Na razie zrobiłem tak jak jest i uporządkowałem to z dawnym tematem poświęconym tej kwestii, nie chcę bowiem robić Bartkowi444 konkurencji w temacie
Taktyczne systemy wymiany informacji we współczesnym lotnictwie wojskowym. Oczywiście najchętniej bym scalił wszystko w jeden, ale w tej chwili wyszedłby z tego istny bałagan.
Do tego co napisałem poprzednio mogę dodać że
TKS-2 rozszyfrowuje się jako Apparatura
Tele
Kodowoj
Swiazi. Użytkownikiem tego systemu, oznaczonego jako TKS-2-31 były również MiGi-31 i generalnie jeśli chodzi o konfigurację był on bardzo podobny do systemów znanych z Su-27P/S. Mogły one w ten sposób współpracować z Flankerami i defacto to robiły, czynnie wspierając myśliwce Su-27P w zadaniach wywalczania przewagi powietrznej. W MiGu-31 tak samo dostępny był również 11G6 Spektr z podreżimami ALM-1, ALM-4, SPK-68 oraz SPK-75, umożliwiający naprowadzanie na cel ze stanowisk naziemnych i systemów automatycznego i dyrektywnego naprowadzania dostępnych w WWS i PWO jak Łucz, Senież, Wozduch-M, Rubież i inne.
Ponadto w MiGach-31B dostępny był jeszcze drugi, nieco bardziej wyspecjalizowany system - APD-518, umożliwiający współpracę grupową klucza 4 MiGów-31. Zmianom uległy również możliwości kompleksu TKS i umożliwiał on m.in. naprowadzanie rakiet R-33S na wskazane cele... ale odpalone na przykład z innego nosiciela (defacto można było naprowadzać nie swoje pociski).
Widać przy tym że samoloty MiG-31B i Su-27P miały na tamten czas spore możliwości bojowe w tym zakresie, zaś obecne na nich systemy telemetryczne kodowanej łączności oraz wymiany danych zapewniały im sporą autonomię operacyjną.
Eksportowymi wersjami TKS-2-27 stosowanymi na myśliwcach produkowanych przez KnAAPO i IAPO: Su-30MKK, Su-30MK2, Su-30MKI i innych były K-DlAE oraz K-DlUE o nieco okrojonych możliwościach (prawdopodobnie nawet wobec liniowych Su-27S/P na stanie WWS). Z papierów Su-27SK wynika że posiada on K-DlAE. Do transmisji danych wykorzystywano kodowaną łączność radiową za pośrednictwem radiostacji R-800L1/R-800L2 (VHF/UHF) oraz R-864L (HF). TKS-2-27 posiadał również własną cyfrową maszynę zliczającą (komputer): Simbol-G1B.
Należy przy tym zaznaczyć że Rosjanie, wdrażając oba systemy w latach 80tych, najpierw na MiGu-31B, chwilę późnej na Su-27P byli pionierami tego zagadnienia. Uściślając - Rosjanom jako pierwszym udało się zrealizować taki system na skalę taktyczną, na poziomie pary lub 4-samolotowego klucza. Amerykanom udało się to szereg lat później, w roku 1992 wdrażając na 18 egzemplarzach F-15C (po MSIP II) z Mountain Home AFB terminale systemu JTIDS (wersja Class2H), który dorównał, a w niedługo później przewyższył możliwościami rosyjskiego TKS-2-27. Dalej już poszła lawina.
Jakkolwiek Rosjanie mieli w latach 80tych pewną przewagę (również liczebną: system wdrożono na kilku setkach samolotów myśliwskich), o tyle w latach 90tych została ona zniwelowana - większość samolotów USAF, USN oraz państw NATO wykorzystuje terminale IDM, JTIDS Class2H, MIDS, LVT/FDL, na dzień dzisiejszy najprawdopodobniej dość widocznie przekraczające możliwości odpowiedników rosyjskich. A o tym - w temacie Bartka444 wskazanym wyżej

Tym niemniej mimo swego wieku systemy TKS-2/K-DlA oraz 11G6 Spektr nawet w dniu dzisiejszym mogą być bardzo użyteczne na współczesnym polu walki.
Oczywiście nie jest tak że Rosjanie tak zupełnie śpią - w tej chwili wdrażane są systemy określane jako MSPD: Moduł Swiazi i Pierediali Danych, z transmisją zabezpieczoną kodami korekcyjnymi Reeda-Salomona, o szybkości transmisji modulowanego sygnału ok. 16.000 bodów. Ale nic więcej nie wiem

Powyższe prosżę potraktować jako ogólne omówienie problematyki, szerzej o tym i o poszczególnych reżimach pracy postaram się napisać jak znajdę trochę więcej czasu, bo nie mam na to siły na dzień dzisiejszy.
Przy okazji znalazłem fotki o których dwa posty wcześniej wspominałem. A już miało mnie trafić bo jak zwykle QRA foty "przepadają" kiedy są potrzebne

W każdym razie pojawiły się one dawno temu w internecie w prywatnych zdjęciach pewnego Ukraińca (na zdjęciu z lewej strony w skórze), będącego nomen omen pilotem MiGa-29 Izd. 9.13 wojsk lotniczych Ukrainy. Na fotkach widać dość wyraźnie ów panel z przełącznikiem TAKT. Warto też dodać że jest to kabina samolotu jak najbardziej z jednostki liniowej.



