Wątek ten jest niejako zalążkiem/próbą/propozycją stworzenia czegoś o czym rozmawiamy w dziale BoB: Wrzesień 1939 oraz MSFS: Rajdy i Rekordy, w temacie Strona - reaktywacja? (http://www.il2forum.pl/index.php?topic=8435.msg125154#new) - czyli włączeniu w naszą sferę zainteresowań lotnictwa z lat dwudziestych i trzydziestych oraz samolotów okresu DWS w symulatorach serii FS. Nie chcąc "wcinać" się do działu prowadzonego przez Rolę zakładam wątek tutaj - zawsze można będzie go przenieść jak zdecydujemy czy i gdzie będziemy o takich kwestiach rozprawiać Stearman KaydetSamolot powstał w 1934 roku w firmie Stearman Aircraft Company. Produkt nazwany Stearman TX70, został on zgłoszony do konkursu na samolot szkolno-treningowy USAAC (United States Army Air Corps), ale pierwsze zamówienie zostało zrealizowane dla US Navy – w 1935 roku wyprodukowano 61 sztuk samolotu Stearman Model 70, o wojskowym oznaczeniu NS-1. Maszyna ta była napędzana starymi silnikami Wright R-780-8, które pochodziły z rezerw sprzętowych.
Dla lotnictwa armii skonstruowano unowocześniony Model 75, który był napędzany silnikiem gwiazdowym Lycoming R-680. Samoloty otrzymały następujące oznaczenia wojskowe:
PT-13 – 32 maszyny napędzane silnikami R-680-5
PT-13A – 92 maszyny napędzane silnikami R-680-7
PT-13B – 220 maszyn napędzanych silnikami R-680-11
PT-13C – 6 PT-13B przystosowanych do lotów bez widoczności
PT-13D – 895 maszyn napędzany silnikami R-680-17
PT-17 – 2972 maszyny z silnikami R-670
PT-18 – 150 maszyn z silnikami Jacobs R-755-7
PT-18A – 6 PT-18 przystosowanych do lotów bez widoczności
PT-27 – wersja produkowana i używana w Kanadzie
Wersje dla marynarki wojennej:
N2S-1 – 250 maszyn z silnikami R-670-14
N2S-2 – 125 maszyn z silnikami R-680-8
N2S-3 – 1875 maszyn z silnikami R-670-4/5
N2S-5 – 1430 maszyn z silnikami R-680-17
Samolot Stearman Kaydet był podstawowym samolotem szkolnym dla nauki pilotażu początkowego w okresie DWS zarówno w lotnictwie armii (USAAC -> USAAF) jak i w marynarce wojennej.
Po wojnie wiele tych maszyn było używanych w agrolotnictwie do czasu gdy przepisy dopuszczały samoloty z otwartymi kabinami. Obecnie samoloty tego typu można spotkać na pokazach lotniczych w USA.
Podstawowe dane t-t (PT-13D/N2S-5): Wymiary (R-D-W) - 9,8m - 7,63m - 2,79m
Masa własna - 878kg
Masa startowa max. - 1232kg
Prędkość max. - 217 km/h
Prędkość przelotowa - 171 km/h
Prędkość wznoszenia - 0,26 m/s
Pułap praktyczny - 5415m
Zasięg - 800 km
Ten ciekawy samolot doczekał się darmowego dodatku do FS 2004 (wcześniej był też taki samolot pod FS 2002), którego autorem jest David Eckert. Dodatek można ściągnąć np. Ze strony FS SimCafe (
http://www.fsimcafe.com/) pod nazwą:
Stearman Kaydet http://www.fsimcafe.com/Downloads/ShowDownload.aspx?ProductID=900Pakiet zawiera samoloty w wersjach:
US Navy – N2S-2 i N2S-3
USAAC – PT-13A
USAAF – PT-13D
Cywilny – PT-17
Kanadyjski (RCAF) - PT-27
Na tej stronie FSSimCafe znaleźć można też kilka dodatkowych malowań tych maszyn.
Co oferuje nam ten dodatek?
1. Model samolotu - jest ładnie wykonany i w widoku zewnętrznym mamy widocznego w kabinie pilota (niestety nie zawsze w darmowych dodatkach ten element jest obecny i są samoloty, które latają puste)

2. Kokpity:Panel 2D - samolot posiada prosto, ale gustownie

wykonany panel 2D (osobiście nie używam, ale lubię jak samolot jest wykonany "w komplecie").
Panel 3D - panel, a właściwie panele bo dodatek umożliwia "latanie" Stearman'em zarówno z tylnej jak i przedniej kabiny - są wykonane bardzo dobrze. Wg mnie jest to wysoka półka, jeżeli chodzi o darmowe dodatki (choć oczywiście to kwestia gustu).
Tylna kabina:

Przednia kabina:

Wnetrze zostało wykonane w sposób pełny czyli "schylając się pod tablicę" czy patrząc z wysoka nie mamy jakiś "niedoróbek" modelu czy teksturowania.

Współpraca z Track IR4:Ze względu na dokładnie i kompletnie wykonany model zewnętrzny i wewnętrzny dodatek ten dobrze współpracuje z Trackiem (szczególnie 4 lub 3 + VE) ponieważ:
- wychylenie głowy w bok jest ograniczone do rozsądnych (realistycznych) wartości;
- kompletny model nie powoduje powstawania "dziur" w samolocie czy miejsc nieteksturowanych.

Odwzorowanie kokpituTutaj mam wątpliwości bo dostępne zdjęcia wykazują różne ułożenie przyrządów na tablicy. Z tego zdjęcia (przedstawiającego wnętrze PT-13D) widać, że układ zegarów jest prawie identyczny jak w omawianym dodatku.

Układ 1-4-3 jest OK, wielkości przyrządów też odpowiadają z grubsza rzeczywistości. Inne jest natomiast umieszczenie zakrętomierza - zamiast jako drugi z prawej w górnym rzędzie, został umieszczony jako skrajny prawy w dolnym rzędzie czyli jest zamieniony z obrotomierzem. Taka zamiana może wynikać z faktu, że egzemplarz samolotu na którym opierał się autor dodatku miał te elementy tak umieszczone (przecież to nie problem). Ponieważ jednak oba przyrządy (w FS-ie) mają tekie same wymiary to można je sobie zamienić (jak komuś taki układ przeszkadza) w pliku panelu. Wystarczy użyć notatnika i zamienić nazwy tych przyrządów w panelu 2D i 3D i po kłopocie.
EDIT >>> Jak poprawić ułożenie "zegarów"
W pliku Aircraft/Stearman_USAAF/Panel/Panel.cfg dokonać zmian położenia przyrządów -
po zmianach odpowiednie fragmenty pliku powinny wyglądać tak (dokonane zmiany na czerwono):
[Window00]
file=StearmanB.bmp
size_mm=1024,769
window_size_ratio=1.000
position=7
visible=1
ident=MAIN_PANEL
window_size= 1.000, 1.000
window_pos= 0.000, 0.000
gauge00=daviator_stear!altimeter, 239,504,130,130
gauge01=daviator_stear!stear_eng, 311,630,128,128
gauge02=daviator_stear!turn_and_bankb, 595,634,120,120
gauge03=daviator_stear!airspeed, 381,506,126,126
gauge04=daviator_stear!rpm, 521,505,128,128
gauge05=daviator_stear!vsi, 660,505,128,128
gauge06=daviator_stear!stear_clock, 468,661,92,92
gauge07=daviator_stear!Throttle_Toggle, 824,665,40,45
gauge08=daviator_stear!Fuel_Toggle, 864,665,40,45
gauge09=daviator_stear!magneto_switch2, 37,630,119,126
gauge10=daviator_stear!Primer_Toggle, 943,665,40,45
gauge11=daviator_stear!fuel_selector_toggle, 904,665,40,51
gauge12=daviator_stear!light_switch, 943,718,40,45
gauge13=daviator_stear!stear_compass, 452,371,124,124
//--------------------------------------------------------
...
//--------------------------------------------------------
[Vcockpit01]
Background_color=0,0,0
size_mm=512,512
visible=0
pixel_size=512,512
texture=$stearpan
gauge00=daviator_stear!altimeter, 20,199,110,110
gauge01=daviator_stear!stear_eng, 84,307,105,105
gauge02=daviator_stear!turn_and_bankb, 325,308,103,103
gauge03=daviator_stear!airspeed, 143,202,105,105
gauge04=daviator_stear!rpm, 264,202,105,105
gauge05=daviator_stear!vsi, 383,202,105,105
gauge06=daviator_stear!stear_clock, 215,330,82,82
gauge07=daviator_stear!stear_compass, 203,89,103,103... i już mamy prawidłowo ustawione przyrządy w kokpicie

3. Model lotu - Biorąc pod uwagę ograniczenia jakie narzuca FS2004, model lotu wydaje się być przyzwoity. Trudno mi jednak to ocenić bo o ile w literaturze spotykamy często opisy "jak się pilotowało" maszyny bojowe, to niewiele mozna znaleźć na temat samolotów niebojowych, szkolnych itp.
4. Dodatki w dodatku - Dodatek Stearman Kaydet oferuje oprócz samolotów także jedną scenerię - fikcyjne lądowisko (Eagle Field) obok starej wytwórni Stearmana w Wichita.

Samolocik ten nadaje się świetnie do latania VFR, na małych wysokościach, a jako że jego "pilotaż" jest prosty (zapewne tak jak w realu) jest warty polecenia poczatkującym wirtualnym pilotom. Mnie np. dzięki takim maszynom udało się zainteresować żonę zabawą w komputerowe latanie. Moim zdaniem jest to "pozycja obowiązkowa" dla tych, którzy latają amerykanskimi myśliwcami z okresu DWS (np. w "Szturmowikach") - może nie ze względu na konieczność szkolenia (bo nie wątpie w Wasze umiejętności

), ale tak
dla zasady 
- skoro prawdziwi piloci takich P-40 czy P-51 na Kaydet'ach też zaczynali.
Na stronce FSSimCafe jest także inny dodatek dotyczący tego samolotu, a mianowicie powojenne przeróbki agrolotnicze:
Stearman Model 75 Duster and Sprayer http://www.fsimcafe.com/Downloads/ShowDownload.aspx?ProductID=1530

... jest to dodatek innego autora (Robert Sanderson) też dobrej jakości jak na darmowy. Ponieważ jednak dotyczy samolotów o innym przeznaczeniu zostanie zapewne opisany w innym wątku - ten rezerwujemy dla samolotów szkolno-treningowych.
c.d.n.