Autor Wątek: Słów parę o F-16,Poznaniu i okolicach...  (Przeczytany 9081 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

kozak

  • Gość
Słów parę o F-16,Poznaniu i okolicach...
« dnia: Marca 06, 2007, 16:22:14 »
Witam,

Choć na początku byłem wielkim zwolennikiem przyjęcia przez nas F-16 a o ludziach pikietujących pod EPKS miałem nienajlepsze zdanie to stwierdzam, że dziś nie wiele mi brakuje aby dołączyć do nich z jakimś transparentem.
Najpierw ludzie denerwowali się (to był akurat przerost formy nad treścią) na hałas, którego nie byłego (tak jak i samych samolotów) - wojsko uspokajało,że będzie trzymać się wyznaczonych stref i problemu nie będzie... A jak jest teraz? Tulce (nieopodal EPKS) para F-16 przelatuje na dopalaczu 100m nad osiedlem mieszkalnym. Jakby tego było mało ktoś wyznaczył dla Efów lotnisko alternatywne jako EPPO więc Ci pojawiają się tam regularnie, oczywiście przy lądowaniu nie mogą sobie podarować przejścia nad samym centrum Poznania (chociaż mogą podejść na pas 11 od strony pól i wsi) to Ci ku ucieszne Poznaniaków przelatują centralnie na drodze podejścia (czyli nad budynkiem Akademii Ekonomicznej) - to wszystko było dla mnie do zniesienia i wytłumaczalne (no może poza przelatywaniem na dopalaczu nad centrum Poznania) - do pewnego momentu... teraz miarka się przebrała. Oficjalnie rozważa się sprzedanie lotniska w Kobylnicy (eppk) pod osiedla bo? Bo Efy zabierają przestrzeń Aeroklubu... nieoficjalnie wiadomo, że decyzja zapadła i lotnisko zostanie skasowane... być może zostanie przeniesione na Bednary, ale los Bednar też nie jest znany ponieważ jest to lotnisko alternatywne dla Powidza!

Jakby tego było mało, problemem zaczyna być sama Ławica - w zeszłym tygodniu na łamach poznańskich gazet możnabyło przeczytać o problemach związanych z Ławicą, jej los a przede wszystkim inwestycje w postaci rozbudowy lotniska stają pod znakiem zapytania. I ja się pytam co za inteligent wyznaczył miejsce dla F-16 w tak gęstej przestrzeni powietrznej, mało tego ten ktoś nie potrafi sobie z tym wyraźnie poradzić bo oprócz Bednar,Powidza,Ławicy i Kobylnicy znajduje się jeszcze jedno lotnisko na podejściu do Krzesin... Żerniki. Lotnisko to przecina się z torem podejścia na EPKS...

Nieoficjalnie dowiedziałem się, że piloci przeszkalani na Krzesinach są blisko emerytury (Czego totalnie nie rozumiem) i raczej o tym się mówić "nie powinno" ale proces szkolenia leży i kwiczy...

Brak mi już słów na nasze wojsko i jego organizacje...


Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Słów parę o F-16,Poznaniu i okolicach...
« Odpowiedź #1 dnia: Marca 06, 2007, 16:30:29 »
A to w Krzesinach przed erą F-16 innych samolotów bojowych nie było ?  :121:

Odp: Słów parę o F-16,Poznaniu i okolicach...
« Odpowiedź #2 dnia: Marca 06, 2007, 16:50:39 »
Odnoszę wrażenie, że podobna kwestia już była poruszana, ale co tam w końcu to bar ...

1. Wyznaczenie miejsca bazowania dla 3 elt.

- Przecież podczas wyboru miejsca stacjonowania jednostki lotniczej trzeba uwzględnić wiele czynników - w tym ogólne rozmieszczenie poszczególnych jednostek na terenie RP. Mamy 1 elt w Mińsku mazowieckim, 41 elt w Malborku to inne jednostki trzeba rozmieścić bardziej na zachód. To konieczne  w przypadku dyżurowania na ziemi w systemie par dyżurnych. Liczy się czas dolotu na ewentualne przechwycenie i zasięg samolotu (też zużycie paliwa bo to kosztuje)

- Ponadto dla bazowania takiej jednostki, musi być odpowiednia infrastruktura i to nie chodzi o samo lotnisko i urządzenia, muszą być też odpowiednie możliwości lokalowe (szkolenie), mieszkaniowe itp.

- Rozumiem, ze na papierze łatwo przemieścić to wszystko gdzie indziej tylko po pierwsze gdzie? Proszę podać alternatywne lotnisko umożliwiające operowanie takiej docelowej ilości samolotów w tym rejonie kraju. Oprócz tego jakie są koszty takiego przebazowania i przeniesienia ludzi i ich rodzin w inne miejsce. -

- Budowa bazy od podstaw - OK. Tylko ile to podatników czyli nas będzie kosztowało?

2. Problemy z zagęszczeniem w powietrzu.

- Polska ma taką wielkość jaką ma i to się już raczej nie zmieni, stąd i przestrzeń powietrzna jest ograniczona, a ruch coraz większy. Tego nie da się łatwo rozwiązać - aby wykonać odpowiednie ilości lotów zgodnie z planem np. dla F-16 to 180 godzin rocznie na pilota (Mig-29 - 90 godzin) trzeba zająć odpowiednią przestrzeń w odpowiednio długim czasie. Nie ma alternatywnego rozwiązania. Stąd w miarę rozwoju Sił Powietrznych i jednoczesnego zwiększania się lotów komunikacyjnych, dyspozycyjnych i służbowych ograniczenie zapewne dotkną lotnictwo aeroklubowe - to nieuniknione!

3. Co do wytwarzania hałasu to bez przesady - sam mieszkam przy lotnisku gdzie odbywają się obloty samolotów po remontach (wtedy to dopiero wytwarza się hałas!) i jakoś wielce to nie przeszkadza. Z tego co się orientuję to wybudowano w okolicach lotniska domki mieszkalne wiedząc co znajduje się "za płotem" (pewnie grunt był tani - bo mało atrakcyjny). To teraz nie ma co narzekać, że samoloty latają  :021:.
Jednostkowe przypadki jakiegoś efektywnego przelotu na małej wysokości nad osiedlem to wynik często takich tekstów: "przeleć i pokaż się" - może tam czyjaś żona lub dziewczyna mieszka? Historia Świata i Związku radzieckiego zna takie przypadki  :003:

4. Po raz kolejny napiszę - chciało się w PL nowoczesnych samolotów to teraz nie narzekać, że latają  :004: :021:

Online Ranwers

  • *
  • Wizzard
Odp: Słów parę o F-16,Poznaniu i okolicach...
« Odpowiedź #3 dnia: Marca 06, 2007, 17:00:42 »
Było wiele lotnisk, nowych, na południu, w lasach np Mierzęcice. Ponadto było wiele poradzieckich. Niestety w tym kraju najpierw musi się coś rozpieprzyć żeby potem móc biadolić. Jak dla mnie - laika w końcu - Krzesiny są nietrafione.
.       __!__
.____o(''''')o____.
          " " "
Forum to miejsce spotkań ludzi, którzy mają "zryty palnik" w pewnych kwestiach i do tego dobrze im z tym

Offline Ros

  • *
  • Uziemniony
Odp: Słów parę o F-16,Poznaniu i okolicach...
« Odpowiedź #4 dnia: Marca 06, 2007, 17:13:43 »
Normalny człowiek nie znajdzie zrozumienia na tym Forum. :D

A nawiązując do tematu... Razorblade, czy wiesz może jakie inne lotniska oprócz Krzesin były brane pod uwagę jako baza dla naszych "szesnastek"?
Though I fly through the Valley of Death I shall fear no Evil for I am at 80,000 feet and climbing
36 Quai des Orfevres

kozak

  • Gość
Odp: Słów parę o F-16,Poznaniu i okolicach...
« Odpowiedź #5 dnia: Marca 06, 2007, 17:46:47 »
A to w Krzesinach przed erą F-16 innych samolotów bojowych nie było ?  :121:

Trafna uwaga! I te samoloty mogły współistnieć ze wszystkimi lotniskami w okolicy, a teraz nagle jest wielkie halo i próba likwidacji paru lotnisk aeroklubowych.
Mało tego, w trakcie wszystkich manewrów na EPKS (NAM 2003, Clean Hunter 2005) nikt na oczy nie widział, żadnego samolotu, nie było żadnych problemów z ruchem na innych lotniskach, a samolotów było dużo więcej niż 11 Efów... więc co? Wojsko pokazuje co ma do powiedzenia? =) Świetnie że są, uwielbiam jak mnie budzą, kocham jak śmigają nad domem ale ich niektóre zagrywki nie mają dla mnie wyjaśnienia/uzasadnienia logicznego... np. Świeca na dopalaczu na Ławicy? Chodzi mi o to, że oni sami dają powody mieszkańcom do irytowania się a połowy z tych rzeczy nie muszą robić... rozumiem podejście do lądowania, ale random przeloty na 100m nad wioską? Zresztą AIS wyraźnie zastrzega, że wszystko poniżej 600m należy w tej okolicy do lotnisk aeroklubowych, a jak ktoś się wyprawia powyżej to ma doczynienia z TWR EPPO (Teoretycznie :021:) Nie... oni muszą, oni muszą zlatywać poniżej 600m i kolidować z ruchem na EPPK, jeszcze troszkę sie tak pozabawiają i albo coś się stanie albo faktycznie zamkną to lotnisko.

@Razorblade -> nawet nie myślę o przenoszeniu Krzesin, więc nie wiem z czego to wywnioskowałeś =) 1 ELT mamy na wschodzie, tu mamy 3 ELT i jest to ułożenie OK, lokacja bazy pasuje. Tylko czemu 11 Efów musi się tak panoszyć, kiedy za czasów NAM czy Clean Huntera nikt się tak nie panoszył...

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Słów parę o F-16,Poznaniu i okolicach...
« Odpowiedź #6 dnia: Marca 06, 2007, 18:06:00 »
Cytuj
np. Świeca na dopalaczu na Ławicy?

Ekstraaa, mógłbyś to nagrać?
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

kozak

  • Gość
Odp: Słów parę o F-16,Poznaniu i okolicach...
« Odpowiedź #7 dnia: Marca 06, 2007, 18:08:57 »
No mam taki zamiar =))) Będę pracować nad nagraniem ich zabaw w tym tygodniu. Problem jest taki, że  najczęściej zaskakują mnie w środku snu i budze się dopiero jak ich dysza ustawia się w kierunku mojego okna  :020: Ale spokojnie, przezwycięższe złą passę i wybiorę sie na EPPO do nich =)

Dziś ok. 14stej przylecieli "na terminal" i zamachali zebranym skrzydełami vis a vs... :banan

Odp: Słów parę o F-16,Poznaniu i okolicach...
« Odpowiedź #8 dnia: Marca 06, 2007, 18:50:27 »
Trafna uwaga! I te samoloty mogły współistnieć ze wszystkimi lotniskami w okolicy, a teraz nagle jest wielkie halo i próba likwidacji paru lotnisk aeroklubowych.

Bo ruch z tych lotnisk aeroklubowych stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa lotów! Przepisy dotyczące ruchu dla takich maszyn są archaiczne - plany lotów "nie idą tam gdzie powinny", nie ma nawet często wymogu posiadania dwustronnej komunikacji radiowej, a co niektórzy cwaniacy nawet nie chcą rozmawiać z wywołującym go kontrolerem wojskowym (no bo w sumie nie muszą). Tyle, że w tym kraju łatwiej jest zamknąć po prostu strefy obszaru powietrznego niż wyprodukować jakąś przyzwoitą ustawę dostosowującą nasze przepisy do współczesnego świata. Tylko, że te ustawy to produkuje się na Wiejskiej, a nie na Żwirki i Wigury  :021:

Co do poprzedników F-16 w Poznaniu - to akurat na MiG-21 latało się nieco inaczej niz obecnie na F-16 i chyba nie trzeba tłumaczyć dlaczego.

rozumiem podejście do lądowania, ale random przeloty na 100m nad wioską?

Eee tam ... przejdzie im. Dostali nowe maszyny to szaleją - normalne, jak Malbork dostał MiGi po Niemcach to też się trochę musieli pobawić ... samo życie ...

... Razorblade, czy wiesz może jakie inne lotniska oprócz Krzesin były brane pod uwagę jako baza dla naszych "szesnastek"?

Z tego co pamiętam od początku mówiło sie o Poznaniu.

Micho

  • Gość
Odp: Słów parę o F-16,Poznaniu i okolicach...
« Odpowiedź #9 dnia: Marca 06, 2007, 20:46:18 »
Lokalizacja nowoczesnego lotniska wojskowego za bramą aglomeracji miejskiej to rzeczywiście ekstra pomysł, w stylu naszych wojskowych ...
mi to wisi generalnie ...Polska po prostu.

a Twoje teksty Razor o ludziach z sąsiedztwa, którzy "tanio działki brali" rzeknę oględnie, że są nie na miejscu, znam wielu ludzi z tej okolicy, którzy "siedzą" tam od "dość" dawna.

pozdr   

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Słów parę o F-16,Poznaniu i okolicach...
« Odpowiedź #10 dnia: Marca 06, 2007, 20:51:06 »
Dłużej niż 53 lata? Bo od tylu lat tam stacjonują myśliwce odrzutowe. Te lotnisko nie wyrosło tam nagle wśród osiedli mieszkalnych, to one podeszły pod ogrodzenie bazy  :121:

Odp: Słów parę o F-16,Poznaniu i okolicach...
« Odpowiedź #11 dnia: Marca 06, 2007, 20:54:35 »
Lokalizacja nowoczesnego lotniska wojskowego za bramą aglomeracji miejskiej to rzeczywiście ekstra pomysł, w stylu naszych wojskowych ...

A czy to nie było tak, że to ta aglomeracja podeszła za blisko do lotniska, bo lotnisko jest tam dość długo. Stworzyli je Niemcy w czasie wojny, potem eksploatowała Armia Radziecka, a Polskie Lotnictwo stacjonuje tam od połowy lat pięćdziesiątych.  :021:

... a Twoje teksty Razor o ludziach z sąsiedztwa, którzy "tanio działki brali" rzeknę oględnie, że są nie na miejscu, znam wielu ludzi z tej okolicy, którzy "siedzą" tam od "dość" dawna.

Zapewne pobudowali się koło lotniska w czasach kiedy byli tam Rosjanie, albo w czasach głębokiego PRL kiedy strefy zakazu budowy wokół takich baz były dość spore. A co do cen takich gruntów to nie spekulacje, a po prostu wiedza - są one tańsze, bo mało atrakcyjne. Niektórzy ludzie kupują takie grunty, budują się tam ("bo taniej"), a potem mają pretensje do całego świata i są zdziwieni, że samoloty im koło chałupy latają  :118: - podobnie było parę lat temu w okolicy Okęcia.

Odp: Słów parę o F-16,Poznaniu i okolicach...
« Odpowiedź #12 dnia: Marca 06, 2007, 21:04:18 »
Cytuj
ja się pytam co za inteligent wyznaczył miejsce dla F-16 w tak gęstej przestrzeni powietrznej,
:509:

to mnie powaliło

kozak

  • Gość
Odp: Słów parę o F-16,Poznaniu i okolicach...
« Odpowiedź #13 dnia: Marca 06, 2007, 21:14:32 »
:509:

to mnie powaliło

Noo.. może Cie to powalać, ale spojrz na mapy i zobacz sobie jak gęsto są tutaj osadzone lotniska - jak na polskie realia to jest tutaj tego troszku dużo... weź poprawkę na plany Ławicy na 2007 rok.



Offline iq85

  • APAsq
  • *
Odp: Słów parę o F-16,Poznaniu i okolicach...
« Odpowiedź #14 dnia: Marca 06, 2007, 21:34:53 »
W Pruszczu ludzie też narzekają na hałas, a to tylko Hindy.  :021: Trzeba kilka takich marud wysłać na wakacje do Poznania czy Malborka to by się zamknęli. :D
Podobnie jak w Krzesinach, lotnisko w Pruszczu nie powstało wczoraj. Powiem więcej, mieszkam w tej chwili na wielkim osiedlu domków, które leży dokładnie w miejscu gdzie pierwotnie było lotnisko (wtedy jeszcze 25.PLM). Nawet mam jeszcze na mojej uliczce pół metrową warstwę betonu (nie dziwię się że nie chcą mi zrobić nowej nawierzchni). Pułk przemianowano w 1966 na 49PŚB i lotnisko "przesunęło" się nieco. Działki po pierwotnym terenie lotniska "zaludniono". Kiedy domy podeszły pod lotnisko okazało się, że nie zachowano wymaganej odległości i pojawiły się pierwsze informacje o możliwości zlikwidowania pułku. Ludzie są głupi i tyle!
Jak przeniosą mi pułk, to ja też się przeprowadzę. :118: (Może w okolice Krzesin?  :121:)
DCS/FSX/AC/pCARS