Jestem szczęśliwym posiadaczem ArmA2 od ponad dwóch miesięcy. Mając na uwadze jakość polskiego tłumaczenia OPF i ArmA1 wolałem ściągnąć sobie kopię z UK. Jeśli ktoś zastanawia się nad kupnem tej gry to mam nadzieję, że parę słów które tutaj wklepię pomogą mu się zdecydować.
W Operation Flashpoint grałem przez jakieś 3-4 lata i do dzisiaj doskonale pamiętam magiczny klimat tej gry. ArmA1, natomiast, nie przypadła mi za bardzo do gustu - zniechęciły mnie przede wszystkim kosmiczne wymagania sprzętowe i zastraszająca ilość bugów. Pamiętam, że bez zaaplikowania poprawek nie mogłem nawet rozpocząć kampanii – prolog albo się nie ładował albo działy się jakieś niestworzone rzeczy. Później parę razy podchodziłem do MP w ArmA1 ale niesmak pozostał i nawet z modem ACE nie potrafiłem się przekonać do tej gry.
W związku z powyższym miałem spore obawy dotyczące ArmA2. Wydawało mi się – tak jak większości weteranów OPF i ArmA1, że Bohemia Interactive tworzy grę, która spokojnie mogłaby funkcjonować jako dodatek do Armed Assault 1 a nie oddzielny, pełnowartościowy i pełnopłatny tytuł. Podobnie jak większość na forum BIS uważałem, że powinni się skoncentrować na wyeliminowaniu wciąż istniejącej masy bugów w ArmA1 a nie ładować się w produkcję nowego tytułu. Nie czekałem za bardzo na nową produkcję BIS i, szczerze mówiąc, wszystkie buńczuczne zapowiedzi autorów przyjmowałem z dużym sceptycyzmem.
Ku mojemu wielkiemu zdziwieniu pierwsze komentarze i recenzje osób mających okazję pograć w ArmA2 były pochlebne. Chwilę później gra miała premierę w Niemczech i fora huczały od narzekania na błędy ale mimo wszystko tytuł był oceniany bardzo pozytywnie. Często przewijały się wypowiedzi w stylu „klimat Operation Flashpoint wrócił”. Dość szybko pojawił się pierwszy patch i liczba osób zachwycających się ArmA2 zaczęła gwałtownie rosnąć. Właśnie w tym momencie nie wytrzymałem czytania dziesiątek komentarzy w stylu „znów czuję się jakbym pierwszy raz grał w OPF” albo „pamiętam, że tak samo emocjonowałem się kryjąc się po krzakach w OPF” - zalogowałem się w sprawdzonym sklepie
www.game.co.uk i po paru minutach otrzymałem potwierdzenie przyjęcia zamówienia.
Gra dotarła do mnie po tygodniu. Po powrocie z pracy, udając że nie słyszę jak moja Lepsza Połówka planuje wyprawę na zakupy i sprzątanie mieszkania, wrzuciłem płytkę do napędu i odpaliłem instalację. Czekając aż pasek postępu dobrnie do „100%” liczyłem na jedno – oby nie było takiej wtopy jak w przypadku ArmA1. Po kilku minutach oglądałem już logo BISu a chwilę później znalazłem się w głównym menu gry.
Na początek wybrałem misję „Village sweep” zakładając, że będzie to coś w stylu jednej z potyczek w OPF. Zaliczyłem małe zdziwienie, bo rozgrywka załadowała się szybciej niż w ArmA1. Szybkie rzucenie okiem na mapkę oraz listę zadań do wykonania i nastąpiła chwila, której trochę się obawiałem – przejście do samej symulacji. Parenaście sekund później moja uśmiechnięta morda mówiła wszystko – niewypału nie będzie. Faktycznie, klimat z Operation Flashpoint siedzi też w ArmA2. Nie potrafię wytłumaczyć na czym to polega ale tak po prostu jest.
Niestety, w związku z nawałem obowiązków w robocie nie pograłem w ArmA2 tyle ile bym chciał i nie znam jeszcze tego tytułu na wylot. W miarę możliwości, jednak trochę chaotycznie bo niewiele mam czasu na wysmarowanie posta, postaram się wytłumaczyć dlaczego według mnie warto zainteresować się tym tytułem.
Zacznę od tego, że żołnierz, którego kontrolujemy wreszcie porusza się dynamicznie i natychmiast reaguje na ruchy myszki i wciskane klawisze. Nie należy bagatelizować tej zmiany w starusieńkim już silniku gry (rozwijanym od czasów OPF) bo ma kapitalne znaczenie dla grywalności.
Wszystkie pojazdy, samoloty, śmigłowce oraz żołnierze są dużo lepiej animowani i poruszają się w bardzo realistyczny sposób. Obrazek wiszącego tuż nad ziemią Hinda, z którego wyskakuje desant robi spore wrażenie. Działanie broni też jest znakomicie przedstawione - od pracującego zamka i wyrzucanych łusek po rykoszetujące tracery.
Udźwiękowienie gry jest o niebo lepsze niż to było w przypadku ArmA1 czy OPF. Aczkolwiek na forum BIS krytykowana jest poprawność niektórych odgłosów i bardzo szybko pojawiły się soundpacki urealniające część dźwięków jeszcze bardziej.
Sporo zmieniło się w materii AI - zwłaszcza po patchu 1.03 sztuczna inteligencja w większości przypadków spisuje się znakomicie. Pamiętam jak w OPF czy ArmA1 tworzyłem konwoje pojazdów kontrolowane przez moich podkomendnych, ja siedziałem w pierwszej maszynie i prowadziłem całą wycieczkę. W dziewięciu przypadkach na dziesięć po parudziesięciu sekundach konwoju już nie było bo część pojazdów gubiła się a inne zderzały ze sobą. Krew mnie zalewała przez takie akcje. W ArmA2 ten problem nie istnieje. Czasem tylko trzeba poczekać trochę na wozy kontrolowane przez AI, które nie zasuwa z maksymalną prędkością i stara się poruszać po drogach. W ArmA2 AI nie widzi przez drzewa, krzaki i zasłony dymne, wcześniej był z tym problem. Przede wszystkim jednak, sztuczna inteligencja bardzo fajnie zachowuje się w trakcie walki. Nie będę się na ten temat rozpisywał, wkleję po prostu te linki:
http://www.youtube.com/watch?v=Y6mI410K_ZU http://www.youtube.com/watch?v=yvj20lwzCuMZaimplementowano sporo dobrych pomysłów z najpopularniejszych modów do ArmA1 i OPF. Na przykład możliwość przenoszenia albo przeciągania rannych, system budowania przyczółka z koszarami, fabryką pojazdów, bazą zaopatrzeniową itp. czy dowodzenie całymi ugrupowaniami zamiast pojedynczymi jednostkami. Natomiast dzięki znacznie poprawionemu odwzorowaniu oświetlenia w nocy misje wykonywane po zachodzie słońca gra się dużo fajniej niż wcześniej.
Jeśli chodzi o wymagania sprzętowe, to z tego co zdążyłem się zorientować gra wymaga wielojądrowych procesorów. Oczywiście uruchomi się na jednojądrowym procku ale w takim przypadku nie mam mowy o komfortowym graniu. Jeśli masz Core 2 (Duo lub Quad) ze średniej lub wyższej półki i w miarę przyzwoitą kartę graficzną (na poziomie GeForce'a 8800, 9600 lub wyżej) możesz być pewny, że ArmA2 będzie zupełnie grywalna i będzie wyglądać o wiele lepiej niż prezentowała się na Twoim sprzęcie ArmA1.
Na koniec parę fajnych filmików z ArmA2. Najlepiej oglądać w HD.
http://www.youtube.com/watch?v=H_6pNYVcmcc&hd=1http://www.youtube.com/watch?v=Vy_osU-eA8s&hd=1http://www.youtube.com/watch?v=zs3ebD0w2ko&hd=1http://www.youtube.com/watch?v=EyGNwmaFW8I&hd=1http://www.youtube.com/watch?v=B3Qd81A3BVs&hd=1http://www.youtube.com/watch?v=nV5fxH2OdFU&hd=1http://www.youtube.com/watch?v=8kOflg8vavc&hd=1http://www.youtube.com/watch?v=HiC59S2KbjM&hd=1http://www.youtube.com/watch?v=LBrQM_yVt_s&hd=1Mam nadzieję, że za jakiś czas będzie można rozegrać parę bitew walcząc ramię w ramię z członkami forum MSL.
