Na dziś dzień istnieje... hmm chyba kilkanaście Su-34, w tym 8 egzemplarzy prototypowych:
- 2 lotne prototypy: T10W-1 (42) oraz T10W-2 (43)
- 1 egzemplarz do testów statycznych T10W-3 (najprawdopodobniej to coś na zdjęciu)
- 5 egzemplarzy przedprodukcyjnych o różnym standardzie wyposażenia: T10W-4 (44), T10W-5 (45), T10W-6 (46), T10W-7 (47) oraz T10W-8 (48).
Powstał przy tym jeszcze egzemplarz T-10W z numerkiem 49, ale szybko został przebudowany i przemalowany na samolot seryjny T10WS o numerze taktycznym #01. Zbudowany został przy okazji następny egzemplarz o nr taktycznym #02, oba zostały przekazane w oficjalnej ceremonii m.in. w obecności Michaiła Pogosjana do ośrodka zastosowania bojowego WWS bodajże 15 grudnia 2006 roku. W kolejnych latach odebrano jeszcze kolejne seryjne T10WS: #03 oraz całkiem niedawno #04 i #05.
Na egzemplarzu nr #48 (T10W-8) ostatnio testowane są między innymi kolejne kontenery do walki radioelektronicznej: SAP-518 (następca popularnego i sprawdzonego zasobnika KNIRTI SPS-171 / Ł005S Sorbcja-S) oraz SAP-14 (następca m.in. stacji Ł001 Smalta-S). Oba wyprodukowane przez przedsiębiorstwo KNIRTI z Kaługi. Od października NAPO w Nowosybirsku czyni ponoć prace przygotowawcze do produkcji seryjnej Su-34. Mówi się przy tym o kolejnych zmianach mających mieć zastosowanie w dalszych samolotach seryjnych, między innymi przystosowanie do nowego pomocniczego agregatu rozruchowego Aerosila TA14 (trochę podobny do stosowanego na Su-35), umieszczony w tylnej części kadłuba. Co interesujące nie dalej jak przedwczoraj, 17 maja agencja Interfax ogłosiła że w Akhtubińsku próby przechodzi "zmodernizowany Su-34"... cokolwiek to znaczy. Pewnie prędzej czy później się to wyjaśni.
Warto mieć na uwadze że dotychczasowe zamówienia Su-34 dotyczą wstępnej partii seryjnej na łącznie 6 sztuk (dotąd widziano pięć: #01, #02, #03, #04 oraz #05 ale kto wie czy nie należy się przynajmniej jeszcze jednego egzemplarza spodziewać). Według mojej wiedzy #01 przebywa na dzień dzisiejszy w Akhtubińsku natomiast pozostałe w ośrodku metodyki szkolenia i zastosowania bojowego 4 CBPiPLS w Lipiecku. Nie dalej jak w grudniu 2009 roku w Lipiecku zostały zakończone próby bojowego zastosowania wielozadaniowego samolotu myśliwsko-bombowego Su-34, wcześniej jeszcze chyba maszyna przeszła próby państwowe. Trwały one od sierpnia 2007 zaś przez ponad rok zrealizowano pełny program prób, w tym z wykorzystaniem uzbrojenia kierowanego i niekierowanego.
Odnośnie dalszych zamówień to na razie są tylko wstępne deklaracje kupna (pojawiają się różne liczby, ostatnio mowa o "32 maszynach") i dopiero w dalszej kolejności mają być realizowane w NAPO w Nowosybirsku zamówienia do jednostek liniowych WWS... Ale na razie to tylko deklaracje a nie jakieś konkretne zawarte kontrakty więc się okaże jeszcze jak będzie.