Autor Wątek: Zanim zasiądziesz za sterami myśliwca ... (darmowe samoloty szkolne do FS)  (Przeczytany 21253 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Wątek ten jest niejako zalążkiem/próbą/propozycją stworzenia czegoś o czym rozmawiamy w dziale BoB: Wrzesień 1939 oraz MSFS: Rajdy i Rekordy, w temacie Strona - reaktywacja? (http://www.il2forum.pl/index.php?topic=8435.msg125154#new) - czyli włączeniu w naszą sferę zainteresowań lotnictwa z lat dwudziestych i trzydziestych oraz samolotów okresu DWS w symulatorach serii FS. Nie chcąc "wcinać" się do działu prowadzonego przez Rolę zakładam wątek tutaj - zawsze można będzie go przenieść jak zdecydujemy czy i gdzie będziemy o takich kwestiach rozprawiać

Stearman Kaydet

Samolot powstał w 1934 roku w firmie Stearman Aircraft Company. Produkt nazwany Stearman TX70, został on zgłoszony do konkursu na samolot szkolno-treningowy USAAC (United States Army Air Corps), ale pierwsze zamówienie zostało zrealizowane dla US Navy – w 1935 roku wyprodukowano 61 sztuk samolotu Stearman Model 70, o wojskowym oznaczeniu NS-1. Maszyna ta była napędzana starymi silnikami Wright R-780-8, które pochodziły z rezerw sprzętowych.

Dla lotnictwa armii skonstruowano unowocześniony Model 75, który był napędzany silnikiem gwiazdowym Lycoming R-680. Samoloty otrzymały następujące oznaczenia wojskowe:

PT-13 – 32 maszyny napędzane silnikami R-680-5
PT-13A – 92 maszyny napędzane silnikami R-680-7
PT-13B – 220 maszyn napędzanych silnikami R-680-11
PT-13C – 6 PT-13B przystosowanych do lotów bez widoczności
PT-13D – 895 maszyn napędzany silnikami R-680-17
PT-17 – 2972 maszyny z silnikami R-670
PT-18 – 150 maszyn z silnikami Jacobs R-755-7
PT-18A – 6 PT-18 przystosowanych do lotów bez widoczności
PT-27 – wersja produkowana i używana w Kanadzie

Wersje dla marynarki wojennej:

N2S-1 – 250 maszyn z silnikami R-670-14
N2S-2 – 125 maszyn z silnikami R-680-8
N2S-3 – 1875 maszyn z silnikami R-670-4/5
N2S-5 – 1430 maszyn z silnikami R-680-17

Samolot Stearman Kaydet był podstawowym samolotem szkolnym dla nauki pilotażu początkowego w okresie DWS zarówno w lotnictwie armii (USAAC -> USAAF) jak i w marynarce wojennej.
Po wojnie wiele tych maszyn było używanych w agrolotnictwie do czasu gdy przepisy dopuszczały samoloty z otwartymi kabinami. Obecnie samoloty tego typu można spotkać na pokazach lotniczych w USA.

Podstawowe dane t-t (PT-13D/N2S-5):
Wymiary (R-D-W) - 9,8m - 7,63m - 2,79m
Masa własna - 878kg
Masa startowa max. - 1232kg
Prędkość max. - 217 km/h
Prędkość przelotowa - 171 km/h
Prędkość wznoszenia - 0,26 m/s
Pułap praktyczny - 5415m
Zasięg - 800 km



Ten ciekawy samolot doczekał się darmowego dodatku do FS 2004 (wcześniej był też taki samolot pod FS 2002), którego autorem jest David Eckert. Dodatek można ściągnąć np. Ze strony FS SimCafe (http://www.fsimcafe.com/) pod nazwą:

Stearman Kaydet
http://www.fsimcafe.com/Downloads/ShowDownload.aspx?ProductID=900

Pakiet zawiera samoloty w wersjach:
US Navy – N2S-2 i N2S-3
USAAC – PT-13A
USAAF – PT-13D
Cywilny – PT-17
Kanadyjski (RCAF) - PT-27

Na tej stronie FSSimCafe znaleźć można też kilka dodatkowych malowań tych maszyn.

Co oferuje nam ten dodatek?

1. Model samolotu - jest ładnie wykonany i w widoku zewnętrznym mamy widocznego w kabinie pilota (niestety nie zawsze w darmowych dodatkach ten element jest obecny i są samoloty, które latają puste)



2. Kokpity:

Panel 2D - samolot posiada prosto, ale gustownie  :001: wykonany panel 2D (osobiście nie używam, ale lubię jak samolot jest wykonany "w komplecie").



Panel 3D - panel, a właściwie panele bo dodatek umożliwia "latanie" Stearman'em zarówno z tylnej jak i przedniej kabiny - są wykonane bardzo dobrze. Wg mnie jest to wysoka półka, jeżeli chodzi o darmowe dodatki (choć oczywiście to kwestia gustu).

Tylna kabina:


Przednia kabina:


Wnetrze zostało wykonane w sposób pełny czyli "schylając się pod tablicę" czy patrząc z wysoka nie mamy jakiś "niedoróbek" modelu czy teksturowania.



Współpraca z Track IR4:

Ze względu na dokładnie i kompletnie wykonany model zewnętrzny i wewnętrzny dodatek ten dobrze współpracuje z Trackiem (szczególnie 4 lub 3 + VE) ponieważ:

- wychylenie głowy w bok jest ograniczone do rozsądnych (realistycznych) wartości;
- kompletny model nie powoduje powstawania "dziur" w samolocie czy miejsc nieteksturowanych.



Odwzorowanie kokpitu

Tutaj mam wątpliwości bo dostępne zdjęcia wykazują różne ułożenie przyrządów na tablicy. Z tego zdjęcia  (przedstawiającego wnętrze PT-13D) widać, że układ zegarów jest prawie identyczny jak w omawianym dodatku.



Układ 1-4-3 jest OK, wielkości przyrządów też odpowiadają z grubsza rzeczywistości. Inne jest natomiast umieszczenie zakrętomierza - zamiast jako drugi z prawej w górnym rzędzie, został umieszczony jako skrajny prawy w dolnym rzędzie czyli jest zamieniony z obrotomierzem. Taka zamiana może wynikać z faktu, że egzemplarz samolotu na którym opierał się autor dodatku miał te elementy tak umieszczone (przecież to nie problem). Ponieważ jednak oba przyrządy (w FS-ie) mają tekie same wymiary to można je sobie zamienić (jak komuś taki układ przeszkadza) w pliku panelu. Wystarczy użyć notatnika i zamienić nazwy tych przyrządów w panelu 2D i 3D i po kłopocie.

EDIT >>> Jak poprawić ułożenie "zegarów"

W pliku Aircraft/Stearman_USAAF/Panel/Panel.cfg dokonać zmian położenia przyrządów - po zmianach odpowiednie fragmenty pliku powinny wyglądać tak (dokonane zmiany na czerwono):

[Window00]
file=StearmanB.bmp
size_mm=1024,769
window_size_ratio=1.000 
position=7
visible=1
ident=MAIN_PANEL
window_size= 1.000, 1.000
window_pos= 0.000, 0.000

gauge00=daviator_stear!altimeter,  239,504,130,130
gauge01=daviator_stear!stear_eng,  311,630,128,128
gauge02=daviator_stear!turn_and_bankb,  595,634,120,120
gauge03=daviator_stear!airspeed,  381,506,126,126
gauge04=daviator_stear!rpm,  521,505,128,128
gauge05=daviator_stear!vsi,  660,505,128,128
gauge06=daviator_stear!stear_clock,  468,661,92,92
gauge07=daviator_stear!Throttle_Toggle,  824,665,40,45
gauge08=daviator_stear!Fuel_Toggle,  864,665,40,45
gauge09=daviator_stear!magneto_switch2,  37,630,119,126
gauge10=daviator_stear!Primer_Toggle,  943,665,40,45
gauge11=daviator_stear!fuel_selector_toggle,  904,665,40,51
gauge12=daviator_stear!light_switch,  943,718,40,45
gauge13=daviator_stear!stear_compass,  452,371,124,124


//--------------------------------------------------------
...

//--------------------------------------------------------
[Vcockpit01]
Background_color=0,0,0
size_mm=512,512
visible=0
pixel_size=512,512
texture=$stearpan

gauge00=daviator_stear!altimeter,  20,199,110,110
gauge01=daviator_stear!stear_eng,  84,307,105,105
gauge02=daviator_stear!turn_and_bankb,  325,308,103,103
gauge03=daviator_stear!airspeed,  143,202,105,105
gauge04=daviator_stear!rpm,  264,202,105,105
gauge05=daviator_stear!vsi,  383,202,105,105
gauge06=daviator_stear!stear_clock,  215,330,82,82
gauge07=daviator_stear!stear_compass,  203,89,103,103


... i już mamy prawidłowo ustawione przyrządy w kokpicie  :001:



3. Model lotu - Biorąc pod uwagę ograniczenia jakie narzuca FS2004, model lotu wydaje się być przyzwoity. Trudno mi jednak to ocenić bo o ile w literaturze spotykamy często opisy "jak się pilotowało" maszyny bojowe, to niewiele mozna znaleźć na temat samolotów niebojowych, szkolnych itp.

4. Dodatki w dodatku - Dodatek Stearman Kaydet oferuje oprócz samolotów także jedną scenerię - fikcyjne lądowisko (Eagle Field) obok starej wytwórni Stearmana w Wichita.




Samolocik ten nadaje się świetnie do latania VFR, na małych wysokościach, a jako że jego "pilotaż" jest prosty (zapewne tak jak w realu) jest warty polecenia poczatkującym wirtualnym pilotom. Mnie np. dzięki takim maszynom udało się zainteresować żonę zabawą w komputerowe latanie. Moim zdaniem jest to "pozycja obowiązkowa" dla tych, którzy latają amerykanskimi myśliwcami z okresu DWS (np. w "Szturmowikach") - może nie ze względu na konieczność szkolenia (bo nie wątpie w Wasze umiejętności  :002:), ale tak dla zasady :001: - skoro prawdziwi piloci takich P-40 czy P-51 na Kaydet'ach też zaczynali.

Na stronce FSSimCafe jest także inny dodatek dotyczący tego samolotu, a mianowicie powojenne przeróbki agrolotnicze:

Stearman Model 75 Duster and Sprayer

http://www.fsimcafe.com/Downloads/ShowDownload.aspx?ProductID=1530



... jest to dodatek innego autora (Robert Sanderson) też dobrej jakości jak na darmowy. Ponieważ jednak dotyczy samolotów o innym przeznaczeniu zostanie zapewne opisany w innym wątku - ten rezerwujemy dla samolotów szkolno-treningowych.

c.d.n.

« Ostatnia zmiana: Lutego 07, 2007, 16:12:29 wysłana przez Razorblade1967 »

Odp: Zanim zasiądziesz za sterami myśliwca ... (darmowe samoloty szkolne do FS)
« Odpowiedź #1 dnia: Lutego 08, 2007, 12:30:12 »
Dla miłośników latania Hurricanem, Spitfirem czy Tempestem - samolotem dla początkujących będzie de Havilland D.H.82a Tiger Moth

de Havilland Tiger Moth

Był to samolot szkolenia podstawowego w RAF w latach 1932-1951. Samolot powstał jako następca D.H.60, z którego zachował kadłub i usterzenie. Zastosowano mocniejszy silnik i nowe skrzydła, w tym płaty ze skosem oraz dokonano kilku innych zmian konstrukcyjnych. Pierwsza wersja oznaczona Tiger Moth mk.I trafiła do służby w listopadzie 1931 roku. Samolot był produkowany w wersjach:

- Tiger Moth Mk.I z silnikiem Gipsy III (89 KW) - 34 samoloty
- Tiger Moth Mk.II z silnikiem Gipsy Major I (98 KW) - ponad 4200 samolotów w GB i ok. 3000 w innych krajach.

Podstawowe dane t-t:
Wymiary (R-D-W) - 8,94m - 7,29m - 2,69m
Masa własna - 506kg
Masa startowa - 828kg
Prędkość max. - 167 km/h
Zasięg - 486 kg
Pułap praktyczny - 4145m

Znalazłem dwa darmowe dodatki dotyczące tego samolotu (są też płatne - ale to nie ten temat), które niestety są nieco gorszej jakości niż opisany wcześniej Stearman Kaydet, ale jeżeli brać pod uwagę ogólny poziom darmowych dodatków to wg mnie są na pewno do zaakceptowania.

1. Dodatek, którego autorami są Warwick Carter i Gary J.Smith dostępny na stronie autorów - http://www.gjsmith.net/Textures/tigermoth.htm - gdzie znajdziecie także dodatkowe wersje samolotu (na pływakach i nartach) i "skórki". Dodatek jest też na AVSIM (http://www.avsim.com/). Dodatek ten przedstawia "australijską" wersję DH.82a.

2. Nieco starszy dodatek, którego autorem jest Bill Lyons - dostępny na AVSIM (http://www.avsim.com/) pod nazwą Bill Lyons Tiger Moth Package (jest też wersja pływakowa).

Model samolotu

W mojej ocenie model samolotu wykonany przez Cartera i Smith'a (zwany dalej CS) jest ładniejszy i nieco lepiej wykonany:



Natomiast w modelu Lyons'a (zwany dalej BL) jest "bajer" pod postacią otwieranej pokrywy silnika za pomocą komendy Shift+E+2 (otwierana i zamykana razem z drzwiczkami kokpitu). Klasyczne polecenie Shift+E, normalnie otwierające drzwi - tutaj powoduje pojawianie się i znikanie pilota w kabinie  :001:



Tekstury BL, są jednak zdecydowanie gorsze niż CS.

Kokpity

- Kokpity 2D, są okropne  :005: - ale ponieważ i tak ich nie używam, to mi to za bardzo nie przeszkadza (choć nieco lepszy wg mnie jest kokpit CS):

DH.82a - CS


DH.82a - BL


- Kokpity 3D - wg mnie nie są złe (jak na darmowe), choć na pewnie wykonane gorzej niż we wspomnianym PT-13. Oba dodatki dają możliwość latania z tylnej lub przedniej kabiny. Tutaj również daje zdecydowane pierwszeństwo wnętrzu wykonamu przez Cartera i Smitha.

DH.82a - CS


DH.82a - BL


Co do odwzorowania rozmieszczenia przyrządów pokładowych w porównaniu z oryginałem to jest w miarę dobre - można to sobie porównać ze zdjęciem:



Współpraca z Track IR4 (lub IR3 + VE)

Oba modele samolotów zostały wykonane kompletnie, więc nie występują problemy z "dziurami" czy brakiem teksturowania. Ze względu na dokładniejszy model wykonany przez "CS" ta współpraca jest przyjemniejsza.

DH.82a - CS


DH.82a - BL


Dźwięki

W przypadku dźwieków pierwszeństwo przyznaję dodatkowi B.Lyonsa, szczególnie przyjemny dla ucha jest świst powietrza rozcinanego naciągami skrzydeł.

Model lotu

Osobiście wydaje mi się, że odwzorowanie zachowania się takiego samolotu w powietrzu również lepiej oddaje dodatek B.Lyonsa. W tym przypadku jednak trudno mi dokonać oceny, bo z oczywistych powodów nie mam doświadczeń z "realu", a i opisów w dostępnej mi literaturze nie znalazłem.

Jakkolwiek wymienione przeze mnie darmowe dodatki dotyczace samolotu Tiger Moth są na pewno gorsze niż dostępne płatne to jednak myslę, że warto je sobie zainstalować, jeżeli nie chcemy kupować lub nie możemy sobie pozwolić na zakup płatnego DH.82a. W mojej osobistej ocenie (w skali od 1-10) dodatków darmowych (a w zasadzie staram się sprawdzić wszystkie, które się pojawiają i rokują jakieś nadzieje na przyzwoity poziom) - dał bym ocenę 6 lub 7.

Jak ktoś lubi takie samoloty z tego okresu to DH.82 w wersjach darmowych warty jest wg mnie "polatania".

c.d.n.
« Ostatnia zmiana: Lutego 08, 2007, 12:39:35 wysłana przez Razorblade1967 »

Odp: Zanim zasiądziesz za sterami myśliwca ... (darmowe samoloty szkolne do FS)
« Odpowiedź #2 dnia: Lutego 08, 2007, 13:12:34 »
  W takim razie ja polecałbym coś "z drugiej strony mocy" a mianowicie latająca klasykę czyli Buckera Jungmanna. Pozycja obowiązkowa dla kazdego pilota Luftwaffe.
  Ten darmowy dodatek pochodzi z tej stronki : http://www.junkers-52.de/index_eng.html   .  Dostępny jest tam też model "ciotki Ju" - Ju 52. Jednak mi osobiście przypadł bardziej do gostu szkolny  dwupłat Buckera. W dodatku tym otrzymujemy dwie wersje tego pięknego dwupłata - jedna  to : Jungmann131-A-V1w wersji z silnikiem 80 konnym, druga Jungmann 131-B z silnikiem o mocy 105 koni mechanicznych.
Dostępne sąłącznie 4 malowania, w tym cztery do wersji z mocniejszym silnikiem. Wersja "słabsza" posiada typowe malowanie z 35 roku- jedna rzecz , przez którą ucierpiał realizm to białe pole w miejscu gdzie znajdowała się sfastyka (zapewne to celowe posunięcie autora malowania poczynione ze zrozumiałych względów)





Zewnętrzny model 3D- przyzwoity, jak widać maszyna nie jest pilotowana przez pilota -ducha jak w wielu "darmówkach" ( o czym wyżej wspominał  przedmówca).



Zegary i przyrządy w kokpicie przypominają na szczeście typowe niemieckie z tego okresu i nie sa podmienione na te z defaultowej Cessny 172 co w wielu dodatkach darmowych jest zmorą nie do zniesienia . Co do ich rozmieszczenia , działania i innych szczegółów nie będę silił się na zajmowanie stanowiska co do poprawności ich odtworzenia- tutaj spojrzenie w stronę fachowców którzy zapewne sami to ocenią. Mi osobiście wydaje się że jest "ok" tym bardziej że dodatek jest dziełem niemieckich zapaleńców .
Kokpit posiada dwie kabiny - pilota i instruktora. Możemy zająć miejsce w drugiej kabinie albo przy pomocy programu Active Camera , albo też za pomocą standartowej już w FS9 kombinacji klawiszy służącej do zmiany pozycji w kokpicie. Animowane są niezbędne przełączniki - między innymi :
- przełącznik iskrowników
- dźwigienka trymu sterów : wysokości , kierunku
- włącznik podświetlenia tablicy przyrządów
- dźwignia przepustnicy i dźwignia ustawienia mieszanki
- dźwignia blokowania koła ogonowego
- przycisk startera  :001:
- przełączniki "carburetor heat" (cokolwiek to znaczy - na mój chłopski umysł to podgrzewanie wału korbowego ????) i "engine primer"

Miły akcent (moim zdaniem rzecz obowiązkowa w dobrym dodatku) stanowi możliwość skalowania wysokościomierza. Różnice w zegarach w obu wersjach , to nieco inny zegar czasu oraz dodatkowy wskaźnik ciśnienia paliwa w mocniejszej wersji.
Widoczne animacje obejmują oczywiście obowiązkowo pedały orczyka (widać elegancko pracujące linki metalowe) , lotki etc.
Podczas "wychylania się" na jedną i drugą burtę samolotu (co zapewne powinno być dość częstym zjawiskiem przy lądowaniu na małych wąskich i krótkich pasach)  nie zauważyłem braku tekstur czy niedoróbek, wszystko wygląda należycie, odnosimy wrażenie iż faktycznie siedzimy w samolocie niemalże czuje się napór wiatru w gogle   :020:. Niestety z powodu  jego braku nie moge podzielić się wrażeniami z korzystania z dobrodziejstwa Track IR-a.

Dźwięki. Nigdy nie dane mi było słyszeć dźwięki prawdziwego motoru silnika Jungmanna. Powiedzmy że brzmi jak typowa "katarynka" tego typu z tym że dźwięki są chyba takie same w obu wersjach silnikowych. Bynajmniej nie potrafiłem dopatrzyć się różnicy. Całość dźwięków jest oryginalna ,zadnych tam zamienników z Cessny czy innych "defautowych" plików z FS-a.  Obowiązkowy "świst" wiatru w czasie lotu w "olinowaniu" jest obecny co stanowi kolejny plus na konto dodatku.
Model lotu- podobnie  i w tej kwestii trudno mi zająć jakieś obiektywne stanowisko. Biorąc pod uwagę niedoskonałość fizyki FS-a   można przyjąć że jest poprawnie. Trochę irytowały mnie sytuacje , kiedy próbowałem lotu na tzw. "żyletkę"- samolot straszliwie tracił wysokość moim zdaniem zbyt nagle ( jednak albo to przypadłość FS-a albo tak ma być , albo ja się na tym nie znam zwyczajnie  :020: ). Zostawiam to pod ocenę znawców.

Reasumując. W ogólnej ocenie dodatku nie dopatrzyłem się większych "baboli". Pozycja obowiązkowa dla każdego miłośnika lotnictwa niemieckiego  (i  nie tylko) z tego okresu) . Samolot idealny do lotów VFR.  Celowo nie siliłem się na opis samego samolotu , gdyż Jungmann to maszyna o której można znaleźć w samym choćby internecie mnóstwo informacji. To klasyka sama w sobie . Na tym samolociku latał niemalże kazdy  as Luftwaffe, stąd tym bardziej gorąco polecam dodatek miłośnikom tematu.

 Wspólne loty online oczywiście również!.


Pozdrawiam   
« Ostatnia zmiana: Lutego 08, 2007, 13:18:32 wysłana przez Edelmann »
Obecne formy marnowania czasu: FC, ArmA, czasem FSX
Zapraszam:  http://pvrt.dbv.pl/news.php

Odp: Zanim zasiądziesz za sterami myśliwca ... (darmowe samoloty szkolne do FS)
« Odpowiedź #3 dnia: Lutego 08, 2007, 14:11:09 »
Niestety z powodu  jego braku nie moge podzielić się wrażeniami z korzystania z dobrodziejstwa Track IR-a.

Już uzupełniam, choć niestety "wieści" nie są zbyt dobre:

- Jeżeli posługujemy się Trackiem (IR4 lub 3+VE) delikatnie jest OK i nie widać "niedoróbek":



- "Uniesienie się w fotelu" też nie stwarza problemów:



- Podobnie jak schylenie się pod tablicę przyrządów:



- Jednak w sytuacji gdy wychylimy głowę mocniej "za burtę" maszyny widać, że model nie jest pełny i mamy "dziury":



Szkoda, że ten model nie jest kompletny:005: - bo samolot jest naprawdę dobrze zrobiony. Szczególnie dobrze prezentują się przyrządy pokładowe (na tle innych w darmówkach). "Dziury" były w poprzedniej wersji dodatku, ale liczyłem, że V.2 to poprawi - widać jednak Tracki z możliwością przesuwania głowy nie są jeszcze zbyt popularne. Oczywiście nie ma żadnego problemu gdy korzysta się z Tracka IR2.

Co do ich rozmieszczenia , działania i innych szczegółów nie będę silił się na zajmowanie stanowiska co do poprawności ich odtworzenia- tutaj spojrzenie w stronę fachowców którzy zapewne sami to ocenią. Mi osobiście wydaje się że jest "ok" tym bardziej że dodatek jest dziełem niemieckich zapaleńców.

Dla porównania oryginalny kokpit Jungmanna:



... i ten w FS-ie



Zgadzam się jednak z Edelmannem, że dodatek jest warty zainstalowania.

Wspólne loty online oczywiście również!.

Jeżeli takimi maszynami to chetnie!  :001:

PS. Wiedziałem, że odezwie się "ciemna strona mocy"  :banan dlatego nie spieszyłem się z tym Jungmannem  :021:
« Ostatnia zmiana: Lutego 08, 2007, 14:54:18 wysłana przez Razorblade1967 »

Offline lucas

  • *
  • RoF, FSX
    • 1.PUŁK LOTNICZY
Odp: Zanim zasiądziesz za sterami myśliwca ... (darmowe samoloty szkolne do FS)
« Odpowiedź #4 dnia: Lutego 09, 2007, 05:06:43 »
W końcu się zebrałem, żeby coś skrobnąć. Sam zacząłem ten wątek niechcący i teraz wypadałoby coś napisać  :004:

Tematem recenzji będzie samolot z 1.WŚ autorstwa Stuarta Greena: SPAD S.VIIW dalszej kolejności obiektami testów będą: Albatros D.III oraz Fokker D.VII  Są to oczywiście nie tylko jedne z najsłynniejszych maszyn myśliwskich z Wielkiej Wojny, ale były również obecne w szkolnictwie wielu państw po jej zakończeniu przez całe lata 20-te, a  czasem i dłużej.
Modele znajdziemy na najpopularniejszych serwisach poświęconych serii FS. Tu, podam linki do serwisu http://www.avsim.net  Uwaga, trzeba założyć sobie darmowe konto, aby móc skorzystać z bazy danych!

1.SPAD S.VII

Chyba jeden z najlepszych samolotów myśliwskich Wielkiej Wojny. Wprowadzony do służby jesienią 1916, służył praktycznie do końca wojny, co najlepiej świadczy o jego potencjale. Wadą mogło być tylko jego uzbrojenie: zaledwie jeden karabin maszynowy Vickers, przez co w 1918 roku ustępował znacznie siłą ognia reszcie samolotów myśliwskich.
Opis samolotu tutaj: http://republika.pl/zbyhu/main/samoloty/francja/SPAD7/

Na AVSIM maszyna znajduje się jako:  sg_spad.zip   i zajmuje 7,7 MB

Panel 2D. Powiem wprost: słaby. Teksturki nie powalają, lepiej było całkowicie z niego zrezygnować. Inną sprawą jest kształt i rozkład instrumentów w SPADZie, który zmusza autora do takiego a nie innego rozkładu deski 2D.

Jeżeli chodzi o zegary, to należą się brawa autorowi za ich poprawne odwzorowanie. Zarówno ich położenie, jak i wygląd odpowiadają tym oryginalnym, o czym przekonamy się, przełączając widok na....
KOKPIT 3D

Teraz dopiero możemy zobaczyć, jak sprytni Francuzi rozłożyli je w kokpicie :)  Do tego mamy odwzorowane instrumenty pokładowe, które, uwaga, są klikane :) Zarówno kran dopływu paliwa, żaluzje chłodnicy, przepustnica, iskrownik są sterowane przez przeciągnięcia myszką. W pakiecie otrzymujemy też efekt strzelającego karabinu maszynowego Vickers dostępnego pod klawiszem L.
Niestety, nie dysponuję trackiem, więc nie jestem w stanie ocenić, jak się ma dopasowanie kokpitu 3D do reszty płatowca. Zakładam, że dobrze, bo większość rzeczy z kokpitu jest widoczna z zewnątrz.
Na zakończenie omawiania kokpitu, troszkę goryczy. Znowu obecne są słabe teksturki. Może autor celowo to zrobił, licząc na osoby trudniące się "repaintami" :) W każdym razie, o ile samo 3D jest bardzo solidne (co rzadko się zdarza w przypadku kokpitu do maszyny darmowej, a do tego jeszcze ze specyficznego okresu), to malowanie wypada odrobinę na niekorzyść.

MODEL ZEWNĘTRZNY:


Oj napracował nam się pan Stuart, napracował:) Czy wiecie, że on zrobił w 3D wszystkie żeberka w płatach ? :) Do tego mamy 3D silnika Hispano - Suiza, który możemy podejrzeć po otworzeniu otworów inspekcyjnych dostępnych pod klawiszem /
Model robi bardzo dobre wrażenie. Wszystkie kształty płatowca są wymodelowane, a nie np. robione w programie 2D przy użyciu kanału alfa. Za to moja pochwała dla pracy włożonej w ten model.
Standartowo nie podobały mi się tekstury które otrzymujemy wraz z modelem. Są niby poprawne, ale jednocześnie strasznie sztuczne. Ja wiem, że to też kwestia silnika graficznego FS, ale np. defaultowa Jenny wygląda o niebo lepiej. Autor mógł lepiej odwzorować fakturę płótna, oraz zmniejszyć "błysk" materiału 3D. Przydałoby się też delikatne cieniowanie płatów. Samo 3D, tak sumiennie odwzorowane niestety nam tego nie zapewni.

LOT:
SPAD S.VII jako maszyna wyposażona w silnik rzędowy, jest bardzo sympatycznym samolotem do pilotowania. Krótki start, samolot prawie sam odrywa się od ziemi i... jedziemy. Maszyna szybko nabiera prędkości, jest bardzo stabilna, nieźle reaguje na lotki. Podejrzewam, że autor spędził sporo czasu na tuningu FMu. Chociaż silnik FS ma swoje ograniczenia, to samolot potrafi zaskoczyć podczas kręcenia akrobacji. Należy więc manewry pionowe wykonywać ostrożnie i dokładnie, żeby samolocik nie wykonał nam jakiegoś ześlizgu.
S.VII polecam do wykonywania lotów VFR do wysokości max 2000m. Powyżej tej wysokości, samolot traci masę swej mocy i wznosi się bardzo topornie.

W pakiecie otrzymujemy zestaw czterech malowań: USAF oraz Aviation Militaire. Dodatkowo na serwisie http://www.sim-outhouse.com znajdziemy dużo repaintów samolotu: od rosyjskiego asa A.Kazakova, przez lotnictwo portugalskie, Royal Flying Corps, aż po naszego S.VII w malowaniu ze Stacji Lotniczej "Ławica" :)

Reasumując: Jak na freeware jest to bardzo ciekawy model samolotu, szczególnie że w temat lotnictwa 1.WŚ jest mało eksponowany w FSie. Praktycznie wszystkie liczące się modele, są autorstwa jednego człowieka, czyli Mr. Greena:) Możemy więc liczyć na solidność wykonania, duży detal i ciekawe wrażenia z lotu. Nie jest to Jungmann, czy Kaydet, ale spokojnie wart jest zainstalowania.

Pozdrawiam!
« Ostatnia zmiana: Lutego 09, 2007, 05:11:53 wysłana przez lucas »

"Skrzydlata husaria współczesna, lotnictwo polskie, czuwa w powietrzu. Warkot motoru chroni każdą piędź polskiej ziemi." - Kronika PAT, maj 1939.

Odp: Zanim zasiądziesz za sterami myśliwca ... (darmowe samoloty szkolne do FS)
« Odpowiedź #5 dnia: Lutego 09, 2007, 07:33:00 »
Widzę że do kompletu wam brakuje tylko tego:

Kukuruźnik chyba jest do FS-a ale co do UTI-4 nie jestem pewien.

Offline lucas

  • *
  • RoF, FSX
    • 1.PUŁK LOTNICZY
Odp: Zanim zasiądziesz za sterami myśliwca ... (darmowe samoloty szkolne do FS)
« Odpowiedź #6 dnia: Lutego 09, 2007, 08:16:00 »
Pociak jako taki jest do FS, tyle że darmowa wersja jest fatalna. Yoyo na swojej stronce zrobił za to recenzję płatnego samolociku. "Uciebnewo" Iszaka natomiast niet. Za to jest sporo wariantów zwykłej "szesnastki" do FS2002 i 2004.

"Skrzydlata husaria współczesna, lotnictwo polskie, czuwa w powietrzu. Warkot motoru chroni każdą piędź polskiej ziemi." - Kronika PAT, maj 1939.

Odp: Zanim zasiądziesz za sterami myśliwca ... (darmowe samoloty szkolne do FS)
« Odpowiedź #7 dnia: Lutego 09, 2007, 18:22:32 »
Kolejny samolocik "z epoki" będący maszyną szkolną w lotnictwie amerykańskim.

Waco Aircraft Company UPF-7 (PT-14)

Użyto do szkolenia około 600 sztuk tych maszyn - stronka o tym samolocie pod tym adresem:  http://www.aviation-history.com/waco/upf-7.html

Darmowy dodatek pod nazwą FS2004 WACO UPF-7 Biplane Package, którego autorem jest Tim Conrad można ściągnąć np. ze stronki Simviation - http://www.simviation.com/fs2004vintage65.htm

Natomiast na Avsim jest dodatkowe malowanie US Army: http://library.avsim.net/esearch.php?CatID=fs2004acrp&DLID=88806

Model samolotu - z zewnątrz samolot prezentuje się ładnie i ma pilotów w obu kabinach:



Kokpity - zarówno kokpit 2D jak i wirtualny są wykonane przyzwoicie jak na darmowy dodatek, choć mam spore wątpliwości czy zostały odwzorowane zgodnie z rzeczywistością. Nie znalazłem zbyt wielu zdjęć wnętrza tej maszyny. Na pewno na wspomnianej przeze mnie stronce jest fotka przedstawiająca inne rozmieszczenie przyrządów. W dodatku zestaw ich jest znacznie bogatszy co może sugerować, że autor opierał się na latającym współcześnie lub w okresie powojennym samolocie, w którym dokonano modernizacji (może wcelu dostosowania do późniejszych przepisów?) - świadczy o tym "nowoczesne" wyposażenie radiowe.



Kokpit 3D jak i wnętrze maszyny jest kompletne i wykonane dość porządnie.

- wyposażenie jest zarówno w tylnej jak i przedniej kabinie:



- Przy patrzeniu z góry nie widać "niedoróbek" (podobnie zresztą jak przy pochyleniu się w dół):



Kokpity są "klikalne".

Współpraca z Track IR4 (3 + VE)

Samolot jest wykonany kompletnie więc nie ma problemów podczas wyglądania z kabiny na boki:



Model lotu - podobnie jak w poprzednio opisywanych przeze mnie samolotach nie będę się "wymądrzał" bo nie wiem jak powinien zachowywać się samolot tego typu. Moim zdaniem jest to odwzorowane poprawnie biorąc pod uwagę możliwości i ograniczenia FS. Samolot jest prosty i przyjemny w pilotażu, ale tak własnie wyobrażam sobie samolot przeznaczony do wstępnego szkolenia lotniczego.

Dodatek uważam za warty zainstalowania.

Ponieważ można spotkać też inne dodatki przedstawiające samoloty firmy Waco Aircraf Company - to kilka słów o nich w tym temacie, choć nie są to samoloty szkolne. Następujące darmowe dodatki przedstawiające dwupłatowce tej firmy uważam za warte przetestowania:

Golden Age Simulations 1929 WACO Taperwing Package , dodatek którego autorami są Paul Corish i Gil Halpin, a przedstawiający samoloty Waco w modelach:

- ATO



- CTO (2 wersje)



Samolot z kompletnym modelem, dobrym VC i całkowicie współpracujący z Trackami. Szczególnie ciekawie prezentuje się model "pocztowy". Dodatek do ściągnięcia tutaj:

http://library.avsim.net/esearch.php?CatID=fs2004ac&DLID=81927

Drugim darmowym dodatkiem, który jest warty zainteresowania to model Waco YMF Classic. Choć przyrządy pokładowe nie są zbyt ciekawe  :005: - to osobiście mam sentyment do tego dodatku, bo pochodzi on z 2003 roku i był chyba pierwszym darmowym dwupłatowcem w miarę dobrze wykonanym pod FS2004.



Dodatek autorstwa Lynn & Bill Lyons'ów pod nazwą Waco Classic Biplane jest dostępny pod tym adresem:
http://library.avsim.net/esearch.php?CatID=fs2004ac&DLID=34834
« Ostatnia zmiana: Lutego 09, 2007, 19:19:17 wysłana przez Razorblade1967 »

Odp: Zanim zasiądziesz za sterami myśliwca ... (darmowe samoloty szkolne do FS)
« Odpowiedź #8 dnia: Lutego 10, 2007, 07:30:36 »
Razor,co polecił byś w kategorii zaawansowany trener z silnikiem powyżej 500HP (prop)
Oraz  trener "odkurzacz"?
Oczywiście z kokpitem 3d, najlepiej w pełni klikalnym

Odp: Zanim zasiądziesz za sterami myśliwca ... (darmowe samoloty szkolne do FS)
« Odpowiedź #9 dnia: Lutego 10, 2007, 20:38:07 »
Oraz  trener "odkurzacz"?

"Odkurzaczami" vel "suszarkami" w FS-ach nie "latam" - wg mnie uproszczony model lotu jest do zaakceptowania przy awionetkach czy starych dwupłatowcach, ale jakoś mi nie pasuje przy maszynach odrzutowych. Wiem to pewnie tylko moje osobiste zdanie, ale tak już mam ...  :005:

Tak więc chętnie posłucham co na temat darmowych odrzutowych samolotów szkolnych mają do powiedzenia inni!

... w kategorii zaawansowany trener z silnikiem powyżej 500HP (prop)

No i tu jest problem. Naturalnym następcą maszyn typu Stearman PT-13/PT-17 czy Waco UPF-7 (PT-14) byłby North American T-6 Texan, ale niestety wszystkie darmowe dodatki (a jest kilka różnych autorów) są do niczego. W części brakuje kokpitu 3D (to absolutnie dyskwalifikuje dla mnie samolot w FS). a pozostałe mają ten kokpit tak kiepskiej jakosci, że nie miałem ochoty pródować ich dalej (ponoć nie latamy dla grafy, ale ... :020:)

Jeżeli chodzi o maszyne szkolną z silnikiem sporej mocy (czyli ponad 500KM) to zapewne masz na mysli samoloty w stylu Pilatus PC-7 lub PC-9 czy Embraer (Shorts) Tucano. Niestety nie spotkałem dobrego darmowego dodatku na ich temat. Te które są - reprezentują bardzo kiepska jakość - może ktoś widział coś darmowego z dobrym kokpitem itd.?

Tak ogólnie to bawię się raczej samolotami lekkimi (i to raczej lata dwudzieste, lata trzydzieste ...), więc z powojennych samolotów szkolnych mam w zasadzie tylko kilka maszyn:

Valmet L-70 Vinka - stary dodatek jeszcze pod FS2002, ale w pełni kompatybilny z FS2004 - http://www.simviation.com/fs2002props56.htm



Wg mnie jest zrobiony ciekawie, ma nieźle odwzorowany model lotu (można np. wywalić samolot przy starcie) i ma nawet prosty model uszkodzeń (np. odrywa się skrzydło) co jest rzadkością w darmowych dodatkach do FS-ów. W kabinie do wyboru 1 lub 2 pilotów. Dobrze wspołpracuje z Track (choć w czasie gdy dodatek powstawał tracków nie było) - trzeba tylko uważać bo "głowa" nie zatrzymuje się w kabinie i potrafi wysunąć się przez zamkniętą szybę kabiny.

Kokpit samolotu jest zrobiony bardzo dobrze i jest zgodny z oryginałem:

2D


3D


Oryginał


Drugim podobnym samolotem jest jugosławiański UTWA 75 - http://www.simviation.com/fs2004props11.htm



Ma również poprawnie wykonany model lotu, ładny model zewnętrzy (choć jest to modernizacja dodatku pod FS2002), kilka wersji malowania i kokpit zbliżony do oryginału:

2D


3D


Oryginał


Kolejnym to czeski Zlin 142 - świetnie pasuje do lotów nad Tatrami z Popradu  :021: - http://www.fsimcafe.com/Downloads/ShowDownload.aspx?ProductID=1332



Uwagi podobne jest w przypadku poprzednich maszyn - niezły model samolotu, w miare poprawny model lotu i kokpit mocno zbliżony do rzeczywistego:

2D


3D


Oryginał


Następną maszyną niezłej jakości w tej kategorii jest Jak-18T (to ten co plotka głosiła, że będzie w LO??  :021:) - dostępny tutaj: http://www.fsimcafe.com/Downloads/ShowDownload.aspx?ProductID=1378

Jest kilka wersji malowania w tym DOSAAF



Kokpit jest zbliżony do oryginału, choć spotkałem kilka różnych wersji tablic przyrządów tej maszyny.

2D


3D


c.d.n.
« Ostatnia zmiana: Lutego 10, 2007, 20:54:37 wysłana przez Razorblade1967 »

Offline Ranwers

  • *
  • Wizzard
Odp: Zanim zasiądziesz za sterami myśliwca ... (darmowe samoloty szkolne do FS)
« Odpowiedź #10 dnia: Lutego 10, 2007, 20:55:38 »
Razor,co polecił byś w kategorii zaawansowany trener z silnikiem powyżej 500HP (prop)
Oraz  trener "odkurzacz"?
Oczywiście z kokpitem 3d, najlepiej w pełni klikalnym
Ja poleciłbym to:


tutaj http://www.btinternet.com/~rick.piper/page_16.htm

Poza tematem polecam


http://www.btinternet.com/~rick.piper/page_18.htm

Warto


.       __!__
.____o(''''')o____.
          " " "
Forum to miejsce spotkań ludzi, którzy mają "zryty palnik" w pewnych kwestiach i do tego dobrze im z tym

Pogo

  • Gość
Odp: Zanim zasiądziesz za sterami myśliwca ... (darmowe samoloty szkolne do FS)
« Odpowiedź #11 dnia: Lutego 11, 2007, 13:31:49 »
Panowie wiem że nie w tym temacie ale jak ustawić w fs2004 by na początku zaczynać z wyłączonym silnikiem ?  Obecnie testuję sobie dodatki i było by to bardzo potrzebne .

Z góry dzięki .

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Zanim zasiądziesz za sterami myśliwca ... (darmowe samoloty szkolne do FS)
« Odpowiedź #12 dnia: Lutego 11, 2007, 13:37:54 »
Chyba najprostszy sposób to wziąć podstawową Cesnę stworzyć lot i po jego załadowaniu - wyłączyć w niej wszystko i następnie zapisać lot, jako domyślny. Potem za każdym razem go ładować i dopiero po załadowaniu się scenerii i samolotu - zmienic go poprzez rozwijane menu.

Odp: Zanim zasiądziesz za sterami myśliwca ... (darmowe samoloty szkolne do FS)
« Odpowiedź #13 dnia: Lutego 11, 2007, 13:39:54 »
Nieco za późno, ale o jeden aspekt więcej  :004::
Załaduj lot domyślny (u mnie C172 na KSEA), wyłącz Cessnę (awionikę możesz zostawić włączoną, gdyż nie każdy samolot ma przełącznik master avionics), zapisz lot, zaznacz jako defaultowy. Teraz każdy samolot załadowany z menu create a flight będzie w stanie cold & dark, nie ma potrzeby przeładowywania samolotu.

Doktor M

  • Gość
Odp: Zanim zasiądziesz za sterami myśliwca ... (darmowe samoloty szkolne do FS)
« Odpowiedź #14 dnia: Lutego 11, 2007, 17:19:09 »
Odnośnie maszyn szkoleniowych, chciałem zapytać, na jakich samolotach odbywają pierwsze loty słuchacze Dęblina?