Autor Wątek: Polskie zwycięstwa powietrzne z "Cold War"?  (Przeczytany 11561 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Sobilak

  • *
  • Mały; 195cm/112kg reszta proporcjonalna:-)
Polskie zwycięstwa powietrzne z "Cold War"?
« dnia: Lipca 09, 2007, 09:54:58 »
Czy ktoś coś wie o zwycięstwach Polskich pilotów w  czasie zimnej wojny, zamieszczonych na tej stronie
http://aces.safarikovi.eu/victories/poland-cold.html
 :011: :011: :011:

Szczególnie to pierwsze jest ciekawe - country - CIA, czyżby to "SiAjEj"
Na niebie są dwa typy maszyn "myśliwce i ich ofiary"

Odp: Polskie zwycięstwa powietrzne z "Cold War"?
« Odpowiedź #1 dnia: Lipca 09, 2007, 10:22:58 »
Szczególnie to pierwsze jest ciekawe - country - CIA, czyżby to "SiAjEj"

29 Jul 1961 - to balon propagandowy (Prop. blimp) - stąd to CIA

15 Jul 1970 - omyłkowe zestrzelenie, ktoś o tym już tutaj pisał na Forum w szczegółach, poszukaj lub może ta osoba (nie pamiętam kto) opisze to ponownie. Oddaliśmy potem ponoć Czechom taki sam samolot.

HansVonStunke

  • Gość
Odp: Polskie zwycięstwa powietrzne z "Cold War"?
« Odpowiedź #2 dnia: Lipca 09, 2007, 10:32:01 »
Szczególnie to pierwsze jest ciekawe - country - CIA, czyżby to "SiAjEj"

To drugie jest znacznie ciekawsze  :020:, ktoś coś więcej wie ?
O balonach propagandowych to w wielu ksiażkach można poczytać, a i wielu z Was pewnie to pamięta ( ja nie)...

Odp: Polskie zwycięstwa powietrzne z "Cold War"?
« Odpowiedź #3 dnia: Lipca 09, 2007, 10:52:58 »
Z tego co pamiętam to podczas ćwiczeń na przechwycenie treningowe wysłano samolot uzbrojony w rakiety bojowe R3S. Pilot H.Osierda podobno próbując sfilmować przechwyconego czeskiego Su-7 za pomocą kamery pokładowej, która była zsynchronizowana z uzbrojeniem odpalił jednocześnie rakietę. Z jego zeznań wynikało, że zapomniał, że ma podwieszone bojowe uzbrojenie.

W związku ze stratą przekazaliśmy Czechom samolot Su-7 nr 6023 (data przekazania to prawdopodobnie 26 lutego 1971) z 3 PLM-B.

Sam pilot, autor "zwycięstwa" zginął w maju 1971 w wypadku lecąc na MiG-21.

Więcej o tej sprawie nie wiem  :005:

Zresztą gdy Czesi kilka lat wcześniej (1964) zniszczyli nam poprzez taranowanie MiG'iem-19 bombowiec IŁ-28, to też nam taki sam oddali.  :021:

PS.

Takich sytuacji czyli pomyłkowych akcji było kilka np.:

- Czesi w 1975 zestrzeli nasz An-2 z Zakładu Usług Agrolotniczych.

- W 1971 ponoć doszło do starcia polskiego MiG-19 z NRD-owskim MiG-19. Wygrał Niemiec i zestrzelił nasz samolot z działek. To może być ciekawe, ale nie wiem o tej sytuacji nic bliższego.

Może ma ktoś takie ciekawe informacje i się podzieli (coś ponoć było w dawnym Lotnictwie - ale nie mam wszystkich numerów i trzeba by pogrzebać).
 
Temat chyba zasługuje na "awans" na wyższe piętra Forum bo są to bardzo ciekawe kwestie i można o nich podyskutować poważniej, więc wyciągnąłem go z pomiędzy kufli  :001:
« Ostatnia zmiana: Lipca 09, 2007, 11:11:22 wysłana przez Razorblade1967 »

Odp: Polskie zwycięstwa powietrzne z "Cold War"?
« Odpowiedź #4 dnia: Lipca 09, 2007, 11:11:18 »

Takich sytuacji czyli pomyłkowych akcji było kilka np.:

- Czesi w 1975 zestrzeli nasz An-2 z Zakładu Usług Agrolotniczych.


Z tego co wiem to nie było to omyłkowe zestrzelenie. Pilot antka próbował uciec na zachód, a Czesi zestrzelili go na wyraźne żądanie strony polskiej.
Niedawno na ten temat był reportaż w telewizji.

Online rutkov

  • KG200
  • *
  • Versuchskommando
    • KG200
Odp: Polskie zwycięstwa powietrzne z "Cold War"?
« Odpowiedź #5 dnia: Lipca 09, 2007, 11:13:11 »
Co z załogantami zestrzelonych samolotów? Obyło się bez ofiar?
miłośnik 110-tki    •    I/KG200_Doktor  ♥1972-†2006   •   Czekamy Ciebie czerwona zarazo, byś wybawiła nas od czarnej śmierci. Byś nam, kraj przed tym rozdarłszy na ćwierci, była zbawieniem, witanym z odrazą.    •   Han Pasado!    •    GDY WIEJE WIATR HISTORII, LUDZIOM JAK PIĘKNYM PTAKOM ROSNĄ SKRZYDŁA, NATOMIAST TRZĘSĄ SIĘ PORTKI PĘTAKOM

Odp: Polskie zwycięstwa powietrzne z "Cold War"?
« Odpowiedź #6 dnia: Lipca 09, 2007, 11:24:57 »
Z tego co wiem to nie było to omyłkowe zestrzelenie. Pilot antka próbował uciec na zachód, a Czesi zestrzelili go na wyraźne żądanie strony polskiej.
Niedawno na ten temat był reportaż w telewizji.

Też słyszałem o takim wytłumaczeniu tego zdarzenia, ale informacje są sprzeczne. Słyszałem też opinie, że nie nie ucieczka była motywem, a zwykła działalność przestępcza - nie mam zielonego pojęcia jak było na prawdę. Choć faktycznie celowe nielegalne przekroczenie granicy w celu ucieczki "na zachód" jest chyba najbardziej prawdopodobne.

Natomiast to drugie zdarzenie z samolotem NRD jest ciekawe, bo zestrzelenia samolotu bojowego z WOPK dokonano z działek, więc z bliskiej odległości, czyli trudno chyba mówić o pomyłce (chyba, że pomyłce w ocenie zamiarów). Może i tutaj wytłumaczeniem jest próba (lub podejrzenie) dezercji wraz z maszyną "na zachód". Ktoś coś wie?

Co z załogantami zestrzelonych samolotów? Obyło się bez ofiar?

W zderzeniu czeskiego MiG-19 z polskim IŁ-28 zginęło podobno dwóch członków załogi polskiego samolotu (nawigator i strzelec) oraz czeski pilot.

EDIT >>>

Czech zestrzelony przez Osierdę przeżył. Tutaj jest opis wyciągnięty z jakiegoś czeskiego Forum.

14. 7. 1970 měl 20. sbolp (stíhací-bombardovací pluk) v Náměšti na Oslavou na programu letové akce provádění "čajek" do vzdušného prostoru Polska, kde měla probíhat velká prověrka PVOS Polského vojenského letectva v rámci cvičení Zenit-70. "Esboláci" v Náměšti měli v té době již 6. rokem ve výzbroji dvoumachové stroje Su-7 v "sólových" bojových verzích BM, BKL a krátce také cvičné "spárky" Su-7U. Příprava na letovou akci probíhala ještě za příjemného nočního chladu, protože první stroje se měly vydat na svůj let okolo 03:00 hod.
 
V 03:20 hod. se z VPD odlepil stříbrný Su-7BKL č. 6512, obtěžkaný čtyřmi 600 l "baky" pro zvýšení doletu, za jehož řízením seděl kpt. František KRUŽÍK. Čekal jej let po trati Náměšť nad Oslavou - Kalisz - Wroclaw - Náměšť nad Oslavou ve výšce 9 500 m. Nic nenasvědčovalo tomu, že by vše nemělo proběhnout tak, jak bylo předem naplánováno.
 
Suchoj kpt. Kružíka byl krátce před vstupem do Polského vzdušného prostoru zachycen radiolokátory PVOS a bylo rozhodnuto vyslat k jeho "zničení" jeden z hotovostních strojů. Tento úkol připadl na PLM (pluk lotnictwa myslivskiego / stíhací letecký pluk) dislokovaný v Olesznici.  Jmenovitě byl vydán rozkaz ke startu npor. Henryku OSIERDOVI. Ponechejme nyní slovo jednomu z hlavních aktérů události, tehdejšímu kpt. Františku KRUŽÍKOVI:
 
… Letěli jsme tehdy do Polska podle vlastní navigace a naším úkolem bylo dělat cíle pro prověrku bojeschopnosti polské PVOS. Startoval jsem ještě za tmy v 03.20 hod. a v 03.47 hod. jsem se nacházel již asi 50 km v polském vnitrozemí ve výšce 9 500 m. Nahoře už začínalo svítat, ale dole na zemi byla ještě téměř tma. Najednou se ozval výbuch v zádi letadla. Vysadil motor, stroj se převrátil na záda a padal v jakési nestabilní vývrtce. Vůbec jsem nevěděl co se děje. Napadlo mě, že jsem se s někým srazil. Letoun byl neovladatelný a tak jakmile mi to moje poloha v sedačce dovolila, katapultoval jsem se. Po otevření padáku jsem viděl, že letoun hoří dole v polích. Já sám jsem přistál o kus dál také na nějakém obrovském poli, jen v dálce byl vidět statek. Došel jsem tam a trochu je vyděsil. Nebylo divu, když je v tak časnou hodinu bouří člověk v podivném oblečení a nemluví polsky. Nakonec jsem se s nimi dorozuměl a oni zavolali policii. Ta pak zařídila další. Teprve v nemocnici jsem se dozvěděl, že jsem byl sestřelen polským stíhačem na "jednadvacítce"…
 
Přerušíme teď vzpomínku kpt. KRUŽÍKA a popíšeme si, co se ve skutečnosti stalo. Npor. OSIERDA odstartoval ze záložního letiště v Olesznici s letounem, který byl krátce předtím přistaven v ostré hotovosti. Měl tedy navěšeny dvě infračervené PLŘS R-3S. Polská PVOS byla v té době již značně přetížená stále přilétávajícími cíli a u PLM v Olesznici již v době vyhlášení poplachu nebyl žádný další letoun schopný startu. V jiném zdroji je možno narazit na trochu odlišnou formulaci. Npor. OSIERDA sice nasedl do připraveného stroje, ale na něm nenahodil motor. Proto urychleně zamířil k záložnímu Migu-21, který ale byl vyzbrojen do OH právě dvojicí R-3S.
Ať tak nebo tak polský pilot si zjevně výzbroje na svém letounu nevšiml, ani nebyl upozorněn pozemním personálem, což byla hrubá chyba. Výsledkem bylo, že mířil dle pokynů VS k cíli, aniž by zjevně o tomto faktu věděl. Po zachycení cíle na obrazovce svého RL RP-21 Safír provedl nacvičené úkony k odpalu PLŘS, které se před ztečí vždy vykonávaly, aby je pilot dostal "do krve."  I když o tom nejsou žádné dostupné informace je pravděpodobné, že původní letoun byl vybaven cvičným "registrem" R-3U, který sloužil právě k imitaci cvičného útoku. Takový "registr" byl zbaven bojové hlavice a často i řídících ploch. Jakmile zachytil IČ senzor v přední části střely cíl, ozval se pilotovi ve sluchátkách nepřerušovaný tón, který mu oznamoval zamíření střely. Zároveň se také rozsvěcovalo signální tablo na přístrojové desce. Tyto postupy byly stejné u cvičné i ostré varianty PLŘS a pokud polský stíhač nevěděl o tom, že má navěšeny skutečné PL rakety, nebyla šance že by jej mohlo něco varovat.

Kpt. Kružík dále pokračuje:
…Ten pilot, jmenoval se Henryk OSIERDA, mě pak přišel do nemocnice navštívit a vyprávěl mi, co se vlastně stalo. Vyhledal podle RL moje Sůčko, umístil jej do středu kříže v zaměřovači a stiskl spoušť. Sám říkal, jak v něm hrklo, když zjistil, že odpálil ostrou raketu a uviděl, že zasažený stroj hoří a padá. Několikrát ještě nad místem zakroužil, jestli nespatří padák, ale mimo dvou ohňů (záď a přední část trupu s křídly dopadly odděleně, pozn. autora) na zemi nic neviděl. Proto šel na přistání nesmírně smutný, že zabil člověka. Když se dozvěděl, že jsem to přežil, byl moc rád a ještě mnohokrát mi to opakoval v dopisech, které jsme si později vyměnili…
 
 
 
I když není přesně jasné jakou verzi Migu-21 zvednul z dráhy záložního letiště v Olesznici npor. Henryk Osierda v časných ranních hodinách 14. 7. 1970, je velmi pravděpodobné, že se jednalo o verzi PFM, která je zobrazena na tomto snímku. Přesto však nelze zcela vyloučit použití starší "přepadové" verze Mig-21PF.
 
 
Dohra celé události byla pro kpt. Františka KRUŽÍKA jistě příjemná. Polská strana jej pozvala na dovolenou v Sopotech a dne 26. 2. 1971 také předala náhradou čs. letectvu Su-7BKL č. 6023, který pak byl u nového uživatele - 20. sbolp znám pod přezdívkou "polák." Z Bydgoscze jej přelétl sám kpt. KRUŽÍK.
 
Ten také pokračoval v létání na Su-7 a dne 10. 1. 1984 se musel katapultovat podruhé. Tehdy letěl na "spárce" Su-7U jako instruktor s npor. JAHODOU. Před přistáním zjistili, že nejde vysunout přední podvozková noha. Všechny pokusy o nouzové vysunutí selhaly, takže na pokyn ŘL odlétli do určené zóny a stroj dle předpisů pro tuto závadu opustili. Podle záznamu ze SARPPu, neboli "černé skříňky" vyšlo najevo, že cca. 3 min. před katapultáží se přední podvozkové kolo pravděpodobně otevřelo. Oba piloti přesto shodně uváděli, že červená kontrolka v kabině svítila až do momentu vystřelení. S blížícím se koncem provozu Su-7 skončila i aktivní kariéra pplk. KRUŽÍKA. V roce 1988 skončil definitivně v kabině Suchojů, ale pokračoval v činnosti u 20. sbolp jako letovod na VS a později u 32. zTL jako řídící přistání. Jak již bylo zmíněno kpt. KRUŽÍKEM výše, od sestřelu byl s npor. Henrykem OSIERDOU v kontaktu pomocí dopisů. Cca. 2 roky od této události se ale polský pilot nečekaně odmlčel. Až později přišla z smutná zpráva, že bohužel zahynul při výcvikovém letu na Migu-21.


Nie tłumaczę bo nie znam czeskiego, ale zrozumieć idzie jak sie człowiek wczyta  :021:

Tutaj adres tej stronki: http://www.il2forum.pl/index.php?action=post;topic=9148.0;num_replies=6

PS.

Tutaj jest spis zdarzeń tego typu z okresu "Zimnej Wojny":

http://www.acig.org/artman/publish/article_303.shtml (europejskie)
http://www.acig.org/artman/publish/article_301.shtml (radzieckie)
« Ostatnia zmiana: Lipca 09, 2007, 11:32:58 wysłana przez Razorblade1967 »

Elwood

  • Gość
Odp: Polskie zwycięstwa powietrzne z "Cold War"?
« Odpowiedź #7 dnia: Lipca 09, 2007, 11:35:28 »
Do postu Razora się podłączę, z tym co wiem:
O zestrzeleniu czeskiego Su-7 opowiadał mi gość w którego wiarygodność nie wątpię, podobno cała akcja zestrzelenia czeskiego samolotu, a warto zaznaczyć że odbywało się to w czasie międzynarodowych manewrów, była wynikiem kosmicznego burdelu w SD wszystkich szczebli i nieszczęśliwego zbiegu okoliczności, czyli dwóch najbardziej typowych i najczęstszych przyczyn czegokolwiek co dzieje się w wojsku zapewne do dziś (choć wtedy wynikało to często po prostu ze zwykłej głupoty kadry oficerskiej, która reprezentowała zazwyczaj sam kwiat awansu społecznego mas robotniczo-chłopskich). Faceta spuściła polska para dyżurna, bodaj z Krzesin, choć to nieprawdopodobne ale pilot dokonujący planowego przechwycenia znanego celu lecącego po znanej trasie nie wiedział że ma prawdziwe rakiety, a jedno czego do dziś nie udało mi się dowiedzieć (i jak ktoś wie to niech mnie oświeci), dlaczego kiedy michałkiem przywieźli tego Pepika z miejsca katapultowania, to był dość mocno pobity. Podobno jak wylądował miał jakieś uwagi do miejscowej ludności n/t polskiego bałaganu, i dostał po gębie od lokalnych pijaczków. Ktoś coś wie ?
Wcześniej Pepiki pogonili naszego Ił-28, i dostaliśmy od nich potem taki samolot tytułem rekompensaty. Tu jednak sprawa jest bardziej klarowna- tam chyba była kolizja w locie w szyku z czechosłowackim Mig-19 i zdaje się że trupy były. Ale nie pamiętam, z głowy piszę, jak ktoś wie lepiej to niech mnie sprostuje.
Edit: widzę że właśnie Razor już to też napisał. Ale najciekawsze przypadki czystej głupoty i przypadkowego doboru personelu latającego, oderwanego dopiero co granatem od pługa, ze wsi gdzie jeszcze nie ukończono elektryfikacji poza dom sołtysa, byleby kandydat miał odpowiednie pochodzenie społeczne, dobrze donosił na kolegów i był politycznie jedynie poprawny, to oczywiście lata `50, kiedy to prawdziwi piloci gnili w więzieniach za to że chcieli bronić niepodległej ojczyzny, a nie walczyć o jej okupację przez Świński Raj. Kiedy wprowadzono pierwsze odrzutowe Jaki, wiele z nich o ile nie większość utracono w wypadkach spowodowanych wyczerpaniem paliwa- piloci nagminnie gubili się, nie potrafiąc prowadzić elementarnej nawigacji. Do dziś się o tym wiele nie pisze, bo to temat wstydliwy, ale warto czasem pogadać z jeszcze żyjącymi weteranami którzy pamiętają czasy kiedy na niebo mogli popatrzeć tylko z dołu- bo dla komunistów byli niepewni politycznie- można się wiele ciekawych historii dowiedzieć. Niektóre nawet miejscami są śmieszne.

Offline Ranwers

  • *
  • Wizzard
.       __!__
.____o(''''')o____.
          " " "
Forum to miejsce spotkań ludzi, którzy mają "zryty palnik" w pewnych kwestiach i do tego dobrze im z tym

Elwood

  • Gość
Odp: Polskie zwycięstwa powietrzne z "Cold War"?
« Odpowiedź #9 dnia: Lipca 09, 2007, 11:39:00 »
Dokładnie tak, Ranwers. Lepiej tego się nie da ująć, nawet bez słów.

Odp: Polskie zwycięstwa powietrzne z "Cold War"?
« Odpowiedź #10 dnia: Lipca 09, 2007, 12:40:35 »
Małe uściślenie odnośnie zestrzelenia polskiego Mig-19S przez wschodnio-niemiecki samolot tego samego typu. Z tego co udało mi się wyszukać to do incydentu doszło podczas pościgu za zachodnio-niemieckim samolotem Atlantic, naruszającym wody terytorialne. Polski samolot ucierpiał od ostrzału z działek, którego celem był przechwytywany samolot. Ale kto popełnił błąd Polak czy pilot z NRD nie wiem, tak jak nie wiem też czy na 100% chodzi o tą samą sytuację, która widnieje pod datą 28 marca 1971.

Czyli wyszłoby, że po prostu przypadek (może się pchali kto zrąbie "intruza"  :002: - historia świata i ZSRR zna takie przypadki  :020: - a może seria była ostrzegawcza?) i nie ma co się doszukiwać "czegoś większego" - ma ktoś możliwość uściślić te informacje?

Może rozszerzymy temat też na inne kraje np. dot. Europy czy państw nam ościennych w okresie "Zimnej Wojny"? - bo są to chyba zagadnienia interesujące, a warto się powymieniać informacjami, których nie jest wiele i trudno je wyszukać lub do nich dotrzeć? Są tabele strat, ale o ciekawe szczegóły trudno.

______________________________

Wracając do kwestii zestrzelenia czeskiego Su-7 przez polski MiG-21 to znalazłem informację, że pilot podczas ćwiczeń Zenit 70 zmienił samolot ponieważ maszyna przeznaczona do wykonania zadania miała awarię. Przesiadł się (ponoć szybko) do maszyny z pary dyżurnej, która była w pełni uzbrojona (co jest przecież normalne). Czyli wynikałoby, że błąd leżał po stronie pilota bo wiedział, że ma bojowe uzbrojenie pod skrzydłami. Co do zarzutów odnośnie SD to bur... tj. bałagan był na pewno - bo kto zezwolił na treningowe przechwytywanie z bojowym uzbrojeniem? Pewnie jak zwykle w armii najważniejsze było nie "podpaść" i wykonać ćwiczenie. A wyszło jak wyszło - "umoczyli" na całego.

Tutaj tekst oryginalny:

Mr. Han for full information about the case of fratricide fire between a Polish MiG-21 and Czech Su-7BKL. This incident happened during the "Zenit 70" Exercise, and developed as follows. The Czech Su-7s played the "attackeers", and were to be intercepted by Polish MiG-21s. The GCI ordered a pair of MiG-21s to be scrambled from Wroclaw AB. When the aircraft of Cpt. Henryk Osierda developed technical problems, he quickly jumped into another MiG, which was otherwise witing on QRA, and was fully armed. Osierda successfully intercepted the Czechs, and in order to bring back a proof he decided to activate his gun camera. The catch was that the gun camera works when the trigger is pressed: Osierda did just that - forgeting about the fact that his aircraft was carrying live weapons. He fired a single R-3S (AA-2 Atoll) missile and hit the Su-7BKL, flown by pilot Frantisek Kruzik. The tail of the Su-7 was cut off and the pilot ejected safely.

Inna sprawa, że taki bajzel jest apolityczny. Zapewniam Was, że tak jest ... zna to na pewno z autopsji pewnie kilka osób z tego Forum.   :021: :021: :021:

Offline Josiv

  • *
  • Zerstörer
    • http://www.kg200.zary.com.pl
Odp: Polskie zwycięstwa powietrzne z "Cold War"?
« Odpowiedź #11 dnia: Lipca 09, 2007, 18:48:32 »
Podobno jakiś polski instruktor uczący zaprzyjaźnionych północnych Wietnamczyków, w ich kraju, podczas lotu szkolnego na samolocie mig-15 lub blisko mu pochodnym, miał okazję pokazać swoje wysokie zdolności. Działo się to podczas lotu treningowego, jako że nie były to dwustery tylko dwa oddzielne samoloty, zdaje się że młody adept lotnictwa północno wietnamskiego ćwiczył coś przy ziemi pod czujnym okiem wysoko krążącego polskiego instruktora, wtem... pojawił się fantom, bez większych ceregieli spuścił młodego Wietnamczyka nim polski instruktor zdążył coś powiedzieć i chciał czmychnąć, tutaj mu nie wyszło, instruktor z ostrą amunicją wykorzystał przewagę wysokości i dopędził fantoma po czym zestrzelił.

Zasłyszane od emerytowanego płk. pilota mig-21 z Modlina, który notabene dużo mówi więc historia może być całkowicie wyssana z palca....
_____ | _____             █▀ ██ ▀█▀      ORLIK
 _\__(o)__/_                   ▼             /
      ./ \.                www.eagles.pl ---
Graf -1973-†2006 ..ó?o........ó?o.ó?oó?o...

Odp: Polskie zwycięstwa powietrzne z "Cold War"?
« Odpowiedź #12 dnia: Lipca 09, 2007, 22:27:00 »
... więc historia może być całkowicie wyssana z palca....

Może tak, a może nie ... takie historie ponoć się zdarzały - podczas pracy różnych doradców i instruktorów w różnych konfliktach.

Poszperałem trochę i kilka pomysłów:

1. Raczej to nie był MiG-15 tylko J-4. W spisie nie ma zwycięstwa na MiG-15, ani nad MiG-15
2. Mogło chodzić o MiG-17
3. Co najciekawsze znalazłem taką informację:

14.10.65

MiG-17 zestrzelony przez F-105D (pilot Schuler*) i pod tą samą datą F-105D 62-4305 (pilot Schuler) zestrzelony przez J-4 (czyli MiG-15) i ciekawy dopisek dotyczący pilota tego J-4, a mianowicie "foreign pilot?" - czyli "zagramaniczny" pilot  :001:.

http://www.acig.org/artman/publish/article_245.shtml  (Wietnam)
http://www.acig.org/artman/publish/article_243.shtml  (USA)

To może być ta nasza historia. Może trochę zmieniona bo nie F-4, a F-105 oraz nie 2 MiG-15, a 1 MiG-17 (uczeń?) i 1 J-4 (instruktor?) - ale reszta by pasowała. Typy samolotów podczas opowiadań po latach mogą się pomylić. Szczególnie, że jak rozumiem opowiadanie jest z drugiej ręki. Te listy też mogą mieć zresztą błędy, a o błędną identyfikację MiG-17 zamiast MiG-15 (czy J-4) w walce wcale nie tak trudno.

_________________________

*) Pisownia raz Schuler, a raz Shuler - ale najwyraźniej chodzi o tego samego pilota
« Ostatnia zmiana: Lipca 09, 2007, 22:34:12 wysłana przez Razorblade1967 »

Offline Rammjager

  • ZB
  • *
  • ex-JG300 pilot.
Odp: Polskie zwycięstwa powietrzne z "Cold War"?
« Odpowiedź #13 dnia: Lipca 09, 2007, 22:38:53 »
Podobno jakiś polski instruktor uczący zaprzyjaźnionych północnych Wietnamczyków, w ich kraju, podczas lotu szkolnego na samolocie mig-15 lub blisko mu pochodnym, miał okazję pokazać swoje wysokie zdolności. Działo się to podczas lotu treningowego, jako że nie były to dwustery tylko dwa oddzielne samoloty, zdaje się że młody adept lotnictwa północno wietnamskiego ćwiczył coś przy ziemi pod czujnym okiem wysoko krążącego polskiego instruktora, wtem... pojawił się fantom, bez większych ceregieli spuścił młodego Wietnamczyka nim polski instruktor zdążył coś powiedzieć i chciał czmychnąć, tutaj mu nie wyszło, instruktor z ostrą amunicją wykorzystał przewagę wysokości i dopędził fantoma po czym zestrzelił.

Zasłyszane od emerytowanego płk. pilota mig-21 z Modlina, który notabene dużo mówi więc historia może być całkowicie wyssana z palca....

To nie do końca tak Jos ...
O tym mówił Jurek (kierownik lotniska w Kętrzynie), ze słyszał o takim przypadku.
Za to pułkownik skomentował to całe opowiadanie jakże krótkim a treściwym : "A taki ch.."

Ramm.
" only mad men fly there where angels afraid to step... "

Odp: Polskie zwycięstwa powietrzne z "Cold War"?
« Odpowiedź #14 dnia: Lipca 10, 2007, 06:09:24 »
Małe uściślenie odnośnie zestrzelenia polskiego Mig-19S
Musi chodzić o wersję P albo PM wersji S nie używaliśmy.
W sprawie utraty Miga 19, coś podobnego znalazłem w jednej z monografii, ale pod datą 28 marca 1973. Kpt. pil. Jan Budek wystartował na przechwycenie niezidentyfikowanego samolotu nad Bałtyk i nie powrócił z lotu, nie było wyjaśnienia co zaszło.