Raczej rozwijać nie muszę. Ale co mi tam

Na forum FighterOps pół roku temu, niejaki 'Electro' stworzył temat o użyciu orczyka w F-16 (
link do tematu). W 14 odpowiedzi na jego pytanie możemy przeczytać coś co napisał 'Hacker', ex-pilot F-15E i obecnie jeszcze instruktor na T-38 (niedługo wraca do jednostki liniowej z powrotem na Orły):
In the T-38 and the F-15E there is also virtually zero rudder use during normal flight. During high AOA maneuvering, however, that's a different story. There is a LOT of rudder use during the slow speed dogfighting because the ailerons are virtually non-effective at high Alpha.
"W T-38 i F-15E w zasadzie nie używa się orczyka w trakcie rutynowego lotu. Natomiast w trakcie manewrów z wysokimi AOA to zupełnie inna historia. Często używa się orczyka w trakcie walki manewrowej przy małych prędkościach, gdyż lotki tracą efektywność
przy dużych kątach natarcia."
Odpowiedź nr17 jest napisana przez 'Crazy', pilota F/A-18C:
In F-18, below 200 kts (just a guideline here) I use rudder to help with the rolls. At really high AOA, you can easily bank your Hornet with only the rudders.
"W F-18, poniżej 200 węzłów (tylko wskazówka) używam orczyka by pomóc przy beczkach. Przy naprawdę wysokich AOA, możesz bardzo łatwo przechylić Horneta używając wyłącznie steru kierunku."
Przeglądając forum FO, proszę szczególną uwagę zwracać na posty następujących osób:
- Bloke (L-39, F-104)
- Hacker (F-15E, T-38)
- Cobra (Boeing 737)
- Crazy (F/A-18C)
- King (F-16C-50)
- Haole (F-16C-50)
- Stiffler (F-15C)