W celu uruchomienia maszyny i przygotowania do startu należy:
PROCEDURA PRZEDSTARTOWA1. Uruchomić silniki Silniki można uruchomić razem kombinacją klawiszy
RWin + Home lub pojedynczo najpierw silnik nr 1 (lewy), a potem silnik nr 2 (prawy). Pojedyncze uruchamianie silników jest realizowane kombinacjami klawiszy
Alt + Home (lewy silnik)
Shift + Home (prawy silnik) Silniki gasi się łącznie kombinacją
RWin + End (lub Alt lub Shift + End– osobno lewy i prawy silnik).
2. Zamknąć kabinę Kabinę zamykamy kombinacją klawiszy
Ctrl + C3. Kołowanie na start Po uruchomieniu silników i osiągnięciu przez nie 65% obrotów oraz po zamknięciu kabiny rozpoczynamy kołowanie na start. Zwiększamy i zmniejszamy ciągu silników poprzez naciskanie klawiszy
Num+ i
Num-. Podczas kołowania staramy się nie rozpedzać zbytnio samolotu i poruszamy się z prędkością około 20 km/h. Jeżeli samolot zbytnio sie rozpędzi możemy użyć hamulców kół przytrzymując klawisz W. Nie wolno także zjeżdżać z drogi kołowania bo samolot może ugrzęznąć. Skrętów dokonujemy za pomocą klawiszy
Z i
X, które oprócz wychylania steru kierunku powodują też obrót przedniego kółka podwozia. Oczywiście lepszy efekt osiągamy mając podłączone pedały orczyka lub choćby pedały do kierownicy komputerowej. Dojeżdżamy do pasa i ustawiamy samolot na drodze startowej (pasie startowym).
4. Kontrola przedstartowa - opcja/ciekawostka

Po ustawieniu samolotu na drodze startowej powinniśmy skontrolować działanie powierzchni sterowych. Robi się tak w prawdziwych samolotach, ale też ma to sens w przypadku naszego symulatora ponieważ czasem gdy mamy podłączone do komputera kilka kontrolerów np. joystick z przepustnicą, kierownicę z pedałami i dodatkowo jakiś pad używany w innych grach może to spowodować błędne odczyty wychylenia tych urządzeń.
Trzeba pamiętać, że gra automatycznie przypisze główne funkcje do wszystkich kontrolerów i przed rozpoczęciem zabawy należy wybrać w funkcji OPTION / INPUT która powierzchnia sterowa będzie przypisana do wybranej osi kontrolera. Logicznie jest sterować tym tak samo jak w prawdziwym samolocie:
-lotkami (Roll) za pomocą wychylenia drążka (joysticka) w prawo i w lewo;
-sterem wysokości (Pitch) poprzez pochylanie drążka do przodu i do tyłu;
-sterem kierunku (Rudder) za pomocą pedałów lub dodatkowej służącej do tego osi na joysticku lub przepustnicy;
-ciągiem silników (Thrust) za pomocą przepustnicy.
Przypisane automatycznie do innego kontrolera funkcje należy skasować, gdyż w przypadku gdy będziemy mieli przypisane sterowanie lotkami zarówno do joysticka jak i kierownicy (a tak się to zaprogramuje automatycznie po instalacji gry) to przy wychyleniu tylko joysticka sterowanie nie będzie działać prawidłowo gdyż gra będzie czytała jednocześnie wychylenie joysticka jak i kierownicę będącą w położeniu neutralnym.
Można też dokonać kontroli innych elementów np.
KLAPY
Naprzemienne wysuwanie i chowanie klap – klawisz F
Wysuwanie klap – kombinacja Shift + F
Chowanie klap – kombinacja Ctrl + F
5.Ustawienie HUDTryby wyświetlacza HUD są zmieniane klawiszami 1-8 na klawiaturze głównej
1.Tryb nawigacyjny ma 4 podtryby zmieniane poprzez kolejne naciskanie klawisza „1”
- tryb ogólny
- marszruta
МРШ- powrót
ВЗВ- lądowanie
ПОС2.Walka poza zasięgiem widzialności
ДВБ – klawisz „2”
3.Walka powietrzna bliskiego zasięgu ma 4 podtryby:
- skanowanie pionowe
ВС БВБ – klawisz „3”
- celowanie z użyciem radaru
СТР БВБ – klawisz „4”
- celownik nahełmowy
ШЛЕМ БВБ – klawisz „5”
- bezpośrednie celowanie rakietą –
ФИО – klawisz „6”
4.Tryb powietrze-ziemia –
ЗЕМЛЯ – klawisz „7”
5.Tryb prostego celownika – klawisz „8”
Do startu ustawiamy HUD na tryb nawigacyjny (najlepiej w podtrybie ogólnym)
START Podczas startu rozpędzamy samolot na drodze startowej poprzez zwiększenie ciągu silników i tu są dwie możliwości:
1.Start bez użycia dopalaczy.
2.Start z użyciem dopalaczy.
Zasadniczo powinniśmy startować bez użycia dopalaczy gdyż oszczędza się przez to paliwo, co jest szczególnie ważne w samolotach, które nie mają go za dużo czyli np. w MiG-29. Jeżeli jednak nasz samolot jest mocno obciążony lub pas jest krótki (np. został częściowo zniszczony) to wtedy do startu należy użyć dopalaczy co spowoduje, że samolot rozpędzi się szybciej i będzie potrzebował krótszego odcinka pasa do startu.
Ciągiem sterujemy za pomocą przepustnicy lub klawiszy:
Num+ (zwiększanie) i
Num- (zmniejszanie), a zbaczanie samolotu z toru jazdy korygujemy pedałami lub klawiszami
Z i
XPo rozpędzeniu samolotu do prędkości 270-300 km/h (dla MiG-29) ciągniemy drążek do siebie (lub wciskamy klawisz kursor w dół) i samolot odrywa się od ziemi. Bezpośrednio po oderwaniu samolotu od pasa chowamy podwozie:
Naprzemienne chowanie i wysuwanie podwozia – klawisz
GWysuwanie podwozia – kombinacja Shift+G
Chowanie podwozia – kombinacja Ctrl+G
Potwierdzeniem wysunięcia i schowania podwozia jest kontrolka w lewym dolnym rogu tablicy przyrządów oraz widoczna obok dźwignia służąca do tego celu.
PS. Nie ma głupich pytań, są czasem tylko głupie odpowiedzi.
