1 Użytkownik i 3 Gości przegląda ten wątek.
Było?http://sonicbomb.com/iv1.php?vid=caribou_wheel_touch&h=300&w=400&id=649&ttitle=Caribou%20touchdown
JANTAR TURBO DIESEL doskonałość ok.35 czyli z 1 km wysokości bez pracującego silnika przelatuje dystans 35 km długościsilnik samochodowy standard Citroen/ Toyota/ GM alu. 1,4 HDi 90/130 PS, ( w tym na olej jadalny)śmigło przestawiane w locie nawet w choragiewkęspalanie ok 3l / 100 kmpredkość max 250 km/hpułap 9.000 metrówpredkość 70% mocy - przelotowa silnikowa 231 km/hkonstrukcja węglowo / kewlarowo / szklanaVmin 65 km/hwaga pustego 245 kgwaga max dopuszczalna prawnie 494 kg (poza prawem 600kg)zabiera 2 osoby po 80 kg i 190 ładunku (prawnie 80 kg z paliwem) w wersji Jambo przeznaczony jako holówka szybowcóww wersji agro zabiera 100 l. roztworu opryskowego Lekki Samolot Sportowo Turystyczny jest nowoczesną konstrukcją kompozytową opartą na wymogach FAI- Microlight Class oraz US- Light Sport Aircraft wraz z zastrzeżeniami wynikającymi w państwach europejskich z krajowych przepisów dotyczących samolotów kategorii Ultralight.Prototyp przed seryjny wykonany w ramach grantu POIG zbudowany jest w oparciu o krajowe Tymczasowe Wymagania Zdatności Samolotów Ultralekkich. Przeznaczenie samolotu określa sama nazwa i pokrywa ona prawie cały zakres stosowalności takich konstrukcji.W celu skrócenia czasu budowy oraz obniżenia kosztów, koncepcja płatowca opiera się na wypróbowanej konstrukcji wyczynowego szybowca Przedsiębiorstwa Doświadczalno Produkcyjnego Szybowców w Bielsku-Białej, SZD-52-3 Krokus S/C, będącego jedną z ostatnich i najbardziej zaawansowanych konstrukcji z rodziny szybowców Jantar. Pomimo że konstrukcja bazuje na Krokusie, przy opisie samolotu zarówno w niniejszym opracowaniu jak i w przyszłości, w celach marketingowych, podkreślane będzie powiązanie z Jantarem jako bardziej rozpoznawalną na świecie nazwą szybowców zawodniczych.Szybowiec SZD-52-3 Krokus/ jantar POsłużyl jako certyfikowany prototyp zdobywający laury mistrzostw świata do rozbudowy poszerzając kabinę dla 2 osobyOPIS TECHNICZNY:Dwumiejscowy, z miejscami obok siebie, samolot klasy ultralekkiej, o własnościach lotnych motoszybowca, którym w myśl przepisów nie będzie. Płatowiec w układzie grzbietopłata z usterzeniem w układzie T, wykonany z laminatu szklano/weglowo-epoksydowego. Napędzany silnikiem wysokoprężnym o mocy 90 KM (aczkolwiek na hamowni osiągnieto wynik 160 KM), śmigło przestawiane w locie Vodocoomp lub konstrukcji I.lot. Poniższy opis techniczny bazuje na rozwiązaniach szybowca Krokus, tych które nie zostaną zmienione w samolocie( chyba że zaznaczono inaczej). OPCJONALNIE elektro -motor oraz RotaxKadłub: całkowicie laminatowy usztywniony w półkręgami, konstrukcji przekładkowej laminat-pianka-laminat, poszerzony w stosunku do szybowca, w części kabinowej o 56 cm. Ster kierunku konstrukcji przekładkowej zawieszony w dwóch punktach, wyważony masowo. Napęd linkowy z prowadzeniem w rurkach poliamidowych. W części centralnej wlaminowana stalowa kratownica stanowiąca węzeł mocujący podwozie główne i łączący skrzydła z kadłubem oraz pirotechniczny system spadochronowy. Kabina wyposażona w tablicę przyrządów z podstawowymi przyrządami pilotażowo nawigacyjnymi oraz ergonomiczne miejsca załogi ukształtowane w pozycji leżącej jak w szybowcu. Dajnik ciśnienia całkowitego w górnej części natarcia statecznika kierunku, pod nim króciec do montażu sondy wariometru elektrycznego, dajniki ciśnienia statycznego po obu stronach burt kabiny i dodatkowe na obwodzie belki ogonowej w połowie jej długości. Miski siedzeniowe wyjmowane dla ułatwienia obsługi elementów układów sterowych, regulacja pozycji pilota za pomocą zmiany położenia oparcia (5 pozycji) na ziemi i nastawnych w locie pedałów z regulowanymi zderzakami wychylenia. Wzrost pilota do195 cm, zakres wagi 60- 90 kg . Osłona kabiny jednoczęściowa, unoszona na sprężynie gazowej. Możliwość zabudowy pirotechnicznego, spadochronowego systemu ratunkowego. Podwozie z kółkiem przednim, chowane w locie lub stałe w wersji na rynek USASkrzydło:dwudzielne, skorupowe, jednodźwigarowe o obrysie trapezowym z dwuobwodowym kesonem przenoszącym siły skręcające. Profil FX-67-K170 przechodzący w partii lotkowej w FX67-K150 Jest to profil który gdy zostanie zabrudzony na natarciu np.muszkami/ deszczem gwałtownie obniża doskonałość. Ale w Samolocie względem profilu Jantar standard 1 podnosi prędkość nawet do 285 km/h. Konstrukcja przekładkowa (skorupa dolna i górna) ze zbiornikami paliwa na max80 litrów w przykadłubowej części przedniego kesonu jak również zbiornikami 100 l do chemii na opryski – opcjonalnie . Dźwigar skrzynkowy, z pasami z rowingu węglowego i przekładkowymi (pianka PCV) ściankami zamykającymi. W obrębie wykroju lotek i klap szczątkowy dźwigarek z wlaminowanymi okuciami zawieszenia oraz żeberka szczątkowe. Klapy krokodylowe i lotki konstrukcji przekładkowej, 20% głębokości, nie dzielone , zawieszone w czterech punktach napędzane w dwóch. Napęd lotek i klap popychaczowy ( dla klap wykorzystany napęd od hamulców aerodynamicznych szybowca).Usterzenie wysokości:konstrukcji przekładkowej, ster wysokości dwuczęściowy, bez wyważenia masowego. Trymer sprężynowy, napęd steru popychaczowy z prowadzeniem w kadłubie w łożyskowanych przelotkach. Na 3000 m wznosi się z prędkościa 5m/sek czyli 10 minut. Diesel spala 10 l /godz. Czyli 1 l spalania na wejście do 3 km wysokości. Doskonałość 35. czyli ma wówczas zasięg 105 km przy doskonałej prędkości 120 km /h. Do NY z Wrocławia dystans 8000 km. pokona w 67 godzin. A z OK. 134 godz spalając 134 l Diesla za 500 PLN. Sam wystartuję zrzuci kwiatek na dach auta hammer w N. Yorku w USA z dokładnością do 3 m. Zrobi zdjęcie gwoździa na dachu Chryslera na Manchatanie. Wyląduje na lotnisku Kennediego wysadzając pijanego pasażera z Wroclawia. Zabierze cukier z trzciny w drogę powrotną i wyląduje w nocy niepostrzeżenie sam na lotnisku w Mirosłąwicach k. Wroclawia. 10 minut wystarczy by 2 osoby złożyły go i zapakowały na przyczepkę transportową.