Witam wszystkich,
Jak widać i słychać przybywa samolotów na nową ekspozycję NATO 1949-2009.
Przeglądałem sobie powyższe wyniki ankiety jaką kiedyś rozpocząłem tak trochę z ciekawości jaki statek powietrzny wzbudziłby największe zainteresowanie... rzeczywistość jest jednak brutalna, wcale nie jest łatwo pozyskać nowy eksponat do Muzeum biorąc pod uwagę brak zainteresowania tym tematem ze strony ministerstw obrony, sił powietrznych, naszych włodarzy, którzy różnie podchodzą do takich projektów a przede wszystkim ze względów finansowych.
Mam tylko nadzieję że te samoloty które już są lub (można powiedzieć) są w drodze do Muzeum nie rozczarują nie tylko zwykłych zwiedzających jak również maniaków lotniczych.
O Mirage 5 widzę już słyszeliście, o innych może tak, może nie... przedstawię najnowszy samolot jaki dotarł kilka dni temu z Włoch. Lockheed F-104 S/ASM-S Aeronautica Militare Italiana nr fabr. MM6876. Został przekazany nieodpłatnie (bardzo rzadki wyjątek) przez Włoskie Siły Powietrzne. Mimo że brak mu silnika (durny traktat CFE, dokumentuje to tabliczka z boku że samolot został zredukowany w ramach traktatu) ale kabina ma fotel i wyposażenie. Silnik będę starał się pozyskać osobno. Zdjęcia z rozładunku można zobaczyć na stronie Muzeum. Ciekawostka.... samolot nie znalazł się na liście jaka była głosowana...
Nie znalazł się tam również inny samolot, który następny powinien trafić do Muzeum - Republic F-84F Thunderstreak. Samolot nr takt. FU-36 został również przekazany jako dar Królewskiego Muzeum Sił Zbrojnych w Brukseli. Samolot nie jest w za dobrym stanie ale darowanemu koniowi nie patrzy się w zęby, Belgowie obiecali dostarczyć wiele części zamiennych do remontu.
Również coraz bliżej finału jest prezentacja w MLP samolotu SEPECAT Jaguar GR.1 (nr. seryjny. XX730). Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii podjęło pozytywną decyzję o przekazaniu samolotu jednak potrzebna jest jeszcze decyzja polskiego Ministra Obrony, akceptująca przekazanie. Brytyjczycy naciskają aby samolot został odebrany do końca roku.
Już na początku przyszłego roku do Muzeum powinien został przywieziony z Portugalii Ling-Temco-Vought A-7P Corsair II (nr seryjny 5502). Ostateczna decyzja należy do Kongresu USA, wszystkie niezbędne dokumenty zostały już złożone. Według Portugalczyków i ODC Poland teraz to już czysta formalność.
W pierwszej połowie przyszłego roku do Muzeum powinien trafić Hawker Siddeley Harrier Gr.3 (nr seryjny XW919). Jest to wymiana z Akademią Obrony Zjednoczonego Królestwa w Shrivenham. Dla ciekawości podam że jak sprawdzicie sobie historię konfliktu falklandzkiego to znajdziecie tam informację o udziale tego egzemplarza. Może nie poszczyci się zestrzeleniem wrogiego samolotu czy zniszczeniem jakiegoś celu ale zawsze to weteran wojenny.
W okolicach maja do Muzeum trafi kolejny dar, tym razem aż za oceanu... nie, nie, Amerykanie jeszcze nie wyzbywają się zasobów pustynnych z Devis-Monthan. Oni wogóle postanowili olać ten projekt MLP. Ale za to Minister Obrony Kanady podarował Muzeum śmigłowiec CH 136 Kiowa nr seryjny 44055.
Po za tym w Muzeum w 2009 powinny znaleźć się Dornier Do-28 i Convair F-102 Delta Dagger z Grecji (wymiany z Greckim Muzeum Sił Powietrznych). Trwają jeszcze rozmowy z Niemcami (RF-4 Phantom), Holendrami (RF-5), Hiszpanami, Słowakami i Norwegami.
NA koniec wielka niespodzianka... w wielkiej tajemnicy mogę przekazać forumowiczom że w miesiącach czerwiec, lipiec, sierpień będzie można w Muzeum zobaczyć..... samolot F-16. Samolot ten (wersja A) zostanie wypożyczony przez Muzeum Duńskich Sił Powietrznych.
Czekam na jakieś sugestie oraz komentarze i do zobaczenia w Muzeum.
Pozdrawiam
MM