Autor Wątek: Armed Assault (ARMA i ARMA 2)  (Przeczytany 95457 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Vulg

  • *
  • Stalker
Odp: Armed Assault
« Odpowiedź #330 dnia: Sierpnia 13, 2009, 16:04:45 »
Pograłem trochę i najbardziej rzuca się w oczy moja niewiedza i zagubienie. Nie grałem w pierwszego Flashpointa ani w ARMA. Przeszedłem pierwszych pięć misji z tutoriala i wychwyciłem pierwszy błąd. Misja piąta, nauka obsługi samolotu F-35, po pomyślnym zaliczeniu wszystkich zadań, misja nadal widnieje jako niezaliczona. Większych bugów na razie nie zanotowałem, ale to wina tego, że przeszedłem raptem jedna misję w kampanii oraz w/w tutorial. Gra póki co chodzi płynnie na sprzęcie C2D E8200@2,66GHz, 4GB RAM, GF8800GT@700MHz/1000MHz w rozdzielczości 1280x960, większość opcji na wysokie, postefekty na maks. Prawdopodobnie jak kampania się rozkręci będzie z ustawieniami zjechać.

Co do samej rozgrywki (uwaga kilka spojlerów) to ja jestem pod wrażeniem. Jak wcześniej pisałem nie grałem we wcześniejsze części i przesiadka z Call of Duty 4 jest szokiem. Poziom trudności weteran - brak huda, do dyspozycji tylko mapa, kompas, czasami gps. Zgubić się łatwo kulkę zarobić jeszcze łatwiej, nie wiadomo skąd  :karpik. Jeden z etapów pierwszej misji treningowej to samodzielne zajęcie miasteczka. Podchodziłem do nie kilka razy i AI za każdym razem "grało" inaczej w innych miejscach tez spotykałem wrogów. Pod ostrzałem szukają osłon, starają się oflankować, wzywają wsparcie. Nie ma sytuacji znanych z innych gier, że towarzysz broni na oczach AI pada martwy i zero reakcji. Raz nawet miałem sytuację, że zza krzaka ustrzeliłem wroga, a jego kompan po chwili prewencyjnie posłał serię w krzaczory (mnie na szczęście już tam nie było).

Pierwsza misja kampanii pozwala nam na dokonanie kilku wyborów (np. podłożymy c4 pod nadajnik, czy może oświetlimy laserem, a koledzy z lotnictwa zrównają nadajnik z ziemią, razem z połową wioski). W recenzji w CDA bodajże czytałem, że później jest jeszcze bardziej nieliniowo. W sprawie misji i kampanii więcej się nie wypowiadam bo nie grałem dłużej.

Pojazdy. Są :) FM uproszczony ale nie do poziomu arcadówki, chociaż DCS to też nie jest. Co mnie w drażni to HUD, a raczej jego brak. Na tym polu OFP2 od Codemasters wypada znacznie lepiej, następna drażniąca rzecz to MFD, które hmmm... jakby to powiedzieć... nie świecą i w momencie kiedy cień kokpitu padnie na wyświetlacz staje się on, ten wyświetlacz nie cień, zupełnie nieczytelny. Sprzęt jeżdżący jest ale ponieważ jeździłem z 10 minut w misji treningowej, to nic więcej nie jestem w stanie o nim napisać.

W multi jeszcze nie grałem toteż się nie wypowiadam.

Największą wadą kampanii (podobno) jest to, że pomimo tego, iż słyszymy cały czas o toczącej się wojnie, sami udziału w starciach na dużą skalę nie bierzemy udziału. Naprawdę duże bitwy ponoć tylko w multi (poczekamy na jakiś dodatek albo radosną twórczość fanów). Ktoś też na oficjalnym forum pisał, że w jednej misji się pogubił, a jak dotarł na miejsce to było pozamiatane. No cóż, trzeba było nie błądzić :)

Podsumowując ten jakże długi tekst gra ma ogromny potencjał, jeśli CoD to według Ciebie realistyczna gra wojenna, szkoda czasu nerwów i pieniędzy. W przeciwnym wypadku będziesz usatysfakcjonowany. Tym bardziej, że 69,90 to niewielkie pieniądze patrząc na ceny innych premierowych gier, których ukończenie zajmie tyle czasu ile tu przejście jedynie samouczka.

PS. Po patchu 1.03 znaczna część błędów została wyeliminowana. Oczywiście nie wszystkie, tak to już bywa. Ja oprócz wspomnianego wcześniej błędu z niezaliczeniem misji więcej bugów nie miałem (albo nie zauważyłem).

PSS. Może jakieś forumowe multi, jeśli więcej osób zanabędzie tenże tytuł.

PSSS. Jest to moja subiektywna ocena. Ocena człowieka, który jest rozmachem gry oczarowany i który na razie nie widzi sensu w kupowaniu Modern Warfare 2 :)
If a zombie isn't fun to shoot, is it really a zombie?
Kropki

Odp: Armed Assault
« Odpowiedź #331 dnia: Sierpnia 15, 2009, 22:04:15 »
   Jestem szczęśliwym posiadaczem ArmA2 od ponad dwóch miesięcy. Mając na uwadze jakość polskiego tłumaczenia OPF i ArmA1 wolałem ściągnąć sobie kopię z UK. Jeśli ktoś zastanawia się nad kupnem tej gry to mam nadzieję, że parę słów które tutaj wklepię pomogą mu się zdecydować.

   W Operation Flashpoint grałem przez jakieś 3-4 lata i do dzisiaj doskonale pamiętam magiczny klimat tej gry. ArmA1, natomiast, nie przypadła mi za bardzo do gustu - zniechęciły mnie przede wszystkim kosmiczne wymagania sprzętowe i zastraszająca ilość bugów. Pamiętam, że bez zaaplikowania poprawek nie mogłem nawet rozpocząć kampanii – prolog albo się nie ładował albo działy się jakieś niestworzone rzeczy. Później parę razy podchodziłem do MP w ArmA1 ale niesmak pozostał i nawet z modem ACE nie potrafiłem się przekonać do tej gry.
W związku z powyższym miałem spore obawy dotyczące ArmA2. Wydawało mi się – tak jak większości weteranów OPF i ArmA1, że Bohemia Interactive tworzy grę, która spokojnie mogłaby funkcjonować jako dodatek do Armed Assault 1 a nie oddzielny, pełnowartościowy i pełnopłatny tytuł. Podobnie jak większość na forum BIS uważałem, że powinni się skoncentrować na wyeliminowaniu wciąż istniejącej masy bugów w ArmA1 a nie ładować się w produkcję nowego tytułu. Nie czekałem za bardzo na nową produkcję BIS i, szczerze mówiąc, wszystkie buńczuczne zapowiedzi autorów przyjmowałem z dużym sceptycyzmem.

   Ku mojemu wielkiemu zdziwieniu pierwsze komentarze i recenzje osób mających okazję pograć w ArmA2 były pochlebne. Chwilę później gra miała premierę w Niemczech i fora huczały od narzekania na błędy ale mimo wszystko tytuł był oceniany bardzo pozytywnie. Często przewijały się wypowiedzi w stylu „klimat Operation Flashpoint wrócił”. Dość szybko pojawił się pierwszy patch i liczba osób zachwycających się ArmA2 zaczęła gwałtownie rosnąć. Właśnie w tym momencie nie wytrzymałem czytania dziesiątek komentarzy w stylu „znów czuję się jakbym pierwszy raz grał w OPF” albo „pamiętam, że tak samo emocjonowałem się kryjąc się po krzakach w OPF” - zalogowałem się w sprawdzonym sklepie www.game.co.uk i po paru minutach otrzymałem potwierdzenie przyjęcia zamówienia.
Gra dotarła do mnie po tygodniu. Po powrocie z pracy, udając że nie słyszę jak moja Lepsza Połówka planuje wyprawę na zakupy i sprzątanie mieszkania, wrzuciłem płytkę do napędu i odpaliłem instalację. Czekając aż pasek postępu dobrnie do „100%” liczyłem na jedno – oby nie było takiej wtopy jak w przypadku ArmA1. Po kilku minutach oglądałem już logo BISu a chwilę później znalazłem się w głównym menu gry.
Na początek wybrałem misję „Village sweep” zakładając, że będzie to coś w stylu jednej z potyczek w OPF. Zaliczyłem małe zdziwienie, bo rozgrywka załadowała się szybciej niż w ArmA1. Szybkie rzucenie okiem na mapkę oraz listę zadań do wykonania i nastąpiła chwila, której trochę się obawiałem – przejście do samej symulacji. Parenaście sekund później moja uśmiechnięta morda mówiła wszystko – niewypału nie będzie. Faktycznie, klimat z Operation Flashpoint siedzi też w ArmA2. Nie potrafię wytłumaczyć na czym to polega ale tak po prostu jest.

   Niestety, w związku z nawałem obowiązków w robocie nie pograłem w ArmA2 tyle ile bym chciał i nie znam jeszcze tego tytułu na wylot. W miarę możliwości, jednak trochę chaotycznie bo niewiele mam czasu na wysmarowanie posta, postaram się wytłumaczyć dlaczego według mnie warto zainteresować się tym tytułem.
Zacznę od tego, że żołnierz, którego kontrolujemy wreszcie porusza się dynamicznie i natychmiast reaguje na ruchy myszki i wciskane klawisze. Nie należy bagatelizować tej zmiany w starusieńkim już silniku gry (rozwijanym od czasów OPF) bo ma kapitalne znaczenie dla grywalności.
Wszystkie pojazdy, samoloty, śmigłowce oraz żołnierze są dużo lepiej animowani i poruszają się w bardzo realistyczny sposób. Obrazek wiszącego tuż nad ziemią Hinda, z którego wyskakuje desant robi spore wrażenie. Działanie broni też jest znakomicie przedstawione - od pracującego zamka i wyrzucanych łusek po rykoszetujące tracery.
Udźwiękowienie gry jest o niebo lepsze niż to było w przypadku ArmA1 czy OPF. Aczkolwiek na forum BIS krytykowana jest poprawność niektórych odgłosów i bardzo szybko pojawiły się soundpacki urealniające część dźwięków jeszcze bardziej.
Sporo zmieniło się w materii AI - zwłaszcza po patchu 1.03 sztuczna inteligencja w większości przypadków spisuje się znakomicie. Pamiętam jak w OPF czy ArmA1 tworzyłem konwoje pojazdów kontrolowane przez moich podkomendnych, ja siedziałem w pierwszej maszynie i prowadziłem całą wycieczkę. W dziewięciu przypadkach na dziesięć po parudziesięciu sekundach konwoju już nie było bo część pojazdów gubiła się a inne zderzały ze sobą. Krew mnie zalewała przez takie akcje. W ArmA2 ten problem nie istnieje. Czasem tylko trzeba poczekać trochę na wozy kontrolowane przez AI, które nie zasuwa z maksymalną prędkością i stara się poruszać po drogach. W ArmA2 AI nie widzi przez drzewa, krzaki i zasłony dymne, wcześniej był z tym problem. Przede wszystkim jednak, sztuczna inteligencja bardzo fajnie zachowuje się w trakcie walki. Nie będę się na ten temat rozpisywał, wkleję po prostu te linki: http://www.youtube.com/watch?v=Y6mI410K_ZU http://www.youtube.com/watch?v=yvj20lwzCuM
Zaimplementowano sporo dobrych pomysłów z najpopularniejszych modów do ArmA1 i OPF. Na przykład możliwość przenoszenia albo przeciągania rannych, system budowania przyczółka z koszarami, fabryką pojazdów, bazą zaopatrzeniową itp. czy dowodzenie całymi ugrupowaniami zamiast pojedynczymi jednostkami. Natomiast dzięki znacznie poprawionemu odwzorowaniu oświetlenia w nocy misje wykonywane po zachodzie słońca gra się dużo fajniej niż wcześniej.
Jeśli chodzi o wymagania sprzętowe, to z tego co zdążyłem się zorientować gra wymaga wielojądrowych procesorów. Oczywiście uruchomi się na jednojądrowym procku ale w takim przypadku nie mam mowy o komfortowym graniu. Jeśli masz Core 2 (Duo lub Quad) ze średniej lub wyższej półki i w miarę przyzwoitą kartę graficzną (na poziomie GeForce'a 8800, 9600 lub wyżej) możesz być pewny, że ArmA2 będzie zupełnie grywalna i będzie wyglądać o wiele lepiej niż prezentowała się na Twoim sprzęcie ArmA1.

Na koniec parę fajnych filmików z ArmA2. Najlepiej oglądać w HD.
http://www.youtube.com/watch?v=H_6pNYVcmcc&hd=1
http://www.youtube.com/watch?v=Vy_osU-eA8s&hd=1
http://www.youtube.com/watch?v=zs3ebD0w2ko&hd=1
http://www.youtube.com/watch?v=EyGNwmaFW8I&hd=1
http://www.youtube.com/watch?v=B3Qd81A3BVs&hd=1
http://www.youtube.com/watch?v=nV5fxH2OdFU&hd=1
http://www.youtube.com/watch?v=8kOflg8vavc&hd=1
http://www.youtube.com/watch?v=HiC59S2KbjM&hd=1
http://www.youtube.com/watch?v=LBrQM_yVt_s&hd=1


Mam nadzieję, że za jakiś czas będzie można rozegrać parę bitew walcząc ramię w ramię z członkami forum MSL. :)

BigMac

  • Gość
Odp: Armed Assault
« Odpowiedź #332 dnia: Sierpnia 16, 2009, 02:12:57 »
Hmm, ja pograłem w demko i mam kiepskie odczucia. Może cześć z tego jest poprawiona w patchu?
1. Grafikę musiałem zjechać na prawie minimum, bo lubiło przycinać na pustej mapie, jak tylko więcej trawki musiał renderować. Mam dwurdzeniowy E5200 @ 3.16GHz, 2GB DDR2 i GF8800 GTS 512. A po zjechaniu grafiki wcale nie wygląda lepiej, niż jedynka... Próba zagrania w ten bieda-warfare na trzy wioski co był w demie - nie da rady, szturm na miasto = 5fps.
2. Sporo bugów, skrypty lubią nie załapać albo zachować się dziwnie. Np. trening na strzelnicy - pierwszy strzał, tarcza się kładzie, gość mówi "hohoho, chyba musisz jeszcze poćwiczyć, sieroto" i restart :)
3. Kolimator to dalej plamka namalowana na szybce.
4. Głosy postaci (w tym komunikaty radiowe i "dialogi" w treningu) są żałośnie złe. Wystękiwany trzema głosami komunikat "12 o'clock... MAAAN!.. five hundret" jest wciąż tak samo wkurzający, jak za czasów OFP1.
5. Skakanie przez płotki działa nie tylko przy płotkach :)
6. Nie zauważyłem praktycznie nic, czego nie oferowałyby mody do jedynki. Za to wydajność taka, jakby się cztery razy więcej działo :)
7. Interfejs do wydawania komend - geez. O co w tym chodzi? Najśmieszniejsze, że wciąż działają skróty numeryczne z wcześniejszych części, ale numerki nie są teraz wypisane przy komendach. Pół biedy, gdyby nie to, że kolejność komend nie odzwierciedla numeracji. Np. chcę, żeby moje sierotki wylazły z Hummera. Wybieram ich, naciskam TAB, pierwsza komenda od góry to "wysiadać". Wciskam jedynkę i pada "follow me". Żeby padło "wysiadać", trzeba po staremu wcisnąć czwóreczkę, ale o tym będą wiedzieli tylko weterani jedynki/OFP, bo na liście nie ma żadnego numerka.

Na plus:
1. Kamuflaże sprawiają wrażenie bardziej sensownych niż w jedynce.
2. AI w mieście zachowywała się sensowniej.
3. Po ośmiu latach Codemasters zorientowało się, że da rade przeładować broń w trakcie ruchu. Chwała im za to, mimo że zmiana broni (np. z RPGa na karabin) to wciąż te same 10 sekund całkowitego bezruchu bez możliwości przerwania animacji.

Przyznam, że te filmiki wyglądają czadowo.

narrator

  • Gość
Odp: Armed Assault
« Odpowiedź #333 dnia: Sierpnia 16, 2009, 03:18:50 »
A da się w końcu wyłączyć albo zmniejszyć drganie obrazu i rozmazanie ekranu w ruchu? Oczy od tego siadają...

Odp: Armed Assault
« Odpowiedź #334 dnia: Sierpnia 16, 2009, 08:21:49 »
A da się w końcu wyłączyć albo zmniejszyć drganie obrazu i rozmazanie ekranu w ruchu? Oczy od tego siadają...

Od patcha 1.02 da się kompletnie wyłączyć rozmycie dalekiego planu i rozmazanie obrazu podczas obracania głowy / biegu. To pierwsze to faktycznie przekombinowany efekt, natomiast blur podczas wykonywania szybkich ruchów jest w miarę realistyczny.
W materii drgania obrazu - można zmniejszyć praktycznie do zera "head bob".

BigMac

  • Gość
Odp: Armed Assault
« Odpowiedź #335 dnia: Sierpnia 16, 2009, 12:57:28 »
natomiast blur podczas wykonywania szybkich ruchów jest w miarę realistyczny.

Jeśli patrzysz przez kamerę. Oczy nie mają blura :)

Odp: Armed Assault
« Odpowiedź #336 dnia: Sierpnia 16, 2009, 13:08:27 »
Mają, podczas jazdy samochodem możesz skupić wzrok na ramie szyby, a krajobraz za oknem się rozmaże. W rzeczywistości oczy po prostu skupią się na czymś podczas szybkiego ruszanie głową (skokowo "namierzą" kilka punktów) i takiego rozmycia jak w grze się nie dostrzeże dłużej niż... mgnienie oka ;)

Odp: Armed Assault
« Odpowiedź #337 dnia: Sierpnia 16, 2009, 13:13:46 »


  Czy ktoś  używał track IRa w tej grze?

Odp: Armed Assault
« Odpowiedź #338 dnia: Sierpnia 16, 2009, 16:30:36 »
Jeśli patrzysz przez kamerę. Oczy nie mają blura :)
Obróć szybko głowę - ja nie mam wzroku kota i mi się co nieco rozmazuje.  :004:

Czy ktoś  używał track IRa w tej grze?
Tak, ja korzystam. Wyłączyłem tylko oś Z ponieważ nie potrafię przyzwyczaić się do zoomowania z zastosowaniem Track IRa. Poza tym Track spisuje się pięknie i już nie wyobrażam sobie grania w ArmA2 bez niego.

Odp: Armed Assault
« Odpowiedź #339 dnia: Sierpnia 17, 2009, 13:40:51 »
Witam!
Po mojej "krótkiej" przymusowej izolacji od opcji "Wyślij wiadomość" wracam i od razu pierwszy post w temacie ArmA2.
Tak jak się zarzekałem w moim pechowym poście nabyłem za całe 69.99 w pobliskim Empiku pięknie nowością pachnącą kopię gry.
Dla kolegów pytających wcześniej jaki sprzęt i jakie ustawienia napiszę, że po pierwszych testach z ustawieniami stwierdzam że full chodzi na moim kompie w sumie lepiej niż demko.
Gram w 1680x1050, wszystko na normal, wyłączone postefekty - wkurzały mnie i mocno obciążają komputer, anizo i antialiasing włączone.
Przy takich ustawieniach mój C2D E4300 2.0@3.0 i GF 8800 GTS 512 pozwalają grać na dość stabilnych 30-40 fps. Przy takich ustawieniach daje to całkiem przyzwoite tempo rozgrywki.
Ogólnie grę oceniam bardzo dobrze. Swego czasu mocno wchłonęła mnie OFP i w ArmA2 odczuwam ten klimat. Irytujące, ale do przeżycia są dla mnie tylko różne "kwiatki" których w grze jest przynajmniej kilka.
Jednym z nich jest totalna zwieszka gry przy próbie załadowania save z wersji 1.02 na wersji 1.03.
W związku z tym pytanie. Czy ktoś sobie z tym poradził, czy pozostaje rozpocząć grę od początku :005:
Głupio byłoby zaczynać od początku po każdym patchu, a tych pewnie jeszcze kilka będzie.

BigMac

  • Gość
Odp: Armed Assault
« Odpowiedź #340 dnia: Sierpnia 17, 2009, 16:16:06 »
30-40fps w jakiego rodzaju misjach?

Offline Vulg

  • *
  • Stalker
Odp: Armed Assault
« Odpowiedź #341 dnia: Sierpnia 17, 2009, 17:30:03 »
3. Po ośmiu latach Codemasters zorientowało się, że da rade przeładować broń w trakcie ruchu. Chwała im za to, mimo że zmiana broni (np. z RPGa na karabin) to wciąż te same 10 sekund całkowitego bezruchu bez możliwości przerwania animacji.

Codemasters nie ma nic wspólnego z ARMA. Oni robią swojego OFP2. Za ARMA odpowiada Bohemia Interactive.
If a zombie isn't fun to shoot, is it really a zombie?
Kropki

Odp: Armed Assault
« Odpowiedź #342 dnia: Sierpnia 17, 2009, 17:59:45 »
30-40fps w jakiego rodzaju misjach?

Do tej pory przeszedłem w kampanii "Manhattan" i jak na razie nie mam problemów z wydajnością.
Oczywiście zdaję sobie sprawę że jak na mapie pojawi się znacznie więcej jednostek to i z wydajnością może być różnie bo w końcu C2D E4300 to nie C2Q.
Ale dzisiaj tak dla testów włączyłem natywną rozdziałkę mojego monitora - 1920x1200 i w sumie też nie wpłynęło to jakoś na znaczny spadek fps...spadek oczywiście był, ale grało się nadal o.k.

Offline YoYo

  • Administrator
  • *****
  • Wieczny symulant
    • YoYosims
Odp: Armed Assault
« Odpowiedź #343 dnia: Sierpnia 17, 2009, 23:38:46 »
Pytanie, czy w demie Track IR działa ? Mi jakoś nie chce mimo : update game w sofcie od TiR'a
webmaster,   YoYosims - jeśli lubisz symulatory lotnicze

www.yoyosims.pl

Odp: Armed Assault
« Odpowiedź #344 dnia: Sierpnia 18, 2009, 13:14:06 »
Panowie,

W arma1 gdy zdjąłem kogoś po cichu i z ukrycia to i tak cały obóz wroga od razu o tym wiedział. Jak to wygląda w drugiej części?