Autor Wątek: Su-34  (Przeczytany 80899 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Su-34
« dnia: Czerwca 04, 2006, 17:10:25 »
Jakie silniki mają byc ostatecznie zastosowane na Su-34: AL-41F, AL-31F czy AL-35? Wydaje mi się, że dwa ostatnie są zbyt słabe jak na 15 tonowy wzrost masy i zwiększony opór. Z drugiej strony czy silniki AL-41F są juz gotowe? Chyba tylko one byłyby w stanie zapewnić temu samolotowi prędkość naddźwiękową bez użycia dopalacza...

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Silniki Su-34
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwca 04, 2006, 17:45:45 »
Z tego co wiem taka możliwość (prędkość naddźwiękowa bez użycia dopalacza) była przewidywana jedynie dla większej wersji Su-34 mającej zastąpić Tu-22M (powiększony płat, adaptowalny profil) Ale to narazie tylko projekt. Seryjne Su-34 (narazie 10 sztuk) miały otrzymać AL-31FU 142,2KN wobec 137.2KN silnika AL-35.

Edit:

Trochę nowszych wieści.
Pierwsze seryjne Su-34 latają z zwykłymi Al-31F, silnik AL-35 nigdy nie został dopracowany a tym samym nie zostanie skierowany do produkcji seryjnej. Walka o silnik dla Su-34 toczy się pomiedzy AL-41F1 firmy Saturn, a AL-31F-M1 firmy Salut. Jednak wszystko wskazuje na to, że Putin pobłogosławi Saturna i samolot będzie napędzany AL-41F1 (podobnie jak Su-35). Wynika to z tego, że holding Suchoj współpracuje tylko z Saturnem, (ale obecnie chińskie Su-27 wyprodukowane przez holding Suchoj są napędzane silnikami Saluta. Niedawno zakupiono partię 180 sztuk AL-31F gdyż silniki dostarczone z samolotami dokonały już żywota). I taka ciekawostka Putin zawsze błogosławi holding Suchoj,  gdyż ma tam większe wpływy (min. swoich ludzi, z którymi wcześniej współpracował, czyt. FSB)
« Ostatnia zmiana: Czerwca 04, 2006, 18:52:45 wysłana przez Kusch »
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Su-34
« Odpowiedź #2 dnia: Maja 10, 2010, 12:47:39 »
Witam. Na jakim etapie jest obecnie program Su-34 ? Poprosiłbym o w miarę szczegółowe info.

pozdr
Paweł

John Cool

  • Gość
Odp: Su-34 - przyszłość i perspektywy
« Odpowiedź #3 dnia: Maja 19, 2010, 21:07:10 »
Na dziś dzień istnieje... hmm chyba kilkanaście Su-34, w tym 8 egzemplarzy prototypowych:

- 2 lotne prototypy: T10W-1 (42) oraz T10W-2 (43)
- 1 egzemplarz do testów statycznych T10W-3 (najprawdopodobniej to coś na zdjęciu)
- 5 egzemplarzy przedprodukcyjnych o różnym standardzie wyposażenia: T10W-4 (44), T10W-5 (45), T10W-6 (46), T10W-7 (47) oraz T10W-8 (48).

Powstał przy tym jeszcze egzemplarz T-10W z numerkiem 49, ale szybko został przebudowany i przemalowany na samolot seryjny T10WS o numerze taktycznym #01. Zbudowany został przy okazji następny egzemplarz o nr taktycznym #02, oba zostały przekazane w oficjalnej ceremonii m.in. w obecności Michaiła Pogosjana do ośrodka zastosowania bojowego WWS bodajże 15 grudnia 2006 roku. W kolejnych latach odebrano jeszcze kolejne seryjne T10WS: #03 oraz całkiem niedawno #04 i #05.

Na egzemplarzu nr #48 (T10W-8) ostatnio testowane są między innymi kolejne kontenery do walki radioelektronicznej: SAP-518 (następca popularnego i sprawdzonego zasobnika KNIRTI SPS-171 / Ł005S Sorbcja-S) oraz SAP-14 (następca m.in. stacji Ł001 Smalta-S). Oba wyprodukowane przez przedsiębiorstwo KNIRTI z Kaługi. Od października NAPO w Nowosybirsku czyni ponoć prace przygotowawcze do produkcji seryjnej Su-34. Mówi się przy tym o kolejnych zmianach mających mieć zastosowanie w dalszych samolotach seryjnych, między innymi przystosowanie do nowego pomocniczego agregatu rozruchowego Aerosila TA14 (trochę podobny do stosowanego na Su-35), umieszczony w tylnej części kadłuba. Co interesujące nie dalej jak przedwczoraj, 17 maja agencja Interfax ogłosiła że w Akhtubińsku próby przechodzi "zmodernizowany Su-34"... cokolwiek to znaczy. Pewnie prędzej czy później się to wyjaśni.

Warto mieć na uwadze że dotychczasowe zamówienia Su-34 dotyczą wstępnej partii seryjnej na łącznie 6 sztuk (dotąd widziano pięć: #01, #02, #03, #04 oraz #05 ale kto wie czy nie należy się przynajmniej jeszcze jednego egzemplarza spodziewać). Według mojej wiedzy #01 przebywa na dzień dzisiejszy w Akhtubińsku natomiast pozostałe w ośrodku metodyki szkolenia i zastosowania bojowego 4 CBPiPLS w Lipiecku. Nie dalej jak w grudniu 2009 roku w Lipiecku zostały zakończone próby bojowego zastosowania wielozadaniowego samolotu myśliwsko-bombowego Su-34, wcześniej jeszcze chyba maszyna przeszła próby państwowe. Trwały one od sierpnia 2007 zaś przez ponad rok zrealizowano pełny program prób, w tym z wykorzystaniem uzbrojenia kierowanego i niekierowanego.

Odnośnie dalszych zamówień to na razie są tylko wstępne deklaracje kupna (pojawiają się różne liczby, ostatnio mowa o "32 maszynach") i dopiero w dalszej kolejności mają być realizowane w NAPO w Nowosybirsku zamówienia do jednostek liniowych WWS... Ale na razie to tylko deklaracje a nie jakieś konkretne zawarte kontrakty więc się okaże jeszcze jak będzie.

Odp: Su-34
« Odpowiedź #4 dnia: Maja 20, 2010, 11:07:24 »
Czy oni maja zamiar kiedyś wprowadzać do służby samoloty w większej ilości niż pare sztuk na kilka lat ? Tak dalej pójdzie to WWS przestanie istnieć, poza paroma prototypami itp

John Cool

  • Gość
Odp: Su-34
« Odpowiedź #5 dnia: Maja 21, 2010, 19:00:16 »
Ale pytasz tak ogólnie, czy w odniesieniu do Su-34? :)

Generalnie nie ma co się dziwić, zresztą mniej tu chodzi o pieniądze a bardziej o to iż obecnie możliwości produkcyjne poszczególnych zakładów przemysłu lotniczego FR z szeregu przyczyn są po prostu niewielkie i zazwyczaj będą się mieścić w kilku lub kilkunastu nowych budowanych egzemplarzach rocznie. W wielu przypadkach trzeba tu jeszcze wziąć pod uwagę - niekiedy dość znaczne - obciążenie produkcją na eksport. Stąd też oprócz niewielkich zakupów nowego sprzętu podejmuje się wysiłek w innych kierunkach - modernizacja do nowego standardu + dalsze przedłużenie resursów całkowitych z dajmy na to 2500h/20 lat do 4000h/35 lat a także zwykłe prace remontowe i remonty główne, wykonywane przez kilkanaście lotniczych zakładów remontowych (ARZ) w całej FR. Uważam że w obecnej sytuacji działania te, choć na niezbyt zadowalającą skalę, są rozumne - po prostu jest to próba maksymalnego wykorzystania mocy "przerobowych".

Odnośnie Su-34 to moim zdaniem trzeba jeszcze wziąć pod uwagę iż program T-10W prowadzi NAPO z Nowosybirska które nie prosperuje tak dobrze jak inne czołowe zakłady z holdingu Suchoja; IAPO z Irkucka czy KnAAPO z Kosmomolska nad Amurem które poza tym mają całkiem sporo zamówień eksportowych. Stąd i NAPO ma dużo mniejsze możliwości i produkcja pewnie będzie się mieścić w max. kilkunastu egzemplarzach rocznie (może i mniej). Poza tym linia produkcyjna tych samolotów chyba jeszcze nie jest gotowa, na razie jak wspomniałem planowo mają być wybudowane egzemplarze wstępnej serii - bodajże 6 sztuk (5 dostarczono). No i trzeba uwzględnić fakt że kilka nowych rozwiązań przewidzianych dla samolotów seryjnych Su-34 jest jeszcze testowana.

Przy okazji - wspomniany #48 z kontenerami SAP-518 i SAP-14:


Odp: Su-34
« Odpowiedź #6 dnia: Maja 22, 2010, 09:19:25 »
Cytuj
Generalnie nie ma co się dziwić, zresztą mniej tu chodzi o pieniądze a bardziej o to iż obecnie możliwości produkcyjne poszczególnych zakładów przemysłu lotniczego FR z szeregu przyczyn są po prostu niewielkie i zazwyczaj będą się mieścić w kilku lub kilkunastu nowych budowanych egzemplarzach rocznie. W wielu przypadkach trzeba tu jeszcze wziąć pod uwagę - niekiedy dość znaczne - obciążenie produkcją na eksport. Stąd też oprócz niewielkich zakupów nowego sprzętu podejmuje się wysiłek w innych kierunkach - modernizacja do nowego standardu + dalsze przedłużenie resursów całkowitych z dajmy na to 2500h/20 lat do 4000h/35 lat a także zwykłe prace remontowe i remonty główne, wykonywane przez kilkanaście lotniczych zakładów remontowych (ARZ) w całej FR.

Dzięki w takim razię jak oni chcą utrzymać w prszyłości swoje siły lotnicze? Skoro zakłady nie są wstanie produkować większej liczby maszyn? Ileż można przedłużać resursy starym maszynom. Rosja to duży kraj z jakimiś tam mocarstwowymi aspiracjami, więc siły powietrzne powinny być na jakimś w miarę rozsądnym poziomie.

John Cool

  • Gość
Odp: Su-34
« Odpowiedź #7 dnia: Maja 22, 2010, 21:42:13 »
Trudno wyrokować co będzie. Przy czym wydaje mi się że eksploatacja maszyn które podległy już modernizacji i przedłużeniom resursów całkowitych jest do 2025 roku (może i dłużej) całkiem realna, te po podstawowych pracach remontowych pewnie skończą szybciej i albo kwalifikacja do kolejnych prac albo spisanie ze stanu. W ramach obecnej reorganizacji struktur lotnictwa wojskowego FR raczej nie przewiduje się jakiegoś znacznego spadku liczebności.

To w sumie też jest pewien problem ich sił zbrojnych - wieczna reorganizacja i tymczasowość, ale to znamy i my z własnego podwórka, choć może na trochę inną skalę. Poza tym wbrew pozorom oni doskonale zdają sobie sprawę że nadmiernie rozbudowane siły zbrojne nie wyjdą im na zdrowie i tak czy inaczej będą zmuszeni ją dostosowywać do budżetu i bieżących potrzeb.

Będą po prostu produkować tyle ile mogą, chociaż odnośnie Su-34 po NAPO w Nowosybirsku czyli ich producencie nie spodziewam się zbyt wiele - po prostu sporo czasu i kosztów pochłonęło (i jeszcze pochłonie) otworzenie tamże linii produkcyjnej Su-34. Obym się mylił, bo moim zdaniem jak wcześniej podkreśliłem możliwości zakładu mają się nijak do tego co można zaobserwować w znacznie lepiej prosperujących IAPO czy wreszcie w KnAAPO (m.in. produkcja różnych wersji Flankerów na eksport w latach wcześniejszych). Z drugiej strony na tym tle bardziej jestem skłonny uważać za realne zamówienie na 48 x Su-35S z KnAAPO niż produkcję podobnej liczby Su-34 w Nowosybirsku jeśli przyjąć do porównania podobny okres czasu (do 2015 roku). 

Przy okazji elementy wyposażenia kabiny Su-34: wyświetlacz przezierny KAI-34 oraz mnogo-funkcjonalny indikator MFI-66.


John Cool

  • Gość
Odp: Su-34
« Odpowiedź #8 dnia: Maja 27, 2010, 16:45:56 »
Symulator Su-34 opracowywany od 2009 roku przez CNTU "Dynamika", niedawno przeszedł pomyślnie w GLIC im. W.P.Czkałowa testy przeprowadzone przez kardę inżynierską i doświadczonych pilotów-instruktorów WWS.


Odp: Su-34
« Odpowiedź #9 dnia: Czerwca 20, 2010, 00:25:02 »
Jak dobrze przeczytałem z tego http://www.avia.ru/news/?id=1275991095
mają montować na samolotach w 2011 roku- ТА14-130-35 "pomocnicze żródło zasilania" -do rozruchu silników na ziemi, co da mu pewną samowystarczalność na lotniskach polowych.
Ciekawe czy to z myślą o defensywie czy wprost przeciwnie ?
Lipeck 4/2010
W reportażu trzeba oddać nie tylko to, co widzisz, ale także to, co widzi ktoś inny. (..) Tego kogoś trzeba znaleźć i odpytać. Odwrotnie niż w działaniu korporacyjnym: w każdej firmie jest przynajmniej jeden człowiek, który wie, o co chodzi. Tego człowieka trzeba zidentyfikować i natychmiast wyp.....yć.       Krzysztof Mroziewicz

John Cool

  • Gość
Odp: Su-34
« Odpowiedź #10 dnia: Czerwca 20, 2010, 01:56:08 »
Tak, wcześniej nawet pisałem o możliwości stosowania pomocniczego agregatu rozruchowego Aerosila TA14, nawiasem mówiąc zresztą podobne urządzenie ma być też na produkcyjnych Su-35S. Ja myślę że jest to związane również z rozbudowanymi systemami pokładowymi na Su-34.

Bazowy Su-27P miał natomiast dwa agregaty rozruchowe WSU serii GTDE-117-1M, po jednym dla każdego silnika. Jak było w Su-34 przed TA14 to trudno mi powiedzieć ale można przypuszczać że sprawy miały się podobnie. Wówczas było tak że rozruch WSU (ВСУ) a później za jego pomocą silników, generatorów prądu i innych urządzeń pokładowych) odbywał się za pomocą zewnętrznego źródła zasilania z APY (wtyk SzRAP-400-3F). Oczywiście rozruch z samych baterii był możliwy, natomiast w codziennej eksploatacji nieczęsto się to praktykowało ze względu na oszczędzanie na żywotności baterii.

W przypadku Su-34 można domniemywać iż poszukują po prostu lepszego rozwiązania niż dotychczas i dwa GTDE chcą zastąpić jednym wydajnym agregatem.

Trochę informacji o silniku rozruchowym Aerosila ВГТД TA14-130-35 (Вспомогательный Газо-Турбинный Двигатель):



http://www.aerosila.ru/index.php?actions=main_content&id=72

John Cool

  • Gość
Odp: Su-34
« Odpowiedź #11 dnia: Czerwca 28, 2010, 15:05:15 »
Warto przy okazji nadmienić w temacie iż całkiem niedługo jest ponoć spodziewany w NAPO roll-out kolejnego Su-34 o numerze burtowym #06.

Łącznie na ten rok zaplanowano w NAPO dostawę 4 egzemplarzy Su-34. W planach są jeszcze #07, #08 oraz #09, co interesujące samoloty mają mieć silniki AL-31FM-1. Dotychczas zaś jak pamiętamy dostarczono jedynie b/n #01, #02, #03, #04 oraz 05.

Offline syringe

  • *
  • Centipede
Odp: Su-34
« Odpowiedź #12 dnia: Lipca 07, 2010, 21:18:25 »
Z dedykacją dla Zimnego.  :003:


John Cool

  • Gość
Odp: Su-34
« Odpowiedź #13 dnia: Lipca 20, 2010, 18:17:13 »
Wg. wypowiedzi Michaiła Pogosjana na wystawie w Farnborough WWS FR ma otrzymać do końca roku sześć "bombardirowszczyków" Su-34. Wobec przygotowań w NAPO w Nowosybirsku do uruchomienia linii produkcyjnej tych samolotów wyraził też nadzieję że możliwa będzie budowa w tej wytwórni w następnych latach do 12-20 egzemplarzy tej maszyny rocznie.

Link: http://rian.ru/defense_safety/20100720/256666196.html

Cytuj
ВВС России получат шесть бомбардировщиков Су-34

16:29 20/07/2010
ФАРНБОРО (Великобритания), 20 июл - РИА Новости. Шесть бомбардировщиков последнего поколения Су-34 будут поставлены в ВВС России до конца текущего года, сообщил гендиректор компаний "Сухой" и "МиГ" Михаил Погосян во вторник на авиакосмическом салоне в Фарнборо.

"Сейчас мы реализуем контракт на поставку Су-34 для нужд Минобороны, два самолета мы уже поставили", - сказал Погосян.

"Мы наращиваем производство в Новосибирске, и надеюсь, что со следующего года начнем поставлять в ВВС 12-20 самолетов ежегодно", - добавил он.

Offline CRC

  • *
Odp: Su-34
« Odpowiedź #14 dnia: Lipca 20, 2010, 18:31:23 »
Symbolika na tych rosyjskich displejach ,jest niebywale podobna do uzywanych na naszych Kasiach produktów Thalesa :karpik