Autor Wątek: Freetrack - 6DOF  (Przeczytany 278385 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline vowthyn

  • *
  • dziecko RoF'a
Odp: Freetrack - 6DOF
« Odpowiedź #1005 dnia: Marca 05, 2010, 11:59:01 »
natomiast ruszając gałką oczną będziesz faktycznie patrzył gdzieś poza ekran. :121:
Pozdrawiam
Ale dlaczego? Przecież można przemieszczać wzrok (bez poruszania głową) w całym zakresie powierzchni ekranu bez wykraczania poza jego krawędzie, nie rozumiem w czym byłby problem. Dodatkowo program wiedziałby dokładnie, czy poruszyliśmy głową, czy tylko "rzuciliśmy okiem"  - analizując przemieszczenie soczewek odblaskowych w stosunku do odblasków zamontowanych na głowie. Jedyny problem, jaki widzę, to odpowiednio precyzyjna kamera (no i dyskomfort w postaci konieczności używania soczewek - chyba że istnieje możliwość śledzenia samej tęczówki/źrenicy ludzkiego oka - to też wydaje mi się możliwe - zwróćcie uwagę na efekt czerwonych oczu na fotografiach spowodowany odbiciem światła od dna ludzkiego oka).

[EDIT]
Cholera, chyba nie byłem pierwszy z tym pomysłem niestety.
http://elmar-inc.com/Pictures/cockpit.jpg
« Ostatnia zmiana: Marca 05, 2010, 12:05:11 wysłana przez vowthyn »

Odp: Freetrack - 6DOF
« Odpowiedź #1006 dnia: Marca 05, 2010, 19:55:07 »
W jaki sposób ruch gałki ocznej jest przekładany na ruch w grze? Załóżmy, że chcę zerknąć na przyrząd widoczny w lewym rogu ekranu - system śledzący wykrywa ruch oka, wirtualna głowa obraca się w lewo, a przyrząd a ekranie zmienia położenie. Znów muszę przemieścić wzrok by mieć wskaźnik w środku pola widzenia, system znów wykrywa ruch gałki ocznej i wskaźnik znowu ucieka... Jak to się odbywa w rzeczywistości :)?

Odp: Freetrack - 6DOF
« Odpowiedź #1007 dnia: Marca 05, 2010, 21:08:38 »
Jedne student z mojego kierunku na pracę magisterską robił urządzenie do śledzenia gałek ocznych. Miało za zadanie rejestrować (rysowało wykres) jak wodzimy wzrokiem kiedy np. oglądamy ładną dziewczynę  :> Urządzenie było zbudowane na podstawie przetwornika z kamery internetowej a obsługiwane było za pomocą malutkiego programu napisanego w delphi. Myślę, że gdyby odpowiednio skonfigurować takie urządzenie miało by ono zastosowanie w grach.
Polish Virtual Air Force-LO:FC  1st FIS Spec

trendus

  • Gość
Odp: Freetrack - 6DOF
« Odpowiedź #1008 dnia: Marca 30, 2010, 22:17:37 »
Jakiej wielkości najlepiej powinny być odblaski na czapce? Obecnie moje to 2,5cm na 1,5cm. Freetracka jeszcze nie mam (czekam na kamerkę) ale chce już sobie wszystko przygotować. I jeszcze jedno pytanie. Czy w każdej kamizelce odblaskowej te paski są odblaskowe? Bo kupiłem sobie taką i jakoś nie wydaje mi się by super dobrze odbijały światło. Czy może to tylko moje złe sprawdzenie "odbijalności"?

Odp: Freetrack - 6DOF
« Odpowiedź #1009 dnia: Marca 31, 2010, 09:13:56 »
Spokojnie wystarczą.
Nie wiem jakie są te paski, ale ja używam takich srebrnych i sprawdzaja sie wyśmienicie.

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Freetrack - 6DOF
« Odpowiedź #1010 dnia: Marca 31, 2010, 09:45:11 »
W jaki sposób ruch gałki ocznej jest przekładany na ruch w grze? Załóżmy, że chcę zerknąć na przyrząd widoczny w lewym rogu ekranu - system śledzący wykrywa ruch oka, wirtualna głowa obraca się w lewo, a przyrząd a ekranie zmienia położenie. Znów muszę przemieścić wzrok by mieć wskaźnik w środku pola widzenia, system znów wykrywa ruch gałki ocznej i wskaźnik znowu ucieka... Jak to się odbywa w rzeczywistości :)?
Trochę złe podejście. Można to rozpatrywać na zasadzie wektora kierunku obrotu wirtualnej głowy: im dalej patrzysz od centrum ekranu, tym szybciej ta głowa się odwraca - będzie się odwracać tak długo aż będziesz patrzył na obiekt na który chcesz - i tutaj w naturalny sposób głowa wirtualna przyjmie takie położenie, że obiekt na który chcesz patrzeć będzie w samym centrum ekranu.

Działać by to działało, ale byłoby trochę problematyczne i mało praktyczne, chyba, żeby w samej grze zaimplementować bardziej inteligentny system odwzorowywania ruchów głowy pilota, który byłby w stanie stwierdzić kiedy chcemy patrzeć za siebie - i automatycznie wychylić głowę tak by zagłówek fotela nie zasłaniał obrazu - czy też ustawiał głowę tak, by ramki wiatrochronu nie zasłaniały nam widoku (w np. P-47).

Ale to trochę za dużo roboty, a i sam czujnik, musi zbierać więcej informacji niż taki Track IR'a - bo musi nie tylko wychwycić ruch gałki ocznej, ale i całej głowy - chyba, że kamerę będziemy mieć do niej przyczepioną, co może być zleksza niewygodne.

Osobiście bardziej szedłbym w kierunku umieszczenia żyroskopu i kilku akcelerometrów w słuchawkach. Znacznie prostsze rozwiązanie, bardziej efektywne i precyzyjne, a nie wymagałoby zmian w kodzie gry - gdyż oprogramowanie takiego systemu mogłoby "udawać" Track IRa.

Offline vowthyn

  • *
  • dziecko RoF'a
Odp: Freetrack - 6DOF
« Odpowiedź #1011 dnia: Marca 31, 2010, 10:03:12 »
Ale mnie chodziło w pierwszej kolejności o wyeliminowanie konieczności nienaturalnego przy TiR/FT kierowania spojrzenia w stronę przeciwną do tej, w którą chcemy spojrzeć (czyli chcemy popatrzeć w prawo, więc głowę odwracamy w prawo aby zadziałał FT, ale gałki oczne "wykręcamy" w lewo żeby utrzymać monitor w polu widzenia). Oczywiście jestem do tego przyzwyczajony, ale czasami przy skrajnych wychyleniach to jest gimnastyka dla gałek ocznych, tym bardziej że monitor mam niepanoramiczny. Z tego co zrozumiałem z Twojego pomysłu z żyroskopami, to tego problemu by nie wyeliminowały.  W drugim rzędzie polepszeniu uległaby szybkość orientacji (rzut oka na wskaźniki byłby faktycznie "rzutem oka" jak w realu, a nie wielokrotnie wolniejszym ruchem głowy).
Co do wymaganej "inteligencji" oprogramowania o której piszesz, to tak, jak wcześniej sugerowałem, program "orientowałby się" na podstawie analizy wzajemnego położenia odblaskowych soczewek kontaktowych w odniesieniu do odblasków na stałe zamontowanych na słuchawkach/czapce (czyli tych, które są wykorzystywane w obecnych TiR/FT. W dalszym ciągu służyłyby one do sterowania osiami z/roll/x/y, czyli do 6DoF, soczewki kontaktowe służyłyby wyłącznie dla dwóch osi rozglądania się.

Oczywiście mogłoby się w praktyce okazać, że takie rowiązanie jest uciążliwe (bo nam obraz "lata" nerwowo - przecież oczami poruszamy w zasadzie bez przerwy), być może byłaby to kwestia odpowiedniej czułości. Najlepszym rozwiązaniem byłby odpowiednio duży ekran bardzo wysokiej rozdzielczości, do tego najlepiej półsferyczny i wtedy nie potrzebowalibyśmy dodatkowych "protez", no ale na to przyjdzie jeszcze poczekać moim zdaniem bardzo długo.
« Ostatnia zmiana: Marca 31, 2010, 10:10:25 wysłana przez vowthyn »

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Freetrack - 6DOF
« Odpowiedź #1012 dnia: Marca 31, 2010, 10:25:09 »
Wszystko ok, w zasadzie idealnie byłoby połączyć oba pomysły - ruchy po płaszczyznach i jeden obrót (Z) przez ruch głową, a obroty po X i Y po ruchu oczami.

Ale...

Soczewki odblaskowe odpadają - co jeżeli ktoś już używa soczewek korekcyjnych ? Soczewki trzeba by wymieniać co niezbyt długi okres czasu. Jest jeszcze problem okularów.

Co trzeba by zastosować to kamerę wychwytującą obraz całej głowy, który następnie byłby przetwarzany w celu wykrycia tęczówek/źrenic i następnie ich ruchu. Do tego potrzeba dobrej kamery bo obraz musi być w sensownej rozdzielczości i ilości klatek/s.

trendus

  • Gość
Odp: Freetrack - 6DOF
« Odpowiedź #1013 dnia: Kwietnia 01, 2010, 16:18:43 »
Ech. Dupa. Freetrack ostatnią rzecz jasną jaką wyłapuje są moje odblaski. Coś chyba z nimi jednak nie tak.

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Freetrack - 6DOF
« Odpowiedź #1014 dnia: Kwietnia 01, 2010, 19:03:59 »
Trendus, jaką kamerę wykorzystujesz i co zrobiłeś dodatkowego z nią?

Jeżeli używasz A4tech z diodami podświetlającymi IR musisz pamiętać że muszą one działać (trzeba zmodyfikować fotodiodę na wierzchu obudowy kamery) i najlepiej dodać dodatkowy filtr przepuszczający IR na obiektyw - kupny, lub wykonany z naświetlonej błony fotograficznej albo krążka z FDD.

Musisz też wiedzieć, ze wtedy kamera będzie nadal wychwytywać fale o długości bliskiego IR, więc jeżeli w polu widzenia kamery jest okno, bądź powierzchnie dobrze odbijające światło słoneczne - to będą również dla Freetracka widoczne.

trendus

  • Gość
Odp: Freetrack - 6DOF
« Odpowiedź #1015 dnia: Kwietnia 01, 2010, 19:09:23 »
Tak mam A4tech. Nic z nią nie kombinowałem. Fotokomórkę oczywiście zasłoniłem. Diody się świecą (sprawdzałem aparatem w komórce). Ale zero odbicia. Ani w programie od kamerki ani we freetracku. Jutro kupię inne odblaski bo wydaje mi się że w tym leży problem. Właściwie jestem pewien.

Odp: Freetrack - 6DOF
« Odpowiedź #1016 dnia: Kwietnia 01, 2010, 19:21:12 »
Cytuj
Trochę złe podejście. Można to rozpatrywać na zasadzie wektora kierunku obrotu wirtualnej głowy: im dalej patrzysz od centrum ekranu, tym szybciej ta głowa się odwraca - będzie się odwracać tak długo aż będziesz patrzył na obiekt na który chcesz - i tutaj w naturalny sposób głowa wirtualna przyjmie takie położenie, że obiekt na który chcesz patrzeć będzie w samym centrum ekranu.
Czyli zamiast wybierać oczami pozycję kamery, kontrolujemy prędkość jej obrotu - dzięki za odpowiedź :) Sądzę, że gdyby odpowiednio dobrać przełożenie pozycji oka na prędkość rozglądania wirtualnej głowy (i oczywiście martwą strefę), to mogłaby by być nie najgorsza alternatywa dla HATa.
Zastanawiam się, czy w rozsądnej przyszłości można liczyć na powstanie systemu śledzącego pozycję głowy (z wystarczającą precyzją, by sprawdzało się to w symulatorach), który nie wymagałby umieszczania na sobie markerów?

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Freetrack - 6DOF
« Odpowiedź #1017 dnia: Kwietnia 01, 2010, 19:47:21 »
Tego używaliśmy zanim pojawił się Freetrack ;) chociaż działał w 2 osiach (wtedy jeszcze nawet Track IR nie miał 6DOF ).

Ogólnie można to zrobić już dzisiaj, na wielu uczelniach takie systemy już powstały, a i Ms i Sony kombinują nad takimi systemami dla swoich konsol. problemem jest właśnie czujnik - czyli kamera, która musi mieć dużą rozdzielczość, czułość i czas odświeżania. Ilość danych problemem nie jest, bo obraz może być monochromatyczny. Kamera pracująca tak w 1080p60 byłaby idealna... problem jest oczywisty - cena.

trendus

  • Gość
Odp: Freetrack - 6DOF
« Odpowiedź #1018 dnia: Kwietnia 01, 2010, 19:48:36 »
Spróbowałem jeszcze raz i działa. Potem przyszła siostra i zapaliła światło. I przestało. Niestety gdy działało obraz drgał i ruszał się wtedy kiedy nie powinien. Wcześniejsze próby były niepowodzeniem bo pewnie było za jasno. Z zapalonym światłem włączyłem latarkę w komórce i ustawiłem ją pod odpowiednim kątem i freetrack stabilnie łapał jedną kropkeę Chyba będę musiał zdecydować się na diody. Niech tylko jeszcze ktoś powie jakie diody polecacie? IR czy może zwykłe?

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Freetrack - 6DOF
« Odpowiedź #1019 dnia: Kwietnia 01, 2010, 19:52:37 »
Zacznij od wyeliminowania światła widzialnego łapanego przez kamerę przez instalację filtra IR-przepuszczalnego.