Autor Wątek: Siły Powietrzne Rosji i Białorusi [Zdjęcia]  (Przeczytany 249464 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

John Cool

  • Gość
Odp: Siły Powietrzne Rosji i Białorusi [Zdjęcia]
« Odpowiedź #330 dnia: Lipca 08, 2009, 14:16:48 »
A ja z kolei niektórym chciałbym polecić przestać się podniecać jakimikolwiek broszurkami reklamowymi, monografiami, kolorowymi "prestiżowymi" czasopismami i tym "kto co mówi o swoich konstrukcjach". Dotyczy to zarówno producentów rosyjskich jak i amerykańskich (a także innych), bo akurat większość z nich ma tendencję do hmm... powiedzmy małych niedopowiedzeń. Albo pominięcia pewnych z pozoru nieistotnych szczegółów. Częstokroć jest to zwykły marketing celowa polityka i podjaranie klientów chcących nabyć jakiś sprzęt - i może czas najwyższy w końcu zrozumieć że są to normalnie działania rynkowe.  Szkoda tylko że mnóstwo ludzi daje się tym nakręcać zamiast się odpowiednio do tego zdystansować

Ze sprzętem rosyjskim jest ten problem że na przestrzeni lat napisano o nim w magazynach naprawdę sporo głupot w różnego rodzaju monografiach i "monografiach" (klasyką jest wspomniany przez Toya tekst że MiG-29UB ma w nosie "mały radarek" - bez komentarza ;)). Wiele tych opracowań niewątpliwie się fajnie czyta, ale emocjonowanie się na bazie informacji w nich zawartych uważam za spore przegięcie. Najgorszy okres był chyba w pierwszej połowie lat 90tych - po zawaleniu się UW i ZSRR nastąpił wówczas mały boom na opisy sprzętu wyprodukowanego zza wschodnią flanką - wtedy to jak grzyby po deszczu pojawiły się opisy i monografie, w których autorzy prześcigali się w pseudomądrych porównaniach różnych konstrukcji. Niektórzy niestety nie wyrośli z tej dziecinady do dzisiaj.

Doskonale zdaję sobie również sprawę że mnóstwo osób dość przesadnie zachwyca się sprzętem rosyjskiej prowieniecji, ale jeśli mam być do bólu szczery - to bezmyślnych chwalców sprzętu made in USA, twierdzących jednocześnie że wszytko inne można spuścić z procy, również nie brakuje. I mówiąc uczciwie - osobiście gardzę w najwyższym stopniu obydwoma tymi nieuleczalnymi przypadkami.

Co do samego koloryzowania rzeczywistości przez Rosjan i producentów z innych krajów to ja akurat wolę przyjąć dokładnie odwrotną postawę: że dane podawane publicznie są w istocie znacznie zaniżone. Wolę się bowiem pozytywnie rozczarować niż dać się zaskoczyć z powodu lekceważenia "przeciwnika". Prostym tego przykładem jest samolot MiG-23MF i możliwości jego radiolokatora Produkt N-003 Saphir-23. W psełdomądrych kolorowych czasopismach autorzy prześcigali się w twierdzeniach jaki to beznadziejny złom, że jest o 5 dekad w tyle, a tak w ogóle to jest impulsowy i ma zasięg nie przekraczający 50km (jeden próbował udowodnić że mniej niż 35km) dla celu typu bombowiec Tu-16 (sic!) i nie może wykrywać celów na tle ziemi. Po czym okazuje się że jest to klasyczny radiolokator impulsowo-dopplerowski (i to koherentny) z całkiem niezłymi możliwościami w dziedzinie wykrywania celów na tle ziemi jak na okres w którym powstał (i jego masę/gabaryty/możliwości obliczeniowe). pilot z 28.plm ze Słupska zeznał że wg. instrukcji może zobaczyć cel typu MiG-21 z 60 km, a w wielu egzemplarzach zdarzało się "widzieć" z grubo ponad 75km - w zasadzie nie wiadomo dokładnie ile, bo maksymalne ustawienie zakresu skali SEI kończyło się właśnie na 60km  :001:

A twierdzenie że "Rosjanie do dziś nie skonstruowali samolotu szturmowego o możliwościach porównywalnych do starego A-10A nie mówiąc jużo wersji C" jest akurat mocno naciągane i uważam je za podobnego kalibru co twierdzenie że ktoś lub coś tam "wyprzedza Amerykanów o 10 lat". Tak, wiem że Su-25 nie ma może ładnego HUDa i pocisków AGM-65B/D (zamiast nich ma inne typy broni), ale bez przesady, bo akurat w wielu dziedzinach jest odwrotnie i A-10A nieco ustępuje pola Su-25. Funkcje jakie te samoloty pełniły lub pełnią (orach ich przeznaczenie) wbrew pozorom również się nieco rozmijają, mimo częstych porównań obu tych konstrukcji. Pominę tu fakt że kolega szturmowik pisząc o wyprzedzaniu amerykańskich konstrukcji o 10 lat miał na myśli Ka-50 a nie Su-25 (o tym nie za bardzo chce mi się polemizować), więc polecam również uważne czytanie wypowiedzi innych.

Zaś do prawdziwych danych o sprzęcie rosyjskim, to polecam wszystkim mniej pieniactwa, emocji i kolorowych czasopism z ładnymi zdjęciami a częstsze lektury biuletynów technicznych i dokumentów typu "Rukowodostwo po lietnoj eksploataciji", "Prakticzeskaja aerodynamika", "Bojewoje primienieje", "Elektronnije obrużenie", "Technicznoje opisanie" i szeregu innych. Co do sprzętu NATOwskiego, odsyłam do dokumentów oznaczonych sygnaturkami "T.O." oraz "NAVAIR". Te papiery otrzymuje do ręki pilot i personel techniczny. Tam niestety nie ma pola do popisywania się w kolorowym czasopiśmie, "naginania faktów", "koloryzowania rzeczywistości" i prób udowodnienia za wszelką cenę wyższości Świąt Bożego Narodzenia nad Wielkanocą.
« Ostatnia zmiana: Lipca 08, 2009, 16:17:31 wysłana przez John Cool »

Offline zack

  • *
  • Moonhunter.
Odp: Siły Powietrzne Rosji i Białorusi [Zdjęcia]
« Odpowiedź #331 dnia: Lipca 08, 2009, 16:06:28 »
Nie wiem jakie błędy wdarły się do moich wypowiedzi. Może szanowny Kolega Zack postara się sprostować moją wiedzę na temat tych konstrukcji ?

Nie chce mi się szukać super fachowych definicji. Jedziemy z Wikipedii:

Samolot – statek powietrzny cięższy od powietrza (aerodyna), utrzymujący się w powietrzu dzięki wytwarzanej sile nośnej za pomocą nieruchomych, w danych warunkach względem statku, skrzydeł. Ciąg potrzebny do utrzymania prędkości wytwarzany jest przez jeden lub więcej silników.

Śmigłowiec lub helikopter (gr. héliks, D. hélikos – skręcony; pterón – skrzydło) – statek powietrzny cięższy od powietrza (aerodyna), który wytwarza siłę nośną dzięki ruchowi obrotowemu wirnika lub wirników napędzanych przez silnik, a obecnie coraz częściej przez 2, a czasem nawet 3 silniki. Wirnik zbudowany jest z odpowiednio profilowanych łopat osadzonych w głowicy.

Prościej już się nie da. :008:





Bis zum bitteren Ende.

John Cool

  • Gość
Odp: Siły Powietrzne Rosji i Białorusi [Zdjęcia]
« Odpowiedź #332 dnia: Lipca 08, 2009, 16:14:33 »
Zack, chyba trochę przesadziłeś. Nie wydaje mi się jakoś aby kolega szturmowik mylił te definicje, wyraźnie napisał że chodzi mu o Ka-50 który, co nie da się ukryć, jest śmigłowcem.

Edit. Dobra, teraz widzę że w drugim zdaniu jest faktycznie "samolot" a w domyśle zapewne miał być "śmigłowiec" :001:
« Ostatnia zmiana: Lipca 08, 2009, 16:20:47 wysłana przez John Cool »

Odp: Siły Powietrzne Rosji i Białorusi [Zdjęcia]
« Odpowiedź #333 dnia: Lipca 08, 2009, 16:24:11 »
Cytuj
A twierdzenie że "Rosjanie do dziś nie skonstruowali samolotu szturmowego o możliwościach porównywalnych do starego A-10A nie mówiąc jużo wersji C" jest akurat mocno naciągane i uważam je za podobnego kalibru co twierdzenie że ktoś lub coś tam "wyprzedza Amerykanów o 10 lat". Tak, wiem że Su-25 nie ma może ładnego HUDa i pocisków AGM-65B/D (zamiast nich ma inne typy broni), ale bez przesady, bo akurat w wielu dziedzinach jest odwrotnie i A-10A nieco ustępuje pola Su-25. Funkcje jakie te samoloty pełniły lub pełnią (orach ich przeznaczenie) wbrew pozorom również się nieco rozmijają, mimo częstych porównań obu tych konstrukcji.

Wiem, że zdania stawiane przed Su-25 i A-10 są inne ale wyraźnie zaznaczyłem w swojej wypowiedzi (podobnie zresztą jak szturmowik), że chodzi o wersję Su-25TM a tej zadania są bardzo podobne do A-10 - przede wszystkim niszczenie czolgów i pojazdów opancerzonych. A właśnie dzięki nowoczesnemu systemowi termowizyjnemu i pociskom AGM-65 w tej roli A-10 ma niewątpliwie większe możliwości niż Su-25TM.

Odp: Siły Powietrzne Rosji i Białorusi [Zdjęcia]
« Odpowiedź #334 dnia: Lipca 08, 2009, 16:51:21 »
Ja to już wogóle się pogubiłem, ale wydaje mi się że szutrmowik ma na myśli cały czas samolot (Su-25T), a odbił na chwilę do Ka-50 porównując wysyłanie tegoż śmigłowca do Czeczenii z wysyłaniem samolotu Su-25T również do Czeczenii. Poprawcie mnie jak się mylę bo staram się czytać ze zrozumieniem ale gubię się okrutnie  :012: Na temat merytoryki nie będę się wypowiadał bo Jasiu już temat wyczerpał w tejże kwestii...

Odp: Siły Powietrzne Rosji i Białorusi [Zdjęcia]
« Odpowiedź #335 dnia: Lipca 08, 2009, 18:12:27 »
Początkowo pytałem o samolot Su-25T/TM, a potem nieco odbiłem od tematu i bąknąłem coś na temat helikoptera Ka-50 w odpowiedzi na to ,że podobnie jak Su-25T kilka jego egzemplarzy także było wysłanych na próby do Czeczenii- to ,że jestem nowy na tym forum to nie znaczy,że nie potrafię odróżnić samolotu od śmigłowca w ogóle, ani Su-25 od Ka-50 w szczególności. Co do tej rzekomej wypowiedzi Amerykanów to usłyszałem ją w przytoczonym wyżej programie- faktycznie po głębszym namyśle można uznać ją za nieco przereklamowaną. Cóż, widać padłem ofiarą rosyjskiej propagandy sukcesu.Sorry mimo wszystko za małe zamieszanie....
« Ostatnia zmiana: Lipca 08, 2009, 18:19:18 wysłana przez szturmowik »
A fighter pilot is noted for intelligence, independence, integrity, courage, and patriotism. "Fighter Pilot" is a state of mind, not a job title. Therefore, not all people who fly fighters are fighter pilots, nor do all fighter pilots fly fighters, some of them drive trucks.

Odp: Siły Powietrzne Rosji i Białorusi [Zdjęcia]
« Odpowiedź #336 dnia: Lipca 08, 2009, 18:18:17 »
Dobra, teraz widzę że w drugim zdaniu jest faktycznie "samolot" a w domyśle zapewne miał być "śmigłowiec" :001:
Nie, tutaj chodziło mi o Su-25T.
A fighter pilot is noted for intelligence, independence, integrity, courage, and patriotism. "Fighter Pilot" is a state of mind, not a job title. Therefore, not all people who fly fighters are fighter pilots, nor do all fighter pilots fly fighters, some of them drive trucks.

Czesio

  • Gość
Odp: Siły Powietrzne Rosji i Białorusi [Zdjęcia]
« Odpowiedź #337 dnia: Lipca 08, 2009, 18:55:32 »
Panowie wróćmy do tematu :020:
To nie Siły Powietrzne Rosji i Białorusi ale jeszcze Sowieckiego Sojuza (ale zdjęcie pasuje do Jankowego z Tu-16K z tajemniczym obiektem).
Zrzucany z Tu-95 wyrób zwany czasami "Carem Bombą"

Robił bardzo dużą dziurę....

John Cool

  • Gość
Odp: Siły Powietrzne Rosji i Białorusi [Zdjęcia]
« Odpowiedź #338 dnia: Lipca 09, 2009, 00:38:18 »
To był specjalnie przystosowany do tej bomby samolot Tu-95W, a fotkę zrobiono zapewne z towarzyszącego mu Tu-16.

Na chwilę wracając jeszcze do tego nieszczęsnego Su-25T, to jeszczemaszyna z Lipiecka nr "82":





[...] A właśnie dzięki nowoczesnemu systemowi termowizyjnemu i pociskom AGM-65 w tej roli A-10 ma niewątpliwie większe możliwości niż Su-25TM.


A która maszyna nie zabiera dziś Mav'a? :P Wiesz, w ten sposób można dojść do wniosku że "większe możliwości w tej roli" niż Su-25T ma również L-159 ALCA czy A-29 Super Tucano, a nawet J-22 "Orao" czy G-4 "Super Galeb" (no co, też zabierają AGM-65), ale chyba nie o to chodzi :121: Przeciwpancerną rolę A-10A/C nie determinuje też tylko Mav.

Poza tym byłbym ostrożny z przecenianiem AGM-65 (mimo że to niewątpliwie dobra broń) na tle ppk Wicher gdyż oba te systemy zapewniały w swoim czasie porażenie celu z bezpiecznej odległości, nawet wobec faktu że Wicher musiał być podświetlony (wobec 700m/s w chwili odpalenia czas podświetlania jest krótki). Na tle koszt-efekt to nawet Wicher wypada nieco lepiej. No, chyba że chodzi Ci o to że Wichrów obecnie w ogóle nie ma (WWS z nich zrezygnowało) - to się wówczas z Tobą zgodzę :001: Ponadto istniały też wersje TV oraz w podczerwieni rakiet Ch-25: Ch-25MT i Ch-25MTP - w pewnym sensie odpowiedniki AGM-65, choć nie wykonano ich zbyt wiele. Poza tym w ofercie TAPO jest opcja uzbrojenia ich modernizacji Su-25KM "Skorpion" oprócz bomb autonomicznych Opher(IIR) m.in. właśnie w pociski AGM-65. No i sam Su-25T doczekał się co najmniej dwóch typów zasobników umożliwiających nocne strzelanie, ale z przyczyn oczywistych prace nad tym zostały zahamowane. Poza tym takie Tornado Gr.7 czy Harrier może przenosić tuzin czy nawet więcej pocisków Brimstone o znacznie lepszych parametrach niż jakikolwiek Mav - więc... idąc tą logiką chyba jest lepszy w tej roli niż A-10/Su-25 i inne wynalazki  :001:

Odp: Siły Powietrzne Rosji i Białorusi [Zdjęcia]
« Odpowiedź #339 dnia: Lipca 09, 2009, 12:13:02 »
WWS całkowicie zrezygnowało z Wichrów ? Tzn. ,że nie ma ich nawet na Ka-52 Aligator ?
A fighter pilot is noted for intelligence, independence, integrity, courage, and patriotism. "Fighter Pilot" is a state of mind, not a job title. Therefore, not all people who fly fighters are fighter pilots, nor do all fighter pilots fly fighters, some of them drive trucks.

John Cool

  • Gość
Odp: Siły Powietrzne Rosji i Białorusi [Zdjęcia]
« Odpowiedź #340 dnia: Lipca 09, 2009, 12:25:50 »
Mi-24P z Białorusi  :001:



WWS całkowicie zrezygnowało z Wichrów ? Tzn. ,że nie ma ich nawet na Ka-52 Aligator ?

Tak, Wichrów raczej już nie będzie, a to co ew. im się ostało to jakieś resztki z kilku serii wykonanych wiele lat wcześniej.

W perspektywie ma je zastąpić ppk Hermes-A, nomem omen konstrukcji tego samego biura (czasem nazywany też Wichr-2). Na Ka-52 sprawdzane są jeszcze systemy znane z Mi-28N: Ataka-W oraz Chryzantema. Odsyłam tu do tematu o śmigłowcach bojowych Kamowa coby nie ciągnąć tej dyskusji tutaj :001:

John Cool

  • Gość
Odp: Siły Powietrzne Rosji i Białorusi [Zdjęcia]
« Odpowiedź #341 dnia: Lipca 09, 2009, 14:43:34 »
I jeszcze Tu-160:


Odp: Siły Powietrzne Rosji i Białorusi [Zdjęcia]
« Odpowiedź #342 dnia: Lipca 10, 2009, 21:20:28 »
http://www.youtube.com/watch?v=Xp07sHx9WB4&feature=related
Znalazłem to dziś na YouTube - pierwsza minuta programu dotyczącego Miga-29 zaczyna się historią o tym,że w 27.03.1999 r w czasie prowadzonych przez NATO nalotów na Bałkany jeden z F-117 został zestrzelony przez Miga-29. Czy to prawda ? Pamiętam o jakimś zestrzeleniu F-117 w tym czasie, ale dalszych szczegółów nie znam. Wiem ,że sprawa nie dotyczy lotnictwa rosyjskiego, ale mimo wszystko rozegrała się z udziałem rosyjskiej maszyny. ;-)
A fighter pilot is noted for intelligence, independence, integrity, courage, and patriotism. "Fighter Pilot" is a state of mind, not a job title. Therefore, not all people who fly fighters are fighter pilots, nor do all fighter pilots fly fighters, some of them drive trucks.

John Cool

  • Gość
Odp: Siły Powietrzne Rosji i Białorusi [Zdjęcia]
« Odpowiedź #343 dnia: Lipca 10, 2009, 21:38:05 »
27 marca 1999 jeden F-117 został wówczas faktycznie zestrzelony, ale nie przez MiGa-29 a zestaw przeciwlotniczy S-125M Newa z 3 baterii 250tej brygady rakietowej OPK Serbii. Historia jest zresztą znana. Myśliwce nie odniosły o ile mi wiadomo żadnych sukcesów - co przy koncentracji sił i środków przeciwnika trudno się zresztą dziwić. Doklejanie do tego zdarzenia MiGa-29 najwyraźniej jest jakimś kolejnym "chłytem marketingowym".

Przy okazji: Tu-214, nowy rosyjski samolot rządowy. Ma zostać dostarczonych 5 maszyn tego typu.


Odp: Siły Powietrzne Rosji i Białorusi [Zdjęcia]
« Odpowiedź #344 dnia: Lipca 11, 2009, 18:19:14 »
Zdjęcia z przygotowań do parady na Białorusi
http://forums.airforce.ru/showthread.php?t=2628

Czyżby ich lotnictwo pożegnało się z czerwonymi gwiazdami?:


 
Rafi