Autor Wątek: Modernizacja iskry  (Przeczytany 11508 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Josiv

  • *
  • Zerstörer
    • http://www.kg200.zary.com.pl
Odp: Modernizacja iskry
« Odpowiedź #15 dnia: Lutego 28, 2006, 19:28:18 »
Ciekawy jest pan Sikorski, odrzucił wygraną Augusty na śmigłowiec dla VIP bo za drogi, promuje Sikorskiego którego Sikorski ma akcje :P
_____ | _____             █▀ ██ ▀█▀      ORLIK
 _\__(o)__/_                   ▼             /
      ./ \.                www.eagles.pl ---
Graf -1973-†2006 ..ó?o........ó?o.ó?oó?o...

Odp: Modernizacja iskry
« Odpowiedź #16 dnia: Lutego 28, 2006, 19:34:44 »
Najstraszniejsze w tym wszystkim jest to, że Pan Sikorski będzie chciał za wszelką cenę przepchnąć zmodernizowaną Iskrę, czyli de facto jest już posprzątane...
Pan Radziu tak powiedział?
Jak to możliwe? Przecież odnowę oblicza polskiej armii zapowiadał... Ja uważam Pana Radzia za porządnego chłopa, ale ta decyzja to skandal.
Wnioskuję, że to nie tyle on to forsuje, co Ministerstwo Finansów białej gorączki na myśl kolejnych wydatków dostaje. No ale wiadomo, lepiej dopłacać z budżetu do nierentownego, rozdrobnionego ponad miarę rolnictwa ("czy się stoi, czy się leży...") niż inwestować w to, co ma znaczenie.... Zwłaszcza z takim Łukaszenko za miedzą...

damos

  • Gość
Odp: Modernizacja iskry
« Odpowiedź #17 dnia: Lutego 28, 2006, 19:35:54 »
A co z projektem zaawansowanego jeta szkoleniowego od Margańskiego - EM-10 Bielik (o ile mnie pamięć nie myli) ? Sprawa upadła zupełnie ? Sama idea była świetna, ale pewnie mocy inżynierskich i produlcyjnych dudzież finansowania zabrakło ?

Offline Josiv

  • *
  • Zerstörer
    • http://www.kg200.zary.com.pl
Odp: Modernizacja iskry
« Odpowiedź #18 dnia: Lutego 28, 2006, 19:41:03 »
Podobno projekt bielika nie spełnia wymogów na taki szkolny samolot.
_____ | _____             █▀ ██ ▀█▀      ORLIK
 _\__(o)__/_                   ▼             /
      ./ \.                www.eagles.pl ---
Graf -1973-†2006 ..ó?o........ó?o.ó?oó?o...

Odp: Modernizacja iskry
« Odpowiedź #19 dnia: Lutego 28, 2006, 19:44:10 »
Jeżeli chodzi o typ maszyny szkolnej to wszystko zależy od tego jaką koncepcję szklenia przyjmiemy:

1. Jeżeli wziąć pod uwage koncepcję szkolenia pilota całkowicie w naszym kraju (no może za wyjątkiem jakiegoś poligonu w Stanach dla większych możliwości użycia uzbrojenia itp.) to faktycznie należy posiadać zarówno samolot do wstępnego szkolenia jak i zaawansowany technicznie samolot szkolno-bojowy (w rodzaju właśnie T-38, T-50 itp.).

2. Jeżeli jednak założymy, że po wstępnym szkoleniu dalej pilot jest szkolony za granicą (np. w USA) to w zupełności wystarczy maszyna o mniejszych osiągach i możliwościach (w rodzaju L-159), ale za to duzo tańsza.

Wybór opcji jest uzależniony od analizy ekonomicznej - jaka rotacja personelu latającego rocznie wchodzi w grę przy docelowej ilości 48 maszyn F-16 i zachowania 28 MiG-29 (bojowych 18 - 1elt i 10 - 41elt). Moim zdaniem zaawansowane szkolenie chyba lepiej prowadzić w ośrodkach zagranicznych. Odchodzi koszt inwestycji, infrastruktury, zakupu sprzętu itp. - pewnie koszt przeszkolenia 1 pilota byłby taki sam, jak nie mniejszy niż w Polsce.

Co prawda koncepcja posiadania maszyn klasy HAWK jest też atrakcyjna (to akurat mój faworyt systemu maszyny szkolnej i lekkiej bojowej) - bo można je także wykorzystywać (oprócz szkolenia) do wspierania ataków na cele naziemne i wykonywania mniej ważnych zadań bojowych. Gdyby tak jeszcze licząc się z unifikacją typów "zafundować" sobie z czasem trochę HAWK 200 (w końcu nasze Su-22M4 są praktycznie na wykończeniu i na razie nie słyszałem o sensownej koncepcji ich zastąpienia) ... ech chyba się rozmażyłem ...  :004:

Najstraszniejsze w tym wszystkim jest to, że Pan Sikorski będzie chciał za wszelką cenę przepchnąć zmodernizowaną Iskrę, czyli de facto jest już posprzątane...

Tu bym się akurat zbytnio nie martwił bo na szczęście czas rządzenia jest zwykle krótszy niż proces ewentualnej modernizacji ISKRY, szczególnie takiego ... (reszta zdania podległa autocenzurze  :021:)

damos

  • Gość
Odp: Modernizacja iskry
« Odpowiedź #20 dnia: Lutego 28, 2006, 19:45:35 »
Cytat: Josiv
Podobno projekt bielika nie spełnia wymogów na taki szkolny samolot.
Pewnie spełniał by lepiej niż zmodernizowana iskra biorąc pod uwagę to, że miał jedynie symulować przenoszenie broni, a przy technice fly-by-wire oddawać własności lotne dowolnego samolotu... niezła opcja offsetowa  :021:

Odp: Modernizacja iskry
« Odpowiedź #21 dnia: Lutego 28, 2006, 19:52:46 »
A co z projektem zaawansowanego jeta szkoleniowego od Margańskiego - EM-10 Bielik (o ile mnie pamięć nie myli) ? Sprawa upadła zupełnie ? Sama idea była świetna, ale pewnie mocy inżynierskich i produlcyjnych dudzież finansowania zabrakło ?

Samodzielna produkcja jakiegokolwiek bardziej zaawansowanego technicznie samolotu w Polsce to utopia - wystarczy zobaczyć ile znacznie bogatszych krajów nie jest w stanie robić tego samodzielnie. Realna jest ewentualnie jakaś koprodukcja itp.

damos

  • Gość
Odp: Modernizacja iskry
« Odpowiedź #22 dnia: Lutego 28, 2006, 20:10:38 »
Samodzielna produkcja jakiegokolwiek bardziej zaawansowanego technicznie samolotu w Polsce to utopia - wystarczy zobaczyć ile znacznie bogatszych krajów nie jest w stanie robić tego samodzielnie. Realna jest ewentualnie jakaś koprodukcja itp.
Bielik został już dawno oblatany. Orca również - ta przynajmniej nie jest projektem militarnym :).

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Modernizacja iskry
« Odpowiedź #23 dnia: Marca 25, 2006, 12:51:26 »
Matko. Wszystko wskazuje na to, że jednak Lockhed wciśnie nam przegranego w amerykańskim konkursie na samolot szkolno-terningowy JPATS.
A mowa o AT-63 Pampa;




Tutaj więcej fotografii tego samolotu;
http://www.ecv56condor.com.ar/~cazador/Screenshots/

Lockhed wpompował trochę kasy w ten samolot no i teraz nadarza się okazja aby sobie odbić. No ale to i tak lepszy pomysł do TS-11F.
« Ostatnia zmiana: Marca 25, 2006, 12:57:47 wysłana przez Kusch »
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Modernizacja iskry
« Odpowiedź #24 dnia: Marca 25, 2006, 13:03:09 »
Zawsze lepsze to od topienia pieniędzy w Iskre, ale IA-63... AT-63... czy jakkolwiek tego nie nazywać nie jest samolotem LIFT, który jest nam najbardziej potrzebny. JPATS to był program samolotu szkolenia podstawowego, w stanach wygrał go Pilatus ze swoim PC-9 (teraz w stanach zwany T-6 Texan II), tą rolę u nas pełnią Orliki. Szkolenie zaawansowane to co innego i ani TS-11F ani TA-63 nie nadają sie do tej roli. Nawet Hawk czy L-159 średnio do niej pasuje, tutaj idealne byłyby T-38C albo T-50.

Offline Josiv

  • *
  • Zerstörer
    • http://www.kg200.zary.com.pl
Odp: Modernizacja iskry
« Odpowiedź #25 dnia: Marca 25, 2006, 14:14:46 »
Podobny do irydy. (takie spotrzeżenie laika z poziomu krawężnika :) )
_____ | _____             █▀ ██ ▀█▀      ORLIK
 _\__(o)__/_                   ▼             /
      ./ \.                www.eagles.pl ---
Graf -1973-†2006 ..ó?o........ó?o.ó?oó?o...

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Modernizacja iskry
« Odpowiedź #26 dnia: Marca 26, 2006, 17:06:56 »
Do Irydy i do Alpha Jet'a, nawet bardziej. A mogliśmy parę lat temu przejąć ex-niemieckie Alpha Jety. Ale podniósł się szum, że zarzynamy Irydę. Jak widać nie trzeba było niczego zarzynać, samo zdechło...

Filmiki z At-63;

http://d.turboupload.com/d/126930/Pampa1.wmv.html
http://d.turboupload.com/d/126921/Pampa2.wmv.html
http://www.lockheedmartin...ssets/3844.mpeg
http://www.patricksaviati...309/IA-63_Pampa
http://www.lockheedmartin...vph=286&vpw=320

Ps;
Czy ktoś może mi powiedzieć jakie przeciążenia może wytrzymywać Iskra, Hawk, T-38 itp (dla Iskry to jakoś mi się tak obiło o uszy 8g, ale to chyba było dawno temu). Pytam ponieważ wyczytałem, że ta Pampa znosi długotrwałe 4,5g.

Ps2;
Zasięg Pampy to 1000km wobec 1260km Iskry, natomiast Hawk T1 może pochwalić się zasięgiem 2400km.
« Ostatnia zmiana: Marca 26, 2006, 23:46:50 wysłana przez Kusch »
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Modernizacja iskry
« Odpowiedź #27 dnia: Maja 30, 2006, 18:53:28 »
Znowu odżywa sprawa pozyskania używanych F-5/T-38, może to i dobrze, w Niemczech też póki co służą.

http://fakty.interia.pl/news?inf=753876

Cytuj
MON rozważa też kupno bez przetargu 18 samolotów do szkolenia pilotów F-16. Maszyny, których produkcję zakończono w 1972 r., są nam oferowane za bezcen, ale będziemy musieli wydać kilkanaście milionów dolarów na ich modernizację w USA.
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Odp: Modernizacja iskry
« Odpowiedź #28 dnia: Maja 30, 2006, 19:27:43 »
Znowu odżywa sprawa pozyskania używanych F-5/T-38

Do Irydy i do Alpha Jet'a, nawet bardziej. A mogliśmy parę lat temu przejąć ex-niemieckie Alpha Jety. Ale podniósł się szum, że zarzynamy Irydę. Jak widać nie trzeba było niczego zarzynać, samo zdechło...

I skończy się tak samo, ledwo ktoś coś baknął, a już zaczyna się teoria spisku kto i ile za to wziął. Zaraz podniesie się krzyk: czemu od amerykanów, czemu stare - a można przecież kupić ... (tu niech sobie każdy sam wpisze ulubiony samolot), od ... (wpisać ulubiony kraj) itd. Tak jest z każdym sprzętem, który ma znaleźć się w naszej armii, najpierw się muszą parę lat żreć: tak było z PPK, TO itd.
Będą tak się przepychać następne lata, aż Iskry zaczną same spadać nam na głowy. :005:, a potem podniesie się krzyk dlaczego nie kupiono smolotów szkolnych 10 lat temu i znowu komisje, pismaki itd.  :021:

janekm

  • Gość
Odp: Modernizacja iskry
« Odpowiedź #29 dnia: Listopada 10, 2006, 19:31:50 »
Witam,

Okazuje się że Bielik ma szansę latać, o czym informuje najnowszy numer "Skrzydlatej Polski".
Orka także prezentuje się znakomicie co można obejrzeć na stronach:
http://aero.sme.sk/clanok.asp?cl=2957757
oraz:
http://www.marganski.com.pl/html/A-POL/samoloty/em11/em-11c_trencin_19-10/em11c-trencin.html
Film z prezentacji Orki:
http://www.marganski.com.pl/html/A-POL/samoloty/em11/em-11c_trencin_19-10/movie_trencin/lotn2.avi     

Bielik..., samolot szkolny dla wojska szkoda, że to nie synonimy.....      :015: