ze wzgledu na ograniczenia konstrukcyjne i wytrzymałość pilota, .
Ograniczenia konstrukcyjne w jakimś stopniu też, ale generalnie chodzi o aerodynamikę. Natomiast wytrzymałość pilota raczej nie ma tu nic do rzeczy. Co za różnica z jaką prędkością postępową przemieszcza się samolot.
Co do wytrzymałości pilota chodziło mi tu o pewien zakres bezpieczeństwa przy manewrach z dużą prędkością. Manewrując nawet gwałtownie przy małych prędkościach pilot rzczej jest spokojny o własną świadomość, natomiast przy dużych mógłby sobie strzelić "samobója" (tu oczywiście przychoodzi z pomocą samo sterowanie nie dopuszczając do tego).
Rzeczywistość jest jednak inna, i nawet bardzo dobry pod tym względem F-15 ma duże ograniczenia.
Podaje się, że podczas walki manewrowej F-15 na prędkościach supersonic rozwija przeciążenie +7g. Czy to mało? (niestety nie podają do jakiej prędkosci jest on w stanie rozwijać takie przeciążenie). Ludzie są zachłyśnięci rozbrajającymi pokazami manewrów najnowszych wersji Su-27 i przeciążeniami jake wtedy rozwijają. Tymczasem o wartości bojowej samolotu świadczy limit przeciążenia na prędkościach na których prowadzi się walki. Im wyższa jest ta umowna górna granica prędkości manewrowania (nich Ci będzie Kusch
) z zachowaniem zdolności do uzyskiwania wysokiego G tym lepiej. Mało niestety się o tym pisze. Poczekajmu na Toya. Niech on się wypowie w tej sprawie. Nie twierdzę tu , że Su27/... i MiG-29 wypadają słabo w tych "zawodach" , bo faktem jest , że są w czołówce, ale wysoka manewrowość na małych prędkościach nie jest najważniejszą cachą myśliwca.
To 7g dla F-15 może sie wydać troche dziwne (zważywszy, ze to "najtwardszy myśliwski hamerykan" wracający np znad Iraku z odstrzelonym prawie całym skrzydłem), natomiast taki F-16 może osiągać w tych warunkach nawet 9g (Mig-29 7,5g) co podaje w oparciu o artykuł J. Gotowały. Czy to z lekka nie dziwne.

Co do parametrów radaru, mogłes sobie darować podanie przeglądarki (respect), ja niestety nie świdruje neta za maszynami z zachodu poza ogólnie znanymi stronami (rosyjskije to owszem i to jak ....), a chodziło mi raczej o link do jakiejś fachowej której np we wspomnianych Googlach nie wyrzuca, ale mniejsza z tym.
Wracając do ogólnego tematu:
Na modyfikacjach Su-27 przednie usterzenie poziome włączone jest w układ sterowania samolotu i wychyla się w zakresie -50/+ 10°. Ale jak wspomniałem zawsze jest ten minus. Czy z tego należy domniemać, że +10° to tylko taka nieużywana "rezerwa" ??.
W nowiutkim KUB-ie z nowym płatem pozostały, i też mam pytanie czy ktoś wie jakie zakresy pracy posiadają (nowe oprogramowanie ??), czy tak jak w pierwszych Su-27M jest ściśle związane z prędkością i kątem natarcia ??.
Kontynuując problem zwrotności, co sądzicie o tzw. hiperzwrotności S-37 (niestety nieseryjny

), i jej przydatności w walce.
Wg mnie dopóki same pociski rakietowe manewrują na takiej samej zasadzie jak samoloty to może to być przydatne, zważywszy na to iż możliwe jest zerwanie "kontaktu" rakiety z samolotem przed samym wybuchem (jak to miało być w S-37).
Jeżeli to zagadnienie poruszono gdzie indziej to proszę o skierowanie.

Pozdrawiam
