Z praktyki w realu czyli z doświadczeń pracy w Ośrodku Dowodzenia i Naprowadzania:
- Samoloty wojskowe wykonują lot wg zasad, kontroli i naprowadzania wojskowej kontroli lotów (zasady "nieco" odmienne od cywilnych).
Po "wojskowemu" latają tylko w swojej przestrzeni powietrznej czyli np. MATZ i aktualnie wykorzystywane TSA (i wtedy są na łączności np. z ODN-em, tylko że to nie jest lot kontrolowany).
Ale jeśli latają w przestrzeni kontrolowanej (według standardów ICAO, a nie naszych wojskowych) to wykonują wszystko jak każdy inny statek powietrzny. Może z wyjątkiem tego, że na obszarze czasami latają pod kontrolą kontrolerów OAT.
Dobrym przykładem są tutaj F-16, które są wektorowane do ILS-a Krzesin przez kontrolerów Poznań Zbliżanie (a jak nie było zbliżania to przez krótki czas obsługiwani byli proceduralnie przez Poznań Wieżę).
- Zdarza się (rzadko), że samoloty wojskowe (transportowe i VIP) dokonują przelotów wg kontroli cywilnej (zwykle przeloty zagraniczne).
W Polsce większość wojskowych lotów transportowych (AN-26, Tu-154, Casa itp. itd.) jest wykonywana cały czas pod cywilną kontrolą bo wykonują loty w przestrzeni kontrolowanej (to co napisałem wyżej). Nawet OAT się za nie nie bierze tylko przekazywane są od razu obszarowym kontrolerom cywilnym (GAT).
Oczywiście są takie przypadki jak Wrocław gdzie z jednej strony są cywile, a z drugiej wojsko i są dwie częstotliwości. Przy czym ta wojskowa służy tylko lotom w kręgu z tamtejszej bazy.