Autor Wątek: Śmigłowce Kamowa Ka-50, Ka-52, etc.  (Przeczytany 88914 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

John Cool

  • Gość
Odp: Śmigłowce Kamowa Ka-50, Ka-52, etc.
« Odpowiedź #180 dnia: Maja 28, 2011, 13:18:53 »
Jeden z seryjnych Ka-52:


Offline vowthyn

  • *
  • dziecko RoF'a
Odp: Śmigłowce Kamowa Ka-50, Ka-52, etc.
« Odpowiedź #181 dnia: Maja 28, 2011, 17:07:32 »
Być może takie pytanie już padło, ale najwyżej nie będę oryginalny. Otóż w kontekście konstrukcji Kamova, szczególnie Ka-50 i pobieżnych informacji, które posiadam na temat wirników współosiowych interesuje mnie dlaczego takie rozwiązanie nie zyskało szerszej popularności i jest na dobrą sprawę stosowane tylko przez jednego producenta. Zgodnie z wiedzą, którą na ten temat posiadam układ wirników współosiowych jest bardziej efektywny od klasycznego z wirnikiem bocznym, przy tej samej mocy może mieć mniejsze rozmiary, nie występują straty na śmigle ogonowym, potrafi latać na wprost bez potrzeby kompensowania bocznego dryfu i w obie strony obraca się tak samo szybko, jednym słowem same plusy. Praktyka pokazuje jednak, że układ klasyczny jest stosowany chyba w 98% konstrukcji. Why?

Odp: Śmigłowce Kamowa Ka-50, Ka-52, etc.
« Odpowiedź #182 dnia: Maja 28, 2011, 18:11:11 »
Z tego co ja wiem to układ współosiowy przeciwbieżny ma oprócz plusów też minusy:dolny wirnik wymaga większej mocy bo pracuje w zaburzonym strumieniu powietrza od górnego wirnika przez co konstrukcja przekładni głównej i układ sterowania skokiem łopat jest bardziej skomplikowany,do tego dochodzi rowiązanie umożliwiające obrót w zawisie poprzez wywołanie róznicy momentów oporowych wirników(skok),które to obracają maszyne w jedną lub drugą strone przy zachowaniu stalej siły nośnej wirników,tu sie znowu kłania konstrucja przekładni głównej.Widać więc że układ klasyczny jest dużo prostszy mimo swoich wad.


Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Śmigłowce Kamowa Ka-50, Ka-52, etc.
« Odpowiedź #183 dnia: Maja 31, 2011, 14:46:13 »
Jeżeli z rozmowy wyrzucimy drogie systemy ABC, w które bawi się wyłącznie Sikorsky i pozostaniemy przy klasycznych konstrukcjach współosiowych jakie stosuje Kamow, to:
...przy tej samej mocy może mieć mniejsze rozmiary...
Póki co tylko długość łopat jest mniejsza, konstrukcja jest wyższa i cięższa od układu klasycznego.


...nie występują straty na śmigle ogonowym...
Ale występują straty na stopniach przekładni głównej, pracy wirnika dolnego w turbulentnym przepływie pod górnym wirnikiem, Sikorsky z DARPA w czasie badań nad LHX wyliczyli, że na jedno wychodzi, czy stosuje się układ klasyczny, współosiowy, ABC, czy tandem - jeżeli chodzi o efektywność.


...potrafi latać na wprost bez potrzeby kompensowania bocznego dryfu...
Ale musi walczyć większymi oporami (tandem wypada tu najlepiej).


... i w obie strony obraca się tak samo szybko...
Raczej powinno być napisane, że w obie strony obraca się tak samo wolno ;) To nie jest sztywny wirnik i łopaty podnoszą się i opadają, jak zechcesz wykonywać zbyt szybkie manewry, spowodujesz zderzenie łopat górnego i dolnego wirnika. Nie ma szans aby móc wykonywać tą konstrukcją  takie manewry jak S-76B z wentylatorem, albo RAH-66.


I na sam koniec: cena łopaty wirnika głównego to 4-6x ceny łopaty śmigła ogonowego układu klasycznego ;)

Odp: Śmigłowce Kamowa Ka-50, Ka-52, etc.
« Odpowiedź #184 dnia: Czerwca 21, 2011, 23:33:46 »
Jedyne co mi przychodzi do głowy to to ze Ka-52 będą używane głównie z okrętów desantowych mitsral, w ramach ze tak powiem unifikacji z np Ka-29, ale nie wiem czy dobrze kombinuje ?
Chyba dobrze. K-52 mają być rozmieszczone na "Minstralach".
Pierwszy okręt w 2014, drugi w 2015.
http://lenta.ru/news/2011/06/20/alligator/
W reportażu trzeba oddać nie tylko to, co widzisz, ale także to, co widzi ktoś inny. (..) Tego kogoś trzeba znaleźć i odpytać. Odwrotnie niż w działaniu korporacyjnym: w każdej firmie jest przynajmniej jeden człowiek, który wie, o co chodzi. Tego człowieka trzeba zidentyfikować i natychmiast wyp.....yć.       Krzysztof Mroziewicz

Odp: Śmigłowce Kamowa Ka-50, Ka-52, etc.
« Odpowiedź #185 dnia: Czerwca 23, 2011, 22:39:49 »
Niezłe fotki Ka-52 i Ka-50 pojawiły się na blogu Denisa Mokruszina.

http://twower.livejournal.com/572607.html
http://twower.livejournal.com/571375.html

John Cool

  • Gość
Odp: Śmigłowce Kamowa Ka-50, Ka-52, etc.
« Odpowiedź #186 dnia: Lipca 01, 2011, 00:33:51 »
Ponieważ w tym wątku już parokrotnie zadawano pytanie o faktyczną liczbę nielicznie zbudowanych w zakładach "Progress" w Arsienjewie śmigłowców Ka-50 i wobec faktu że krążące w różnych publikacjach informacje na ten temat są co najmniej sprzeczne bądź rozbieżne, tym bardziej że kilka egzemplarzy w swoim żywocie było co najmniej kilkakrotnie przebudowywanych. Pomyślałem sobie więc że wzorem podsumowania listy wyprodukowanych Mi-28N w innym wątku całkiem niezłym pomysłem byłoby w końcu zdobyć się na podsumowanie tego wszystkiego na podstawie dotychczas zebranych informacji i sporządzić dotychczasową listę produkcyjną śmigłowców Ka-50 (produkt W-80Sz-1, изд. 800).

Przy czym myliłby się ten który uważa że jest to zadanie proste: niestety pomimo tego że jednomiejsowych Ka-50 wybudowano przysłowiowe dwie sztuki na krzyż to historia ich rozwoju oraz wyprodukowanych egzemplarzy jest na tyle zagmatwana że podsumowanie całości nie jest sprawą prostą i może być obarczone sporym błędem. Ale nie szkodzi spróbować.

W zakładach lotniczych Uchtomskij Wiertoletnyj Zawod (UWZ) tj. Ухтомский Вертолётный 3авод (УВЗ) im. N.I. Kamowa (obecnie kompania OAO "Kamow") podległym biurowi konstrukcyjnemu OKB im. N.I. Kamowa zbudowano pięć maszyn prototypowych wyrobu изд. 800, oczywiście wszystkie należały do biura konstrukcyjnego. Zakłady UWZ nadawały im numery kolejne numery seryjne według wzoru 800-XX.


Egzemplarze prototypowe W-80 (изд. 800):

● W-80 n/s 800-01, n/b "010", n/fabr. 8798000021 - pierwszy prototyp śmigłowca, budowę ukończono w czerwcu 1982 roku, niedługo później odbyto pierwszy lot. 17 czerwca 1982 roku pierwszy zawis na śmig­łowcu W-80 wykonał Nikołaj Biezdietnow. Został rozity 3 kwietnia 1985 roku, w wypadku zginął pilot-oblatywacz fabryczny Jewgienij Łariuszyn (Е.И. Ларюшин). W lo­cie doświadczalnym śmigłowiec wykonywał manewr dynamiczne­go zniżania, nie zdołał z niego wyjść i uderzył w ziemię.
● W-80 n/s 800-02, n/b "011", n/fabr. 8798000022 - drugi prototyp śmigłowca, pierwszy lot w sierpniu 1983 roku, służący do prób systemu uzbrojenia. Przez jakiś czas zabudowana była na nim również stacja "Merkurij".
● W-80 n/s 800-03, n/b "012", n/fabr. 8798000023 - trzeci prototyp śmigłowca, pierwszy lot w grudniu 1985 roku, prowadzono na nim ba­dania aerodynamiki śmigłowca (na wysięgnikach zamocowano na nim kamery do rejestracji ruchu łopat).
● W-80 n/s 800-04, n/b "014", n/fabr. 8798000024 - czwarty prototyp śmigłowca, pierwszy lot w marcu 1989 roku, służący do prób systemu uzbrojenia. Latem 1999 roku ten egzemplarz został przebudowany jako drugi prototyp rodziny śmigłowców nocnych Ka-50Sz z wyposażeniem zaprojektowanym przez RPKB Ramienskoje, zaś zamiast klasycznej stacji I-251W Szkwał-W w ściętym przodzie kadłuba założono dwie kule stacji optoelektronicznych: GOES-520 do pilotowania nocnego (z przo­du) oraz GOES-321 jako stacja celownicza, po­wstałe w UOMZ w Jekatynburgu.
● W-80 n/s 800-05, n/b "015", n/fabr. 8798000025 - piąty prototyp śmigłowca, pierwszy lot w kwietniu 1990 roku, zbudowany w UWZ. Czasami określany jako "etalon" czyli wzorzec produkcji seryjnej, służył do prób wyposażenia pokładowego. W roku 1999 został przekazany do dyspozycji MON FR, otrzymawszy dwucyfrowy n/b "25". Jest to jeden z dwóch śmigłowców wraz ze specjalnie wyekwipowanym Ka-29WPNCU skierowanych w grudniu 2000 roku na Kaukaz dla przetestowania możliwości Ka-50 w ramach sformowanej w tym celu eksperymentalnej uderzeniowej grupy bojowej w Czeczenii w ramach doświadczalnej grupy bojowej БУГ (боевойа Ударнайа Группа). Śmigłowce grupy wyposażono w system ABRIS firmy Kronsztadt, dostosowano do nocnego pilotażu i wykonano kilka innych drobnych modyfikacji.
Śmigłowiec pokazywany na MAKS'2003 oraz MAKS'2005. Służył również jako platforma szeregu systemów samoobrony: L-136 Mak-UFM - systemu ostrzegającego o odpalonym pocisku rakietowym pracującym w zakresie IR/UV oraz L370-5 Witebsk. Uczestnik manewrów Rubież 2004. Obecnie w GLIC w Akchtubińsku.
Jest to również najprawdopodobniej najczęściej fotografowany egzemplarz Ka-50, jego stosunkowo dokladny obchód fotograficzny można od dłuższego czasu obejrzeć sobie tutaj: http://walkarounds.airforce.ru/avia/rus/kamov/ka-50/index.htm

● W-80 n/s 800-06, n/b 016 - szósty prototyp, przeznaczony do przeprowadzenia prób naziem­nych (nie jest do końca potwierdzone jego istnienie).
● W-80 n/s 800-07, n/b 017 - siódmy prototyp przeznaczony do przeprowadzenia prób naziem­nych (nie jest do końca potwierdzone jego istnienie).


Egzemplarze przedseryjne W-80Sz-1 (изд. 800) zbudowane w UWZ im. N.I. Kamowa:

● Ka-50 n/s 800-08, n/b 018, n/fabr. 8798000028 - pierwszy i zarazem jedyny egzemplarz seryjny wykonany w zakładach UWZ im. N.I. Kamowa. Pierwszy lot w maju 1991 roku, przy czym już w styczniu 1992 roku śmigłowiec został przekazany do 929 GLIC w Akchtubińsku celem przeprowadzenia drugiego etapu prób państowych, trwających przeszło do grudnia 1993 roku. Był to pierwszy śmigłowiec tego typu w dyspozycji WWS / MON RF. Maszyna była zbiorczą platformą dla wszy­stkihc nowych elementów wypróbowa­nych na pozostałych prototypach i jest końcowym wariantem śmigłowca, wzorcem dla produkcji seryjnej.
Po zakończeniu prób śmigłowiec oddano do biura konstrukcyjnego, zaś w latach 1996-1997 dokonano przebudowy na pierwszy prototyp śmigłowca nocnego Ka-50Sz. Maszyna wystartowała 4 marca 1997 roku, miała wówczas zabudowaną m.in. stację Samszyt-50T, później również z innymi typami stacji jak Stołb. Później śmigłowiec przemianowano na Ka-50N.
W latach 2005-2008 śmigłowiec można było oglądać w oliwkowo-zielonym malowaniu z dwucyfrowym numerem taktycznym "18".


Dalsze badania w locie oraz produkcję kolejnych egzemplarzy OKB im. N.I. Kamowa postanowiło przenieść w roku 1991 do innych zakładów - Arsieniewskij Maszinostrojtielnyj Zawod (AMZ) "Progress" w Arsjeniewie tj. Арсеньевски Машиностроительны 3авод "Прогресс" / obecnie jak dobrze pamiętam OAO AK "Progress", swego czasu produkujących również m.in. śmigłowce bojowe Mi-24W/P. Numery seryjne nowych śmigłowców zostały nadawane według wzorca 353805XXXXXXX zatem inaczej niż miało to miejsce w UWZ im. N.I. Kamowa.

Ostatecznie w latach 1991-1998 (nie licząc jeszcze późniejszej produkcji kilki maszyn po 2006 roku, do której sobie później wrócimy) wyprodukowano w sumie 8 egzemplarzy seryjnych, przy czym na dzień dobry dwa trafiły do dyspozycji OKB, natomiast pozostałe sześć odebrało WWS / MON FR.


Lista produkcyjna Ka-50 (produkt W-80Sz-1, изд. 805) wykonanych w AMZ "Progress":

● Ka-50 n/s 01-01, n/fabr. 3538053201003, n/b "020" - główna demonstracyjna maszyna w dyspozycji OKB im. N.I. Kamowa, z boku nosiła n/b żółty "H318". Faktycznie drugi śmigłowiec seryjny, pierwszy zbudowany w wytwórni "Progress". Później otrzymał n/b "024" (z boku -> żółty "H317"). Zaprezentowany w Farnborough'93 jak również w Paryżu na Le Bourget'93. Pomalowany wówczas na czarno z trójkolorową rosyjską flagą na gondolach silników. Znany wszystkim jako "Werewolf" czyli Wilkołak, zaś na szczycie statecznika pionowego znajdował się rysunek głowy wilka. Obecny los nie jest mi do końca znany.
● Ka-50 n/s 01-02, n/fabr. 3538053201012, n/b "021" - druga maszyna seryjna w dyspozycji OKB im. N.I. Kamowa, z boku nosiła n/b żółty "H347". Trzeci śmigłowiec seryjny. Pokazany obok "020" w Paryżu na Le Bourget'93, z tym że w odróżnieniu od swojego kuzyna "021" no­sił z kolei na stateczniku rysunek czarnego rekina i napis „Black Shark” więc znany nam Czarny Rekin. Śmigłowiec ten grał swego czasu w 1994 roku tytułową rolę w filmie fabularnym klasy B ,,Czarny Rekin" o walce z gangiem narkotykowym. W 1996 roku przebudowany na pierwszy prototyp (pokazany w czerwcu 1997 roku) dwumiejscowego śmigłowca szturmowego W-80Sz-2 nazwany Ka-52 i noszący nr. burtowy ,,061”.
● Ka-50 n/s 01-03, n/fabr. 3538054301035, n/b "22", przekazany do dyspozycji 344 CPBiPLS w Torżoku, nosił charakterystyczne malowanie w głębokiej czerni z białym spodem i pyskiem rekina. Śmigłowiec został rozbity dnia 17 czerwca 1998 roku, w wypadku zginął naczelnik ośrodka doświadczalnego w Torżoku generał-major B. Worobiew (Б.А. Воробьев).
● Ka-50 n/s 01-04, n/fabr. 3538054301099, n/b "24", przekazany do dyspozycji 344 CPBiPLS w Torżoku, najprawdopodobniej ten egzemplarz jest drugą maszyną z doświadczalnej grupy bojowej БУГ (боевойа Ударнайа Группа), wyposażoną w system ABRIS firmy Kronsztadt i przystosowany do nocnego pilotażu. Nawiasem mówiąc w ramach BUG planowano wdrożyć łącznie cztery śmigłowce (prawdopodobnie jeszcze "20" i "21" ale zabrakło pieniędzy).
● Ka-50 n/s 02-01, n/fabr. 3538053302030, n/b "20", przekazany do dyspozycji 344 CPBiPLS w Torżoku, obecnie w remoncie w AMZ "Progress" z powodu kończących się resursów.
● Ka-50 n/s 02-02, n/fabr. 3538052402045, n/b "21", przekazany do dyspozycji 344 CPBiPLS w Torżoku, obecnie podobno w 929 GLIC w Akchtubińsku.
● Ka-50 n/s 02-04, n/fabr. 3538054602126, n/b "23", przekazany do dyspozycji 344 CPBiPLS w Torżoku.
● Ka-50 n/s 03-02, n/fabr. 3538053003002, n/b "26", przekazany do dyspozycji 344 CPBiPLS w Torżoku, pokazany publicznie stosnkowo niedawno, faktycznie jednak dostarczono ten egzemplarz już w roku 2001.

Po wykonaniu 8 egzemplarzy seryjnych w zakładach "Progress" przez lata w temacie była kompletna posucha. Pomimo zgłoszenia zapotrzebowania przez MON na co najmniej dwie partie śmigłowców (12 maszyn w 1990 roku i drugie 12  w 1996 roku) zakład w Arsienjewie na Dalekim Wschodzie Rosji wyprodukował jedynie kilka Ka-50. Tylko na tyle westarczyło pieniędzy, zaś przez lata w różnym stadium budowy i ukompletowania wyposażeniem na terenie zakładu znajdujowało się jeszcze co najmniej kilka egzemplarzy Ka-50.

W 2006 roku postanowiono wznowić zakupy śmigłowców Ka-50 i podpięto je do planów zakupowych MONu FR do roku 2015. Według tego planu w roku budżetowym 2007 postanowiono dokończyć budowę w wytwórni AMZ "Progress" dalszych trzech egzemplarzy seryjnych Ka-50. Prace wykonano w latach 2007-2008 zaś pozostałe niedokończone płatowce miały zostać przebudowane na dalsze prototypy lub egzemplarze przedseryjne śmigłowca Ka-52... ale o tym innym razem.

● Ka-50 n/s 03-03, n/fabr. 3538053003003, dotąd brak n/b, przekazany w 2008 roku do dyspozycji 344 CPBiPLS w Torżoku.
● Ka-50 n/s 03-04, n/fabr. 3538053003004, n/b "27", przekazany w 2009 roku do dyspozycji 344 CPBiPLS w Torżoku.
● Ka-50 n/s 03-05, n/fabr. 3538053003005, dotąd brak n/b, przekazany w 2009 roku do dyspozycji 344 CPBiPLS w Torżoku.

Maszyny wyprodukowano w dawnej konfiguracji z jasnoniebieskim malowaniem kabiny i wskaźnikiem kartograficznym PA-4-3.

Śmigłowiec zalegający na terenie zakładu, oznaczony n/s 03-01 (pierwszy egzemplarz 3 serii produkcyjnej), najprawdopodobniej został ukończony jako drugi prototyp śmigłowca szturmowego W-80Sz-2 tj. Ka-52 i noszący nr. burtowy ,,062”. Z nieukończonych Ka-50 mogły powstać również trzeci prototyp Ka-52 i noszący nr. burtowy ,,063” oraz trzy śmigłowce serii informacyjnej: "51", "52" oraz "53".
« Ostatnia zmiana: Listopada 25, 2011, 11:43:27 wysłana przez John Cool »

John Cool

  • Gość
Odp: Śmigłowce Kamowa Ka-50, Ka-52, etc.
« Odpowiedź #187 dnia: Lipca 14, 2011, 09:40:13 »
Ka-52 n/b 53 z trzema belkami pod każdym ze skrzydeł szczątkowych:


John Cool

  • Gość
Odp: Śmigłowce Kamowa Ka-50, Ka-52, etc.
« Odpowiedź #188 dnia: Sierpnia 06, 2011, 00:55:21 »
Kolejna ciekawostka - Ka-50 n/b 27 (n/s 03-04, n/fabr. 3538053003004), jeden z trzech nowo wyprodukowanych... z kabiną niebieską i ABRISEM, takiej mieszanki chyba jeszcze nie było  :121:






John Cool

  • Gość
Odp: Śmigłowce Kamowa Ka-50, Ka-52, etc.
« Odpowiedź #189 dnia: Sierpnia 08, 2011, 09:13:33 »
● Ka-50 n/s 03-03, n/fabr. 3538053003003, dotąd brak n/b, przekazany w 2008 roku do dyspozycji 344 CPBiPLS w Torżoku.
● Ka-50 n/s 03-04, n/fabr. 3538053003004, n/b "27", przekazany w 2009 roku do dyspozycji 344 CPBiPLS w Torżoku.
● Ka-50 n/s 03-05, n/fabr. 3538053003005, dotąd brak n/b, przekazany w 2009 roku do dyspozycji 344 CPBiPLS w Torżoku.

A jednak jeden z dwóch śmigłowców Ka-50 z brakującymi numerami z trzeciej serii produkcyjnej został w końcu sfotografowany z naklejonym n/b '28', podobnie jak '27' ma miejsca do zabudowy czujników ТППР (MAWS) L-136 Mak-UFM.


Odp: Śmigłowce Kamowa Ka-50, Ka-52, etc.
« Odpowiedź #190 dnia: Sierpnia 19, 2011, 09:19:25 »
Witam,
buduję model plastikowy Ka-52 i w poszukiwaniu informacji w sieci, trafiłem na to forum i bardzo ciekawy wątek poświęcony nowym Kamov'om.
Mam też w związku z tym pytanie: czy może mi ktoś pomóc w doborze kolorów kamuflażu? Jedyne informacje, jakie znalazłem, to u producenta kalkomanii do modelu, ale on podaje tylko lakoniczne: Light Grey oraz Dark Grey, a tych odcieni szarości jest multum. Może ktoś z was zna precyzyjniejsze charakterystyki tychże (najlepiej na przykład po nr RAL) ?

Poniżej zdjęcia konkretnej wersji, którą robię: numer boczny 061 w fazie testów. Jak widać, w zależności od oświetlenia, kolory różnią się i trudno jednoznacznie je dobrać na podstawie zdjęć:





Pozdrawiam
Przemek

Odp: Śmigłowce Kamowa Ka-50, Ka-52, etc.
« Odpowiedź #191 dnia: Sierpnia 20, 2011, 16:44:01 »
Generalnie to nie jest forum modelarskie, ale tu sa linki do instrukcji w PDF-ie kalkomanii BEGEMONT-u na Ka 50,Ka 52,Mi 28 z charakterystyką kolorów pod Federal Standard
http://begemotdecals.ru/doc/72-005%20Ka-50(52)%20&%20Mi-28.pdf
http://begemotdecals.ru/doc/72-039%20Ka-50(52).pdf

Odp: Śmigłowce Kamowa Ka-50, Ka-52, etc.
« Odpowiedź #192 dnia: Sierpnia 22, 2011, 23:19:21 »
Dziękuję i nie zaśmiecam już.

John Cool

  • Gość
Odp: Śmigłowce Kamowa Ka-50, Ka-52, etc.
« Odpowiedź #193 dnia: Września 05, 2011, 17:10:45 »
Seryjne Ka-52 w budowie w zakładach Progress: http://samoletchik.livejournal.com/23334.html

Na etapie montażu jest co najmniej 9 śmiglaków. Warto przy tym zauważyć na hali montażowej pierwszy egzemplarz 6 serii produkcyjnej (06-01):




Odp: Śmigłowce Kamowa Ka-50, Ka-52, etc.
« Odpowiedź #194 dnia: Września 05, 2011, 17:40:29 »