Ostatnio zbadałem nieco sprawę tych latających od jakiegoś czasu świeżo wyremontowanych suczek. Okazuje się że prace remontowe przy myśliwcach Su-27P od jakiegoś czasu wykonuje między innymi lotniczy zakład remontowy nr 20 (
20.ARZ - od "
Awia-Remontnyj Zawod").
http://20arz.com/Sądząc po malowaniu tej "19" jestem zdania że maszyna przeszła remont właśnie tam. Zastanawiam się też jaki jest zakres prac. Jakąś głębsza modernizacja na wzór Su-27SM jest wykluczona, choć można się zastanowić czy KnAAPO nie mogłoby, oprócz wykonywania tych prac u siebie, certyfikować do takiej modernizacji jakiegoś zakładu remontowego ale najprawdopodobniej taki zakres prac leży poza ich możliwościami, jeśli uwzględnić że modernizacja obejmuje też m.in. wydłużenie resursu całkowitego z 2500h do 4000h (z 20 do 35 lat eksploatacji w przypadku resursu kalendarzowego).
Najprawdopodobniej 20.ARZ wykonuje klasyczne prace remontowe, dając gwarancję na 8-10 lat i przypuszczalnie kolejne 700-800h do następnego remontu (albo wycofania z eksploatacji). W każdym razie trochę tych wyremontowanych suczek już lata, tak jak poniżej na fotach.

Prace remontowe nad Su-27P "15" (nr seryjny 36310), maszyną niegdyś z Sawasjejki:



Oraz efekt finalny:


Nieomal ukończona "46" oraz prace nad niebieską "30"... "przechrzczoną" później na czerwoną "47"


"47" razem z "46" w powietrzu:

Po remoncie jeszcze "31":

Trudno określić na jaką skalę wykonywane są te prace, ale można przypuszczać że w możliwościach zakładu leży maksymalnie remont kilkunastu egzemplarzy rocznie.
Gdzieś podawałem też zdjęcia wyremontowanego uzbeckiego Su-27P, ale remont tamtego z kolei o ile pamiętam wykonano najprawdopodobniej w Kubince (121.ARZ).