Co jeszcze do tego spotkania Su-27P vs. P-3B Orion'a Jana Salvesena to załogi Orionów generalnie ponoć miały dość brzydki zwyczaj zmniejszania prędkości przy takich przechwyceniach do granicy przeciągnięcia samolotu. Ponieważ najczęściej mieli do czynienia z klasycznymi myśliwcami przechwytującymi jak Su-15TM, to ci ostatni często byli zmuszani do zerwania formacji i ponownego uformowania szyku, jeśli zachodziła taka potrzeba i jeśli intruz ich dalej olewał. Z tym że tym razem się nieco "przejechali" bo jak się okazało Su-27P jest w stanie na ekwiwalentnym pułapie utrzymać sterowność przy znacznie niższej prędkości niż Flagon. No ale było to piewsze spotkanie "zachodnich" z Su-27P w powietrzu więc o możliwościach suk piloci z Zachodu generalnie wówczas mieli niewiele informacji.
Poza tym w sumie Ci w "Orionie" ryzykowali sporo, zwłaszcza w obcej przestrzeni powietrznej, gdzie mogło to być odczytane jako agresywne zachowanie. W sumie jestem zdania że załogi obu samolotów mają swoje "za uszami" ale szczerze mówiąc musiałbym gdzieś doczytać jakie wówczas były procedury postępowania. A potem to już tylko polityka, każdy chciał udowodnić swoje

Odnośnie zaś tego co się dzieje na Dalekim Wschodzie to WWS obecnie utrzymuje tam dwa pułki Flankerów:
-
23 IAP z Dzemgi, powstały z dawnego 60 IAP, Krasnojarski Kraj;
-
22 GwIAP w Chabarowsku (Centralnaja Ugłowaja), sformowany m.in. z samolotów z dawnego 47 IAP ze Złotaja Dolina, Primorski Kraj;
Obydwie jednostki użytkują obecnie zmodernizowane Su-27SM. Co interesujące do Dzemgi trafiło też kilka suczek z dawnego 562 IAP z Chojny, bazującego w Polsce i jest wysokie prawdopodobieństwo że dziś latają sobie już po pracach modernizacji i przedłużenia resursu do lat 35
Generalnie jednak prawdą jest też to że faktycznie ciężko się połapać w tym wszystkim, gdyż w latach 90tych WWS przeszło kilka wstrząsów i reorganizacji, wskutek czego jedne pułki, jak widać, były likwidowane lub łączone z innymi, część samolotów była przydzielana gdzie indziej, a kto wie czy nie zostawały odstąpione innej niepodległej republice ze Wspólnoty Niepodległych Państw.
Faktycznie na Dalekim Wschodzie jest też
120 IAP latający na MiGach-29, bazujący w Domna k. Czyty, byłym ośrodku szkoleniowym i doskonalenia pilotażu. Wprawdzie odległość do Kraju Krasnojarskiego jest spora, ale myślę że użycie pułku przeciwko ChRL lub Japonii byłoby realne. Samoloty te pochodzą zresztą tak naprawdę ze 176 IAP z bazy Miłka-Czajkaja (Senaki) z Gruzji, zaś 120 IAP użytkował wcześniej MiGi-23MLD i brał czynny udział w wojnie w Afganistanie (swoją drogą jeden z moich ulubionych pułków i też mieli bardzo fajne malowania, pokazywane zresztą wcześniej na Forum). Z kolei 176 IAP kojarzony jest m.in. z uprowadzeniem przez Aleksandra Zujewa MiGa-29 do Turcji.
Z jednostek MiGów-31B które sniffer wymieniłeś to z tego co wiem Brack i Sandagou zostały rozwiązany. Samoloty będące na ich stanie, około 60 MiGów-31 znajdują się obecnie w składowisku rezerwowym "Rżew-3" przy 514 ARZ. Zdjęcia też były na Forum i to nawet w tym temacie wiele stron wcześniej.
Jedynym pułkiem w miarę blisko usytuowanym jest
865 IAP w Elizowie na Kamczatce, podlegający lotnictwu bojowemu Wojennej Morskowo-Fłoty. Wydaje mi się że sformowano go już po reorganizacji, m.in. z samolotów z Pietropawłowska Kamczackiego. W "miarę blisko" są jeszcze dwa inne pułki z MiGami-31B/BS, które ewentualnie mogłby zostać użyte, po ewentualnym przebazowaniu:
-
712 IAP Kańsk;
-
530 IAP Sokołówka;
Co do spotkań w powietrzu - Rosjanie dość regularnie oglądają sobie w tamtym rejonie amerykańską flotę, w powietrzu oprócz samolotów amerykańskich spotykają się też bardzo często z samolotami bojowymi z Japońskich Sił Powietrznych Samoobrony (Japan Air Self-Defense Force: JASDF). W spotkaniach tych dominują po stronie rosyjskiej m.in. piloci z 22 GwIAP z Centralnaja Ugłowaja latający na Su-27P. Umyślnie wspominam starą wersję samolotu, gdyż ostatnio trafiła mi się galeria z tej jednostki ale... zdjęcia zrobione zostały w latach 2000-2006, a więc przed modernizacją maszyn pułku do standardu Su-27SM (sic!). Zdjęcia wykonał major Dmitrij Władimirowicz Kazanow, pilot 1 klasy Su-27P z 22 GwIAP, mający wylatanych ok. 410 godzin na Flankerach. W swojej karierze zaliczył również samoloty L-29, MiG-21PFM oraz MiG-23MLD.
Poniższe zdjęcia 22 GwIAP to tak zupełnie w oderwaniu od tematu o zmodernizowanych Su-27SM w jednostkach bojowych

Zresztą porównując materiał zdjęciowy w obu tematach można rozpoznać te same numery boczne niektórych samolotów, tyle że tutaj jeszcze w starszym wariancie wyposażenia, przed modernizacją.
Personel i sprzęt 22 GwIAP.



Kazarinow chyba już jest po odprawie i udaje się do maszyny


W powietrzu




Su-27P nr burtowy "02":


Kazarinow w kabinie Su-27P...

... oraz w Su-27SM.

Spotkanie z japońskimi F-15J, sfotografowanymi prywatnym aparatem z Su-27P.


Często spotykanym gościem na wodach Pacyfiku w tamtym rejonie był lotniskowiec USN "Kitty Hawk" (CV-63).
