I tak będziemy musieli kupic wiele typów śmigłowców, ale lepiej trzymac się w tym jednego producenta, z powodu tańszej eksploatacji (zamienność niektórych komponentów).
Jeżeli mówi się o zastąpieniu rodziny Mi-8 śmigłowcami BlackHawk, to raczej myślimy nad wprowadzeniem dwóch typów śmigłowców transportowych. Dlaczego? Ano dlatego, że BH powstał jako następca UH-1 i możliwości pojedynczego UH-60 to połowa możliwości poczciwego Hipa. 11 żołnierzy i 3 tony ładunku, to dosyć mało w porównaniu z 24 i 5 tonami u Mi-8. Wymagane byłoby wtedy wprowadzenie maszyny ciężkiej... a taka jest tylko jedna - CH-47 Chinook.
Jeżeli mielibyśmy wymienic na pojedynczy typ, powinna byc mowa o NH-90, lub S-92, które są bardzo podobne do Hipa, tylko, że dużo nowocześniejsze i szybsze. Można też dorzucić EH-101 Agusty, tylko to jest już cięższa maszyna ale i dająca trochę większe możliwości w wypadku zastosowań specjalistycznych (CSAR, SAR, ZOP).
Kolejna sprawa to maszyny szturmowe, po pierwsze ile my ich tak na prawdę potrzebujemy, a ile można by zastąpić poprzez lekkie, szybkie maszyny wielozadaniowe ?
Z kolei co jest grane z silnikami do Sokołów, teraz gdy produkcja An-28... eeee.... tzn M-28 została zamknięta, coś przebąkiwało się o zakończeniu produkcji silników dla Sokołów (w starych Bryzach i Sokołach to w zasadzie jedna i ta sama konstrukcja), jeżeli żywot Sokoła jest już policzony, to już teraz należałoby się zastanowić nad szukaniem następcy tego niedorobionego przedłużonego Mi-2.
Jak ja bym to widział? Oferta Agusty składająca się z 4 typów śmigłowców:
A109 (Grand i bliźniacza LUH) dla LPR, Policji, Straży Granicznej, jako zastępstwo wojskowych Mi-2 i "szturmowatych" W3
AW149 jako zastępca transportowych W3 i Mi-8 w misjach transportu piechoty
EH-101 jako zastępca Mi-8 w misjach transportu ciężkiego, oraz zastępca Mi-14 w misjach SAR i ZOP, oraz dodatkowo przeznaczenie paru sztuk specjalnie do misji CSAR (próbują teraz do tego stworzyć Sokoła... program "Głuszec", jaja jak berety

)
A129 jako czysty śmigłowiec szturmowy - kooperujący z A109LUH i SW-4 (jeden jako skalpel, drugi jako endoskop

)
Po czymś takim mielibyśmy całkowicie odświeżony park maszynowy i obcięte koszty eksploatacji co najmniej 3 krotnie
