Autor Wątek: 48 F-16 i co dalej?  (Przeczytany 18720 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Falke

  • Gość
48 F-16 i co dalej?
« dnia: Listopada 19, 2006, 20:47:59 »
Wątek wydzielony z tematu: "Pierwsza Polska F16-stka"


Niedawno przy okazji przyjęcia od służby pierwszych polskich F-16 debatowaliśmy nad następcą innych obecnie używanych samolotów bojowych. Chciałbym wrócić na chwilę do tej kwestii i dowiedzieć się co szanowne grono forumowiczów sądzi o jeszcze jednej możliwości. Mianowicie o wypożyczeniu przez Polskę używanych F-16,powiedzmy piętnasto lub dwudziestoletnich, i ich ekspoatacji przez kolejne dziesięć lat. Krok ten nie wiązałby się z aż tak horrendalnymi kosztami jak zakup nowych samolotów potrzebnych do zastąpienia SU-22. Myślę,że byłoby to nawet najlepsze rozwiązanie z paru powodów:

- istnieje juz w Polsce odpowiednie zaplecze do obsługi tego typu

- dla budżetu państwa byłby to chyba wydatek do przyjęcia

- umożliwiłoby to odłożenie w czasie zakupu nowych samolotów na przykład do 2020 roku lub dalej,być może wtedy stan finansowy naszego państwa pozwoli na nabycie czegoś znacznie lepszego niż F-16,zakup kolejnych nowych Viperów hamowałby potencjał Sił Powietrznych Polski przez następnych trzydzieści lat,ponieważ skazywałby nas na ten samolot,bez perspektywy pozyskania czegoś nowszego i w konsekwencji coraz większy dystans dzielący nas do krajów,które wprowadzają myśliwce nowszej generacji

-wypożyczenie Viperów mogłoby zostać zrealizowane w znacznie krótszym czasie niż nabycie nowych,odpada między innymi czas produkcji,dlatego z dniem wycofania SU-22 mogłyby na ich miejsce przylecieć F-16 lub niewiele później


Zdaję sobię sprawę,że samoloty te byłyby praktycznie rówieśnikami naszych MiGów-29 przeznaczonych po 2012 roku do kasacji,trzeba jednak wziąć pod uwagę jedną kwestię. Resurs Fulcruma z racji zastosowania w nim na szeroką skalę stopów litowo-aluminiowych obliczony jest na 2500 godzin w powietrzu,natomiast F-16 może byc uzywany przez znacznie dłuższy czas (F-16 które dostaliśmy mają aż 8000),nie byłoby więc chyba problemu z poszukaniem odpowiednio sprawnych maszyn. Co do źródeł z których moglibyśmy pozyskać takie samoloty,przychodzi mi do głowy parę opcji,największy wybór jest chyba w Stanach Zjednoczonych,które niebawem zaczną zastępować swoje Vipery nowiutkimi F-35. Jak wiemy patrząc na chociażby F-14 czy F-117 maszyny zdatne do dalszego użytku zostają tam wycofane. Te ostatnie mają byc podobno nawet wystawione na sprzedaż. To tym bardziej każe się zastanowić co Amerykanie zrobią z tak wielką flotą F-16.
« Ostatnia zmiana: Grudnia 04, 2006, 19:38:37 wysłana przez Kusch »

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #1 dnia: Listopada 19, 2006, 21:03:47 »
Ale F-35 zaczną wchodzic do uzbrojenia dopiero w 2012 roku, do tego czasu my wyprztykamy sie już z rosyjskich maszyn. Nie tak dawno temu w Europie kilka państw uczestniczących w programie MLU sprzedawało nadwyżki zmodernizowanych F-16, przespaliśmy tą okazję, teraz dostępne sa tylko stare Block 15, 25, które sie grzeją w słońcu Arizony - choc trzeba przyznać, że mają one stosunkowo mały resurs i mogłyby po modernizacji swoje odsłużyć. Block 30, a raczej bardziej nas interesujących z powodu silnika Block 32 na pustyni nie ma, a Block 42 i 52 są w użyciu.

Tuzin maszyn to za mało, myślę, że jeżeli bawic się w coś takiego to trzeba by było wymienic Su-22 w stosunku 1:1 czyli potrzeba co najmniej 48 maszyn. Przydałoby sie wymienic silnik na nowy 229 jaki składamy w kraju, potrzebna byłaby również modernizacja awioniki przynajmniej w pewnym stopniu zbliżająca je do standardu naszych nowych Viperów. Czyli wymiana szyny danych, radaru, komputera misji itp. Jedynie można zaoszczędzić na środkach WRE instalując tańsze rozwiązania niż te, jakie będziemy wykorzystywać na naszych Viperach. Ogólnie przy sprytnym operowaniu pieniędzmi, możliwe byłoby zmieszczenie się razem z zakupem płatowców w połowie tego co wydaliśmy na nowe.

Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #2 dnia: Listopada 19, 2006, 21:11:43 »
Ta tylko jaki by się szum medialny zrobił, teraz wokoło słyszę „kupiliśmy latający złom”. Co by dopiero było gdybyśmy zakupili używane płatowce i zmodernizowali elektronikę....     
\___[O}====-
 /OOOOO\

Falke

  • Gość
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #3 dnia: Listopada 20, 2006, 01:35:55 »
Mediami oraz opinią publiczną nie należy się przejmować. Jak słyszę komentarze tzw.specjalistów w stylu "F-16 to myśliwiec,który walczył nad Wietnamem" albo "samoloty przyleciały do nas z podczepionymi bombami" bądz "przylot opóźnił się ponieważ Ruscy wysłali MiGi" to aż ręce opadają. Nie ważne co byśmy wybrali i tak będzie krytyka. Czeskie media również otwarcie krytykowały Gripeny za to,że są nie sprawdzone. Taka już jest ludzka natura,zawsze znajdzie się powód,żeby sobie ponarzekać. Włoscy decydenci nie przejmowali się nikim kiedy wypożyczali używane F-16A z początku lat osiemdziesiątych,aby załatać dziurę między Starfighterem a Eurofighterem. Sądzę,że nasze władze powinny postąpić podobnie,chociaż nie brać może aż tak starych Viperów tej samej specyfikacji.

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #4 dnia: Listopada 20, 2006, 02:52:03 »
Wiek konstrukcji nie ma wielkiego znaczenia, to co się liczy to:
- ile maszyna może jeszcze służyc
- czy odpowiada naszym wymaganiom (awionika, uzbrojenie, silniki)
- ile kosztuje jej zakup i eksploatacja

Jeżeli na prawdę ktoś tam na górze myśli o zakupieniu w przyszłości F-35, to wyjścia są dwa aby przeżyc do tego czasu:
1. Kupujemy więcej nowych Viperów, a potem je odsprzedajemy gdy zaczniemy wprowadzać nową konstrukcję
2. Kupujemy/dzierżawimy zmodernizowane A/B, których pozbywamy się w dowolny sposób gdy na arenę wejdą Lightningi II (wolałem nazwę Phoenix ;) )

W AMARC w tej chwili znajduje się 282 F-16A i 36 F-16B

tutaj jest lista ogólna inwentarza ośrodka w Tucson Arizona.

maverickdan

  • Gość
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #5 dnia: Listopada 20, 2006, 07:43:13 »
Co się będziemy rozdrabniać,niech wezmą ze 20szt F-15B i będzie gitara  :021:
ps.Sundi podeślij to do ministerstwa może trafi sie jakiś inteligent  :121:

damos

  • Gość
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #6 dnia: Listopada 22, 2006, 19:29:04 »
Nie tylko nam wszystko się nie podoba - Czesi też narzekają:
(to o naszych F-16) "takovej krásnej stroj..a u nás straší ty švédské potvory.."
http://modelforum.upce.cz/forum/viewtopic.php?t=7813

Offline martin

  • *
  • Szpieg z krainy jaszczompów
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #7 dnia: Listopada 22, 2006, 22:18:07 »
E tam, nie wiedzą co mają, przecież grippen piękniejszy zdecydowanie jest i basta.

Martin
Sundowner:U nas jest w czym wybierać - do każdej roboty odpowiednie narzędzia.
Schmeisser: U nas się wysyła 1000 MiGów, mogą być puste.

maverickdan

  • Gość
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #8 dnia: Listopada 23, 2006, 07:29:27 »
Samolot ma być skuteczny a nie piękny, większość z nas o tym zapomina

Schmeisser

  • Gość
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #9 dnia: Listopada 23, 2006, 08:47:21 »
Przy czym tak się akurat składa w 9 na 10 przypadków że jedno idzie w parze z drugim .

Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #10 dnia: Listopada 23, 2006, 09:14:13 »
Tak czy inaczej stosunek zestrzeleń do strat na poziomie 72:1 daje tej maszynie drugie miejsce wśród myśliwców świata
A samobóje się liczą? Bo wyczytałem, że w Afganistanie para F-16A atakowała radzieckie MiG-23 i tak się zapętlili że jeden Viper zestrzelił drugiego :)

Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #11 dnia: Listopada 23, 2006, 09:15:25 »
- ile kosztuje jej zakup i eksploatacja

No właśnie eksploatacja - to także przygotowanie kadr, możliwość czerpania doświadczeń z eksploatacji maszyn będących już na wyposażeniu, przystosowanie infrastruktury lotniskowej, kompatybilność uzbrojenia i wyposażenia oraz wiele innych często mało widocznych "z zewnątrz" rzeczy, które zsumowane dają czasem kwoty porównywalne z samym zakupem samolotów.

Dlatego skoro zakupiliśmy już F-16 (nie wdaje się w dywagacje czy słusznie - stało się i koniec) to należy ciągnąć to dalej, bo w ten sposób uzyskamy możliwie najtańszym kosztem zupełnie rozsądną siłę bojową - w końcu nie jesteśmy mocarstwem i nasze siły lotnicze powinny być raczej dostosowane do bezpośredniego wsparcia, niewielkich przecież sił lądowych i obrony powietrznej terenu kraju w sytuacjach pokoju czy kryzysu oraz osłony myśliwskiej i wsparcie własnych ograniczonych przecież działań lądowych w czasie wojny - na więcej i tak nas nie stać.

Dlatego moim zdaniem po zakończeniu dostaw 48 F-16 dla trzech wytypowanych eskadr powinniśmy zakupić następną partię tych lub podobnych (inna wersja) maszyn, dla zastąpienia wycofywanych Su-22 - kolejne 48 szt. to pewnie nierealne, ale myślę, że 32 szt. by w zupełności wystarczyły, może nawet 24 szt. co dałoby łącznie np. 4 eskadry po 16 maszyn i osiem samolotów "rezerwowych". Biorąc pod uwagę różnicę w możliwościach bojowych pomiędzy Su-22, a F-16 taki układ zapewniłby rozsadną siłę bojową przy możliwych do zaakceptowania kosztach. Natomiast zakup nowocześniejszych maszyn (F-35 ?) dla 2 eskadr "bardziej myśliwskich" chyba trzeba by zaplanować jako zastąpienie MiG-29, bo w końcu one wiecznie latać nie będą.

Ponieważ plany zakładają istnienie 120 tysięcznej armii zawodowej (czyli jednostek rozwiniętych, a nie mobilizowanych) gdzie na wojska lądowe przypadnie pewnie jakieś 80 tysięcy czyli 4 dobrze rozbudowane dywizje ogólnowojskowe z zapleczem - to 4 eskady taktyczne przeznaczone do wsparcia tych sił plus 2 eskadry do obrony powietrznej powinny w zupełności wystarczyć.

Ale co wymyślą nasi decydencji to czas pokaże ...
« Ostatnia zmiana: Listopada 23, 2006, 09:28:33 wysłana przez Razorblade1967 »

Mikkael

  • Gość
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #12 dnia: Listopada 27, 2006, 20:31:36 »
Hmm... zapewne kolejnymi trzema eskadrami, które dostaną Vipery będą te z Piły, Mirosławca i Świdwina. Ciekawe czy będzie to Block 52, czy coś nowszego... Czytałem w "Lotnictwie", że ma powstać wersja Block 70. Czy komuś z Was wiadomo coś więcej nt. tej wersji ?

Kiedy nasze Jastrzębie zaczną latać ? Pozdrawiam wszystkich  :002:

Schmeisser

  • Gość
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #13 dnia: Listopada 27, 2006, 20:32:25 »
Jak tylko piloci opanują do perfekcji manewr lądowania

Mikkael

  • Gość
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #14 dnia: Listopada 27, 2006, 20:34:52 »
No tak, bo to lądowanie Jastrzębia D z płk. Stepaniukiem do najpiękniejszych nie należało... może to przez wzruszenie z powrotu do Ojczyzny ?  :004: