Te 20% dotyczy miejsc, w których to procesor jest ograniczeniem. Im wyższa rozdzielczość, tym mniej jest takich miejsc i mniej w ogóle gier, gdzie takie zjawisko wystąpi. Ale kilka takich miejsc znalazłem w różnych grach, nie tylko symulatorach. Znaleźć je nie aż tak trudno, wystarczy patrzeć na użycie GPU, czy nie spada znacznie poniżej 100%. Są to przeważnie miejscówki z dużą ilością obiektów, centra miast, mapy endgame, dużo modów przeciążających silnik gry, itp.
A jeśli już pojawi się wyraźny bottleneck na CPU, to różnica między procesorami w 4k będzie zbliżona jak w 1080p.
W VR jest raportowany bezpośrednio CPU frametime, GPU ma swój wskaźnik wydaności: GPU frametime. To nie znaczy, że zmiana CPU będzie miała wpływ na końcową wydajność, tak będzie tylko w miejscach, gdzie CPU frametime > GPU frametime.
Zmiana CPU o jedną generację to rzadko kiedy jest opłacalny zakup, tym bardziej jeśli trzeba wymienić całą platformę. Ot, takie hobby
