Autor Wątek: Jak-28 - jakim był samolotem?  (Przeczytany 10676 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline rutkov

  • KG200
  • *
  • Versuchskommando
    • KG200
Jak-28 - jakim był samolotem?
« dnia: Czerwca 29, 2007, 19:27:23 »
Troche mało jest w sieci o tym samolocie, oczywiście poza różnymi danymi technicznymi. Trochę mnie dziwi fakt że spełniał rolę od taktycznego bombowca(?) do wysokościeowego myśliwca. Całkiem spora seria ponad 400 sztuk mówi że nie był nijaki, fakt że dopiero w 80 wycofano go ze służby wogóle, świadczy też nieźle. Możecie coś dodać?
miłośnik 110-tki    •    I/KG200_Doktor  ♥1972-†2006   •   Czekamy Ciebie czerwona zarazo, byś wybawiła nas od czarnej śmierci. Byś nam, kraj przed tym rozdarłszy na ćwierci, była zbawieniem, witanym z odrazą.    •   Han Pasado!    •    GDY WIEJE WIATR HISTORII, LUDZIOM JAK PIĘKNYM PTAKOM ROSNĄ SKRZYDŁA, NATOMIAST TRZĘSĄ SIĘ PORTKI PĘTAKOM

Elwood

  • Gość
Odp: Jak-28 - jakim był samolotem?
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwca 29, 2007, 19:54:11 »
Taka moja uwaga na marginesie, Rutkov: w ZSRR długość serii wskazywała raczej na koneksje danego OKB, a najmniej chyba to na jakość konstrukcji.
Ił-2 Szturmovik, MiG-9, Jak-cokolwiek.
Dobranoc.

John Cool

  • Gość
Odp: Jak-28 - jakim był samolotem?
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwca 30, 2007, 18:10:59 »
Jak-28 był w zasadzie maszyną nijaką: miał osiągi raczej z dolnej półki, i ciężko było mu przypisać jakąś rolę. Jakowlew próbował go wcisnąć jako rozwinięcie Jaka-25 w różnych konkursach na samoloty bojowe dla Sił Powietrznych (WWS) oraz Obrony Powietrznej (PWO), włączając w to myśliwce przechwytujące (sic!) itd. Próbowano też wystawić go jako konkurenta dla samolotu T-6 (Su-24). Ciekawostką jest to że bardzo długo nie został on oficjalnie przyjęty do uzbrojenia, pomimo wyprodukowania kilkuset sztuk.

Tym niemniej bardzo długo, bo aż do końca lat 80-tych było kilka ról które ten samolot w WWS wykonywał. Bardzo przydatny okazał się m.in. wariant Jak-28PP, przeznaczony do walki radioelektronicznej. W swoim założeniu samolot miał zastąpić na szczeblu taktycznym samolotu Tu-16P, i co zabawne, tak się nie stało, bowiem te drugie posiadały jednak pewne własności których nie mógł zapewnić Jak-28PP (znacznie dłuższy czas patrolowania, mnogość zabieranej aparatury etc.). Pomimo iż nowiutkie Su-24MP miały go w tej roli zastąpić, to jednak to też się nie udało - wariant Su-24MP dopracowano bowiem stosunkowo późno, i w efekcie tego do służby trafiło jedynie 20 egzemplarzy. Musiał być zatem uzupełniony innymi samolotami, do czego Jak-28PP, żeby już zupełnie nie skrzywdzić samolotu, jako rozwiązanie tymczasowe doskonale się nadawał - co ciekawe, w późnych latach 80-tych wyposażenie prawie każdego egzemplarza Jak-28PP było nieco inne - samoloty te bowiem ulegały ciągłej rozbudowie i do poszczególnych egzemplarzy dodawano aparatury różnego typu. Często eskadra tych samolotów była na stanie mieszanych pułków rozpoznawczych, obok eskadry Su-24MR czy MiGów-25RB/RBW.

Kilka zdjęć Jak-28PP z dawnych czasów:



Facet na zdjęciu służył wówczas w jednostce rozpoznawczej stacjonującej na stałe w Kołomyi, obecnie służy w siłach powietrznych Ukrainy. Lata głównie na samolotach Su-24MR.


John Cool

  • Gość
Odp: Jak-28 - jakim był samolotem?
« Odpowiedź #3 dnia: Września 10, 2008, 10:26:28 »
Jak-28PP w locie:


Odp: Jak-28 - jakim był samolotem?
« Odpowiedź #4 dnia: Września 10, 2008, 14:26:00 »
W jednym z czasopism SP lub Lotnictwo, był artykuł poświęcony przeszkoleniu polskich pilotów na ten właśnie typ. Miały one służyć w LW PRL jako samoloty rozpoznawcze. Jednak w ocenie ówczesnych decydentów ich walory nie odbiegały znacząco od tych jakie reprezentował Ił-28 i ostatecznie zrezygnowano z ich zakupu.
Z tego co pamiętam piloci odbyli przeszkolenie teoretyczne na typ, ale czy latali nie jestem pewien, na pewno nie wylecieli samodzielnie.

PS: Muszę też sprawdzić, czy to nie był kwietniowy numer czasopisma.  :020:

John Cool

  • Gość
Odp: Jak-28 - jakim był samolotem?
« Odpowiedź #5 dnia: Września 10, 2008, 20:04:22 »
To bardzo ciekawe. Nie wiedziałem że personel WOPK miał chwilowy romans z tym samolotem.

Korzystając z okazji - kokpit wersji przechwytującej Jaka-28 - Jak-28P. Inne zdjęcia kokpitu oraz samego Jaka-28 różnych wersji można zobaczyć tutaj.

« Ostatnia zmiana: Września 10, 2008, 20:11:35 wysłana przez John Cool »

Stulee

  • Gość
Odp: Jak-28 - jakim był samolotem?
« Odpowiedź #6 dnia: Listopada 17, 2008, 00:14:49 »
Witam Kolegów i Koleżanki,
Parę słów w sprawie Jak-28. Moim skromnym zdaniem to jeden z ciekawszych samolotów zimnej wojny. Jest o nim nawet książka, o wersji PP (posiadam skany):
[img]
Wojska Lotnicze naszego kraju planowały wprowadzić na uzbrojenie Jak-27R a nie 28. Szkolono nawet pilotów w Brzegu (164. OGRAP) ale w ostateczności do zakupu nie doszło. Całość w Lotnictwie chyba z 2007 roku.
Generalnie wyposażenie Jak-27R nie zachwycało: "Wyposażenie fotograficzne pozwalało na prowadzenie rozpoznania fotograficznego z wysokości 300-16.000 m przy prędkościach poddźwiękowych lub naddźwiękowych, ale tylko przy dobrej widoczności i w dzień. Składało się z czterech aparatów fotograficznych: ruchomego AFA-42/50 lub 42/75 do zdjęć bocznych, nieruchomego AFA-41/10 i dwóch ruchomych AFA-42/75 lub 42/100 na podstawach AKAFU-33M."   


// -------------------------------

Kontynuacja dyskusji na temat rozpoznania lotniczego w tym wątku: Rozpoznanie taktyczne - przyszłość, perspektywy... John Cool.

« Ostatnia zmiana: Listopada 17, 2008, 14:16:18 wysłana przez John Cool »

Odp: Jak-28 - jakim był samolotem?
« Odpowiedź #7 dnia: Lutego 27, 2009, 00:02:48 »
Odkopuję stary temat, by dokonać sprostowania tego co napisałem wyżej.
Grzebiąc w starociach w sztabie eskadry natknąłem się na archiwalne numery "Przeglądu Wojsk Lotniczych I Wojsk Obrony Powietrznej Kraju", pobieżnie zacząłem je przeglądać i w numerze z czerwca 1986 znalazłem coś co za chwilę przepiszę (nie chce mi się iść po skaner i go podłączać  :020: )

Cytuj
POLACY LATALI NA Jak-25 i Jak-27

W tygodniku "Skrzydlata Polska nr 8/86 ukazał się obszerny artykuł mgr inż. Tomasza Szulca omawiający historię rozwoju i charakterystykę samolotu Jak-28 (który jest modyfikacją Jaka-25 i 27).
Z artykułu wynika, że Jak-28 nadal pozostaje na uzbrojeniu sił powietrznych Związku Radzieckiego i wykorzystywany jest z powodzeniem zarówno przez wojska obrony powietrznej kraju jak i lotnictwo operacyjne.

   Pragnę poinformować Czytelników, że Polacy również latali na samolotach Jak-25 i Jak-27, a fakt ten nie jest powszechnie znany, gdyż nawet autor artykułu w „Skrzydlatej Polsce o tym nie wspomina.
W Roku 1961 miał wejść do uzbrojenia ludowego Lotnictwa Polskiego samolot rozpoznawczy Jka-27R (załoga – pilot i nawigator). W związku z tym wytypowana została grupa pilotów i nawigatorów oraz personelu technicznego do przeszkolenia w ośrodku zorganizowanym w jednostce lotnictwa radzieckiego, stacjonującego na terenie Polski. W przeszkoleniu brali udział: piloci (podaję ówczesne stopnie wojskowe): ppłk Józef Ostrowski, kpt. Stanisław Podleśny, por. Józef Michta, por. Jan Pietraszko, por. Zbigniew Jędrzejewski; nawigatorzy: mjr Czesław Dziurawiec, kpt. Edward Kostur, por. Bronisław Porzuczek, por. Marian Filipek i por. Zygmunt Gruszczyk.

   Przeszkolenie rozpoczęło się jesienią 1961 i przebiegało niezwykle sprawnie. Po kilku tygodniach zajęć teoretycznych i zdaniu egzaminów rozpoczęto szkolenie w powietrzu w załogach mieszanych (pilot – Rosjanin, nawigator  - Polak i odwrotnie). Polacy dobywali samodzielne loty na samolotach Jak-27 po 6-10 lotach kontrolnych na Jaku-25 w wersji szkono-bojowej. Był to w szkoleniu lotniczym przypadek szczególny, gdyż nie było wówczas dwusteru Jaka-27 i piloci musieli wykonywać na samolocie o nieco innych właściwościach pilotażowych (i z odmienną tablicą przyrządów) niż ten na którym szkoleni byli przez instruktorów.
W sumie każdy z pilotów i nawigatorów wykonał po około 20 lotów w czasie 10-12 godzin.

        W związku ze zmianą planów przezbrajania jednostek ludowego Lotnictwa Polskiego przeszkolenie przerwano, a my powróciliśmy do macierzystych jednostek, gdzie „przesiedliśmy się” na samoloty Ił-28R.
płk pil. inż. Stanisław Podleśny


John Cool

  • Gość
Odp: Jak-28 - jakim był samolotem?
« Odpowiedź #8 dnia: Maja 02, 2009, 12:24:16 »
« Ostatnia zmiana: Listopada 26, 2014, 13:52:10 wysłana przez KosiMazaki »

Odp: Jak-28 - jakim był samolotem?
« Odpowiedź #9 dnia: Listopada 26, 2014, 13:19:13 »
Cześć!

Jak-28i Brewer-D bombowce taktyczne i Jak-28PP ECM samolotów w latach 70-tych.

Zakaukazia Okręgu Wojskowego Sił Powietrznych, 34. Armii Lotnictwa Taktycznego
W 1970 i 60, w wschodniej Turcji w NATO i Iran zaatakował cele w bomby atomowej
http://www.easternorbat.com/html/143rd_tactical_bomber_regiment.html


http://www.easternorbat.com/