Podstawy. Czas potruć (będzie truizm dla niektórych), ale widzę, że chyba trzeba

Na początek dwa ciekawe linki:
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/missile/row/aa-10.htmhttp://www.fas.org/man/dod-101/sys/missile/aim-120.htm (jako zadanie domowe, w szczególności dla pilotów MiGów i Suk.
W międzyczasie popatrzymy na pewne obrazki "z życia wzięte".




(w powyżej przedstawionych rysunklach przyjmujemy, że lecimy lewym samolotem)
Odpalanie rakiet:
- im większa wysokość tym szybszy start, większa prędkość, większy zasięg
- im mniejsza wysokość odpalania rakiet tym mniejszy zasięg, ale większa zwrotność (w szczególności dotyczy tych kierowanych wyłącznie sterami powierzchniowymi)
Rysunek 1
Typowa sytuacja: widzimy przeciwnika, on widzi nas. Jesteśmy znacznie wyżej od niego, on przemyka się tuż nad ziemią.
Wady:
- problemy z namierzeniem przeciwnika i wystrzelenie rakiet (bliskie tło ziemi)
- sami możemy zostać z łatwością namierzeni na tle nieba
Zalety
- duży zasięg naszych rakiet (wysokość odpalenia)
- ograniczony zasięg rakiet przeciwnika (mała wysokość odpalającego)
Propozycja dla F-15 - zmniejszyć wysokość - zejść tuż nad ziemię. W ten sposób ograniczamy zasięg eRek jeszcze bardziej i uniemożliwiamy odpalenie R-27ET.
Propozycja dla Su/MiG - podejść bliżej ale tak aby uniemożliwić wcześniejsze odpalenie AMRAAMa.
Rysunek 2:
Typowa sytuacja spotykana na ubi w multiplayer. Zazwyczaj wygląda tak:
1. Su/MiG i F odpalają rakiety.
2. EFka robi zwrot i ucieka przed rakietami przeciwnika.
3. Pilot Su/MiGa zastanawia się przez moment czy uciekać czy naprowadzać dalej swoje rakiety...
4. eFka wykonuje drugi "skok w bok"...
5. Pilot Su/MiGa zwisa pod spadochronem zastanawiając się, czemu nei dostał na urodziny zestawu rakiet R-77 a nie R-27.

W tym przypadku najłatwiej zobaczyć przewagę rakiet F&F (Fire And Forget - Odpal i Zapomnij) nad potomkami rakiet SARH - R-27R/ER/EM. Zaatakowany MiG/Su nie jest w stanie uciekając przed AIM-120C jednocześnie naprowadzać własnych rakiet. Ma na to natomiast szansę, jeśli sam szybko odpali rakiety, zanim zrobi to F-15, gdyż rakiety te uaktywniają własne systemy poszukiwania w końcowej fazie lotu.
Propozycja dla MiG/Su - trzymanie średniej i dużej wysokości dla Was to śmierć.
Propozycja dla F-15 - nie ma. Tak trzymać.
Rysunek 3:
Su-33 próbuje namierzać eFkę z wysokości. Obie strony się widzą. W takim przypadku na równinach eFka pierwsza wypuszcza swoje rakiety, 33 ratuje się ucieczką i jeśli pierwsze sztuki nie trafią, to wyłapuje kolejne od śledzącej go eFki.
Propozycja dla Su/MiG - trzymać się małych wysokości.
Propozycja dla eFki - dobre rozwiązanie, bo R-27EM mają większy zasięg niż AMRAAM
Rysunek 4:
F-15 chowa się w kanionach, próbuje go zalokować z wysokości Su. Popełnia straszliwy błąd, gdyż ujawnia swoją pozycję (po to jest RWR). Su nie jest w stanie utrzymać namiaru na samolot przeciwnika i go po pewnym czasie gubi. W tym czasie eFka może wykonać kilka manewrów w kanionach, zgubić myśliwego i za chwilę wyjść mu na ogon (o czym piszałem w poście rozpoczynającym ten wątek).
IMO jest to typowa zamiana ról (gdyż to MiG/Su powinien grać rolę myśliwego małych wysokości a nie F-15), w której Eagle wypada tak samo dobrze jak przeciwniki (o ile nie lepiej).
Podpowiedzi?
1. F-15 nie posiada systemu IR pozwalającego namierzyć przeciwnika. (klawisz "o" w MiG/Su).
2. F-15 aby cokolwiek "zobaczyć" - musi włączyć radar.
3. Uruchomienie radaru w Lock-On to jak włączenie latarki i krzyczenie: "tu jestem! tu jestem!".
4. Odpowiednio użyty ECM (rada dla Su aby zabierać te szare pojemniki na wingtipy) może uratować nasz samolot przed zamianą w stertę złomu, a zarazem ułatwić zamianę w złom samolot przeciwnika.
5. Zanim
nawet zaczniesz namierzać - spójrz na ekran radaru CO namierzasz:
- na ekranie radaru MiG/Su trzeba namierzyć cel aby użyć systemu FoF*, ale system nie pozwoli strzelić (chyba żeby użyć alt+w, które umożliwia odpalenie rakiet zawsze)
- na ekranie radaru F-15 przeciwnicy to poziome kreseczki, przyjaciele to kropeczki.
- czasem nie trzeba włączać radaru - na RWR F-15, można przeczytać rodzaj radaru. (inny radar ma Su, inny MiG, inny F-15)
- FoF działa
tylko przy włączonym radarze. (można zalockować "nieprzyjacielskiego" F-15 i po wystrzeleniu rakiety okaże się, że trafiliśmy swojego)
* - Friend or Foe (Przyjaciel czy Wróg)
Jeśli gdzieś popełniłem błąd - proszę o odpowiednie poprawki i korekty, albowiem sam się jeszcze uczę i mam prawo popełniać pewne błędy.