsługi), bez kosztów handlowych i administracyjnych:
1h lotu 100km
RWD-13T = 56zł 34zł
RWD-8dwl = 50zł 35zł
RWD-21 = 44zł 26zł
RWD-16bis = 38zł 26zł
Bąk IIbis = 23zł 17zł A teraz żeby było śmieszniej:
Jeśli przyjmiemy użytek samolotu do celów prywatnych, podaną wyżej
cenę należy
pomniejszyć o 20% z tytułu zwrotu podatku przez państwo (ditto w przypadku samochodu)
Dla np. RWD-16bis czy Bąka IIbis
LOPP wypożyczy silnik bezpłatnie.
Dodaj do tego paliwo na 50h lotu rocznie i obsługę za friko. Aż się chce zapisać do LOPP, nie?

Przy spełnieniu odpowiednich warunków wyszkolić też można się było za darmo.
W ten sposób koszt "prywatnego latania" na RWD-16bis spadnie do circa 20-30zł za 1h.
No ale zarobki to już przepiszcie sami z forum DWŚ, ja już mam dość pisania

Dodam od siebie jedynie, że w/g dr Grzegorza Wójtowicza z NBP, wartość 1 złotówki z lat 1930stych równałaby się dziś 7,50zł.