Autor Wątek: Manewrowość F-16A  (Przeczytany 7588 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Manewrowość F-16A
« dnia: Lipca 03, 2006, 12:38:49 »
Jak w temacie. Ma ktoś wykresik z promieniami zakrętów dla F-16A? W czasie walk nad doliną Bekaa podobno F-16 odniosły mniej uszkodzeń od działek MiG-ów niż F-15 bo były zwrotniejsze. W LO F-15 robi oczywiście ciaśniejsze zwroty więc jakoś mi się to nie widzi (ale może to być wina AI lub FM).

Odp: Manewrowość F-16A
« Odpowiedź #1 dnia: Lipca 03, 2006, 14:02:04 »
Uuuuu niech to tylko Boba zobaczy to dostaniesz pewnie danych na tony :D:D
\___[O}====-
 /OOOOO\

Odp: Manewrowość F-16A
« Odpowiedź #2 dnia: Lipca 03, 2006, 18:02:44 »
Z instrukcji obsługi Falcona 4.0 Pozdrawiam.
"Banany na twoim skrzydle to samo zdrowie" - Banan :)

Boba Fett

  • Gość
Odp: Manewrowość F-16A
« Odpowiedź #3 dnia: Lipca 03, 2006, 22:22:55 »
Niekoniecznie ze względu na manewrowość, możliwe że liczba dogodnych sytuacji do otrzymania uszkodzeń była mniejsza niż w przypadku F-15, przyczyna nie musi leżeć po stronie manewrowości ale ilości spotkań określonych typów maszyn, druga sprawa, żadne źródła nie podają ani słowa o uszkodzonym działkami F-15 ! Gdybyś mógł zacytować jakieś źródło był bym Ci bardzo wdzięczny :). W akcji wzieły udział maszyny typu F-16A,F-4 i Kfiry, F-15 strzelały na odległość Sparrowami, do walki manewrowej weszły JEDYNIE (źródła Izraeslkie) F-16A i Kfiry. Straty 2-3 maszyny przy około 22 Syryjskich, pierwszego dnia walk. Bitwa trwała 3 dni, liczba pojedynków na działka to zaledwie 7% ogółu.

A tutaj bardzo interesujący i dość wiarygodny artykuł.

http://www.pitek.jpe.com.pl/lotnictwo/izrael.htm

Pozdrawiam Serdecznie.

« Ostatnia zmiana: Lipca 04, 2006, 00:02:45 wysłana przez Boba Fett »

John Cool

  • Gość
Odp: Manewrowość F-16A
« Odpowiedź #4 dnia: Lipca 04, 2006, 00:37:55 »
Jak w temacie. Ma ktoś wykresik z promieniami zakrętów dla F-16A? W czasie walk nad doliną Bekaa podobno F-16 odniosły mniej uszkodzeń od działek MiG-ów niż F-15 bo były zwrotniejsze.

Do wypowiedzi kolegi Boba Fett chciałbym jedynie dodac fakt, iż jako zwrotność czy manewrowość rozumiemy tutaj nie tylko czas wykonania zakrętu (turn rate) wyrażany w sekundach czy w postaci jakiegoś współczynnika wyrażonego np. w stopniach na sek. Na zwrotnośc samolotu składa się wiele innych parametrów no i cóż, trzeba tu wziąśc pod uwagę trochę więcej zmiennych ;) Wiele zależy tutaj od prędkości kątowej charakterystycznej dla danego samolotu czy też jego zwrotności poziomej (roll rate) czy wreszcie kończąc np. na mocy jednostki napędowej i stosunku mocy ciągu silnika do masy samolotu. Ważny jest także pułap oraz prędkośc przy której toczony jest pojedynek. Zresztą, wydaje mi się że nie muszę na ten temat pisać elaboratu, dlatego iż poruszany był on już tutaj na tym Forum co najmniej kilkakrotnie, a poza tym niewątpliwie obraziłbym wiedzę i inteligencję wielu Forumowiczów, kórzy to zagadnienie znają znacznie lepiej ode mnie :D Zmierzałem do tego iż na podstawie tego co napisałem nie generalizowałbym na wstępie tego która z wymienionych maszyn (a idzie o wczesne F-15A/F-16A) uchodzi zrazu za zwrotniejszą - trochę za dużo czynników trzeba by tu wziaśc pod uwagę...

A wracając grzecznie do postawionego pytania, odnalazłem w jakimś opracowaniu Jerzego Gotowały takie oto wykresy porównawcze F-16C oraz MiGa-29 (9.12A), możliwe że pokazywane już kiedyś tutaj na Forum. Wprawdzie w zestawieniach ujęto wersję C bliżej nie określonej serii produkcyjnej, jednak wydaje mi się iż dane te bedą jednak blisko rzeczywistych możliwości F-16A/B, pomimo wprowadzonych w wersjach C/D zmian powodujących iż samolot nieco "spuchł" w stosunku do poprzednika :D (Aczkolwiek z drugiej strony F-16C/D posiadały mocniejsze silniki P&W F100-PW-220E lub względnie General Electric F110 wobec silników P&W F100-PW-200/220 znanych z F-16A/B, jednak awionika i reszta modyfikacji chyba jednak zrobiły swoje).


Zestawienie możliwości manewrowych F-16C przy różnych prędkościach/pułapach lotu.

Mam przy tym na koniec nadzieję że nie wyprowadzam nikogo na manowce i że wykresy okażą się pomocne :D

Odp: Manewrowość F-16A
« Odpowiedź #5 dnia: Lipca 04, 2006, 09:57:38 »
Cytat dla BOBA FETTA: Boba Fett, tego się nie odmienia :) Nie pisz też proszę całego nicka duzymi literami, to także niepoprawne.
Dziękuje za cytat, proszę podawaj też wydawnictwo i numer zeszytu. Dziękuje.

Z monografiii f-16 PKL z walk nad doliną Bekaa:

(...)Dopiero wtedy pojawiły się syryjskie myśliwce, wg. źródeł izraelskich było ich ok.100, Mig21MF, Bis oraz MiG23MS. Na zbliżającego się przeciwnika naprowadzono patrolujące F-15A. Dzięki E-2C zajęły one bardzo dogodną pozycję do ataku i odpaliły liczne AIM-7F Sparrow. Ponieważ Syryjczycy utrzymywali zwarty szyk Sparrow zebrały krwawe żniwo wyrywając z syryjskiej grupy aż 22 samoloty. Teraz dopiero pozostali wykonali gwałtowny unik rozsypując się na małe grupki. Do akcji włącyły się czekające na ten moment F-16A, uzbrojone jedynie w AIM-9 Sidewinder. Trafiły one 7 samolotów nim piloci syryjscy zdołali wyjść z walki.
Następnego dnia na izraelskie samoloty przygotowujące grunt własnym wojskom londowym(lądowym) znów ruszyły syryjskie MiGi..

Scenariusz walki powietrznej niemal dokładnie powturzono(powtórzono), lecz tym razem syryjska formacja rozsypała się natychmiast po odpaleniu rakiet Sparrow przez F-15. Doszło do manewrowych walk na małe odległości, w których brały udział zarówno F-16, jak i F-15. Szesnastkom przypadło w udziale ok.30 MiGów. Reszta z 82 utraconych w OBU dniach walk samolotów syryjskich padła łupem F-15. Wszystkie Izraelskie myśliwce wróciły do baz, choć mniej zwrotne F-15 odniosły liczne uszkodzenia głównie ogniem z 23 mm działek GSz.(...)

Domyślam się, że przedstawiony przez Ciebie tekst jest przepisany a nie wklejony jako zeskanowany cytat. Dlatego też pozwolę sobie na zwrócenie uwagi na pisownię. Zwracaj, proszę , większą uwagę na poprawność tejże pisowni. Dziadek Kos.


Wykresy z FALCON 4.0 dotyczą f-16C, tak samo jak teporównawcze z MiGiem29. Widziałem je już wcześniej, ale chodzi mi właśnie o F-16A, bo był o 2t lżejszy.
« Ostatnia zmiana: Lipca 04, 2006, 14:03:17 wysłana przez Boba Fett »

Offline some1

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Manewrowość F-16A
« Odpowiedź #6 dnia: Lipca 04, 2006, 10:42:05 »
No to może z instrukcji do HFFM do Falcona 4.0. Dla koniguracji bojowej, 100% paliwa, 4 x Aim-9.



dla porównania F-16C Block 52, 2 x AIM-120 + 2 x AIM-9 + ALQ131:


Są to wartości szacunkowe, bazujące na obliczeniach, więc podchodzić z rezerwą.
"It's not a Bug! It's an undocumented feature!"

Odp: Manewrowość F-16A
« Odpowiedź #7 dnia: Lipca 04, 2006, 15:39:45 »
Dzięki o to chodziło. A tak przy okazji to w Falcon 4.0 jest F-16A??

Iche

  • Gość
Odp: Manewrowość F-16A
« Odpowiedź #8 dnia: Lipca 04, 2006, 16:59:39 »
Jest.

Non-flyable, od razu mówie.

Odp: Manewrowość F-16A
« Odpowiedź #9 dnia: Lipca 05, 2006, 15:18:24 »
Czy jakieś F-16A albo w ogóle F-16 z silnikiem PW ma powiększony wlot powietrza i czy też zwiększa tak dramatycznie ciąg silnika?

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Manewrowość F-16A
« Odpowiedź #10 dnia: Lipca 05, 2006, 15:31:42 »
F-16C/D z silnikami GE potrzebowały większego wlotu powietrza (przezywane "Big mouth") z powodu większego zapotrzebowania na nie silnika, moc jest tylko odrobinę większa od PW, ale silnik jest cięższy.

Odp: Manewrowość F-16A
« Odpowiedź #11 dnia: Lipca 06, 2006, 20:20:17 »
Może to nie jest na temat.
Jako osoba interesująca się współczenymi samolotami dość powierzchownie mam pytanie dotyczące F-16. Jako leń, oczywiście lubię dostawać gotową wiedzę  :001:.

Chciałbym, aby mi ktoś wyjaśnił sposób oznaczania samolotów F-16. Co oznaczają literki A, B, C, D, a co oznacza dodatek Block 50, 52, 52+?

Odp: Manewrowość F-16A
« Odpowiedź #12 dnia: Lipca 06, 2006, 20:29:52 »
Z Wikipedii:
    * YF-16 - prototyp
    * F-16A - jednomiejscowa wersja z silnikiem F100-PW-100 i radarem AN/APG-66. Bloki 1,5,10,15,20.
    * F-16B - dwumiejscowa wersja F-16A
    * F-16B-2 - wersja F-16B z ulepszoną awioniką
    * F-16C - jednomiejscowa wersja z silnikiem F110-GE-129 lub F100-PW-220, ulepszoną awioniką, radarem AN/APG-68 i dodaną płetwą przed statecznikiem pionowym. Bloki 25,30/32,40/42,50/52.
    * F-16D - dwumiejscowa wersja F-16C
    * F-16E - najnowsza wersja, ogromnie zmodyfikowana, na razie zamówiona tylko przez Zjednoczone Emiraty Arabskie. Blok 60.
    * F-16F - dwumiejscowa wersja F-16E
    * F-16ADF - wersja przekazana Gwardii Narodowej, F-16A/B z ulepszoną awioniką
    * F-16N - jednomiejscowa wersja dla US Navy o wzmocnionej konstrukcji (dolne węzły mocowania skrzydeł do kadłuba wymieniono na tytanowe). Przeznaczony do symulowania przeciwnika w walce powietrznej. Powstał w w wyniku przebudowy 22 sztuk F-16C
    * TF-16N - 4 sztuki F-16D z identycznymi modyfikacjami jak w F-16N
    * RF-16C/F-16R (Reece) - wersja zwiadowczo-rozpoznawcza przenosząca zasobnik ATARS, Orpheus lub zasobnik pochodzący z Panavia Tornado
    * FS-X - zmodyfikowana wersja produkowana przez koncern Mitsubishi w Japonii
    * F-16/79 - wersja eksportowa o uboższej awionice, z silnikiem J79-GE-119. Występuje w wersji jedno lub dwuosobowej.
    * F-16/101 - maszyna na której testowano silnik General Electric F101
    * F-16CCV - wersja eksperymentalna z dodatkowymi płatami przednimi w układzie kaczka przeznaczona do badań stateczności. Powstała w wyniku przebudowy YF-16
    * F-16AFTI - wersja eksperymentalna przeznaczona do badań stateczności
    * F-16XL/A - jednomiejscowa wersja ze skrzydłami w układzie delta, przedłużonym kadłubem i silnikiem F100-PW-200, używana przez NASA
    * F-16XL/B - dwumiejscowy odpowiednik F-16XL/A z silnikiem F110-GE-100
    * F-16I - produkowana dla Izraela wersja z ulepszoną awioniką
    * NF-16D (VISTA) - wersja doświadczalna z wektorową regulacją ciągu
    * F-16ES - dwumiejscowa wersja szturmowa z powiększonym zasięgiem
    * F-16X - rozwiniecie F-16C/D o przedłużonym kadłubie, płacie z F-22 i zwiększonym zapasie paliwa

Kolejne modernizacje F-16 w trakcie produkcji

F-16 A/B

    * Block 1 - dla I serii produkcyjnej
    * Block 5/10 - dla II serii produkcyjnej, upraszczający obsługę
    * Block 15 - zwiększenie nośności zamków na uzbrojenie, radar AN/APG-66, nowy system sterowania ogniem.
    * Block 150C - odpowiednik Block 15 dla starszych maszyn

F-16C/D

    * Block 25 - radar AN/APG-68 i wizualizacja danych na ekranach katodowych
    * Block 30 - wymiana silnika na F100-PW-220, unowocześnionym uzbrojeniu i zwiększoną pamięcią komputera pokładowego
    * Block 32 - odpowiednik Block 30 w którym wymieniano silniki na F110-GE-100
    * Block 40/42 "Night Falcon" - radar AN/APG-68(V), dostosowanie do systemu LANTIRN, wymiana systemu sterowania na cyfrowy, czterokanałowy. Modyfikacja komputera pokładowego, HUD, wymieniony celownik, GPS
    * Block 50 - wymiana silnika na F110-GE-129, radar AN/APG-68(V5), odporny na zakłócenia system łączności VHF i UHF. DTS - cyfrowy projektor obrazu terenu
    * Block 52 - odpowiednik Block 50 z wymianą silnika na F100-PW-229
    * Block 50D - rozwinięcie Block 50 przystosowane do przenoszenia pocisków HARM, z mapą cyfrową, układem nawigacji bezwładnościowej sprzężonym z żyroskjopem laserowym oraz wyrzutnikiem pułapek cieplnych AN/ALE-47
    * Block 52D - odpowiednik Block 52 z dodatkami jak w Block 50D
    * Block 50+ - modyfikacja Block 50 dostosowana do złych warunków pogodowych z nowym radarem, systemem nawigacji wykorzystującej ukształtowanie terenu. Dostosowana do przenoszenia bomb JDAM i zbiorników podwieszanych o pojemności 2270l każdy

F-16 E/F

    * Block 60 - wbudowanie na stałe urządzenie LANTIRN i dodanie systemu APU do silnika
    * Block 60/62 - projekt zainstalowania awioniki z F-22

Odp: Manewrowość F-16A
« Odpowiedź #13 dnia: Lipca 06, 2006, 21:50:26 »
Czyli uogólniając, jeżeli mówimy o wersjach bojowych, to wystarczy podać Block XX i to powinno wystarczyć, a te literki A,...  to głównie wersja płatowca. Oznaczenia A, C, E oraz B, D, F mogliby zastąpić dwiema literami np A i B, pozostałe C, E, D, F to w moim mniemaniu chwyt marketingowy.
Tak to zrozumiałem.

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Manewrowość F-16A
« Odpowiedź #14 dnia: Lipca 06, 2006, 22:23:22 »
No nie zupełnie, C/D miały całkiem sporo różnic w stosunku do A/B w zasadzie były zupełnie nowa jakością, praktycznie cała elektronika została wymieniona, blocki natomiast faktycznie głównie oznaczają modyfikacje wyposażenia. Np taki F-14 miał 29 blocków, ich numery zmieniały się co 5, od 1 do 55 były to wersje prototypów, pierwszy seryjny Tomcat miał oznaczenie F-14A block 60, a ostatni: F-14D block 140.

W wypadku F-16 od czasu C/D block 30 jest prosta zależność, gdyż wprowadzono wtedy zamówienia na dwa silniki u dwóch wykonawców, aby obniżyć ceny i podwyższyć jakość, poprzez prostą wymuszoną konkurencję miedzy firmami General Electric i Pratt&Whitney. Każda maszyna z silnikiem GE ma oznaczenie block X0, każda z PW ma block X2. Drobnych różnic w wyposażeniu elektronicznym się nie oznacza.