Uwag kilka do Altairowych wieści.
Według Wiedomosti, ministerstwo obrony ChRL zamówiło 123 silniki odrzutowe AL-31FN do napędu samolotów myśliwskich, rodzimych i kupowanych w FR.
Jeżeli zakupili silniki w wersji FN to mogą one napędzać wyłącznie J-10 ze względu na dolne położenie skrzynki napędów, więc nieprawdą jest że mają służyć do samolotów zakupionych w FR, czyli Su-27SK, Su-30MKK/MK2. To samo dotyczy J-11.
ChRL wykorzystuje silniki AL-31FN do napędu samolotów J-10 i J-11 – kopii rosyjskich Su-27.
J-10 kopią Su-27? Hmmm. J-11 jak wyżej nie może być napędzany wersją FN za to jest FWS-10 o którym w altairze nie słyszano.
Rosjanie oceniają, że znaczna część z kupowanych silników AL-31FN jest montowana w samolotach eksportowanych przez chińskich producentów.
O ile mi wiadomo J-10 ani J-11 nie są eksploatowane przez innych użytkowników niż ChRL. Natomiast mogło to dotyczyć jakiejś niewielkiej partii FC-1 napędzanej kopiami RD-93 czyli WS-13.
Rodzime J-10 i J-11 Chińczycy napędzają przede wszystkim kopiami AL-31 – WS-10
Moim zdaniem J-10 jest napędzany wyłącznie importowanymi AL-31FN. Ze względu na dwusilnikowy układ na J-11 pozwolono sobie zabudować rodzime silniki czyli zawodne FWS-10.
WS-10A na J-15 (kopia Su-33, Chińska kopia Su-33, 2010-05-26), a WS-10G FADEC na samolocie nowej generacji J-20 (Twórca napędu J-20 nagrodzony, 2011-01-11).
Wydaje się, że na prototypach J-15 jest AL-31F lub AL-31F 42 serii (M1) tak jak i na J-20. WS-10A/G nie napędza żadnej seryjnej maszyny ani prototypu.
A teraz z innej beczki. Chińczycy wraz z jakimiś szwedzkimi analitykami ogłosili sukces J-11B jakoby tenże okazał się lepszy od Su-35BM.
http://inosmi.ru/photo/20100906/162720601.htmlA teraz rzecz o J-15. Poniżej podlinkuję trzy filmy. Na pierwszym w 1:48 widać doskonale, że samolot ma taką samą mechanizację skrzydła jak Su-33
http://www.youtube.com/watch?v=OcN7OP6ornA&feature=player_embeddedW drugim niby podobnie tyle, że lotki nie są charakterystycznie wychylone razem z klapami jak w Su-33, a powinny być w tej konfiguracji.
http://www.youtube.com/watch?v=s4orj6O7l4U&feature=player_embedded Zdjęcie dla porównania:

Na trzecim filmie od 0:59 widać jakby lotki i klapy zewnętrzne stanowiły jedną całość, a klapy wewnętrzne są w położeniu schowanym.
http://www.youtube.com/watch?v=TT4MWb4mOPw&feature=player_embeddedI ostatni rodzynek. Zdjęcie z folderu przedstawiające J-15. Widzimy rzekomy napęd samolotu, czyli zdjęcie ze znanej wystawy tzw. WS-10G, radar ze skanowaniem fazowym w cylindrycznej obudowie (ewidentnie makieta), znane zdjęcie kabiny z publikacji o J-11, wytwornicę tlenu, tarcze hamulcowe kół, dziwny zasobnik opadający na potrójnym spadochronie i parę innych urządzeń.
